Menu

Blog

Cart

2019-03-13

Ik wil afvallen en op manier die ik de afgelopen 7 weken heb gebruikt, lukt dat vrij aardig. Heel erg goed zelfs. Vrijwel iedereen staat weleens op de weegschaal en hoopt dat de getallen tussen je voeten minder aangeven, dan dat zij in werkelijkheid doen. ‘Ik wil afvallen’, schiet er vervolgens door je hoofd. Nu is je lichaamsgewicht niet de enige indicatie om te bepalen of je een gezond gewicht hebt, toch kijken we er vaak naar. Dit artikel ‘Ik wil afvallen’, schrijf ik omdat ook ik een kleine 2 maanden geleden ook iets te zwaar was. Hoewel daar allerlei oorzaken voor waren, voelde dit voelde niet lekker. Dus heb ik de koe bij de horens gevat en ben ik aan de slag gegaan met een plan. In dit artikel lees je wat ik heb gedaan om goede resultaten te bereiken. 

Ik wil afvallen en nog één week te gaan

‘Ik wil afvallen’ is de achtste blog van de serie Fit in 8 weken. Nog één week te gaan en dan zou ik mijn doelen gerealiseerd hebben. Ik wil afvallen d.m.v. mijn metabolisme. Meer info in het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord AfvallenIn de afgelopen acht weken heb ik steeds, één keer per week beschreven hoe ik wil afvallen, wat ik doe om af te vallen en wat mijn vorderingen zijn.

Wat?Doel per 31/10Start op 30/8NuNog te gaan
Gewicht85 kilo92 kilo87,2 kilo2,2 kilo
Vetpercentage18%23%18,8%0,8%
Conditie30 km p/uur27 km p/uur28 km p/uur2 km p/uur
Taille-omtrek93 cm97 cm91 cm-2 cm. Doel gehaald!!

De tabel laat duidelijk het startpunt en mijn vorderingen zien. In zeven weken ben ik 5 kilo lichter geworden. Maar op zich vind ik dat nog niet eens zo heel erg belangrijk. Leuk vind ik het wel. Wat ik belangrijker vind is dat mijn buikomvang en mijn vetpercentage zijn afgenomen. Juist een dikke buik is namelijk heel erg ongezond.

Wat?Buikomvang volwassen vrouwen
Buikomvang volwassen mannen
Je bent te licht
Minder dan 68 cm
Minder dan 79 cm
Prima zo. Houd dit gewicht
Tussen de 68 – 80 cm
Tussen de 79 – 94 cm
Risicogebied
Tussen de 80 – 88 cm
Tussen de 94 – 102 cm
Je gezondheid is in gevaar

88 cm of meer
102 cm of meer

In de bovenstaande tabel zie je welke buikomvang gezond is en welke ongezond. Veel mensen met een te dikke buik, hebben niet alleen maar een dikke buik, ze hebben ook een hoge bloeddruk en ernstig overgewicht. Je noemt deze combinatie van ongezonde factoren het metabool syndroom.

Ik wil afvallen d.m.v. mijn metabolisme. Meer info in het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Je leidt aan het metabool syndroom als je voldoet aan minimaal drie van de onderstaande vijf punten:

  1. Hoge mate van bloedvet (triglyceriden)
  2. Te hoge bloeddruk
  3. Hoog gehalte van je slechte (LDL) cholesterol
  4. Verhoogde nuchtere bloedsuikerspiegel
  5. Ernstig overgewicht en een te dikke buik

Een dikke buik is dus niet alleen lastig bij het aantrekken van je kleding en om je veters te strikken. Het is ook nog eens bijzonder ongezond. Helaas leidt ongeveer 20 tot 30% van de Nederlanders aan het metabool syndroom.

Ik wil afvallen, in drie focusgebieden

De cijfers op de weegschaal zijn dus een indicatie. En zo is het dicht kunnen krijgen van je broek ook een indicatie. De centimeters van je taille zijn misschien nog wel belangrijker dan die van je gewicht. Hoe krijg je het voor elkaar om je buik en taille in omvang af te laten nemen?

De onderstaande drie focusgebieden hanteer ik om af te vallen en tegelijkertijd slanker en fitter te worden.

1. Focus op metabolisme

Je metabolisme is een ander woord voor je stofwisseling en hoe sneller het werkt, hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt. Hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt, hoe beter je je gewicht onder controle houdt.

Het metabolisme vertraagt echter automatisch na je 25ste levensjaar. Daar doe je niets aan. Je spiermassa wordt dan minder en je vetmassa neemt dan toe. Ook vertraagt je metabolisme door crashdiëten en allerlei andere diëten waarbij je tijdelijk minder calorieën mag eten. Niet handig dus, op langere termijn.

Dergelijke diëten werken op lange termijn bijna nooit, maar daar ben je wellicht zelf ook al achter gekomen. Wat wel effectief is in de categorie ‘Ik wil afvallen’, is om je metabolisme te versnellen en spieren spelen daarin een sleutelrol.

Spieren verbranden dagelijks veel calorieën en ze versnellen je metabolisme. Er zijn ook voedingsmiddelen die je metabolisme versnellen.

In het speciale e-boek Je Metabolisme Boosten ontdek je hoe je (effectief) het metabolisme in je voordeel laat werken.

Ik wil afvallen d.m.v. mijn metabolisme. Meer info in het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

 

2. Focus op volwaardige voeding

Eet geen junk en fast food en ook geen sterk bewerkte voedingsmiddelen zoals soepen uit een blik, voorgesmeerde broodjes en diepvries pizza’s. Ze bevatten doorgaans veel calorieën in relatie tot hun voedingswaarde. Doorgaans verhogen ze je bloedsuikerspiegel, waardoor je snel weer honger krijgt.

Wat eet je dan?

Kies voor voeding die je voedt en die je niet alleen maar vult. Kies voor volwaardige voeding. Koop dus hele stukken groente, fruit, vlees en vis. Laat allerlei gepaneerde, voorgesneden, voorgekruide en gemarineerde voedingsproducten lekker in het schap liggen en bereid je eten zelf.

Door zelf al je groenten, vlees, vis en fruit te bereiden bepaal je zelf de porties en de smaak. Kies voor eiwitten, gezonde vetten en de juiste koolhydraten (ja, die zijn er). Denk hierbij aan bonen, linzen, kikkererwten, verse kruiden en veel groente.

Meer over gezond eten (en wat eten eigenlijk allemaal in je lichaam doet) lees je in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

3. Focus op constante bloedsuikerspiegel

Met het vermijden van suikers kom je een heel eind. Suiker laat je bloedsuikerspiegel sterk stijgen. Als je suikerspiegel tijdelijk sterk omhoog schiet, zorgt insuline ervoor dat die suikers op worden genomen in je lichaamscellen. En als die lichaamscellen vol zitten, dan stopt de insuline de glucoseoverschotten in je vetreserves.

Je wordt dus dikker.

Helaas werkt insuline maar één kant op. Het stopt alleen maar suikers in je vetreserves en het blokkeert de mogelijkheid om deze vetreserves aan te spreken voor verbranding. Vandaar dat mensen met overgewicht toch veel honger kunnen hebben.

De insuline verhindert het gebruik van lichaamsvet als energiebron. Hoe onhandig is dat?

Je lichaam verteert snelle koolhydraten (geraffineerde koolhydraten) op dezelfde manier als suiker. Als je dus wit brood, witte rijst, witte pasta, koekjes of sterk bewerkte ontbijtgranen eet, dan schiet je suikerspiegel omhoog. En daardoor pompt je alvleesklier een boel insuline je bloedbaan in.

Fastfood kan je metabolisme langzaam maken. Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Een vervelende cyclus

De koolhydraat- en suikerinname zorgt dus voor een vicieuze cirkel. Je bloedsuikerspiegel piekt enorm, gevolgd door een enorme piek van het hormoon insuline. De insuline bergt al die suikers op in je lichaams- of in je vetcellen. En vervolgens ervaar je na een uur of twee weer hongergevoelens.

Wat denk je dat je dan gaat eten?

Veel mensen eten vervolgens weer iets dat rijk is aan suikers en geraffineerde koolhydraten. Met volwaardige voeding, dat bestaat uit vezels, eiwitten, gezonde vetten in de juiste koolhydraten los je veel van dit probleem op.

Ik wil afvallen en deze 3 focusgebieden helpen daarbij

Deze achtste blog ‘Ik wil afvallen’, in de serie van Fit in 8 weken, is dus een pleidooi voor de drie focusgebieden die je enorm kunnen helpen bij afvallen en bij gewichtscontrole. Hierbij meld ik dat mijn primaire focus ligt op het versnellen van mijn metabolisme.

Het metabolisme is een super belangrijk proces. Hoe sneller het werkt, hoe meer calorieën je verbrandt, waardoor je op een gezond gewicht blijft. Na je 25ste vertraagt je metabolisme en in het e-boek Je Metabolisme Boosten ontdek je wat je daar tegen kan doen.

Wil jij ook verantwoord afvallen? Wil jij je niet meer onzeker voelen over je lichaam? Ben je die blikken (van anderen) ook beu? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Volgende week lees je deel 9 van de serie Fit in 8 weken, waarin je de uiteindelijke resultaten kan zien van het hele afvalproces.

Ontvang jij de maandelijkse update al, vol gezonde info en inzichten die je energie geven?

Maandelijkse updates

Bron:
https://www.hsph.harvard.edu/magazine/magazine_article/obesity/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Hoe vitaminen en mineralen je IQ kunnen verbeteren?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Ontsteking door suiker?

Lees meer
Afvallen

Twee stappen naar gewichtsreductie en gewichtscontrole

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer