JOGG je kinderen dik

JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht en is oorspronkelijk bedoeld om jongeren, middels een multidisciplinaire aanpak, waaronder gezonde voeding en lichaamsbeweging, aan een gezond gewicht te helpen. Het is een mooi uitgangspunt, maar hier wringt gelijk de schoen. Het lijkt er namelijk sterk op dat JOGG een soort speelbal is geworden van grote voedingsbedrijven die producten verkopen die jongeren wellicht beter niet zouden kunnen eten, als zij een gezond gewicht willen. 

Wat is JOGG en waar komt het vandaan?

JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht. Het is van origine een multidisciplinair programma waar verschillende partijen met elkaar samenwerken om een gezonde, niet dik makende, omgeving te creëren voor jongeren. Hierbij kun je denken aan samenwerking tussen lokale ondernemers (winkeliers), scholen en het lokale bestuur, om het aanbod van ongezonde producten te vervangen voor gezonde alternatieven.

JOGG. Meer ver gezond leven lees je in deze e-boeken.

JOGG is een programma dat moet zorgen voor ‘lokale, duurzame, intersectorale aanpak die bewezen effectief is om de stijging van overgewicht bij jongeren (0-19 jaar) om te zetten in een daling. Publieke en private partijen werken nauw samen. Gemeenten vervullen een spilfunctie.’ (1)

Er was eens een dorpje in Frankrijk (eigenlijk 2)

JOGG is over komen waaien uit het noorden van Frankrijk, waar een soortgelijk programma erg succesvol bleek te werken (2). In 1992 startte een universiteit een overgewicht preventieprogramma voor kinderen in 2 dorpen. Gedurende een aantal jaren werden de inwoners van deze 2 dorpen begeleid en geïnformeerd over voeding en bewegen.

JOGGOok werd samenwerking gezocht met scholen en lokale winkeliers, om zodoende het voedingsaanbod gezonder te maken. Dit programma heet EPODE en bleek erg succesvol, zodat het al snel in andere Franse gemeentes werd ingezet en het zelfs een heus exportproduct werd.

Dit houdt dus in dat de winkeliers van die dorpen, hun voedingsassortiment aanpasten, zodat jongeren minder calorierijke producten konden kopen. Op de scholen verdwenen snoep- en frisautomaten en de jongeren leerden wat gezonde voeding was.

Ensemble, Prévenons l’Obesité Des Enfants

EPODE is een afkorting van Ensemble, Prévenons l’Obesité Des Enfants en als je dat van het Frans vertaalt dan krijg je Samen Kinder Obesitas Voorkomen. Zet op die vertaling een marketingbureau en je krijgt de pakkende term JOGG.

De eerste JOGG gemeente in Nederland was Zwolle (2) en in een rap volgden er nog 88 andere gemeenten. Een mooi succes toch? Nou, daar valt wel een kanttekening bij te zetten.

Wat is er mis met JOGG?

De initiële opzet van het EPODE programma is prima. Het gaat uit van lokale (burger) initiatieven die ervoor zorgen dat kinderen meer bewegen en gezonder eten, waardoor overgewicht verminderd. En nu komt de hele grote ‘maar’. Inmiddels hebben fabrikanten van voedingsmiddelen een grote vinger in de pap bij JOGG (3).

De partijen waar JOGG inmiddels mee samenwerkt zijn juist de partijen die zouden bijdragen aan overgewicht bij kinderen (4). Het wordt steeds duidelijker dat de huidige obesitas epidemie mede veroorzaakt wordt door de toegenomen consumptie van frisdranken en ‘highly processed food’. In dergelijke producten zit doorgaans erg veel suiker. En die partijen zijn dus betrokken bij JOGG. Vreemd?

Ook de samenwerking met lokale groenteboeren en andere ondernemers die iets gezonds kunnen betekenen lijkt te ontbreken.

Belangenverstrengeling?

De grote voedingsmultinationals financieren JOGG jaarlijks met zo’n € 700.000,- en de overheid financiert jaarlijks voor zo’n € 2,4 miljoen (5). Dat is dus belastinggeld. Tijdens JOGG bijeenkomsten zijn de logo’s van die bedrijven zichtbaar en hun producten verkrijgbaar.

JOGG

Bron: @tijdvooreten @LarsBoelen

Hierdoor kunnen kinderen deze merken en producten gaan associëren met een gezond gewicht en gezondheid. Is dit een vorm van kindermarketing?

Philip den Ouden is bestuurslid van JOGG (6). Maar hij is ook directeur van het FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) (7). Deze club vertegenwoordigt de belangen van de ondernemingen en merken (8) waarvan je niet direct zou denken dat zij bijdragen aan een gezond gewicht.

Om de laatste zin toe te lichten; frisdrank, patat, ijs en rookworsten (FNLI) associeer ik nou niet zo snel met gezonde voeding en een gezond gewicht.

Dan heeft JOGG ook nog een reclamebureau. Dat bureau zit in Den Haag en vreemd genoeg zijn daar ook verschillende voedingsmultinationals klant. Nou, oordeel zelf maar.

En, wat kan jij hiermee?

In september schreef ik al een blog over JOGG waarin ik de uitgangspunten beschreef en het programma van de positieve kant benaderde. Het uitgangspunt vind ik namelijk goed; een gezonde omgeving creëren voor jongeren, door lokale samenwerking, zodat overgewicht vermindert.

Maar via twitter kreeg ik ook wel kritiek te horen. Die kritiek heb was niet zozeer op mij gericht, maar op JOGG zelf. Ik heb het artikel dan ook niet aangepast, maar het hield mij wel bezig. Het hield mij bezig omdat ik uiteindelijk vond dat ik JOGG teveel van 1 kant belichtte. Ik hoop dat ik nu een duidelijker beeld heb gecreëerd.

Het uitgangspunt van deze gehele blog is dat ik graag over de gezonde alternatieven informeer, zodat jij daar zelf iets mee kan doen. Het is mijn doel om mensen te bewegen tot gezonde keuzes en niet zozeer te informeren over dingen die niet mogen.

Ik houd er zelf namelijk niet zo van als ik te horen krijg dat ik ‘Dit niet meer mag’ en ‘Dat stofje blijkt toch ongezond’ en ‘Vis hoeft nu maar 1x per week’. Ik wil weten wat ik wel met een gerust hart kan eten en drinken.

Derhalve geef ik liever aan welke voedingsmiddelen wél bijdragen aan je gezondheid. Wil je daar meer over ontdekken, lees dan het e-boek Gezonde Voeding. Dat staat vol met ideeën, tips, inzichten en handvatten over gezond en vooral lekker eten.

Vind je het soms moeilijk om steeds maar opnieuw iets gezonds op tafel te zetten, bekijk deze recepten dan eens. Ze zijn super lekker, super makkelijk te maken en super gezond.

Bronnen:
(1) https://jongerenopgezondgewicht.nl/
(2)http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/overgewicht/epode-aanpak-in-nederland-jogg-en-andere-landen/
(3) http://www.mogroep.nl/thema/participatie-buurtwerk/nieuws/2837-fabrikanten-te-grote-vinger-in-pap-kritiek-op-jogg
(4) http://www.ouders.nl/opinie/overheid-kweekt-dikke-kinderen
(5) http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/weblog/2015/10/kindermarketing-vraagteken-bij-jogg/index.xml
(6) https://jongerenopgezondgewicht.nl/de-organisatie/de-mensen
(7) http://www.fnli.nl/over-de-fnli/bureau/
(8) http://www.fnli.nl/over-de-fnli/bestuur/

