menu
NLbewustgezons logo

SportVeel mensen vinden het beoefenen van een sport best leuk, maar het ontbreekt ze weleens aan de zin om de regelmaat erin te houden of om een stapje verder te gaan. Dit kan teleurstellingen veroorzaken en dan denk je zoiets als ‘Wat ben ik slap”, of ‘Ik maak ook nooit iets af’. Dat hoeft dus niet vind ik. Daarom heb ik 12 tips voor je, die sport leuker voor je kunnen maken. 

Sport is gezond en leuk

Sport is erg gezond voor je. Niet alleen verbrand je er calorieën mee, het ontlaadt ook nog eens de nodige stress en – als je regelmatig sport – kan sporten preventief werken tegen chronische ziekten en overgewicht. Maar goed, de meeste mensen weten dit wel. Het is alleen de kunst om de regelmaat erin te houden. Dat lukt niet altijd.

Excuusjes zijn er altijd

Er zijn altijd wel excuses die ervoor zorgen dat je niet toekomt aan je sport. Zo kan je kind ziek zijn, je bent moe, je bent te laat van kantoor weggegaan (waardoor je in de file terecht kwam) of er wacht nog wat huishoudelijk werk op je. Die factoren kunnen je beletten om te gaan sporten.

Ik herken mij hier ook in, ik heb ook niet altijd evenveel zin om te sporten. Voor mij is het belangrijk om een vaste routine te hebben en deze zo lang mogelijk vol te houden. Zo sport ik meestal op de maandag en de dinsdag. Op maandag doe ik meestal krachttraining en op dinsdag ga ik wielrennen. Op woensdag neem ik rust en op donderdag doe ik wederom een rondje krachttraining en vrijdag meestal ook cardio (wielrennen).

Die routine helpt mij om te gaan sporten, ook al heb ik niet veel zin. Maar goed, er zijn meerdere manieren om je zin in sporten te vergroten.

Hoe maak je zin om te sporten?

1. Denk aan het goede gevoel na de sport

Tijdens en na het sporten maak je de neurotransmitters dopamine en endorfine aan. Beiden geven ze je een goed, euforisch en fijn gevoel. Meestal voel je je een soort van euforisch of onoverwinnelijk, na de sport. Dat komt door deze stofjes. Indien je dus geen zin hebt om te gaan sporten, bedenk je dan hoe je je zou voelen indien je wel zou gaan.

2. Doe het samen

Vindt een trainingsmaatje die dezelfde sport als jij leuk vindt. Wij mensen zijn nu eenmaal sociale wezens, dus met z’n tweeën gaat het makkelijker dan alleen. Een trainingsmaatje kan ook als stimulans fungeren. Als jij even geen zin hebt, dan helpt je maatje je er doorheen en omgekeerd.

3. Daag jezelf uit

Iedereen beschikt wel over een gezond portie ambitie. Probeer derhalve bij elke training een record voor jezelf te vestigen. Dit hoeft echt geen Olympische opgave te zijn. Stel dat jij een bepaalde oefening maar 10x kunt herhalen, probeer daar dan 11x van te maken. Of probeer tijdens interval trainingen zoals cross fit en body pump net iets meer te geven.

Door steeds wat meer te geven, merk je dat je lichaam steeds meer aan kan. Dit gegeven kan je enorm stimuleren.

4. Hou je progressie bij

Zelf gebruik ik de app RunKeeper om mijn trainingen bij te houden. Ik gebruik de app niet zozeer als analyse-tool, maar meer als een tastbaar bewijs dat ik op een bepaalde dag een bepaalde sport heb gedaan. Dit geeft mij een soort gevoel van trots, waardoor een andere neurotransmitter – serotonine – zijn werk kan doen.

Ook weeg mijzelf regelmatig. Het bijhouden van je progressie kan sterk bijdragen aan het gevoel om jezelf steeds maar te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld periodiek je taille opmeten en je lichaamsvet. Steeds als je dat gedaan hebt, wil je jezelf verbeteren.

5. Merk op dat normale dagelijkse bewegingen makkelijker gaan

Bij normale activiteiten zoals de trap oplopen, iets optillen of een sprintje trekken voor de bus, kun je merken dat je fitter wordt. Dat is een fijn gevoel. Door regelmatig aan sport te doen worden normale fysieke en dagelijkse activiteiten wat gemakkelijker.

6. Eet gezond

Als je regelmatig sport, dan is gezond eten erg belangrijk. Je spieren hebben immers de bouwstoffen nodig om te kunnen herstellen. Kies vooral voor voeding waarbij je bloedsuikerspiegel in balans blijft.

7. Goede planning

Een goede planning waarbij je rekening houdt met je werk, je reistijd, je gezin en waarin je voldoende beweging opneemt is onontbeerlijk. Veel mensen stellen dat ze geen tijd hebben om aan sport te doen. Dat is onzin.

Een etmaal bestaat uit 24 uur, hiervan slaap je er ongeveer 6. Aan je werk en de reistijd ben je ongeveer 10 uur kwijt, dus hou je nog 8 uur over. Dat is bijna een hele werkdag. Het hebben van ‘geen tijd’ is dus een kwestie van perceptie.

8. Werk naar een doel toe

Definieer voor jezelf een doel, wat jij in een bepaalde periode wilt bereiken. Het definiëren van een doel kun je dien als het kompas waar je op vaart. Als je geen doel hebt, dan verdwijnt vaak ook de motivatie.

9. Begin klein en bouw langzaam op

Als je nog maar net met een sport begint, bouw het dan rustig op. Laat je lichaam wennen aan de beweging. Het heeft geen enkele zin om vanaf het begin af aan fanatiek te trainen. De kans dat je het niet volhoud en dat excuses de overhand krijgen, nemen dan sterk toe.

Er bestaat een gezegde; ‘You don’t have to be great to start, but you have to start to be great’. Begin gewoon en stop niet.

10. Afwisseling

Als je steeds dezelfde sport doet, of indien je tijdens het beoefenen van je sport steeds hetzelfde doet, dan kan er verveling ontstaan. Wissel dus af. Sport de ene dag wat intensiever, maak de volgende dag een wandeling of een klein fietstochtje. Hoe meer je afwisselt, hoe minder snel je spieren wennen aan het type beweging. Dit kan als voordeel hebben dat je wat meer progressie boekt en dat je wat sneller afvalt.

11. Beloon jezelf

Beloon jezelf wanneer jij vindt dat je iets hebt bereikt met je sport. Je kunt bijvoorbeeld – als dat je doel was – 10 kilometer hardlopen. Beloon jezelf dan met bijvoorbeeld een nieuw shirt. Ben je een paar kilo afgevallen, koop dan een nieuwe broek of iets dergelijks.

Beloningen stimuleren je motivatie, maar je zult wel zelf de slingers ophangen.

12. Kijk naar sport

De laatste jaren kijk ik steeds minder naar sport, zeg ik je eerlijk. Maar goed als ik naar sport kijk vind ik het mooi om te zien hoe atleten het uiterste van zichzelf vragen om hun doel te bereiken. Dat inspireert mij enorm.

Meer aan sport doen?

Wat Je Denkt Ben JezelfWat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken.

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Glutathion is een belangrijk antioxidant. 10 Manieren die het niveau van glutathion verhogen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom rode wijn gezond is

Lees meer
Gezonde voeding

Speltbrood voor de broodeters.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update