menu
NLbewustgezons logo

In het eerdere artikel over Weston Price kon je al lezen wie de man was en waarom zijn bevindingen het vermelden waard zijn. In dit artikel ga ik wat dieper in op zijn dieet. Het dieet kun je hier zien als een verandering in je voedingspatroon. Ik geloof niet in tijdelijke diëten, want die leveren tijdelijke resultaten. Na het dieet kom je meestal weer aan, als gevolg van je normale gewoonten. Het woord dieet heeft hier dus een ruimere betekenis, vandaar de titel; Val af zonder dieet.

Val af zonder dieet, hoe zit dat?

Tijdens zijn 10 jaar durende onderzoek, ontdekte Weston Price dat bepaalde bevolkingsgroepen, die niet leefden volgens het westerse voedingspatroon, gezonder waren dan mensen uit het westen. Dit kwam voornamelijk doordat deze mensen veel natuurlijke voeding aten. Hierbij kun je denken aan onbewerkte groente, fruit, noten, zaden, pitten, vis, versgeperste oliën, kip en ook vlees van rund, varken en lam. Vooral vlees bevat veel verzadigde vetten en die worden in het westen vaak als boosdoeners gezien voor overgewicht, een hoog cholesterolgehalte en andere aandoeningen. Er bestaat echter geen relatie tussen hart- en vaatziekten en deze onverzadigde vetten.

Wat kun je eten?

Er bestonden grote verschillen in dieet tussen de verschillende volken, het ene volk at veel meer vis dan het andere. Het ene volk at meer vlees dan de andere volken en geen enkel volk leefde strikt vegetarisch. De grote gemene deler was dat alle volken zich voornamelijk bedienden van natuurlijk en onbewerkte voedingsmiddelen. De kern is dat je voedingsmiddelen eet, in pure en onbewerkt vorm. Dergelijke voedingsmiddelen bevatten eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen en vezels in natuurlijk vorm. Hierbij helpt het ene stofje het andere stofje. Bepaalde vitaminen en mineralen kunnen bijvoorbeeld niet zonder vet worden opgenomen in je lichaam. Een onbewerkt voedingsmiddel voorziet daar wel in. In de onderstaande opsomming vind je voedingsmiddelen die passen in de filosofie van Price:

  1. Vlees van rund, lam, gevogelte, varken en ook orgaanvlees. Het is vooral belangrijk dat deze dieren gevoed zijn met eten dat bij ze past. Zoals gras bij koeien en lam.
  2. Wilde vis en schaaldieren.
  3. Scharreleieren
  4. Volvette zuivelproducten van met gras gevoerde koeien, zoals roomboter, onbewerkte yoghurt, kaas en room.
  5. Plantaardige oliën zoals zoals olie van olijven, kokos, palm, sesam- en lijnzaad.
  6. Neem regelmatig een capsule omega 3 visvetten extra.
  7. Verse en biologische groenten en fruit
  8. Onbewerkte granen zoals je kunt vinden in volkoren-, spelt-, en zuurdesembrood
  9. Onbewerkte noten. Dus ongezouten, ongebrand.
  10. Trek bouillon van de botten van je vlees, die je na een maaltijd overhoudt. Verwerk deze tot soepen en sauzen.
  11. Gebruik gedroogde en verse kruiden zoals peper, kurkuma, koriander, peterselie, knoflook en gember om je eten op smaak te maken
  12. Gebruik Keltische zeezout als zout.
  13. Maak je eigen dressings voor salades met olijfolie. Haal ze niet uit een fles.
  14. Gebruik zo min mogelijk zoetmakers. Als je dat wel doet, neem dan onbewerkte producten zoals honing.
  15. Gebruik zo min mogelijk alcohol.
  16. Als je supplementen gebruikt, neem dan natuurlijke en geen synthetische.

Voldoende lichaamsbeweging, daglicht en slaap dragen eveneens bij aan je gezondheid. Evenals het hebben van positieve gedachten.

Wat is beter om niet te eten?