Matthijn Tromp Voeding en lifestyle coach

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

4 reacties

  1. Marjon Bachra schreef:

    Fijn dat je aandacht besteed aan het werk van Jongeren Op Gezond Gewicht! Helaas zijn er toch wat misverstanden. De JOGG-aanpak is een lokale wijk-aanpak. Juist in gemeenten werken de plaatselijke groenteboer, bakker of diëtisten ook mee. Zie bijvoorbeeld mijn blog over Harderwijk: https://jongerenopgezondgewicht.nl/actueel/nieuws/blog-directeur-marjon-bachra-in-je-eentje-een-druppel-samen-een-stroom

    De landelijk organisatie heeft zes bedrijfspartners: https://jongerenopgezondgewicht.nl/partners/bedrijfspartners/2 zij betalen ieder €50.000 per jaar. Vier van hen houden zich bezig met food: Unilever, Albert Heijn, FrieslandCampina en Nutricia. Wij geloven in een gezamenlijke aanpak van overgewicht bij kinderen. Dit kun je alleen voor elkaar krijgen door met publieke én private partijen samen te werken. Omdat het bedrijfsleven, waaronder de food-sector, grote invloed heeft op de omgeving waarin kinderen opgroeien is het belangrijk dat ook zij betrokken zijn.

    Vanwege de commerciële belangen vereist deze private samenwerking heldere en strikte afspraken. Zo hebben zij geen invloed op het beleid, mogen zij de samenwerking niet gebruiken voor commerciële doeleinden en communiceren zij niet via ons richting kinderen. Daar zien wij ook streng op toe! Zie voor onze uitgangspunten ook: https://jongerenopgezondgewicht.nl/partners

    In ons bestuur zijn alle betrokken domeinen vertegenwoordigd; Onderwijs, Sport en Bewegen, Maatschappelijke Organisaties, Gemeenten en Voedingsaanbod. Op deze manier blijven álle belangen in evenwicht.

    Als je nog vragen hebt kan je altijd contact met ons opnemen!

    Met vriendelijke groet,
    Marjon Bachra
    Directeur Jongeren Op Gezond Gewicht

  2. Matthijn schreef:

    Beste Marjon,
    Dank voor je reactie. In de blog geeft ik aan dat JOGG inderdaad een lokaal gerichte (en intersectorale) aanpak is om overgewicht onder jongeren te bestrijden. Hiervoor zijn ouders, scholen, gemeenten en dus ook de lokale middenstand nodig. Zoals ik heb begrepen is dit de oorspronkelijke gedachte van EPODE en van JOGG. Een mooie gedachte.

    Echter, uit meerdere mediabronnen maak ik op dat de grote voedingsmultinationals een grote vinger in de pap hebben. Als ik bijvoorbeeld op een foto Paul Rosenmüller met een colafles zie rennen (een van jullie sponsors), op een manifestatie van JOGG, dan vraag ik mij wel een beetje af welk beeld je probeert neer te zetten.

    Vriendelijke groet,

    Matthijn

  3. Marjon Bachra schreef:

    Ha Matthijn,

    Zoals ik al eerder schreef zijn er heldere en strikte afspraken met bedrijfpartners. Zo hebben zij geen invloed op het beleid, mogen zij de samenwerking niet gebruiken voor commerciële doeleinden en communiceren zij niet via ons richting kinderen. Daar zien wij ook streng op toe!!
    De foto is uit 2012 en in de fles zat water voor een spelletje…
    Coca Cola is ook helemaal geen partner van de landelijke organisatie.

    Als je meer info hebt kun je altijd bellen!
    Groet, Marjon Bachra,
    directeur Jongeren Op Gezond Gewicht

  4. Doris Voss schreef:

    JOGG (NL) valt onder de wereldwijde EPODE. Founding partners van EPODE zijn al 20 jaar o.a Coca-Cola en Nestlé. In Nederland gingen donaties vanuit de Coca-Cola Foundation via een ommetje via de stichting Vrienden van Gezond Gewicht naar het programma JOGG. Omdat Convenanten en het programma JOGG 2005 – 2014 geen juridische rechtspersonen waren vallen donaties niet onder de wet openbaarheid van bestuur (WOB).