Menu

Blog

Cart

2019-01-15

Iedereen weet wel dat gezonde voeding beter is voor je dan fast food, snacks, snoep en frisdrank. Iedereen weet ook wel dat voldoende lichaamsbeweging beter voor je is dan een inactieve levensstijl. Maar hoe breng je het in de praktijk? In dit artikel geef ik je 10 tips voor een gezonde levensstijl. Je leest onder andere over de positieve effecten van bewegen, gezonde voeding en van gewichtsreductie. 

Tips voor een gezonde levensstijl: Bewegen

De mens is gemaakt om te bewegen. In de miljoenen jaren van evolutie, hebben wij altijd flink bewogen. De afgelopen 30 jaar hebben we dat in veel mindere mate gedaan, mede daardoor zie je een stijging in de trend van overgewicht en obesitas.

Daarom is een van de belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl; bewegen!

Tips voor een gezonde levensstijl. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Wat is het belang van een gezonde leefstijl en waarom is dik zijn zo risicovol?

Het belang van een gezonde leefstijl is enorm. Overgewicht en obesitas vergroten namelijk de risico’s op chronische aandoeningen zoals diabetes 2, bepaalde typen kanker, hart- en vaatziekten, hoog cholesterolgehalte, artrose en zelfs depressies.

De afgelopen tijd, zie ik helaas steeds meer mensen om mij heen met zo’n chronische aandoening. Komt ook wel doordat ik ouder word en de mensen om mij heen dus ook. Hoeveel mensen er wel niet medicijnen slikken….? Het lijkt erop dat het normaal is dat mensen medicijnen slikken. Dit is het dus niet!

Vooral mensen die wat op leeftijd beginnen te raken, zijn vaak te dik. Overgewicht beïnvloedt de kwaliteit van hun leven zichtbaar. Ze kunnen gewoon niet goed meer spelen met hun kleinkinderen of een simpel stukje fietsen. Hoe zonde is dat?

Voldoende bewegen kent een preventieve werking tegen overgewicht dit soort chronische aandoening. Meer bewegen is een van de belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl.

Gezonde leefstijl: bewegen dus. Welk type beweging?

De mens is eigenlijk helemaal niet gemaakt voor cardio work outs of om marathons te rennen. We zijn gemaakt voor matig intensieve beweging. Dit is zoiets als huishoudelijke klussen doen, wandelen, fietsen en tuinieren.

Matig intensieve beweging

Lopen, boodschappen doen, tuinieren, fietsen en dergelijken zijn vormen van matig intensieve beweging. Dit type beweging is overeenkomstig aan het type lichaamsbeweging van onze oer-ouders. Je verbrandt door dit soort lichaamsbeweging tussen de 250 en 350 calorieën per uur. Afhankelijk van je lichaamsgewicht, leeftijd en geslacht.

Niet heel veel calorieën zou je zeggen. Dit soort activiteiten kun je over de gehele dag verspreiden. Ook kun je ze vele uren achter elkaar volhouden. Je kunt immers een stukje fietsen, een wandeling maken, boodschappen doen en de ramen lappen. Je wordt het eigenlijk helemaal niet moe van, terwijl je flink wat calorieën verbrandt.

Weet je wat het mooie is? Om te voorzien in de energiebehoefte spreekt je lichaam de vetreserves aan. Deze vorm van beweging is de manier bij uitstek om direct van je lichaamsvet af te komen.

Zorg er daarom voor dat je dagelijks aan minimaal 1 uur matig intensieve beweging komt.

Krachttraining

Een ander vorm van bewegen is krachttraining. Door krachttraining groeien je spieren en stijgt de snelheid van je metabolisme. Dat gaat hand in hand. Je spiermassa verbruikt dagelijks 10 keer meer energie, om zichzelf in stand te houden als dezelfde hoeveelheid vetmassa.

Een toename van je spiermassa is eveneens een van de belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl. Meer weten over het versnellen van je metabolisme? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Tips voor een gezonde levensstijl: Gezonde voeding

Gezond eten is essentieel en derhalve ook een van de belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl. Door gezonde voeding krijgt je lichaam de juiste voedings- en bouwstoffen binnen, waardoor het normaal kan functioneren.