Als het goed is, kun je de producten die je maar beter kunt mijden zelf al opnoemen. Je kunt deze producten op 1 hoop gooien door te stellen dat je beter geen bewerkte voedingsmiddelen kunt eten. Hierbij kun je denken aan:

  1. Voorverpakte voedingsmiddelen zoals slamixen, dressings, sauzen en soepen.
  2. Verpakte koek, snoep, candy bars, taartjes, crackers, ontbijtkoek.
  3. Frisdranken en vruchtensappen uit pak.
  4. Producten die enkelvoudige koolhydraten (snelle suikers) bevatten zoals wit brood, witte pasta en witte rijst.
  5. Alle producten die transvetten, of gehydrogeneerde vetten bevatten zoals snacks, bladerdeeg producten, koeken, taartjes en gefrituurd eten.
  6. Vermijd zoetmakers zoals suiker, maïs siroop, glucose, fructose, saccharide en vele andere benamingen die op -ide en – ose eindigen.
  7. Vermijd ook kunstmatige zoetmakers zoals xylitol en vooral aspartaam.
  8. Vermijd ook oliën die zijn gemaakt van zonnebloem, soja en maïs.
  9. Gebruik geen meervoudig onverzadigde vetten/oliën om mee te bakken. Hierbij kun je denken aan de gezonde olijf- en lijnzaadolie. Bij verhitting beschadigen de vetzuren en ontstaat ongezonde en zelfs giftige stoffen.
  10. Vermijd gefrituurd eten.
  11. Wees geen veganist. In dierlijke voedingsmiddelen vind je bepaalde eiwitten, vetten en mineralen die je niet zult vinden in plantaardig voedsel.
  12. Vermijd gepasteuriseerde producten. Deze zijn tot 100°C verhit en bevatten geen of nauwelijks nog bouwstoffen. Je kunt hierbij denken aan gepasteuriseerde melk, poedermelk en zelfs magere melk.
  13. Vermijd voorverpakte vleeswaren en worsten uit een verpakking. Lees het etiket eens.
  14. Vermijd industrieel geproduceerde eieren, vis, vlees en kip. Vooral de bewerkte varianten zoals vooraf gepaneerde schnitzel, kip nuggets, hamburgers en vissticks.
  15. Vermijd borrelnootjes, gezouten en gebrande zaden, pitten en noten.
  16. Eet geen afbakbrood en bewerkte ontbijtgranen
  17. Check de etiketten op E-nummers en andere additieven.
  18. Wees matig met alcohol, drink bij voorkeur geen gedestilleerde dranken.

Ook wordt het gebruik van de magnetron afgeraden. De stralingen laten de moleculen van je eten op een manier trillen, dat het eten warm wordt, maar dit is geen natuurlijk proces. Hoewel nog niet vast staat in welke mate de magnetron schadelijk is of onschadelijk is voor je gezondheid, is het handig om te weten. Ook is het onhandig om bewerkte koolhydraten te eten. Dit in tegenstelling tot complexe koolhydraten.

Afvallen zonder dieet, betekent dus niet dat je maar naar hartenlust kunt eten wat je wilt. Je zult wel degelijk dienen na te denken over het type voedingsmiddel en de hoeveelheid die je ervan eet. Maar het is nu ook weer niet zo dat de voedingsrichtlijnen van Weston je in een keurslijf dwingen.

Gezonde VoedingGezonde VoedingVal af zonder dieet houdt dus in grote lijnen in dat je bewerkte voedingsmiddelen beter kunt mijden ten gunste van onbewerkte voeding. In het e-boek Gezonde Voeding (en de paperback), links op deze pagina, kun je daar veel meer over lezen. In het boek Gezonde Voeding tref je ook een aantal lijsten van groenten, fruit, kruiden en andere zaken die bijdragen aan je gezondheid. In de webshop vind je diverse voedingssupplementen (niet al te duur) die bijdragen aan een gezonde levensstijl.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Enkelvoudige koolhydraten doen je niet veel goed.

Lees meer
Gezonde levensstijl

10 Natuurlijke manieren die het cortisol niveau verlagen

Lees meer
Blog

Waarom een diëtist zegt dat je meer kunt eten

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update