menu
NLbewustgezons logo

Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen zou een oorzaak van ADHD kunnen zijn. Het blijkt dat voedingsstoffen zoals Omega 3 vetzuren, de vitamines van het B-complex en de mineralen magnesium en zink een belangrijke rol spelen in het al dan niet manifesteren van ADHD gedrag en symptomen. Hier is natuurlijk nog niet zo heel veel onderzoek naar gedaan. ADHD is een tamelijk nieuw fenomeen en de preventieve werking van voeding op het voorkomen van ziekten en aandoeningen, kent ook nog geen lange geschiedenis. Toch bestaan er al wat studies en publicaties, waaruit je voorzichtig kunt concluderen dat voeding en ADHD met elkaar in relatie met elkaar kunnen staan.

Tekort bepaalde voeding als oorzaak van ADHD

Enkele van de tekorten aan voedingsstoffen die het vaakst voorkomen bij kinderen die last hebben van ADHD zijn: Omega-3 vetzuren, vitamine B en de mineralen magnesium en zink. Voordat je leest over wat er dan in die voedingstoffen zitten, vertel ik eerst hoe het komt, of beter gezegd, hoe het zou kunnen komen dat kinderen deze stoffen in mindere mate binnenkrijgen.

Oorzaak van ADHD. Voeding. Meer weten over gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

In de blog van 4 januari kon je al lezen over de effecten van spruitjes op ADHD. Maar wanneer je een kind vraagt naar zijn of haar favoriete eten, dan staan spruitjes, net als vele andere gezonde voedingsmiddelen niet vaak op nummer 1.

Daar ligt een cruciaal punt, een kind heeft nu eenmaal vaak de voorkeur voor lekker eten en lekker eten is vaak zoet en vettig. Dat vettig en zoet vindt je vaak terug in bewerkte voedingsmiddelen, zoals candy bars, koeken, chips, frisdrank, kant-en-klaar maaltijden, cereals, diepvries pizza’s, ijs en vele andere producten die je vaak in de reclames voorbij ziet komen.

Oorzaak van ADHD: Bewerkte voedingsmiddelen?

In de afgelopen 30 jaar is het aandeel bewerkte voedingsmiddelen, dat dagelijks gegeten wordt, enorm gestegen. Bewerkte voedingsmiddelen zijn voedingsproducten die ontwikkeld zijn door bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie. Ongeveer 80% van de voedingsmiddelen die je in een willekeurige supermarkt vindt, zijn het eindpunt van een industrieel- en marketingproces.

Dat soort voedingsmiddelen zijn niet gemaakt om een bijdrage te leveren aan je gezondheid, maar om je kortstondig genot en gemak te verschaffen.

Hierdoor zijn er dus een boel gezonde voedingsstoffen verloren gegaan en als ze niet verloren zijn gegaan, dan worden ze vaak ruimschoots overvleugeld door de ongezonde stoffen suiker, zout en vet. Het voordeel van deze producten is dat ze goedkoop zijn en lekker. Onbewust neem je er meer van.

Eet je dat soort producten te vaak, dan ontstaan automatisch tekorten van bijvoorbeeld Omega 2, vitamine B, magnesium en zink.

Wat doen die voedingsstoffen?

Je hersenen bestaan voor meer dan 60% uit vet. Derhalve zul je middels je voeding, genoeg vetten binnenkrijgen om je hersenen normaal te laten functioneren. Een van de belangrijkste vetten voor je hersenen is, jawel, omega 3.

Je vindt omega 3 in vis, noten, olijfolie en zaden. Uit een onderzoek van de Prudue University uit 1996 bleek dat kinderen met leer- en gedragsproblemen lagere niveaus van omega 3 in hun bloed hadden.

De B vitamines zijn belangrijk voor de energie, de slaapcyclus en de stofwisseling van je kind. Het vitamine B-complex staat ook wel bekend als antistress vitamines en spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van neurotransmitters.

Wat doen die neurotransmitters? De neurotransmitters serotonine, noradrenaline en dopamine regelen de aandacht, focus en slaapcyclus. Deze neurotransmitters zijn dus best belangrijk bij de concentratie op school, tijdens huiswerk en voor een goede nachtrust.

Een tekort aan vitamine B(12) zou ervoor kunnen zorgen dat je kind zich hyperactief gedraagt, angstig wordt en zelfs obsessief gedrag vertoont. Zodoende kan het last van ADHD (symptomen) hebben. Wil je meer weten over de rol die neurotransmitters spelen op de gezondheid? Download dan het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Magnesium 

Het mineraal magnesium is een van de belangrijkste mineralen. Ongeveer 70% van de Nederlandse bevolking, en tot wel 95% van de kinderen die last hebben van ADHD, zou een magnesiumtekort hebben.

Magnesium, speelt een belangrijke rol in allerlei lichamelijke processen. Magnesium is als het ware een spin in het web van allerlei biochemische processen. In totaal is magnesium wel betrokken bij ongeveer 300 processen, zoals je zenuwfuncties, de opbouw van je botten, het reguleren van je bloeddruk en je lichaamstemperatuur.

Ook is magnesium betrokken bij het spannen en ontspannen van je spieren. Hiertoe behoort dus ook je hart. Wanneer je vaak een stijve spieren of spierkrampen ervaart, slapeloosheid of zelfs depressie, dan kan dit duiden op een magnesiumtekort.

Verder duiden onder andere slaapproblemen, hyperactiviteit, ADHD, prikkelbaarheid, hoge bloeddruk, obstipatie, bepaalde tics en het rusteloze-benen-syndroom op een magnesiumtekort. Gelukkig vind je magnesium in tal van voedingsmiddelen zoals vlees, vis, noten, zaden, pitten, groenten, fruit en granen. 

Wil je meer weten over magnesium en de invloed die andere mineralen en vitamines op je gezondheid hebben? Download dan het e-boek Gezond in 10 stappen.

Zink

Tot slot, het mineraal zink. Zink is eveneens betrokken bij vele lichamelijke processen zoals de celdeling en celgroei, wondgenezing, een goede smaak- en reukbeleving en de stofwisseling. Een tekort aan zink kan leiden tot langzame groet, kieskeurigheid van het eten, aandachtsproblemen en een verlate pubertijd.

Medicatie voor ADHD zouden het zinkniveau ook kunnen uitputten. Je vindt zink onder andere in peulvruchten, vis, volkoren brood en vlees. Je vindt veel meer over de positieve effecten van magnesium, zink en vele andere voedingsstoffen en nutriënten in het e-boek Gezonde Voeding.

Meer weten?

Kun je dan ADHD oplossen door je kind meer voedingsmiddelen voor te schotelen dat omega 3, vitamine B, magnesium en zink bevat? Nou, daar zou dus best kunnen. Hoewel er nog geen of weinig relevante studies van 30 jaar of langer naar de invloed van voeding op ADHD zijn gedaan, wijzen vele onderzoeken dit wel uit. Het kost de wetenschap nu eenmaal een aantal decennia om de effecten van een stofje aan te tonen.

Het fenomeen ADHD is nog niet zo oud en over de rol die voeding speelt in het voorkomen van aandoeningen, ziektes en gedrags- en concentratiestoornissen als ADHD is in de afgelopen jaren weer wat meer interesse ontstaan.

Maar goed, er bestaan goede aanwijzingen dat voeding bijdraagt aan het al dan niet voorkomen van allerlei kwalen. Je kunt er meer over lezen in het e-boek Gezonde Voeding.

Wil je ook meer weten over gezond leven, gezond zijn en de stofjes (neurotransmitters) die je leven (voor een belangrijk deel) bepalen? Lees dan het uitgebreid geschreven e-boek Gezond in 10 Stappen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Waarom leidt lijnen tot overgewicht?

Lees meer
Blog

Wat doen E nummers met je?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Tarwegrassap, daar zit wat in.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update