Wanneer je alleen maar junk food eet en allerlei bewerkte voedingsmiddelen, dan ontstaan tekorten in bouwstoffen, mineralen en vitaminen. Dit ga je onherroepelijk merken aan een flink aantal mentale en fysiologische zaken.

Denk hierbij aan het toenemen van je lichaamsgewicht en je vetreserves. Ook ga je je minder fit voelen en wellicht (vrijwel zeker) zelfs depressief en ongelukkig.

Tips voor een gezonde levensstijl. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Door tekorten in goede voedings- en bouwstoffen functioneren onder andere je hersenen, je organen, je spieren en je hormonen veel minder goed. Dit kan leiden tot overgewicht en depressies. Erg onhandig allemaal.

Gezonde voeding bestaat uit voldoende eiwitten, complexe koolhydraten, onverzadigde vetten, vitaminen, mineralen en vezels.

Meer weten over gezond eten, leven en een gezond gewicht? Je wilt immers niet ziek worden op latere leeftijd, toch? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens. Hoe meer je weet over eten hoe beter, toch?

Gezond gewicht

Waarom staat ‘gezond gewicht’ bij de 10 tips voor een gezonde levensstijl? Dat komt omdat overgewicht nu eenmaal de risico’s op chronische aandoeningen vergroot. Wanneer je dus te zwaar bent, is het zeer raadzaam om wat kilo’s kwijt te raken.

Gewichtsreductie, afvallen of het bereiken van een gezond gewicht, gaat vanzelf wanneer je gezonde voeding eet en meer gaat bewegen. Het kost natuurlijk wel een beetje discipline en tijd. Maar wat geeft dat? Het resultaat mag er wezen.

Om je hierbij te helpen volgen nu de tips voor een gezonde levensstijl.

10 Tips voor een gezonde levensstijl

Ik hoop dat je de onderstaande tips voor een gezonde levensstijl kunt toepassen, omdat je alleen dan resultaten gaat ervaren. Lukt het niet om de tips voor een gezonde levensstijl toe te passen, dan kunnen we een keer een bel-afspraak maken. Ik geef je dan persoonlijk online voedingsadvies.

1. Mijd suiker

Dit is een van de belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl.

Suiker ontregelt vele processen in je lichaam. Het laat je bijvoorbeeld meer van iets eten of drinken dan dat je eigenlijk wilt.

Suiker bestaat in vele verschijningen en je vindt het in talloze producten zoals frisdranken, vruchtensappen uit pak, snoep, koek, fruitrepen, gezoete zuivel desserts, candy bars en bewerkte ontbijtgranen.

Suiker wordt sowieso toegevoegd in veel bewerkte voedingsmiddelen. Je krijgt het dus vaak onopgemerkt binnen.

Per jaar eet de gemiddelde Nederlander tussen de 32 en de 40 kilo suiker. Een kilo suiker levert je voor ruim 4.000 calorieën aan energie op. Op jaarbasis zou je dus voor (32 x 4.000) = 128.000 calorieën aan energie opleveren.

Dit enorme aantal staat gelijk aan ruim 17 kilogram extra kilo’s, dat je aan je lichaam plakt. Dat is schrikken!

Tips voor een gezonde levensstijl. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

2. Mijd enkelvoudige koolhydraten

Enkelvoudige koolhydraten zijn eigenlijk hetzelfde als suiker. Derhalve behoort het mijden van enkelvoudige (geraffineerde) koolhydraten eveneens tot de belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl.

Je vindt enkelvoudige of geraffineerde koolhydraten in witte rijst, witte pasta, wit brood, maar ook in bruin brood uit de supermarkt.

Wat is er dan zo kwalijk aan? Enkelvoudige koolhydraten veroorzaken enorme schommelingen in je bloedsuikerspiegel en in je insulineniveau. Meestal ervaar je na het eten van geraffineerde koolhydraten al snel weer honger.

Het resultaat is dat je vaak teveel eet, overgewicht krijgt en de rest kun je zelf invullen. Vervang deze koolhydraten voor complexe koolhydraten. Die verzadigen wel.

Je vindt complexe koolhydraten in amaranth, quinoa, couscous, zilvervliesrijst, volkoren pasta, peulvruchten, groenten, fruit, volkoren brood, spelt en zuurdesem brood.

