menu
NLbewustgezons logo

Neurotransmitters bepalen voor een belangrijk gedeelte hoe jij je voelt. Wanneer ze hun werk goed kunnen doen, voel jij je lekker. Wanneer ze hun werk niet goed kunnen doen, voel jij je minder goed. Door factoren als bijvoorbeeld stress, overmatige alcoholconsumptie, inactieve levensstijl en een ongezond voedingspatroon, kunnen de neurotransmitters hun werk niet goed doen. Dit kan zelfs leiden tot depressies. Hoe zorg je er nu voor dat die neurotransmitters hun werk goed kunnen doen?

Optelsom

Het antwoord op die vraag is eigenlijk een optelsom. Een gezonde levensstijl, die bestaat uit voldoende beweging, gezonde voeding en weinig stress draagt voor een belangrijk deel bij aan het goed functioneren van je neurotransmitters. Het mijden van overmatig alcohol gebruik, roken en ongezonde voeding (transvetten, suiker, enkelvoudige koolhydraten en E-nummers), dragen ook sterk bij aan het goed functioneren van deze stofjes.

Wat zijn neurotransmitters en wat doen ze?

Je lichaam bestaat uit vele verschillende complexe functies, die allemaal met elkaar in verbinding staan. Al die verschillende lichaamsdelen dienen dus ook met elkaar te communiceren. Om goed met elkaar te kunnen communiceren worden je neurotransmitters ingezet. Neurotransmitters zijn stoffen die boodschappen bevatten en deze overdragen van de ene zenuwcel naar de andere. Een voorbeeld van een neurotransmitter is adrenaline. Wanneer je ergens van schrikt, maakt je lichaam adrenaline aan, die je vervolgens in staat stelt alert te reageren op de situatie.

Hoe merk je nu dat die neurotransmitters hun werk doen?

Wanneer je een duursport doet zoals hardlopen of wielrennen, maakt je lichaam na een minuut of 12 endorfine aan. Endorfine zorgt ervoor dat je geen pijn ervaart bij tijdens de inspanning. Je raakt een soort van bedwelmd. Je ervaart een mengeling van vreugde, plezier, optimisme, trots, optimisme en een algeheel gevoel van welzijn. Je voelt je heerlijk. Je hebt vast wel eens gehoord van de hardlopers roes. Die wordt veroorzaakt door endorfine. Na het sporten neemt de stof dopamine het over. Dopamine geeft je het goede gevoel na afloop van het uurtje hardlopen of fietsen.

Welke factoren zorgen ervoor dat ze minder goed werken?

Door stress en ongezonde keuzes te maken in je voedingspatroon, door bijvoorbeeld teveel alcohol te drinken, te roken, ongezond te eten en te veel cafeïne raakt het systeem, dat de neurotransmitters aanmaakt, verstoord. Dit kan leiden tot depressies. Wanneer je kampt met klachten als slapeloosheid, een verminderd libido, depressieve gevoelens, agressie, eetstoornissen en een gebrek aan zelfvertrouwen, dan kan het zomaar zo zijn dat je neurotransmitters niet goed werken.

Kun je met voedingsmiddelen je neurotransmitters stimuleren?

Eigenlijk is hier ook weer sprake van een optelsom. Wanneer je gezond eet en voldoende beweegt, kunnen je neurotransmitters hun werk goed doen. Je kunt middels je voeding een aantal gezonde keuzes maken. Het eten van complexe koolhydraten, gezonde vetten zoals omega 3, eiwitten, vitaminen en mineralen doet je veel goed. Neurotransmitters vind je bijvoorbeeld in vis, noten, peulvruchten, kikkererwten, avocado, broccoli spinazie, banaan, eieren, pompoenpitten en zaden.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Immuunsysteem versterken voor vies te worden

Lees meer
Gezonde voeding

Hoolhydraatarm ontbijt

Lees meer
Gezonde voeding

Hoe mijd je de slechte koolhydraten en hoe krijg je de goede binnen?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update