menu
NLbewustgezons logo

Eten om af te vallen is toch een beetje een rare titel. Veel mensen associëren eten helemaal niet met afvallen. Sterker nog, zij associëren het omgekeerde; niet eten om af te vallen. De titel verdient dus een verklaring. Het succes van tijdelijke diëten zal niemand ontgaan. Eveneens de terugval van bijna iedereen die wel eens op dieet is geweest. Hoe kan dat toch? Je let op je voeding en toch kom je aan. Hiervoor zijn diverse oorzaken te noemen. De eerste oorzaak is dat tijdelijke diëten, sowieso maar tijdelijk kunnen werken. De andere oorzaak ligt verborgen in het feit dat de meeste mensen eigenlijk niet eens weten wat er in hun eten zit. Zonder het te beseffen werken ze de ene caloriebom na de ander binnen.

Eten om af te vallen in de praktijk

Er bestaan verschillende populaire diëten. Zo kun je denken aan het Montignac dieet, maar ook aan Atkins, Weight Watchers en het South Beach dieet. Alle diëten hebben in principe 2 dingen met elkaar gemeen. Ten eerste ontberen ze wetenschappelijk bewijs dat hun methode werkt. Of het nu om calorieën tellen gaat, calorierestrictie, het niet eten van bepaalde voedingsstoffen, of het juist wel eten van bepaalde voedingsstoffen maar juist bepaalde combinaties mijden, het maakt niets uit. Voor geen van de diëten is wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat ze werken. Alle diëten hebben wel een andere overeenkomst. Dat is het tweede punt, diëten bieden structuur.

Een dieet biedt alleen structuur
Diëten bieden structuur. Of je nu voor methode A kiest of voor methode B, dat maakt op zich niet veel uit. Een dieet geeft je houvast, het schrijft je voor wat je op dagelijks aan voedingsmiddelen mag eten. Net als je moeder vroeger ook deed. Alleen nu betaal je ervoor. Er is ook gebleken dat een dieet succesvol is, wanneer iemand het een bepaalde periode daadwerkelijk volhoudt. In die periode valt iemand wat kilo’s af. Je zou dan dus kunnen zeggen dat het dieet succesvol is. Maar eigenlijk verdient de afvaller een groot compliment. Want die heeft op discipline en wilskracht het verlies aan kilo’s bewerkstelligd. Dat dit een hele opgave is blijkt wel uit het aantal mensen dat een dieet niet afmaakt en uit het feit dat, wanneer het dieet eenmaal ten einde is, en er dus geen voorgeschreven maaltijden meer zijn, de succesvol afgevallen persoon weer vervalt in het oude voedingspatroon. De kilo’s vliegen er dus weer aan. Je lichaam is niet gemaakt voor de korte termijn. Korte termijninterventies, zoals de meeste diëten, hebben dus feitelijk altijd een korte termijn effect. Als al die commerciële diëten niet werken, wat werkt dan wel? Nou, laten we eerst eens kijken naar wat er wel werkt in die commerciële diëten. Datgene wat wel werkt is dus de structuur die het biedt. Dus laten we daar eens verder mee gaan. En om dan maar meteen met de deur in huis te vallen, kun je die structuur zelf ook aanbrengen? Ik denk het wel, als je maar weet wat voor soort voeding je gaat helpen en welke producten je niet gaan helpen.

Welke voedingsmiddelen zijn gezond?

Voedingsmiddelen met daarin verwerkt de voedingsstoffen complexe koolhydraten, eiwitten, onverzadigde vetten en de nutriënten vitaminen, mineralen en vezels gaan je helpen. Je vindt dit soort voedingsmiddelen in de vorm van quinoa, amaranth, volkoren pasta, volkoren/rogge/zuurdesem/spelt brood, groenten, peulvruchten, knolgewassen, fruit, noten, zaden, plantaardige oliën zoals olijfolie en arachideolie, kip, vis, gevogelte, schaaldieren, kalkoen, noten, pitten en zaden. Dit soort voeding zit vol met de benodigde bouwstoffen voor je lichaam. Eigenlijk kun je er onbeperkt van eten. Je lichaam zegt vanzelf wel dat je verzadigd bent.

Welke voedingsmiddelen gaan je niet helpen?

De producten die je niet gaan helpen bevatten enkelvoudige koolhydraten, suiker, zout, transvetten, verzadigde vetten, E-nummers en zuivelproducten. Je vindt dit soort ingrediënten in producten, die je onder 1 noemer kunt plaatsen; bewerkte voedingsmiddelen. Bewerkte voedingsmiddelen kun je herkennen aan 4 elementaire zaken:

  1. Ze zijn verpakt.
  2. Het zijn merken.
  3. Er zit een etiket op.
  4. Ze zijn goedkoop.

In de supermarkt vind je deze producten in de paden waar koek, snoep, chips, borrelnootjes, soepen, sauzen, knak- en andere worsten, repen, diepvriesmaaltijden, dressings zoals mayonaise en ketchup, wereldgerechten, ontbijtgranen en dipsauzen liggen. Dit soort producten komen uit fabrieken en zijn speciaal ontworpen om jou te verleiden. Ze zijn zo ingenieus ontworpen, dat je eigenlijk niet door hebt hoeveel je er wel niet van eet. Momenteel ligt de voedingsmiddelenindustrie onder vuur, vanwege de enorme obesitasepidemie in de VS en Europa. De voedingsmiddelenindustrie heeft in de afgelopen 40 jaar de ingrediënten vet, suiker en zout enorm succesvol ingezet om hun bewerkte voedingsmiddelen gretig aftrek te laten vinden. Hierin zijn ze zeer succesvol gebleken. Ze zetten miljarden om met dit soort producten. Dat is mooi voor hun aandeelhouders en voor Wallstreet, maar niet zo mooi voor Mainstreet. In het e-boek Gezonde Voeding lees je hier veel meer over. Gezonde voeding is ook verkrijgbaar als paperback.

Ongemerkt eet je teveel calorieën

In de bodem van een diepvriespizza is kaas verwerkt, kaas is machtig en calorierijk. Wanneer je een diepvriespizza eet, krijg je dus ongemerkt meer calorieën binnen dan je zou verwachten. De voedingsmiddelenindustrie heeft kaas omarmt als ingrediënt om hun bewerkte voedingsmiddelen lekkerder te maken. Dit heeft als gevolg dat de kaasconsumptie in de VS bijvoorbeeld is gestegen van een paar kilo in 1980 tot de huidige 15 kilo op jaarbasis. Die kaas doen Amerikanen dus niet op hun brood, maar zit verwerkt in allerlei gemaksvoedsel. In Nederland en Europa is dat niet anders. Dit geldt ook voor de ingrediënten suiker en zout. Kijk maar eens op het etiket van een bewerkt voedingsmiddel. Het maakt bijna niet uit wel product je pakt, een kant-en-klaar maaltijd, een candy bar, een blik soep.

Wanneer je dus bewerkte voedingsproducten eet, krijg je dus ongemerkt veel calorieën binnen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de voedingswaarde van dat soort producten. Je dacht toch niet dat een voedingsmultinational voeding maakt waardoor je minder gaat eten? Dat zou ten koste van de omzet en winst gaan. Daarover wellicht in een latere blog meer. Nu besluiten we door te stellen de kans om af te vallen groter wordt, wanneer je breekt met de gewoonte om bewerkte voedingsproducten te kopen en dit deze inwisselt voor eten om af te vallen. Deze keuze zul je zelf maken, het zal van binnen uit dienen te komen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Je microbioom. Wat is het en wat doet het?

Lees meer
Afvallen

Snel afvallen in 3 stappen, zonder dieet

Lees meer
Redactie

Hoe houd je jouw gezondheid in optimale conditie?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update