menu
NLbewustgezons logo

Heb je een lekkere tijd gehad tijdens de feestdagen? Ik wel. Met familie en vrienden hebben wij weer heerlijk genoten, gedronken, gelachen en natuurlijk weer teveel gegeten. Of ik daar een probleem mee heb? Nee hoor, totaal niet. Voel ik mij daar schuldig over. Absoluut niet! Waarom niet? Nou, tijdens de feestdagen let ik aan de ene kant niet op wat ik eet, aan de andere kant ben ik mij wel degelijk bewust van wat ik in mijn mond stop. Als het feest is, laat ik de teugels bewust even vieren. Hoe dan ook, natuurlijk is het voor mijn ook belangrijk om weer back in shape te raken na de feestdagen. In dit artikel bespreek ik vier hele belangrijke manieren die je helpen om weer snel back in shape te raken.

Back in shape na de feestdagen

Back in shape raken na de feestdagen is eigenlijk een titel die tekort doet. Je raakt niet alleen maar uit vorm tijdens en tussen de feestdagen. Ook de andere 360 dagen van het jaar tellen mee. Maar goed, tijdens de feestdagen eten en drinken we wat meer en bewegen we over het algemeen iets minder.

Back in shape. Meer weten? Download het e-boek Gezond In 10 Stappen. Vandaar de titel Back in shape na de feestdagen.

Hoe dan ook, ik zei al dat ik aan de ene kant niet let op wat ik eet, maar dat ik mij, aan de andere kant wel bewust ben, van datgene wat ik in mijn mond stop. Hiermee bedoel ik dat ik niet teveel suikerrijke traktaties zoals kerstkransjes eet. Maar dat ik alle spijzen, zoals vis, groente, vlees en zelfgemaakte sausen mij lekker laat smaken.

Natuurlijk krijg ik tijdens de feestdagen ook teveel calorieën binnen en natuurlijk wijzen de cijfers van mijn weegschaal na de feestdagen ook een hoger getal aan. Meestal kom ik tijdens de kerstdagen en oud en nieuw zo’n kleine 3 kilo aan. Maar met één week ben ik weer back in shape.

Hoe ik dat doe?

Vier manieren om weer back in shape te raken

Hieronder beschrijf ik vier focusgebieden die ik zelf toepas en die je helpen om back in shape te raken en ook om dat zo te houden.

1. Cortisol onder controle

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Het wordt onder andere aangemaakt bij langdurige stressvolle situaties en het is een onderdeel van je overlevingsmechanisme. Cortisol zorgt voor meer glucose in je bloedbaan.

Ook lokt glucose het hormoon insuline uit om die grote hoeveelheden glucose in je lichaamscellen te stoppen.

Op zich is dit dus een prima systeem. Maar het probleem van tegenwoordig is dat:

a. we teveel koolhydraten eten en koolhydraten worden tijdens de spijsvertering onder andere omgezet in glucose,

b. wij teveel stress ervaren, waardoor er nog nog meer glucose in het bloed beschikbaar komt,

c. wij teveel suiker binnen krijgen en suiker wordt eveneens omgezet in glucose,

d. cortisol (of eigenlijk het hormoon insuline) de glucoseoverschotten in je vetcellen opslaat,

e. cortisol (eigenlijk het hormoon insuline) ervoor zorgt dat die vetreserves niet aangewend worden voor energie,

f. het hormoon insuline er niet alleen voor zorgt dat je vetcellen gevuld blijven, maar dat er tevens nieuwe vetcellen worden bijgemaakt.

Conclusie; Als je back in shape wilt geraken dan helpt cortisol niet. Cortisol (insuline) blokkeert de mogelijkheid van je lichaam om vetten uit je vetreserves aan te wenden voor energie. Het geeft de voorkeur aan glucose. En glucose is er in overvloed.

Teveel cortisol, niet back in shape. Meer weten? Download het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Door de overvloed van glucose zorgt cortisol ervoor glucose wordt opgeslagen in je vetcellen. En als die vetcellen vol zitten, dan komen er gewoon een paar vetcellen bij. Het gevold is dat je dikker wordt. Stress onder controle houden is dus een belangrijke manier om back in shape te komen en te blijven.

2. Insuline onder controle

Het hormoon insuline wordt door je alvleesklier aangemaakt. Je lichaam maakt al insuline aan voordat je gaat eten. Dit is een natuurlijk proces. Insuline is de sleutel voor voedingsstoffen naar je lichaamscellen. Of je nou eiwitten, vetten of koolhydraten eet, het hormoon insuline stopt het in de cellen.

Bij koolhydraten heeft je lichaam alleen wat meer insuline nodig. En dat is jammer, zoals je al bij het eerste punt kon lezen, want als er minder insuline door je bloedbaan zou stromen, dan kunnen de vetcellen vetzuren afscheiden. En die vetzuren kunnen weer dienen voor energie. Je vetmassa neemt dan af.

Je lichaam heeft dus de voorkeur om glucose te verbranden boven het verbranden van voedings- en lichaamsvetten.

Lichaamsvetten kunnen overigens ook in glucose omgezet worden. Maar dat is best een hele klus.

Het nadeel van het glucose – insuline proces is het ontstaan van de koolhydraatloop.

De koolhydraatloop gaat als volgt:

a. je eet iets wat koolhydraten bevat (de meeste bewerkte voedingsmiddelen bevatten geraffineerde koolhydraten en toegevoegde suikers),

b. je alvleesklier scheidt insuline uit,

c. tijdens de stofwisseling (metabolisme) verwerkt je lichaam de suikers en de koolhydraten tot glucose,

d. het hormoon insuline brengt de gigantische hoeveelheid glucose naar je lichaamscellen om te dienen voor energie,

e. het hormoon insuline stopt de glucoseoverschotten in je vetcellen,

f. als de glucose uit je bloedbaan is gehaald, stroomt er nog veel werkloze insuline door je bloedbaan,

g. doordat je lichaam geen lichaamsvetten kan aanspreken, om te voorzien in de energiebehoefte (insuline blokkeert dat proces immers) krijgt je lichaam behoefte aan nieuwe glucose om te voorzien in de energiebehoefte,

h. je lichaam zendt hongersignalen uit,

i. na ongeveer twee uur, nadat je gegeten hebt, heb je alweer trek,

j. je eet iets (meestal koolhydraat- en suikerrijk) en deze hele cyclus herhaalt zich weer.

Conclusie; Deze koolhydraatloop belet je dus om back in shape te raken, omdat insuline zo’n grote rol speelt.

Wat je helpt om back in shape te raken is om meer groente, peulvruchten, vis, eieren, noten, zaden, quinoa en volkoren producten te eten.

Meer over gezond eten lees je in het e-boek Gezond In 10 Stappen. Dit e-boek helpt je enorm bij het maken van goede keuzes, die je niet alleen helpen om weer back in shape te komen, maar ook om in shape te blijven.

Koolhydraatloop, helpt niet om in shape te komen. Meer weten? Download het e-boek Gezond In 10 Stappen.

3. Metabolisme versnellen

Metabolisme is een mooi woord voor spijsvertering. Je metabolisme zet voeding om in energie. Hoe sneller dit proces verloopt, hoe meer calorieën je verbrandt. Hoe mooi zou het zijn om dagelijks automatisch meer calorieën te verbranden, zodat je weer back in shape geraakt?

De snelheid van het metabolisme kan je deels zelf beïnvloeden. Een toename van je spiermassa of de juiste voedingsmiddelen versnellen je metabolisme bijvoorbeeld.

Na je 25ste neemt de snelheid van je metabolisme echter automatisch af. Door de juiste voedingsmiddelen te eten en door genoeg aan lichaamsbeweging te doen, zorg je ervoor dat je na je 25ste niet teveel nadeel ondervindt van het steeds trager wordende metabolisme

Conclusie; het versnellen van je metabolisme helpt om om weer back in shape te komen. Meer over het versnellen van het metabolisme lees je het e-boek Je Metabolisme Boosten.

4. Bloedsuikerspiegel onder controle

Pieken in je bloedsuikerspiegel zorgen eveneens voor pieken van het insulinehormoon. Pieken van het insulinegehalte in je bloed, zorgt ervoor dat vetzuren niet worden aangesproken als energiebron. Je lichaam gebruikt alleen maar snelle energie en dat is glucose.

Die snelle energie komt uit koolhydraten en in ons westerse eten vind je nu eenmaal heel erg veel ‘snelle’ koolhydraten. Op zich zijn koolhydraten helemaal niet slecht voor je. Als je maar de goede eet. De koolhydraten in fruit, groente, peulvruchten, volle granen en sla doen je bijvoorbeeld veel goed.

Daarentegen doen de koolhydraten uit bewerkte ontbijtgranen zoals krokante cruesli, cornflakes, ontbijtkoek, wit brood, pizza’s en koek je niet zo goed. Vaak bevatten dergelijke sterk bewerkte voedingsproducten ook nog eens een hele lading suiker. Suiker wordt ook omgezet in glucose.

Koolhydraatloop, helpt niet om in shape te komen. Meer weten? Download het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Juist door die snelle koolhydraten ontstaan pieken in je bloedsuikerspiegel en juist die snelle koolhydraten zijn overal (en goedkoop) verkrijgbaar. Het gevolg is dat mensen er veel te veel van binnen krijgen. Denk hierbij aan frisdrank, gezoete zuiveldrankjes en toetjes, hamburgers, worstjes, chips, snacks, houdbare en krokante producten.

Juist omdat koolhydraten de basis vormen van het westerse menu is meer dan de helft van de Nederlanders (en de Duitsers, de Engelsen, de Amerikanen …) te zwaar. Helaas zie je ook dat steeds meer kinderen te zwaar zijn en zelfs al leiden aan obesitas. Zorgelijk!

Overgewicht en obesitas worden in toenemende mate in verband gebracht met tal van chronische aandoeningen zoals diabetes 2, depressies en zelfs kanker.

Conclusie; pieken in je bloedsuikerspiegel helpen je niet om back in shape te komen en te blijven. Pieken in je bloedsuikerspiegel staan in relatie met overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende aandoeningen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Back in shape

Natuurlijk wil je weer snel back in shape zijn na de feestdagen, maar het gaat er ook om dat je gedurende het hele jaar in vorm bent. Ik hoop dat je met deze vier focusgebieden uit de voeten kan en dat het komende jaar een heel erg gezond en gelukkig jaar mag worden.

Meer weten?

Meer weten over gezond eten en leven lees het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

Wil je flink en verantwoord afvallen en wil je niet meer aankomen? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Het werkt echt, dat garandeer ik. Zo niet, geld terug. 

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

 

Ben jij ook van mening (net als ik) dat je spijsvertering een hele belangrijke rol speelt om weer back in shape te geraken en te blijven. Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten. In korte tijd ontdek je wat je het beste kan doen om dagelijks automatisch meer calorieën te verbranden.

NLbewustvoedingsadvies

Wil je eens goed bijgepraat worden over wat nou gezond voor jou is? Dat kan! En dit kan heel makkelijk. Je kunt mij bellen voor online en persoonlijk voedingsadvies. Boek dus ook een online consult voor voedingsadvies.

Ook af en toe een mailtje van mij ontvangen?

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Veel calorieën verbranden, snel fit en slank.

Lees meer
Blog

Afvallen en afgevallen blijven.

Lees meer
Afvallen

Laat de sportschool voor je werken

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update