365 Dagen succesvol in 2016. Hoe doe je dat?
Hoe ben je 365 dagen succesvol? Het klinkt wellicht als een moeilijke opgave, maar dat is het niet. In deze blog ontdek je hoe je 365 dagen succesvol kan zijn, zonder dat je je zelf over de kop hoeft te werken, of dat je er heel veel extra moeite voor hoeft te doen. Om 365 dagen succesvol te zijn hoef je namelijk niet zo nodig meer te doen, dan dat je nu al doet. Het gaat erom dat je de juiste dingen doet.
365 dagen succesvol
Het nieuwe jaar is weer begonnen en ik hoop dat je het oude jaar op een leuke manier hebt afgesloten. Hoe is het je afgelopen jaar afgegaan? Ben je tevreden, met hetgeen je allemaal hebt bereikt? Of wilde je meer dingen doen? Natuurlijk zal je het nodige plezier beleefd hebben en de nodige tegenslag te verwerken hebben gekregen. Zo ziet een jaar er meestal uit.
Het jaar 2016 ligt bijna in zijn geheel nog voor je, als een ongeschreven bladzijde. Hoe kan je de 365 dagen succesvol maken? De onderstaande strategieën helpen je om van 2016 een mooi jaar te maken. Zelf pas ik deze strategieën ook toe en ze werken prima.
Deze strategieën zijn geen trucje waardóór je 365 dagen succesvol succesvol zal zijn, ze zijn een middel waarmee je succes behaalt. Het verschil tussen ‘waardoor’ en ‘waarmee’ is wel belangrijk om je bewust van te zijn.
‘Waardoor’ suggereert namelijk een manier of een middel dat je gebruikt om een bepaalde verwachte uitkomst te genereren. Zoals 1 + 1 = 2.
‘Waarmee’ geeft aan dat je de strategieën inzet. Je gaat er dus mee aan de slag, je onderneemt actie en je blijft actie ondernemen. De som der delen geeft een grotere uitkomst, omdat je alle delen uitvoert.
Strategieën om 365 dagen succesvol te zijn
Of je nu gewicht wilt verliezen, een promotie wenst, een nieuw huis wilt of een wedstrijd wilt winnen, je hebt altijd een plan nodig. Dat plan bestaat uit een doel, of een wens en bevat vervolgens de middelen en de acties die je nodig hebt om het doel te realiseren.
Waar het vaak fout gaat
Veel mensen maken de fout dat ze van alles tegelijk aanpakken. Ze nemen teveel hooi op hun vork, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. Hierdoor neemt de druk toe en een gevolg kan zijn dat men dan in de stress schiet. Vaak is het resultaat dat hun acties verzanden in een niet-consistente brei.
Het pad, dat naar de gewenste resultaten geleid zou hebben is letterlijk weggevaagd, doordat men teveel verschillende handelingen verrichtte. Men was druk doende om allerlei plannetjes uit te voeren. Dat kan anders!
De onderstaande strategieën helpen je om 365 dagen succesvol te zijn. Ik pas deze strategieën zelf grotendeels ook toe en ik kan je verklappen dat ze werken, mits je er wat voor doet.
1. Wat wil je bereiken?
Een goede start om 365 dagen succesvol te zijn is om focus aan te brengen in je wensen en je doelen. Wat wil je allemaal bereiken in 2016? Wil je een promotie, je huis opknappen, meer liefde, afvallen, een marathon rennen, een bedrijf starten? Focus op 1 of 2 zaken en richt je aandacht daarop.
De andere zaken hoef je niet te laten. Nee, helemaal niet. Het mooie is dat je, door focus aan te brengen op 1 of 2 zaken die je echt belangrijk vindt, je de acties prioriteert die bijdragen aan het behalen van deze 1 of 2 doelen. Tegelijkertijd ontstaat er ruimte – later in het jaar – om de andere, voor jou iets minder belangrijke zaken, ook op te pakken.
Bepaal dus eerst wat je wilt bereiken in 2016 en leg daar vervolgens je focus op.
2. Maak het klein
Een doel kan erg groot zijn, zoals het starten van een bedrijf, 10 kilo afvallen of een promotie maken. Dat heb je niet in 1 dag geregeld. Deel daarom je doel op in behapbare stukken van een week en bekijk wat je er per dag aan kan doen om steeds weer een stapje dichter bij je doel te komen.
Door dagelijks aan je doel te werken, behaal je dagelijks 1/365 deel van je uiteindelijke doel. Hierdoor werk je automatisch 365 dagen succesvol aan dat doel. Je kunt de vorderingen per week bijhouden. Dat motiveert enorm.
3. Actie
Om 365 dagen succesvol hoef je niet dagelijks het onderste uit de kan te halen. Maar het is wel belangrijk dat je er dagelijks aan werkt. Geen actie = geen resultaat.
‘Waar haal ik de tijd vandaan?’, is een veel gebruikt argument om er niet dagelijks mee bezig te zijn. Die tijd is er, het is alleen belangrijk dat je de tijd gebruikt. Let op; een dag bestaat uit 24 uur, hiervan slaap je er 6 en ben je ongeveer 10 uur per dag aan het werken, eten en reizen.
Als je je dag goed indeelt, dan houd je dus nog 8 uur over om aan je doel te werken. Je zal niet de volle 8 uur kunnen gebruiken, je hebt immers ook nog een gezin, een hobby, een sport of wat dan ook. Maar wees eens eerlijk, in die 8 uur kun je toch wel 1 of 2 uur vrijmaken?