3. Minder zuivel

Minder zuivel is ook een van de belangrijke tips voor een gezonde levensstijl, omdat Nederlanders erg veel zuivel consumeren.

Ongeveer 30% van alle mensen zijn allergisch voor zuivel, meestal zonder het zelf te weten. Je lichaam is ook nog helemaal niet gemaakt om zuivel te kunnen verwerken. Bewerkte zuivel komt pas voor in ons voedingspatroon sinds we koeien en andere dieren domesticeerden. Dat is zo’n 5.000 jaar geleden.

Hoewel 5.000 jaar een lange tijd is, is het evolutionair veel tekort om te wennen aan deze nieuwe drank. We kunnen er, simpel gezegd, gewoon nog niet tegen. Kwestie van een paar duizend jaar doordrinken, of zuivel uit je menu schrappen.

Zelf kies ik voor volle kwark en rauwe melk omdat daar alle voedingsstoffen nog in zitten.

Gezoete yoghurt en zuiveldrankjes die je darmflora zouden verbeteren, zijn niets anders dan slimme marketingtrucs om jou dat product te laten kopen. Een hoge melkconsumptie (de pakken uit de supermarkt) verhoogt zelfs de kans op botbreuken. Deze kan je dus maar beter mijden, naar mij idee.

Halfvolle en bewerkte zuivel is eigenlijk alleen gezond vanuit een economisch perspectief gezien. Laat het voor wat het is en haal je calcium uit groenten en fruit. Of kies voor volle zuivel en rauwe melk.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

4. Mijd bewerkte voedingsmiddelen

In bewerkte voedingsmiddelen wordt vrijwel altijd suiker, vet (de verkeerde vetten) en zout toegevoegd. Daarnaast worden er ook nog andere additieven zoals E-nummers, conserveringsmiddelen en andere synthetische stoffen toegevoegd. Hoe denk je anders dat cereals knapperig blijven, of dat croissantjes van de stationsrestauratie zo lang vers blijven?

Van de 10 tips voor een gezonde levensstijl is deze tip niet gemakkelijk uit te voeren. Dit komt omdat zo’n 80% van een supermarktassortiment uit dit soort industrievoer bestaat.

Gelukkig vind je op de groenteafdeling nog wel wat gezonde voedingsmiddelen zoals bonen, kapucijners, kikkererwten, linzen, kidneybonen, volkoren pasta, amaranth, quinoa, noten en olijfolie kun je ook wel vinden in de gangpaden.

Let alleen wel op, in die gangpaden tref je ook chips, koeken, ontbijtkoek, zuivelproducten, diepvriesmaaltijden, frisdrank, sauzen uit blik, fruitrepen en bewerkte ontbijtgranen aan. Een bezoekje aan de groenteboer, de bakker en de slager zou wellicht een beter optie zijn.

Meer weten over gezond eten, gezond gewicht, fit blijven en niet ziek worden? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

5. Eet minder brood

Waarom zou je minder brood eten? In de eerste plaats omdat tarwe, net als zuivel, nog niet zolang wordt gegeten. Ons lichaam kan het nog niet goed verwerken. Maar er is nog een belangrijke reden. Je krijgt dagelijks significant minder lichaamsbeweging, dan je oma een jaar of 40 geleden.

Brood zit bomvol koolhydraten en de kans is groot, dat je die lang niet allemaal gebruikt. Je krijgt dagelijks immers niet veel beweging. De overtollige calorieën sla je op als lichaamsvet.

Diverse mensen om mij heen, eten sinds een paar maanden minder brood. ’s Middags eten ze dan salade, linzen of iets dergelijks. Ze zijn behoorlijk afgevallen. Ook bewegen ze meer en dat is tip 7 van de tips voor een gezonde levensstijl.

6. Bouw je spiermassa op

Nog even apart genoemd omdat je hier al iets over hebt gelezen. Duurzame gewichtsreductie bereik je onder andere door spiermassa op te bouwen. Daarom is het opbouwen van spiermassa ook een van belangrijke tips van een gezonde levensstijl.

Hoe krijg je het voor elkaar? Doe een keer of 3 in de week wat push-ups, buikspieroefeningen, loop een paar keer de trap op en neer of koop wat haltertjes. Simpel toch?

2 Kilo spiermassa verbrandt dagelijks 200 calorieën om zichzelf in stand te houden. Dit staat in contrast tegenover de 20 calorieën die lichaamsvet dagelijks verbrandt, om zichzelf in stand te houden.

Op jaarbasis verbrandt die 2 kilo aan spiermassa voor 10 kilogram aan lichaamsvet.

Calorieën verbranden. Meer weten over gezond leven? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

7. Matig intensieve beweging

Ook hierover heb je al wat gelezen. Matig intensief bewegen is de lichaamsvet verbrander bij uitstek. Wanneer je 1 uur wandelt, maakt je lichaam gebruik van je vetreserves als energiebron.

Die 250 tot 350 calorieën, die je dan verbrandt, zie je dus nooit meer terug, zeker niet wanneer je de rest van deze tips voor een gezonde levensstijl opvolgt.

8. Hou je vorderingen bij

Nu kom je bij een paar mentale tips voor een gezonde levensstijl. Het bijhouden van je vorderingen stimuleert je om door te gaan. Stel dat je een gewichtsreductie van 10 kilo nastreeft, noteer dan je startgewicht en noteer wekelijks je vorderingen. Je ziet letterlijk je vorderingen.

Daarnaast draagt het noteren van je vorderingen, onbewust ook bij aan het harder voor je doel willen werken. Als je moeite hebt om ergens hard voor te werken, of je gelooft er simpelweg niet in (of je gelooft niet in jezelf) lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

9. Doe het samen

Wanneer je samen aan de slag gaat, kun je elkaar motiveren, complimenteren en stimuleren. Wanneer je even geen zin meer hebt, praat je maatje je om en omgekeerd.

10. Stel jezelf doelen

Je bereikt nooit iets, wanneer je geen doelen stelt. Stel jezelf een doel en geef jezelf af en toe een schop onder je kont als dat nodig is. Vier wel je successen, wanneer je een doel hebt bereikt. De kracht van doelen ontdek je wanneer je het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf leest.

En, wat kan jij hiermee?

Nu heb je 10 tips voor een gezonde levensstijl gekregen. Ze lijken zo simpel, pas ze maar eens toe. Als ik hiervoor een tip mag geven, kies een van de 10 tips voor een gezonde levensstijl en pas die gedurende 3 weken toe. Wanneer je gewend bent aan die ene tip, kies dan een volgende. Zo werk je de hele rij af.

Meer weten?

Wil je meer inzichten en tips voor een gezonde levensstijl? Wil je je fitter voelen, afvallen of wil je juist het risico op allerlei vervelende ziektes (op latere leeftijd) voorkomen? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens. Hoe meer je weet, hoe beter het is, toch?

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

Tot slot behoort het verhogen van je metabolisme ook tot een van de belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl. Omdat metabolisme zo’n belangrijk proces is, heb ik het e-boek Je Metabolisme Boosten geschreven. Het e-boek staat vol met tips en inzichten die je metabolisme versnellen, zodat je meer calorieën verbrandt.

Wat overigens heel veel mensen lezen; het e-boek Van Stress Naar Geluk.

NLbewustvoedingsadvies

We kunnen de tips voor een gezonde levensstijl ook met elkaar bespreken. Dan kunnen we in een persoonlijk (online) gesprek dieper ingaan op jouw situatie. Dus, wil jij gezonder leven, je fitter voelen, afvallen en (vooral) niet chronisch ziek worden als je ouder wordt? Boek dan een consult voor online en persoonlijk voedingsadvies.

Binnen 24 uur neem ik contact met je op.

Wil je meer tips voor een gezonde levensstijl ontvangen? Meld je dan ook aan voor de maandelijkse update, vol gezonde info. Mis hem niet!

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. https://www.aarp.org/health/healthy-living/info-12-2013/health-tips-for-new-year.html
2. https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/diet-lifestyle-to-prevent-obesity/

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Mentaal welzijn

Waarom start je met waarom?

Lees meer
Gezonde levensstijl

20 Gezonde leefregels die je makkelijk kunt volgen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Meer proteïnen eten beter voor je gewicht?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer