menu
NLbewustgezons logo

CalorieënDe meeste diëten schrijven voor dat je dagelijks minder calorieën zult binnen krijgen dan dat je verbruikt. Dit kun je doen door aan meer lichaamsbeweging te doen, waardoor je meer calorieën verbrandt dan dat je er bij eet. Maar vaak wordt gekozen voor een dieet waarbij je minder eet. Over dit soort diëten is in deze blog en op de website al veel geschreven. Ze werken niet, ze zijn ongezond, ze leiden tot het jojo-effect en je houdt het bijna nooit vol. Als je de periode al volhoudt, dan kom je na de dieetperiode weer kilo’s aan. Diëten werken dus frustrerend en zorgen eigenlijk alleen maar voor een negatief zelfbeeld. Je kunt eigenlijk alleen maar falen. Hoe los je dit op? Uiteindelijk wil je toch van je kilo’s af. Laten we eens kijken naar de calorieën.

Hoe kom je aan?

Calorieën verschillen van elkaar. In principe worden alle calorieën, die je dagelijks inneemt, door je lichaam gebruikt of opgeslagen als lichaamsvet. Je wordt dikker, wanneer je structureel teveel calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Stel dat je dagelijks 100 calorieën teveel binnenkrijgt, het equivalent van een koek of een halve candy bar. Structureel betekent dagelijks en per maand betekent dit dus (100 calorieën x 30) = 3.000 calorieën die je teveel binnenkrijgt. Die 3.000 calorieën is het equivalent van bijna een halve kilo aan vetmassa. Per maand kom je dus een halve kilo aan. Op jaarbasis zou dit 6 kilogram zijn.  Dit wil niet zeggen dat je na 10 jaar dus 60 kilo bent aangekomen. Op een gegeven moment is je lichaam gewend aan de extra calorieën en heeft het een bepaalde omvang bereikt, dat je lichaam extra energie verbruikt, om die omvang in stand te houden. Het lichaam van mensen met overgewicht heeft dus meer calorieën nodig om zichzelf in stand te houden.

Calorieën zijn niet gelijk
De calorie uit chocolade ijs, verhoudt zich anders dan een calorie uit een tomaat, wanneer je er teveel van eet. Er is inmiddels meer bekend over de werking van calorieën uit de verschillende voedingsmiddelen. Het blijkt niet zoveel uit te maken hoeveel je eet, maar vooral wat je eet. Wanneer je dus wilt afvallen hoef je geen calorieën te tellen, geen calorieën te reduceren en jezelf uit te hongeren, maar om af te vallen zul je dus je aandacht richten op wat je eet. Nu zul je wel denken dat de calorieën uit wortelen, paprika’s, uiten en tomaten beter zijn dan die uit ijs, drop en patat. Dat is ook zo. Maar er is meer. Hoewel het voor je lichaam niet zoveel uitmaakt welk type calorie er binnenkomt, alles wordt verwerkt en eventueel opgeslagen, maakt de voedingswaarde van de calorie wel heel veel uit.

De voedingswaarde van een calorie
De voedingswaarde van een calorie wil zeggen wat de calorie voor positieve effecten heeft bij de opbouw en het herstel van je lichaam. Je lichaam verricht dagelijks opbouw- en herstelwerkzaamheden en daar is energie en daar zijn bouwstoffen voor nodig. Die energie wordt geleverd door de calorie en de bouwstoffen worden geleverd door de voedingsstoffen. Onder voedingsstoffen kun je verstaan; vitaminen, mineralen, complexe koolhydraten, eiwitten en onverzadigde vetten. In wortels, paprika’s en uien vind je deze voedingsstoffen. In ijs, drop en patat vind je vooral veel suiker, zout, transvetten en een hoop synthetische toevoegingen. Deze dragen niet bij aan de opbouw van je lichaam. De calorieën die deze producten leveren worden alleen maar opgeslagen of gebruikt voor verbranding, maar dragen niet bij aan de opbouw of het herstel van je lichaam.

Slechte calorieën leidt tot meer calorieën
Ik noem die calorieën uit drop, patat en ijs maar even de slechte calorieën. Want je lichaam heeft juist goede calorieën nodig voor de opbouw en het herstel. Dus, wanneer je de slechte calorieën eet, komt je lichaam vanzelf goede calorieën tekort. Dus vraagt je lichaam om meer calorieën en zendt het hongersignalen uit. Je gaat dus weer eten. Neem je dan weer slechte calorieën tot je, uit bijvoorbeeld wit brood, croissants, kroketten en frisdrank, dan komt je lichaam binnen een paar uur met hetzelfde signaal. Honger. Terwijl je calorieën zat op hebt. Zo bestaat een Deens onderzoek, waarbij 70 mensen met overgewicht zich 6 maanden voedden met voedingsmiddelen die door de onderzoekers waren voorgeschreven. Ze mochten zoveel eten als ze wilden, als ze maar niet van de lijst afweken.

Goede calorieën leiden tot minder lichaamsgewicht

Na 6 maanden bleek dat de proefpersonen met gemiddeld 7 kilo waren afgevallen. Dit is wel opmerkelijk, want ze hadden geen restricties gekregen over het aantal calorieën dat ze mochten eten. Het soort calorieën liet het dus afvallen. Wat was het soort calorieën dan? Juist, de calorieën die voorkomen in groenten, fruit, noten, zaden, volkoren producten, kip, vis, schaaldieren en peulvruchten. Je lichaam heeft nu eenmaal vitaminen, mineralen, complexe koolhydraten, eiwitten en onverzadigde vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Dit soort voedingsmiddelen, met dit soort voedingsstoffen zorgt ervoor dat je spiermassa in stand blijft, je organen normaal functioneren en dat je je goed voelt. In het e-book Gezonde Voeding lees je hier veel meer over.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Gezonde kerstdagen

Lees meer
Bewegen

Maak tijd voor beweging, of maak tijd om ziek te zijn.

Lees meer
Gezonde voeding

Enkelvoudige koolhydraten doen je niet veel goed.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update