Menu

Blog

Cart

2018-12-08

Kunstmatige zoetstoffen bevatten amper calorieën, maar ze kunnen je wel degelijk dik maken. Dat klinkt wellicht heel erg vreemd en onlogisch omdat veel mensen calorie-arme zoetstoffen juist gebruiken om niet dik te worden. Maken de zoetstoffen uit al die light producten je dan wel dik? En daar blijft het niet bij omdat zoetstoffen in light producten je zelfs dikker zouden maken, dan wanneer je normale of de regular variant van het product zou nemen. Hoe kunnen die kunstmatige zoetstoffen je dan dikker maken? Ik zocht het voor je uit en dit zijn mijn bevindingen over zoetstoffen. Schrik niet en don’t shoot the messenger. 

Zoetstoffen misleiden je brein

Kunstmatige zoetstoffen bevatten geen of amper calorieën. Teveel calorieën zouden je dik maken en doordat kunstmatige zoetstoffen geen/weinig calorieën bevatten zou je dus minder calorieën binnen krijgen en wel een zoete smaak ervaren. Klinkt goed, toch?

Maar die zoetstoffen doen iets heel vervelends.

Die kunstmatige zoetstoffen verhogen namelijk je bloedsuikerspiegel en ze leggen het systeem plat waarmee je lichaam die bloedsuikerspiegel reguleert. Dit is heel erg vervelend omdat een hoge bloedsuikerspiegel in relatie staat met overgewicht en allerlei degenererende aandoeningen.

In een onderzoek bleek dat door het toevoegen van saccharine (een kunstmatige zoetstof die 700 keer zoeter is dan suiker) ervoor zorgde dat de proefdieren 15% meer gingen eten dan de proefdieren die de zoetstoffen niet kregen (1).Kunstmatige zoetstoffen dikmakend? Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 stappen.

Hoe werken die zoetstoffen dan?

Het werkt als volgt; je lichaam proeft iets zoets en het verwacht daarom ook een energie-impuls. Ofwel, de zoete smaak zou gepaard moeten gaan met een lading aan calorieën. Natuurlijke zoetstoffen zoals je die vindt in fruit, brengen namelijk calorieën met zich mee.

Maar juist die calorieën komen niet en daarom geeft je lichaam signalen af om meer te gaan eten. Hierdoor ontstaat overgewicht. Door het ontbreken van calorieën, vraagt je lichaam dus om …. calorieën.

Kunstmatige zoetstoffen wekken dus je eetlust op. Dit is nog niet alles omdat ze je bloedsuikerspiegel laten stijgen. Hierdoor vergroot het risico op overgewicht.

Daarnaast verstoren die zoetstoffen je darmflora (2). Een verstoorde darmflora kan ook weer allerlei vervelende gevolgen hebben op je gezondheid. Hierbij kun je denken aan voedsel intolerantie, diabetes, het metabool syndroom en glucose-intolerantie. Niet fijn dus.

Glucose-intolerantie bijvoorbeeld verstoort je natuurlijke systeem om hoge bloedsuikerspiegels te neutraliseren (3). Ons lichaam kan dan de extra glucose die het binnen krijgt, niet verwerken.

De oorzaak van vetopslag is daarom niet dat je teveel calorieën binnen krijgt, maar dat er teveel suiker in je bloed zit. Dit is iets wezenlijks anders. Voedingsvetten van bijvoorbeeld vis en avocado leveren veel meer calorieën dan suiker, maar ze verhogen de bloedsuikerspiegel amper.

Voedingsvetten zorgen dus niet voor meer suiker (glucose) in je bloed, zoals bewerkte voedingsmiddelen dit wel doen.

Waar zitten die zoetstoffen in?

Je bent vast wel bekend met de ‘zoetjes’ die mensen in hun koffie en thee doen. Nou, dat zijn dus die kunstmatige zoetstoffen. De wereldwijde markt voor deze zoete hulpstoffen bedraagt jaarlijks zo’n $ 1,5 miljard (4) en slechts een klein deel daarvan belandt in de koffie of de thee.

Verreweg het grootste deel van de zoetstoffen wordt verwerkt in voedingsmiddelen, dranken en je zou het zelfs in tandpasta tegen kunnen komen. 

Het is bijna onmogelijk om kunstmatige zoetstoffen te ontlopen. Je hebt vast wel eens gehoord van de zoetstof aspartaam en wellicht ook wel van saccharine.

Aspartaam gaat ook wel schuil onder de naam E-951 en het is verwerkt in maar liefst 6.000 voedingsmiddelen. Onderzoeken geven het verband aan tussen deze zoetstof en lever- en zelfs longkanker (5).

Beter regular?

Vooral light frisdranken bevatten kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam. Maar wat blijkt dus nu? Juist die calorie-arme kunstmatige suikers (zoetstoffen) zorgen voor overgewicht! (6)

Dat is nog niet alles, zo wijst een onderzoek uit, het dagelijks consumeren van light frisdrank wordt ook in verband gebracht met verhoogde risico’s op diabetes 2 en het metabool syndroom.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Je zou dus beter de gewone suikerrijke ‘regular’ variant kunnen kiezen in plaats van de light producten. Onder 66.000 Franse vrouwen is het gebruik van light frisdrank onderzocht. Na 14 jaar van onderzoek bleek dat de kans op diabetes meer dan verdubbelde door het drinken van light frisdrank en dat de dames die de gewone variant dronken veel minder risico liepen (7). Dat is toch bizar?

Wil jij verantwoord afvallen en zijn je vorige pogingen op niets uitgelopen? In het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen lees je waarom afvallen zo moeilijk is en natuurlijk lees je vooral ook wat wel werkt. Dit e-boek is alleen hier verkrijgbaar, nergens anders.

En, wat kan jij hiermee?

Zelf krijg ik amper kunstmatige zoetstoffen binnen, omdat ik veel water drink en mijn thee en koffie altijd puur neem. Als jij echt niet zonder je zoet kunt, dan is stevia een goede optie. Stevia is 100% natuurlijk. Het komt van de Stevia plant uit Paraguay.

Het blijkt dat stevia een zeer veilige zoetstof is (8), zo stelt de Belgische professor en voorvechter van stevia, Jan Geuns. Geuns heeft er jarenlang voor gevochten om deze zoetstof in Europa toe te laten, omdat hij sterk overtuigd is van de positieve aspecten.

Meer weten?

Maar goed, het is toch best vreemd dat zoetstoffen, die bedoelt zijn om je niet te laten aankomen, toch overgewicht kunnen veroorzaken? Vreemd genoeg blijken best veel van de officiële adviezen van instituten en overheden niet overeind te blijven, indien je de nieuwe – en soms juist de oude – wetenschap erbij pakt.

Zo heb je op deze website ook al een boel kunnen lezen over de gezonde aspecten van verzadigde vetten, het nut van cholesterol en dat de aanbevelingen om koolhydraten als basis van je voedingspatroon niet geheel verstandig is. In het e-boek Gezonde Voeding kom je veel meer te weten.

Heb je niet veel tijd om je te verdiepen in wat nou een gezonde levensstijl is? Download dan het e-boek Gezond in 10 stappen eens. In korte tijd ontdek je ongelofelijk veel en kun je het (als het goed is) ook gemakkelijk toepassen.

Leestip: het e-boek Van Stress Naar Geluk is momenteel het best gelezen e-boek.

Wil je afvallen en zijn je ervaringen rond afvallen niet zo best. Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

De genoemde e-boeken alleen op deze site verkrijgbaar. Nergens anders. Na betaling kun je ze direct downloaden. Je hebt ze dus meteen in huis. Ohja, niet goed geld terug.

Meld je ook aan voor de nieuwsbrief. Je ontvangt af en toe een mailtje bomvol gezonde tips en inzichten.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Bronnen:
(1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3056267
(2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25231862
(3) https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-in-het-algemeen/wat-is-glucosetolerantie
(4) http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_10/nummer_8/nieuwsbericht_40/waarom-zoetstoffen-dik-maken.html
(5) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20886530
(6) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19151203
(7) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23364017
(8) http://www.theoptimist.nl/de_naakte_waarheid_over_zoetstof_stevia/

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Afvallen

10 Tips voor een gezonde levensstijl

Lees meer
Afvallen

Wil je weer snel fit en slank zijn?

Lees meer
Afvallen

Succesvol afvallen in 2016. 7 Effectieve strategieën.

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer