menu
NLbewustgezons logo

Snel en gezond afvallen heeft veel te maken met perceptie en met een aantal veranderingen. Indien je in, pak hem beet, 10 jaar tijd een kilo of 15 bent aangekomen, wat is dan snel en afvallen? Is het dan realistisch om te verwachten dat je 15 kilo kunt verliezen in 2 weken? Of heb je daar langer voor nodig? Ik ken voorbeelden van mensen die in 1 jaar tijd een dergelijk gewicht zijn afgevallen en vind dit al vrij snel. Maar goed het is ze gelukt en nu is het de vraag wat zij dan deden, zodat jij hier wat mee kunt. Je kunt vrij snel en gezond afvallen door je lichaam te laten functioneren zoals het bedoeld is om te functioneren. Hiermee wordt bedoeld dat je de juiste voeding eet, chronische stress vermijdt en voldoende lichaamsbeweging krijgt.

Snel en gezond afvallen door de juiste voeding

Nogmaals snel en gezond afvallen zie ik als, wanneer je in een jaar 15 kilo kwijt raakt. Ik van mening dat verreweg de meeste tijdelijk diëten je niet helpen bij duurzame gewichtsreductie. Wanneer je andere keuzes maakt in je voeding, zul je af kunnen vallen. Wellicht is gezonder worden wel belangrijker, maar dit even ter zijde. Hier volgen 3 tips die je kunnen helpen bij snel en gezond afvallen

Tip 1: eet wat minder koolhydraten en meer gezonde vetten, groente en fruit

Je haalt je dagelijkse energie uit de voedingsstoffen eiwitten, koolhydraten en vetten. Eiwitten zijn vooral bouwstoffen en elke lichaamscel bestaat uit eiwit. Je energie haal je voornamelijk uit de andere 2. Enkelvoudige koolhydraten zijn bijzonder energierijk, maar laten je bloedsuiker- en je insulinespiegel erg stijgen. Doordat je lichaamscellen op een gegeven moment vol zitten met koolhydraten, wordt het overschot opgeslagen als lichaamsvet, waardoor je aankomt. In veel bewerkte voedingsmiddelen vind je enkelvoudige koolhydraten.

Gezonde vetten

Door het vervangen van de enkelvoudige koolhydraten in gezonde vetten zul je redelijk snel en gezond afvallen. Gezonde vetten, ofwel onverzadigde vetten laten je bloedsuiker- en je insulinespiegel niet stijgen. Je vindt onverzadigde vetten in eieren, met gras gevoerd vlees, vis, noten, zaden (lijnzaad), olijfolie, lijnzaadolie, pitten en kokosolie. De meeste vetten, die je dagelijks binnen krijgt, wordt aangewend om je lichamelijke processen draaiende te houden, of wordt afgevoerd via je ontlasting. Slechts een klein beetje, van het overschot, wordt opgeslagen

Vezels, vitaminen en mineralen

Doordat je genoeg vezels, vitaminen en mineralen eet kun je ook redelijk snel en gezond afvallen. Vitaminen en mineralen helpen je bij vele processen in je lichaam en zijn enorm belangrijk voor je gezondheid. Vezels zorgen er onder andere voor dat je darmen schoon blijven en dat de koolhydraten die je wel eet, langzaam worden opgenomen in je bloed. Hierdoor worden pieken in je bloedsuikerspiegel voorkomen. Je vindt vezels, vitaminen en mineralen in groente en fruit. Neem dagelijks meer dan de aanbevolen 200 gram. Groente en fruit zijn niet erg calorierijk, je komt er dus niet er van aan. Dagelijks kun je best wel 400 gram groente en fruit eten.

Tip 2: Vermijd chronische stress

De meeste mensen kampen met chronische stress. Chronische stress staat snel en gezond afvallen in de weg omdat je lichaam dan het hormoon cortisol aanmaakt. Cortisol heeft een boel vervelende bijwerkingen. Zo verhoogt dit hormoon je bloedsuikerspiegel, door meer glucose in je bloed toe te laten. De glucose wordt vrijgemaakt door de eiwitten uit je spiermassa af te breken. Dit zijn 2 zeer nadelige effecten bij afvallen. Ook onderdrukt cortisol de goede werking van je immuunsysteem. Hierdoor wordt je vatbaarder voor ziektes en ontstekingen. Je kunt stress ontladen door dagelijks meer aan lichaamsbeweging te doen. Je kunt ook eens wat vaker ontspannen. Een paar keer lachen op een dag heeft ook al een positief effect.

Tip 3: Meer lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is essentieel bij snel en gezond afvallen. In de eerste plaats verbrand je er de nodige calorieën mee en in de tweede plaats reduceert lichaamsbeweging ook stress. Doordat je meer beweegt neemt je spiermassa en je metabolisme toe. Beiden hebben een gunstig effect op gewichtsreductie. Je hoeft je echt geen uren af te beulen in een sportschool, of je te onderwerpen aan een streng trainingsregime, om snel en gezond afvallen mogelijk te maken. Wanneer je dagelijks minimaal 1 uur aan lichaamsbeweging doet dan bereik je al resultaten. De regelmaat van lichaamsbeweging kan belangrijker zijn dan 2x per week een uurtje sporten, als enige lichaamsbeweging.

Het e-boek Gezonde Voeding kan je helpen bij het kiezen van het juiste eten. In Gezonde Voeding is beschreven waarom de gemiddelde westerling in de afgelopen jaren structureel zwaarder is geworden en door welk type voedingsmiddelen dit komt. Ook beschrijft het de voedingsmiddelen die wel bijdragen aan een gezonde levensstijl. Het e-boek Afvallen Veranderen helpt je bij het proces van gewichtsreductie.

 

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Redactie

Waarom de fiets pakken naar het werk veel gezonder is

Lees meer
Afvallen

Afvallen tijdens de overgang doe je zo

Lees meer
Afvallen

Afvallen door vasten

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update