4. Evalueren en bijsturen
Door je vorderingen inzichtelijk te maken, zie je letterlijk de vooruitgang. Natuurlijk kan je niet 365 dagen succesvol zijn in het behalen van je doelen. Er gaat altijd wel iets mis. De vraag is dan; hoe ga je daarmee om?
Als er iets mis gaat, zien veel mensen dat als falen. Ze zijn dan teleurgesteld in zichzelf en ze haken af. ‘Laat ook maar, het lukt toch niet’, hoor je ze dan denken. Het geheim van succes is niet dat je alles goed doet, maar juist dat je die teleurstellingen overwint.
The world ain’t all sunshine and rainbows. It’s a very mean and nasty place, and I don’t care how tough you are, it will beat you to your knees and keep you there permanently is you let it. You, me or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain’t about how hard you hit, it’s about how hard you can get hit and keep moving forward. How much can you take and keep moving forward. That’s how winning is done!
Dit is een citaat uit de film Rocky Balboa. In deze scene spreekt de oude boxer, die eigenlijk alles is kwijt geraakt, tegen zijn, in het leven teleurgestelde en gefrustreerde, zoon. Ik vond hem wel toepasselijk.
Dus, wat ga je doen? Je evalueert waar het fout ging en je stuurt bij, zodat je weer op koers raakt.
5. Vier tussentijdse successen
Om 365 dagen succesvol te zijn is het natuurlijk ook wel leuk om daar het een en ander van te ervaren. Als je wekelijks (of maandelijks) naar je progressie kijkt en je daadwerkelijk vooruitgang constateert, trakteer jezelf dan. Vier een klein feestje. Je kan deze mijlpalen zien als het behalen van een – stukje van je – ultieme doel.
6. Keep it going!
In zijn boek ‘Good To Great’ geeft de schrijver Jim Collins de metafoor van een vliegtuigwiel. Hierin staat het vliegwiel als metafoor voor alle acties om je doel te behalen. Om 365 dagen succesvol is het belangrijk dat je het vliegwiel draaiende krijgt en houdt.
Een vliegtuigwiel is heel groot en zwaar. Je krijgt het niet zomaar aan het draaien. In het begin doe je er veel moeite voor om überhaupt beweging te krijgen in het gevaarte. Na verloop van tijd komt er een beetje beweging in het wiel en dat is mooi. Nu het wiel in beweging is, zorg je ervoor dat het in beweging blijft en dat kost een stuk minder moeite.
Het vliegwiel gaat vanzelf harder draaien, hoe meer jij eraan werkt. De resultaten worden dan ook steeds meer zichtbaar en groter.
Om 365 dagen succesvol te zijn zorg je er dus voor dat je de ingezette processen gaande houdt. De resultaten komen nu steeds gemakkelijker.
7. Lees, leer en ervaar
Er zijn talloze publicaties, documentaires, filmpjes en seminars die over succes behalen gaan. Lees erover, bekijk de filmpjes – op YouTube bijvoorbeeld – en pas datgene toe wat voor jou geldt. Bij de bronnen heb ik een aantal boeken voor je genoemd, die ik zelf heb gelezen en die ik erg waardevol vond. Wellicht heb jij hier ook wat aan.
8. Inspireer anderen
Wat anderen kunnen, kan jij ook en wat jij doet kan een ander ook doen. Je kent vast wel iemand in je omgeving die iets gepresteerd heeft in de afgelopen jaren, waar jij respect voor had. Jij kan daar inspiratie uit halen om ook iets te presteren, waar jij trots op zult zijn en waar anderen ook respect voor hebben.
Dit proces werkt als het ware als een soort besmetting. Je besmet elkaar op een positieve manier om goede dingen te doen.
En, wat kan jij hiermee?
365 Dagen succesvol zijn houdt dus vooral in dat je focus brengt in je handelingen en je elke dag een stukje realiseert van je doel. Ik hoop dat je ontdekt hebt dat, om ergens succesvol in te zijn, harder en meer werken eigenlijk het beste recept is om te falen. Juist het aanbrengen van een focus is belangrijk, zodat je die dingen doet die bijdragen aan het behalen van je doel.
‘Ik heb geen tijd’, is geen excuus. Er is altijd tijd. Tijd is een kwestie van perceptie. Ben je nou geraakt en wil je hier meer mee doen, maar kan je wel een zetje gebruiken, download dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. In dat e-boek ontdek je vrij concreet hoe je krachtiger en succesvoller wordt.
Bronnen:
Jim Collins, Good to great. Why some companies make the leap… and others don’t (ISBN 0 06 66209906)
Paolo Coelho, The Alchemist (ISBN 978 0 06 123384 5)
Napoleon Hill, Think and grow Rich (ISBN 0 449 21492 3)
Steven R. Covey, De 7 eigenschappen van succes (ISBN 90 254 1489 3)
Simon Sinek, Start with Why. How great leaders inspire everyone to take action (ISBN 978 0 241 95822 3)
Ricardo Semler, Maveric! (ISBN 978 07 126 7886 5)
Nelson Mandela, Long Walk To Freedom (ISBN 978 03 165 4585 3)
Arnold Schwarzenegger, Total Recal (ISBN 978 94 005 0179 9)
Malcolm Gladwell, The Tipping Point, how little things can make a big difference (ISBN 978 0 349 11346 3)
Richard Branson, Screw business as usual (ISBN 978 07 535 4059 6)
Prof. en Nobelprijs winnaar Daniel Kahneman, Thinking Fast and Slow (ISBN 978 0 374 53355 7)