menu
NLbewustgezons logo

vakantie dieetTijdens je vakantie hanteer je meestal een ander voedingspatroon dan dat je normaal gesproken doet. Je geniet lekker van het eten, je geniet van een wijntje, je doet het wat rustiger aan en je geniet en van de zon. Maar helaas komen, met de dagen, de kilo’s er zichtbaar weer aan. Hoe kun je dat voorkomen? Bestaat er een vakantie dieet, waarmee je wel kunt genieten en tegelijk ook kunt afvallen, of ten minste op gewicht kunt blijven? In deze blog vertel ik je over het vakantie dieet. Het vakantie dieet is geen kwestie van calorieën tellen of lijnen. Het vakantie dieet bestaat uit bepaalde keuzes, zodat je zowel kunt genieten en in in vorm kan blijven.

Het vakantie dieet

Voor veel mensen bestaat het vakantie dieet uit een lekker drankje, wat vaker barbecueën, wat teveel sausjes en ongemerkt wat minder bewegen. Het gevolg van zo’n vakantie dieet is vaak dat je wat zwaarder wordt, of dat je zichtbaar in omvang toeneemt.

Dat is dus niet de bedoeling, dacht ik zo. Dus heb ik een aantal tips voor je uiteengezet. Ik noem dit het vakantie dieet, echter wel met een knipoog. Inmiddels weet je wel dat ik niet zoveel op heb met diëten in het algemeen. Ik geloof meer in de combinatie van de juiste keuzes in voeding, beweging en weinig stress. Maar goed, hoe ziet het vakantie dieet eruit?

Op hoofdlijnen komt het hier op neer

  • Let op je calorie-inname

    Hierbij kun je vooral denken aan het eten en vooral het drinken. Ongemerkt ben je overdag wat minder lichamelijk actief, waardoor je automatisch minder calorieën verbruikt. Echter de kans bestaat dat je wat meer calorieën en dan bedoel ik niet de calorieën van het ontbijt, de lunch en het avondeten. Hier bedoel ik natuurlijk de calorieën van de frisdrank, de alcohol (bier en wijn) en de borrelhapjes.

  • Let op je calorieverbruik

    Tijdens vakanties doe je het vaak wat rustiger aan. Hierdoor verbrand je automatisch minder calorieën. De kans is groot dat je energiebalans hierdoor positief uitslaat. Hierdoor krijg je dagelijks meer calorieën binnen dan dat je er verbrandt. Die extra calorieën sla je op als lichaamsvet en dat ga je zien, zeker in zwemkleding.

  • Geef je metabolisme een zetje

    Je metabolisme is de snelheid waarmee je lichaam voeding omzet in energie. Het metabolisch proces kost energie en derhalve verbrand je calorieën om je eten te verteren. Door de keuzes in je voeding en de mate van je beweging kun je dit proces versnellen, waardoor je ongemerkt meer calorieën verbrandt.

De 10 tips voor een vakantie dieet:

1. Drink veel water

Water bevat 0 calorieën en het lest je dorst prima. Door water te drinken in de plaats van frisdrank, doe je jezelf een groot plezier. Vind je gewoon water niet lekker? Nou, doe er dan wat limoen, citroen, sinaasappel, komkommer of munt in. Water past dus heel goed in het vakantie dieet.

Wist je trouwens ook dat, indien je voordat je gaat eten, een groot glas water drinkt, dat dan je metabolisme een zetje krijgt (meer calorieën verbranden) en dat het verzadigend kan werken? Je maag zit immers eerder vol (minder calorieën eten).

2. Ontbijt altijd

Wat voor thuis geldt, geldt ook op vakantie. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het zet je metabolisme aan en het zorgt er ook voor dat je overdag minder snel een zeurderig en hongerig gevoel krijgt (waardoor je veel wilt eten). Het ontbijt past dus prima in het vakantie dieet.

3. Bewegen

De mate van lichaamsbeweging is op vakantie meestal anders. Om ervoor te zorgen dat je enigszins in vorm blijft is het handig om wat aan lichaamsbeweging te doen. Zelf houd ik er op vakantie van om dagelijks een half uur tot een uur te zwemmen. Hiermee verbrand je niet alleen calorieën vanwege de beweging, maar ook omdat het water (vaak) kouder is dan je lichaam.

Doordat het water kouder is dan je lichaam, gaat je lichaam flink aan de slag om zichzelf te verwarmen. Ook dit proces vraagt weer de nodige calorieën. Maar goed, als je geen zin hebt om te zwemmen, dan zijn er zat activiteiten te ondernemen op het strand zoals strand volleybal, beachball ofwat dacht je van een half uurtje tot een uurtje wandelen.

Door te wandelen kun je tot wel 500 calorieën verbranden in een uur. Dit staat ongeveer gelijk aan 2 wijntjes of 2 biertjes.

4. Salades eten

Veel mensen eten als ontbijt, lunch of avondeten niet veel als ze op vakantie zijn. Een veelgehoorde verklaring hierbij is: ‘Het is te warm om te eten’. Dat kan zo zijn, maar hoe groot acht jij de kans dat als de borrel begint, dat deze mensen zich storten op de chips, worstjes en andere borrelhapjes?

Heb je nou moeite om te eten, als het zo warm is, maak dan een groente- of een fruitsalade. Groente en fruit bevatten veel vitaminen en mineralen en heel weinig calorieën. Salade passen dus ook prima in het vakantie dieet.

5. Eet veel groenten

Neem bij je avondeten veel groenten. Naast de gezonde stoffen bevatten groenten ook vezels en die geven je een verzadigend gevoel. Eiwitten geven je ook een verzadigend gevoel en daar hoef je er minder van te eten voordat dat punt bereikt is. De bronnen van eiwitten bestaan echter vaak uit vlees en vis. Maar ja, om nou elke dag de barbecue aan te steken.

Mocht je dat nou wel doen, eet er dan veel groenten bij.

6. Beperk je koolhydraat inname

Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in glycogeen en glycogeen wordt gebruik bij vormen van beweging zoals hardlopen, naar je werk (nu even niet) fietsen en dergelijke. Tijdens je vakantie zul je waarschijnlijk wat minder bewegen, dus kun je daar rekening mee houden door minder koolhydraten te eten.

Onder koolhydraten kun je verstaan stokbrood, pasta, patat, rijst en ook koekjes.

7. Eet niet tot je vol zit, maar totdat je genoeg hebt

Eet niet totdat je helemaal afgetopt bent, maar totdat je genoeg hebt. Dit is de Franse manier van eten. Doorgaans eten de Fransen totdat ze ongeveer voor 80% vol zitten. De Franse manier past dus prima in het vakantie dieet, temeer je die overige 20% waarschijnlijk toch wel binnen krijgt met allerlei lekkernijen die je al op had.

8. Tussendoortjes

Heel veel fabrikanten hebben allerlei tussendoortjes op de markt gebracht. Tussendoortjes is echt big business geworden. Helaas bevatten die tussendoortjes vaak veel suiker, e-nummers en geraffineerde koolhydraten, waardoor ze amper verzadigen en je na niet al te lange tijd, een hongergevoel geven.

Kies derhalve voor gezonde tussendoortjes zoals fruit.

9. Snoepen

Net als bij punt 8, kun je best snoepen, maar kies dan voor gezonde snoepjes zoals gedroogd fruit, cherrytomaten, radijs of een stuk komkommer. Deze passen prima in een vakantie dieet.

10. Begin zo laat mogelijk met alcohol

Een koud biertje kan heel erg lekker smaken, evenals een koude witte wijn of een rosé. Maar ongemerkt sla je ruim 250 calorieën achterover. Die calorieën hebben voor je lichaam geen functie. Ze voeden je niet en ze leveren geen bouwstoffen. Stel je drinkt 8 glazen alcohol, dan krijg je ongemerkt zo’n 2.000 calorieën binnen. Dat is best veel. Begin dus zo laat mogelijk aan de borrel.

Wat doe je als het niet lukt?

Lukt het je niet om je aan het vakantie dieet te houden? – en kom je toch weer thuis met een overschot aan van alles wat je niet aan je lichaam wilt hebben – wees dan niet teleurgesteld. Maak een plan om de vakantiekilo’s eraf te trainen. Dit kun je doen bij je sportschool, maar je kunt er zelf ook mee aan de slag.

Hieronder staan nog een paar tips om na de vakantie weer snel in vorm te komen, indien je het vakantie dieet niet kon volhouden.

  1. Eet veel groenten en fruit
  2. Laat suiker staan
  3. Beperk bewerkte voedingsmiddelen (enkelvoudige koolhydraten, suiker, zout en e-nummers)
  4. Beweeg dagelijks een uur (7 minutes work out, op de fiets naar je werk, interval training)
  5. Laat de alcohol even voor wat het is
  6. Drink thee. Groene thee stimuleert je metabolisme waardoor je een paar extra calorieën verbrandt. Gemberthee want dat zuivert. Water (eventueel met een smaakje zoals komkommer, munt, limoen)

Wat kun jij hier mee?

Neem de 10 tips van het vakantie dieet ter harte en voorkom dat de kilo’s eraan komen. Of, wanneer je het vakantie dieet niet vol kon houden, ga dan aan de slag met de 6 andere tips. Natuurlijk is het belangrijk dat je tot rust komt tijdens je vakantie en dat je lekker geniet van de gezellige dingen van het leven. Dat doe ik ook, maar ik probeer er wel een balans in te houden.

Als je wilt afvallen en je kunt wel wat tips en inzichten gebruiken, download dan Afvallen In 10 Stappen. Het is gratis en het helpt je om wat gewicht kwijt te raken.

Gezonder eten, tijdens en na de vakantie

Gezonde VoedingVoeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt.

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

10 Tips om je stofwisseling in te zetten bij afvallen

Lees meer
Mentaal welzijn

Gelukkig door deze 8 tips

Lees meer
Blog

Mentale kracht leidt tot succes.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update