menu
NLbewustgezons logo

Op gewicht blijvenWe leven in een welvaartsmaatschappij, waarin eten volop verkrijgbaar is en waarin we, over het algemeen, een redelijk comfortabel leven leiden. Doordat we grote delen van de dag zittend doorbrengen, verbruikten we minder energie. Het van belang om je calorie-inname hier op af te stemmen. Doe je dit niet dan zul je niet op gewicht blijven, maar zul je wat zwaarder worden. Deze blog beschrijft 10 eet strategieën om op gewicht te blijven.

Op gewicht blijven door juist te eten

Op gewicht blijven, of een paar kilo’s afvallen, is voor veel mensen een worsteling. En dat is ook niet zo gek, want je wordt op bijna elk moment van de dag verleid om wat te eten. Zo heeft de voedingsindustrie heel succesvol “Een momentje voor jezelf”, gecreëerd en andere beloningsmomenten op de dag gekoppeld aan een lekker hapje. Als mens ben je daar nu eenmaal gevoelig voor. Ergens op de dag val je voor hun technieken.

  1. Wees je bewust van de verleiding
    Slimme marketing deskundigen van voedingsbedrijven, hanteren vernuftige technieken om jou wat meer te laten eten. Als jij wat meer eet, dan rinkelt de kassa. Op gewicht blijven doe je onder andere door je bewust te zijn van de reclames, promoties die je proberen te verleiden.
  2. Minimaliseer de verleiding
    Ik houd erg van chips en koek, maar eet het bijna niet. Wat bij mij heel goed werkt is dit; ik koop het gewoon niet. Ik heb het niet in huis. Hierdoor minimaliseer ik de verleiding, vooral ’s avonds, wanneer er op TV allerlei beelden over lekkere hapjes en eten mijn woonkamer inkomen (zou dat een marketing truc zijn?).
  3. Bederf je eetlust
    Op gewicht blijven kun je doen door je eetlust te bederven. Dit klinkt wellicht een beetje raar, maar wanneer je een handje noten eet voor het eten, een stuk fruit, of iets anders dat gezond is, dan vermindert je eetlust. Hierdoor ga je niet uitgehongerd aan tafel en is de kans dat je royaal opschept kleiner.
  4. Houd het simpel
    Bereid simpele maaltijden waardoor je niet in de verleiding komt om “Van alles wat” te nemen. Bij een “Van alles wat” strategie schep je meestal wat meer op.
  5. Stop voordat je vol zit
    De Fransen stoppen doorgaans met eten indien ze voor 75% vol zitten. Traditioneel gezien eten zij wat meer verzadigde vetten eten en drinken zij wat meer wijn. Op gewicht blijven hoeft geen dieet te zijn, maar je calorie-inname heeft natuurlijk wel een grote invloed. Probeer het eens een paar avonden uit.
  6. Eet kleine porties
    Hoe groter je portie, hoe meer je eet. Hier is best veel onderzoek naar gedaan. Zo bleek de totale calorie-inname van mensen als beïnvloed te kunnen worden door van kleinere borden te eten en met kleiner bestek.
  7. Eet langzamer
    De spijsvertering begint al in je mond, hoe rustiger je eet, hoe beter je hersenen in staat zijn om signalen van verzadiging te versturen.
  8. Eet selectief
    Eet niet alles wat je wordt voorgezet. Denk even na voordat je wat in je mond stopt. Dit scheelt dagelijks een hoop calorieën.
  9. Tel globaal je calorieën
    Je hoeft niet exact bij te houden hoeveel calorieën je binnen krijgt. Op gewicht blijven en de bewustwording van je calorie-inname gaan goed samen. Als je bijvoorbeeld getrakteerd wordt op een gebakje, wegens een verjaardag van een collega, neem dan wat minder tijdens de lunch, of compenseer die caloriebom met wat groenten. Wees ook alert op vruchtensappen uit een pak en frisdranken. Ongemerkt drink je 200 of meer calorieën per glas op.
  10. Pas op voor toetjes
    Op gewicht blijven en toetjes eten is een mooie uitdaging. Veel toetjes bevatten enorme aantallen calorieën. Lees het etiket en besluit of je het toetje dan nog wilt.

Conclusie

Door deze 10 eet strategieën kun je op gewicht blijven, of zelfs wat afvallen. Je hoeft geen saaie kost te eten, of ingewikkelde calorie-schema’s bij te houden. Meestal is het een kwestie van gewoon DOEN. Door het e-boek Gezonde Voeding te lezen krijg je een groter begrip van wat en waarom je eigenlijk eet wat je eet. In Gezonde Voeding lees je hoe je gezond en vooral lekker kunt eten.

Wil je ook wat kilo’s kwijt? Koop dan het e-boek Afvallen Veranderen. In Afvallen Veranderen wordt je een effectieve strategie aangereikt waarmee je gemakkelijk en effectief afvalt.

 

 

Bron:
Dr. Walter C. Willett, Eet, drink en blijf slank & gezond. De revolutie in gezonde voeding, ISBN 90 215 4161 0

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Calorieën tellen en toch dik worden. Hoe zit dat?

Lees meer
Afvallen

Een gezond gewicht voor iedereen

Lees meer
Afvallen

Gezond en snel afvallen met krachttraining

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update