Menu

Blog

Cart

2017-06-24

In bijna alle bewerkte voedingsmiddelen zit suiker en mede daardoor krijg je er jaarlijks heel veel van binnen. Het eten van teveel suiker heeft een paar vervelende gevolgen. Daarover lees je in deze blog. Maar waarom eten we eigenlijk teveel suiker en hoe kun je dat oplossen? 

Waarom eet je veel suiker?

Suiker is een zoete stof die onder heel wat namen schuil gaat. Je kunt hierbij denken aan namen zoals glucosestroop, HFCS, dextrose, maltose, sacharose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosaccharide, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop, disachariden en er zijn nog veel meer namen.
Suiker. E-boek Gezond In 10 Stappen. Hier downloaden. Je ziet dus door de bomen het bos niet meer. Jaarlijks krijgt de gemiddelde Nederlander enkele tientallen kilo’s suiker binnen. Een van de belangrijkste oorzaken van deze hoge suikerconsumptie is dat suiker verwerkt wordt in heel veel voedingsmiddelen en frisdranken.

Je vindt suiker bijvoorbeeld in ketchup, mayonaise, ontbijtkoek, vruchtenyoghurt, chips, knakworsten, pindakaas, bewerkte en voorverpakte vleeswaren, diepvries pizza’s, magnetron maaltijden en noem het meer op. In het e-boek Gezonde Voeding lees je meer over de effecten van deze voedingsproducten en suiker.

Maximum advies

De Wereld Gezondheid Organisatie raadt aan om maximaal 25 gram suiker per dag te eten. Thans schommelt de dagelijkse inname van suiker in Nederland tussen de 100 en de 125 gram per persoon per dag.

De kans is groot dat je teveel suiker binnen krijgt omdat is verwerkt in heel veel producten is verwerkt en omdat het schuil gaat onder heel veel verschillende namen.

Waarom suiker je niet veel goed doet

In de onderstaande opsomming ontdek je waarom suiker je niet zoveel goed doet.

1. Suiker stimuleert je vetopslag

Het hormoon insuline haalt de suiker uit je bloed en stopt het in je lichaamscellen. Als deze vol zijn – en dat zijn ze – dan zorgt het hormoon insuline ervoor dat de overschotten worden opgeslagen in je vetreserves. Suiker betekent dus vetopslag en de insuline is trouwens ook een belangrijke factor die bijdraagt aan veroudering.

2. Suiker tast je immuunsysteem aan

Door het eten veel suiker loop je de kans dat je maag- en darmstelsel verzuurd. Dit klinkt misschien vreemd, dat een zoete stof je maag en darmen kan verzuren, maar het is in ieder geval ondermijnend voor je immuunsysteem. Je wordt dus vatbaarder voor allerlei kwaaltjes en ziektes en er kunnen ook allerlei ontstekingen in je lichaam ontstaan. Niet fijn dus.

3. Suiker activeert neurotransmitters

Ook raken de neurotransmitters dopamine en endorfine extra gestimuleerd. Hierdoor kan je je wat onrustig en nerveus voelen. Het kan zelfs leiden tot depressieve gevoelens en lusteloosheid.

zijn artsen die suiker in hetzelfde rijtje plaatsen als hard drugs. Het blijkt namelijk dat suiker dezelfde circuits in je hersenen stimuleert als de verslavende stoffen nicotine, alcohol en cocaïne. Dat is best heftig!

4. Suiker is niet zo goed voor je tanden en je botten

Dit geldt vooral voor geraffineerde suiker. Je lichaam heeft mineralen nodig om de zoetstof af te breken en bij geraffineerde suikers zijn die niet aanwezig. Het gevolg is dat je lichaam deze mineralen onttrekt aan de voorraden die opgeslagen zijn in je botten en in je tanden.

Je skelet vormt de grootste opslagplaats voor mineralen, maar als je daar continu mineralen aan onttrekt, dan kunnen je botten broos worden en je gebit kan slechter worden. Hierbij kun je denken aan cariës.

5. Mogelijk word je ziek door teveel suiker

Zoals je al hebt gelezen, krijgt de gemiddelde Nederlander zo’n 4 tot 5 maal zoveel suikers binnen als dat de WHO adviseert. Deze overschotten zet je lichaam om in triglyceriden. Dit zijn vetten en deze verhogen de kans op aderverkalking. Hierdoor loop je grotere risico’s op een hersenbloeding of een hartaanval. Wederom heftig!

