menu
NLbewustgezons logo

Lekker genieten tijdens de feestdagen, wie doet het niet? Je zoekt de gezelligheid op en je eet en drinkt wat meer dan dat je gebruikelijk doet. Erg gezellig allemaal maar door al dat eten en drinken kun je je behoorlijk duf, verzadigd en ‘vol’ voelen tijdens de feestdagen. En dat is niet de bedoeling. Je wilt wel genieten, maar geen kilo’s aankomen en je wilt je lekker voelen. Hoe je dat doet, ontdek je in dit artikel. 

Lekker voelen tijdens de feestdagen

Tijdens de feestdagen wil je je lekker voelen en je wilt vooral ook genieten van het vele lekkers. Maar tegelijkertijd weet je ook al dat je, door dat vele eten en drinken, een beste kater zal overhouden.

Hoe voorkom je dat? Hoe zorg je ervoor dat je het volle, duffe en niet fitte gevoel voorkomt en dat je niet kilo’s aankomt, terwijl je wel lekker aan het genieten bent?

Feestdagen en gezond voelen. Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen

De onderstaande 8 tips kunnen je enorm helpen om de feestdagen lekker en gezond door te komen.

8 Tips om de feestdagen lekker door te komen

De feestdagen betreffen natuurlijk niet alleen de kerstdagen. Ook oud & nieuw telt mee :-). En tussen die dagen zal er ook vast nog wel een gelegenheid zijn, waarop je een feestje viert.

1. Gezond ontbijt

Zorg voor een gezond en voedend ontbijt. Eet bijvoorbeeld havermoutpap of een gekookt ei. Havermout bevat veel vezels en houd je lang verzadigd, hierdoor verminder je de behoefte om wat te eten, zodra je iets wordt aangeboden.

Eieren kunnen je ook behoorlijk verzadigen. Eieren bevatten heel veel gezonde stoffen zoals vitaminen en mineralen.

Maak een smoothie of pers wat fruit uit. De vitamines en de mineralen geven je een oppepper. Ben je bang voor de fructose? Schep de vezels van het fruit dan door je drankje of neem een extra schep lijnzaad. Dit zorgt ervoor dat de suikers minder snel worden opgenomen.

Neem een kop groene thee. Groene thee bevat een stofje waardoor je metabolisme – de snelheid waarmee je lichaam eten omzet in energie – versneld. Hierdoor verbrand je automatisch wat meer calorieën.

2. Rustig aan bij de koffie

Vaak word je bij de koffie allerlei lekkers aangeboden. Kerstkransjes, chocola, banketstaven en andere zoetigheden passeren je ogen. Natuurlijk neem je daar wat van. En waarom ook niet? Deze traktaties horen bij de feestdagen, je eet ze niet dagelijks.

Voel je dus niet schuldig, maar houd het er bij eentje. Geniet er gewoon van en bedenk – mocht je je toch schuldig voelen – dat je de uitspattingen de komende paar dagen compenseert (puntje 6).

3. KISS

Nee, niet zoenen. Hoewel je daar ook calorieën mee verbrandt. Ik bedoel de kreet Keep It Simple (and Stupid). In mijn vorige carrière – in het bedrijfsleven – hoorde ik deze kreet maar al te vaak. Ik vind het een leuke kreet die ook op de feestdagen van toepassing is. Houd het gewoon lekker simpel.

Sommige mensen lopen namelijk de hele dag te stressen, omdat ze gasten ontvangen, of omdat de kerstboom te leeg is of omdat ze van alles van plan zijn en het iedereen naar de zin willen maken.

Gewoon niet doen, ontspan! Stress maakt ook dik en je voelt je er niet beter door.

Als jij bijvoorbeeld een diner verzorgt, bereid dan niet teveel gangen voor. Zorg ervoor dat de “mis en place” goed voor elkaar is, dan kun je lekker de tijd nemen voor je gasten.

Met simpel houden bedoel ik ook dat niet alles een hoogtepunt hoeft te zijn tijdens de feestdagen. Een uurtje wandelen, bijvoorbeeld is super simpel maak kan een uitermate positief effect op je fitheid hebben.

4. De borrel

Tijdens de borrel begint het calorieën stapelen pas echt. Tenminste als je veel Franse kaas, nootjes, toastjes en andere lekkernijen naar binnen werkt, vergezeld door de nodige glazen wijn of bier. Erg gezellig allemaal, maar zou het niet net zo gezellig zijn als je het iets rustiger aandoet?

Een extra tip; neem bij elk glas wijn ook een glas water. Water bevat 0 calorieën en het zorgt ervoor dat de alcohol verdeeld wordt over meer vocht in je lichaam. Het zorgt ervoor dat je wat minder wijn drinkt en dat je je de volgende dag fitter voelt.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

5. Het diner

Culinaire uitspattingen tijdens de feestdagen zijn niet vreemd en natuurlijk wil je van alles proeven. Doe dat gerust, maar probeer slim op te scheppen. Meestal wordt de vis of het vlees voor je opgeschept, dus daar heb je niet veel invloed op. Maar je kan wel zelf je groente opscheppen.

Kies juist voor groenten, salade of iets plantaardigs boven zetmeel en koolhydraten zoals aardappelpuree, patat of brood.

6. Compenseer

De feestdagen zijn vooral gezellige dagen, waar je – waarschijnlijk – iets teveel binnen krijgt dan dat je normaal gesproken binnen zou krijgen.

Is dat erg? Nou, je merkt soms wel dat je riem een gaatje losser kan, maar als je de overdaad compenseert, dan is er niet veel aan de hand.

Compenseer de feestdagen bijvoorbeeld door, tussen kerst en oud & nieuw, een paar alcoholvrije dagen in te lassen. Neem je gezin een aantal keren mee voor een stevige wandeling of bezoek de sportschool voor een stevige workout.

Die workout kan je overigens ook in 7 minuten doen. Heel effectief, kan ik je uit ervaring mededelen.

Zelf ben ik ook een groot fan van tarwegras. Tarwegras smaakt dan wel niet zo lekker, maar het bevat heel veel mineralen en vitaminen. Ook bevat tarwegras stofjes die ontgiftend werken. En dat kan tijdens de feestdagen best nuttig zijn.

7. Het hoeft niet perfect hoor

Ik zie de feestdagen altijd als een periode die je met familie en goede vrienden doorbrengt. Het draait om de gezelligheid en de sfeer die jij met die personen weet te creëren. Natuurlijk helpt het indien iedereen zich mooi aankleedt en dat er zorg aan het eten en de presentatie ervan wordt besteed.

Maar de gerechten hoeven niet uit een sterrenkeuken te komen en je huis hoeft niet gedecoreerd te zijn volgens de laatste trends. Had je geen tijd om een nieuw overhemd te kopen? Nou, wat geeft het? Je bent samen met de mensen om wie je geeft en zij geven om jou. Daar draait het toch om?

8. Geniet vooral

Geniet van het eten, van de wijn, van de gezelligheid en vooral van elkaar. Mensen sloven zich uit om er wat speciaals van te maken. Weet dit alles te waarderen. Ga geen calorieën tellen. Neem gewoon niet teveel. Als jij vindt dat je teveel hebt gegeten of gedronken, compenseer dan je uitspattingen.

Ik zelf zie de feestdagen altijd als een periode om weer lekker tot elkaar te komen. De hectiek van het dagelijks leven is er even niet en alles wat telt speelt zich af in huis, rond de dinertafel en rond de kerstboom.

En, wat kan jij hiermee?

Ik hoop gewoon dat je leuke feestdagen beleeft. Zelf vind ik het ook een tijd van reflectie. Een periode waarin je even tot jezelf komt en bekijkt wat je allemaal hebt gedaan in het afgelopen jaar. Het is ook een periode van plannen maken voor het nieuwe jaar.

Wellicht wil je het een beetje anders gaan aanpakken, volgend jaar. Het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf levert je leuke en verrassende inzichten op.

Ga je de keuken nog in en heb je nog wat inspiratie nodig om wat lekkers op tafel te zetten? Kijk dan eens naar deze recepten. Ze zijn lekker, gezond en gemakkelijk te maken, zeker als je ze op een iPad of een smartphone bekijkt.

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Hoe kun je blessures voorkomen

Lees meer
Gezonde levensstijl

De richtlijnen van de Gezondheidsraad. En dan?

Lees meer
Gezonde voeding

15 Voedingsmiddelen die je het best kun eten als je ziek bent

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update