menu
NLbewustgezons logo

EiwitdieetHet eiwitdieet wordt vaak door mensen ingezet om af te vallen. Tijdens een eiwitdieet verbrandt je lichaam namelijk het vet uit je vetmassa. Omdat het hongergevoel uitblijft, kun je een eiwitdieet vrij gemakkelijk volhouden. Dit maakt het eiwitdieet erg geschikt om duurzaam af te vallen. Het is echter wel belangrijk dat je de juiste eiwitten kiest. In deze blog lees je hoe het eiwitdieet jou kan helpen. 

Wat is een eiwitdieet?

Een eiwitdieet is een dieet waarbij je tijdelijk wat meer eiwitten en gezonde vetten eet en juist veel minder koolhydraten neemt. Tijdens een eiwitdieet zul je meer lichaamsvet verbranden, zonder dat je spiermassa verliest. Hierdoor val je af. Een eiwitdieet voorkomt ook schommelingen in bloedsuikerspiegel.

Schommelingen in je bloedsuikerspiegel worden vaak veroorzaakt door (geraffineerde) koolhydraten. Na inname van koolhydraten zoals wit brood, een koek, pasta, aardappelen en andere suikers stijgt je bloedsuikerspiegel en wordt het hormoon insuline geactiveerd.

Insuline stimuleert de opslag van lichaamsvet. Tijdens een eiwitdieet staan de meeste voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten dus even niet op het menu. En hetzelfde geldt voor alcohol en suiker in het algemeen.

Waarom werkt het?

Een eiwitdieet werkt goed, omdat het in de eerste plaats redelijk snel resultaten oplevert. Hierdoor raak je gemotiveerd om het vol te houden. Daarnaast verzadigen de eiwitten enorm, je zult dus veel minder vaak – in vergelijking met een voedingspatroon gebaseerd op koolhydraten – hongergevoelens ervaren.

Een eiwitdieet werkt ook goed omdat eiwitten bouwstoffen bij uitstek zijn. Eiwitten bouwen je hele lichaam op. Hierbij kun je denken aan je huid, je spieren en je DNA. Brandstoffen bij uitstek zijn juist koolhydraten en vetten. Nu wordt het een klein beetje technisch.

  • Je lichaam gebruikt eiwitten voor het opbouwen van je lichaamscellen. Al zou je eiwitten aanwenden als energiebron, dan zou het betekenen dat je óf veel te hard aan het sporten bent of dat je veel te weinig eet. In het eerste geval is je hartslagfrequentie veel te hoog en is de energiebehoefte van je spieren dermate hoog dat je eiwitten, afkomstig van je spieren, gaat verbranden. Dit is niet wenselijk, door te hard te sporten verbrandt je lichaam spiermassa.
  • De andere vorm van eiwitverbranding is ook niet wenselijk. Als je te weinig eet, zoals bij sommige diëten – vooral crash diëten – het geval is, dan spreekt je lichaam juist niet je vetreserves aan, maar je eiwitten uit je spieren. Dit is ook niet wenselijk.
  • Koolhydraten wend je aan als brandstof bij duursporten en cardio work outs. Lichaamsvet verbrand je bij uitstek tijdens matig intensieve beweging zoals wandelen en rustig fietsen.

Maar goed, wel even opletten

Een eiwitdieet mag dan goede resultaten opleveren qua gewichtsverlies, maar niet elke eiwitbron is goed. Goede eiwitbronnen zijn:

  • Kip
  • Vette vis
  • Griekse yoghurt
  • Ei, vooral het eiwit
  • Vlees van grasgevoerd rund
  • Schaaldieren
  • Kaas

De kwaliteit van de eiwitten die je tijdens een eiwitdieet consumeert is van groot belang. Je haalt meer voedingsstoffen uit eiwitten van goede kwaliteit. Doe je dat niet, neem je eiwitten van wat minder goede kwaliteit, dan heeft je lichaam veel meer moeite met het verwerken van al die eiwitten en veroudert het was sneller. En dat lijkt mij geen goed idee.

Daarnaast doen flinke porties groenten en salades je ook veel goed.

Voordelen van een eiwitdieet

Het eiwitdieet heeft diverse voordelen.

  1. Suikerspiegel in balans, waardoor hongergevoelens uitblijven.
  2. Opbouw spiermassa, waardoor je meer calorieën verbrandt.
  3. Een energieker gevoel, energieverbranding op basis van koolhydraten kan je duf maken. Energieverbranding op basis van lichaamsvet heeft dat minder.
  4. Betere stoelgang, door de hoeveelheid groenten en fruit (die veel vezels bevatten)
  5. Je slaapt beter
  6. Je valt af, doordat je vet verbrandt.
  7. Je kunt het beter volhouden.
  8. Het is best goed voor je huid.

Hoewel je van een eiwitdieet best snel zult afvallen en diverse andere voordelen kan ervaren, is het niet raadzaam om koolhydraten volledig uit je voedingspatroon te schrappen. Koolhydraten leveren onder andere glucose en dat is onmisbaar voor je hersenen.

Groenten en fruit bevatten ook koolhydraten. Dus als je besluit om een eiwitdieet te gaan volgen, schep dan flinke porties groente en salade op en neem regelmatig een stuk fruit.

Verantwoord afvallen

Hoe kun je op een verantwoorde manier afvallen? Afvallen Veranderen staat bomvol met tips en handvatten die je allemaal kunt gebruiken om je streefgewicht te bereiken en te behouden, zodat je niet meer vervalt in het jojo-effect.

Afvallen Veranderen is ook als paperback verkrijgbaar.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Waarom weten we niets meer over onze voeding?

Lees meer
Gezonde voeding

Maken bewerkte voedingsmiddelen je dik?

Lees meer
Blog

Succesvol zijn is voor iedereen haalbaar

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update