Overgewicht wordt ook gestimuleerd door het suikeroverschot. Het hormoon insuline zorgt er immers voor dat de suikeroverschotten een plekje krijgen in je vetreserves. Overgewicht kan echter weer leiden tot diabetes 2.

6. Suiker laat je bloedsuikerspiegel pieken

Pieken in je bloedsuikerspiegel zijn nooit gezond. Als je deze blog vaker leest, dan is dit geen nieuws meer. Als je wilt weten hoe dat werkt en wat de effecten van gezonde voeding voor je zijn, download dan het e-boek Gezonde Voeding.

Bloedsuikerpieken worden vaak gevolgd door gevoelens van honger, waardoor je sterk geneigd bent om weer wat te eten. Dit kan overgewicht in de hand werken.

7. Suiker kan een verslavende werking hebben

Bij punt 3 kon je al lezen dat er artsen zijn die stellen dat deze zoetstof net zo verslavend is als alcohol, nicotine en hard drugs. Dit ligt natuurlijk iets wat genuanceerder. De neurotransmitter dopamine komt vrij wanneer je suikers eet. Dopamine is het zogenaamde ‘feel good’ stofje dat je hersenen zelf kan aanmaken.

Echter, doordat je suikers eet stimuleer je de aanmaak ervan en als de suiker is uitgewerkt, dan zakt het goede gevoel ook weg. Het gevolg? Je neemt nog een shot, maar nu iets meer, omdat je lichaam nu eenmaal iets meer nodig heeft om weer diezelfde kick te krijgen.

Bij hard drugs gebeurt dit ook, maar dan natuurlijk in veel extremere mate. Maar goed, het punt is duidelijk, hoop ik.

8. Je eet er meer van

Je gaat niet alleen meer eten vanwege de sugardip – die veroorzaakt werd door de bloedsuikerpieken – en doordat de neurotransmitter dopamine uitgewerkt is. Suikers, en vooral fructose heeft geen effect op de hormonen ghreline en leptine. Deze 2 hormonen regelen de honger en de verzadiging.

9. Kinderen kunnen er behoorlijk druk van worden

Je hoeft maar één keer op een kinderverjaardag te zijn geweest, waar iets teveel snoep en frisdrank aanwezig was en je weet precies wat suiker met kinderen doet.

10. Invloed op emoties

De bloedsuikerpieken en de grote hoeveelheden insuline in je bloedbaan, kunnen invloed hebben op je hersenen. Emotionele uitbarstingen kunnen het gevolg zijn. Als jij je ook wat lekkerder wilt voelen, lees dan het e-boek Gezonde Voeding eens.

En, wat kan jij hiermee?

Het eten van teveel zoetigheid kan dus best nare gevolgen hebben. Maar zonder dat je je ervan bewust bent zijn suikers in heel veel voedingsproducten verwerkt. Als je er minder van binnen wilt krijgen, is het dus raadzaam om die bewerkte producten (highly processed food) niet te kopen.

Het vervangen van de suikers voor zoetstoffen is geen goed idee. De zoetstoffen in light producten kunnen je hersenen behoorlijk foppen. Die denken namelijk dat er met het zoets iets van substantie binnen komt. Dat komt er dus niet en het gevolg kan zijn dat je (wederom) onbewust wat meer eet.

Diverse landen hebben inmiddels al een Sugar tax ingevoerd. De nationale politici van die landen, maken zich zorgen om de grote (financiële) gevolgen van de gevolgen van de suikerconsumptie op de zorgkosten.

Kies zoveel mogelijk voor onbewerkte eten, daardoor krijg je automatisch minder suikers binnen. Wil jij ook gezonder leven, maar wel genieten van lekker eten? Download dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

Bronnen:
http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/
http://ajcn.nutrition.org/content/26/11/1180.abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2235907/
http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/5-mythes-over-adhd-ontkracht/article-normal-534443.html
http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/is-suiker-slecht-bij-diabetes-type-2/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

10 Tips om je immuunsysteem een boost te geven

Lees meer
Gezonde levensstijl

Voedingsadvies bij NLbewustgezond.nl

Lees meer
Blog

Waarom helpt een doel bij afvallen?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer