Menu

Blog

Cart

2015-10-21

KinderobesitasKinderobesitas is een groot en groeiend probleem. De afgelopen jaren leiden steeds meer kinderen aan kinderobesitas en dat heeft hele vervelende gevolgen. Gelukkig heeft de Deense kinderarts, Dr. Jens Christian Holm een succesvolle aanpak ontwikkelt. Inmiddels heeft hij meer dan 1.900 kinderen geholpen die leidden aan kinderobesitas en 70% daarvan had na 4 jaar nog steeds een gezond gewicht. Wat houdt deze aanpak in en wat kan jij er eventueel mee? 

Kinderobesitas, een kind kan het niet alleen

Kinderobesitas komt vaak niet uit de lucht gevallen. Vaak voelen de kinderen die leiden aan kinderobesitas zich verwaarloosd (1). Ze voelen zich eenzaam en meer dan eens worden ze gepest door leeftijdsgenoten. Dr. Jens ziet obesitas als een diekte die; “Een kind niet alleen de baas kan”.

Een ziekte?

Of kinderobesitas en obesitas in het algemeen een ziekte zijn, laat ik in het midden. Overgewicht is namelijk niet besmettelijk, dus het is niet overdraagbaar op die manier. Ook bestaat er geen pil die obesitas oplost. Overgewicht en obesitas ontstaan echter veelal door een sociale en mentale onbalans die men probeert te ontlopen door vaker, dan goed voor de mens is, te eten.

Kinderen die zich bijvoorbeeld buitengesloten voelen, voelen zich daar niet fijn bij. Een gevolg daarvan is dat ze mogelijkerwijs veel gaan snoepen en derhalve een grotere kans lopen om aan te komen en kinderobesitas te ontwikkelen.

Gelukzalig

Eten geeft mensen een (kortstondig) gelukzalig gevoel. Als je eten vanuit het perspectief bekijkt, dat het mensen tijdelijk een gelukzalig gevoel geeft, dan zou je kunnen spreken van een ziekte. Maar goed, het gaat hier om de aanpak. Hoe pakte Dr. Jens kinderobesitas aan?

De aanpak van kinderobesitas

Dr. Jens ontwikkelde een multidisciplinaire aanpak om kinderobesitas aan te pakken. In de eerste plaats werden de kinderen uitgebreid medisch onderzocht, zodat een goed beeld ontstond over parameters zoals het gewicht, de BMI en het vetpercentage.

Daarna vulden de kinderen vragenlijsten in over hun leef- en hun eetgewoonten. Hierdoor ontstond een goed beeld van de gewoonten van het kind, die hadden geleid tot het ontwikkelen van kinderobesitas. Het kind ontving een persoonlijk plan van aanpak van tussen de 15 en de 20 (nieuwe) leefgewoonten.

Rol van de ouders en de rest van het gezin

Een kind kan er eigenlijk niet veel aan doen dat het dikker wordt. Het kind creëert de omgeving immers niet, die ervoor kan zorgen dat kinderobesitas kan ontstaan. Derhalve vond Dr. Jens het noodzakelijk dat de ouders (en de rest van het gezin) ook participeerden in de aanpak.

Resultaten

De resultaten van de aanpak zijn erg goed te noemen. Maar liefst 70% van de 1.900 behandelde kinderen had na 4 jaar nog steeds een gezond gewicht. Deze score is heel erg hoog. De meeste afvalpogingen (bij volwassenen) leiden meestal tot een tijdelijke gewichtsreductie, waarbij binnen 1 of 2 jaar het verloren gewicht er meestal weer aanzit, plus een paar bonus kilo’s.

De leefstijlinterventies

Nou wat is dat wonderplan dan? Wat je nu te lezen krijgt is absoluut geen hogere wiskunde. Het is niet moeilijk en met een beetje discipline is het prima vol te houden. Zeker wanneer je de positieve effecten van het kind mag aanschouwen.

Eten

1. ’s Ochtends geen bewerkte ontbijtgranen en gezoete (fruit) yoghurt, maar donker (volkoren) brood, vlees, vis of havermout.

2. Bij de lunch geen wit brood, fastfood (pizza e.d.) maar volkoren brood, vlees, vis en groenten.

3. Voor het avondeten worden de borden in de keuken opgeschept. Geen pannen op tafel, dat voorkomt het leeg likken van de pan.

4. Als het kind nog een keer wil opscheppen, eerst 20 minuten wachten. Meestal geeft het lichaam dan een verzadigingssignaal af.

5. Per dag 2 stuks fruit.

6. Mogen fastfood en snoep dan helemaal niet meer? Jawel, 1x per maand fastfood en 1x per week snoep.

7. De kinderen drinken vooral water (2) en thee (zonder suiker). Ze mogen een halve liter suikerhoudende dranken per week. Niet veel dus.

Beweging

8. Fietsend of lopend naar school.

9. De kinderen worden gestimuleerd om aan een sport te gaan doen. Een teamsport voldoet hier prima aan, dan kan het kind gelijk nieuwe vriendjes maken.

10. Dagelijks voldoende matig intensieve lichaamsbeweging zoals de hond uitlaten en actief spelen.

Leefstijl

11. Veel kinderen brengen dagelijks veel te veel uren achter een scherm door (YouTube, Facebook, iPad, TV, games). Dus, niet meer dan 2 uur per dag schermtijd.

12. Pas na 17:00 uur mag het scherm aan en op vaste tijden gaat het kind naar bed. Slapen bevordert niet alleen de fitheid van het kind, het speelt ook een rol bij afvallen.

De resultaten van het multidisciplinaire behandelplan van Dr. Jens bleek niet alleen erg succesvol, het bleek ook nog eens enorm efficiënt en goedkoop. Jaarlijks hadden de kinderen slechts 5 uur medische begeleiding nodig.

Volgens de kinderarts Gianni Bocca, van het Universitair Medisch Centrum Groningen, kun je niet vroeg genoeg beginnen met het behandelen van kinderobesitas (3). Ook Bocca behandelde met succes (35) kinderen met kinderobesitas.

En, wat kan jij ermee?

Kinderobesitas is voor het kind niet leuk. Kinderobesitas kent diverse nare effecten, waar je wellicht niet aan wilt denken. Hopelijk heb jij er als ouder niet mee te maken, maar mocht dat wel het geval zijn, weet dan dat er oplossingen bestaan.

Ik hoop je, met deze blog, een stuk op weg te helpen naar een duurzame oplossing.

Wat wist je nog niet over afvallen?

Afvallen VeranderenHet e-boek Afvallen Veranderen beschrijft hoe je op een verantwoorde manier kunt afvallen en vervolgens op dat streefgewicht blijft. In kleine en behapbare stappen werk je naar je ideale gewicht toe. Afvallen Veranderen staat bomvol met tips en handvatten die je allemaal kunt gebruiken om je streefgewicht te bereiken en te behouden, zodat je niet meer vervalt in het jojo-effect.

Afvallen Veranderen is ook als paperback verkrijgbaar.

Bronnen:
(1) http://www.bbc.com/news/health-29755469
(2) http://www.express.co.uk/life-style/health/600992/water-drinking-weight-loss-obesity
(3) http://www.telegraaf.nl/gezondheid/actueel/22063844/__Kinderobesitas_vroeg_aanpakken__.html

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Afvallen

Intermitterend vasten voor een gezond gewicht

Lees meer
Gezonde levensstijl

Je gelukshormoon dopamine

Lees meer
Blog

Gezondheid te koop: Acai

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer