Menu

Blog

Cart

2017-06-10

Afvallen zonder dieet hoe doe je dat? Je hoeft geen calorieën te tellen, niet te letten op voedingscombinaties, geen honger te leiden en toch val je af. Klinkt dit te mooi om waar te zijn, of is dit realistisch? In deze post, Afvallen zonder dieet, vertel ik je wat je kunt doen om gewicht te verliezen, zonder dat je er al teveel moeite voor hoeft te doen. Niet al teveel moeite, kost het wel moeite dan? Ja, natuurlijk, wat had je dan gedacht? Als je een bepaalt resultaat wilt, dan zul jij er zelf iets voor doen. Het begint altijd bij jezelf! Afvallen zonder dieet gaat over het veranderen van een paar patronen, waardoor je gewicht verliest, fitter en gezonder wordt.

Afvallen zonder dieet. Hoe doe je dat?

De makkelijkste manier van afvallen zonder dieet is om andere keuzes te maken in je voedingspatroon. Bepaalde voedingsmiddelen en voedingsbestanddelen maken je dik en ongezond. De grootste dikmakers en de meest ongezonde voeding zijn suikers, enkelvoudige koolhydraten, zout en transvetten. Zuivel kun je ook aan dit rijtje toevoegen, maar daar ga ik in deze post niet op in. Je vindt dit soort ongezonde en dik makende voedingsstoffen vooral in bewerkte voedingsmiddelen. Bewerkte voedingsmiddelen, zijn producten veelal industrieel bereid zijn. Hierbij kun je denken aan candy bars, kant-en-klaar maaltijden, koek, snoep, chips, bewerkte ontbijtgranen, ontbijtkoek, fruitrepen, energie drankjes, frisdranken, vruchtensappen uit pak, ijs, wit brood, witte pasta, witte rijst en nog tal van andere voorverpakte producten, waarvan je veel advertenties ziet op TV en hoort op de radio. Ze zijn ook vaak in de reclame, in je supermarkt. Afvallen zonder dieet, houdt onder andere in dat je dit soort producten minder eet.

Ongeveer 95% van alle producten die je in een supermarkt vindt, in een gemiddelde supermarkt vind je wel tot 20.000 verschillende soorten producten, zijn bewerkte voedingsmiddelen. Denk maar aan sauzen, soepen, knakworsten, toetjes, borrelnootjes, vrijwel alles wat verpakt is, is het eindproduct van een industrieel proces. De werking van dit soort producten wordt uitgebreid beschreven in Gezonde Voeding dat je als e-boek kunt downloaden van deze site of bij bol.com kunt kopen als paperback. Nu heb je waarschijnlijk 2 vragen: wat is dan gezonde voeding en mag ik dan nooit meer een zak chips openscheuren? Om met de laatste vraag te starten; natuurlijk kun je wel eens chips eten, bier of frisdrank drinken. Maar waar het omdraait bij afvallen zonder dieet is dat dit soort producten niet de basis van je voedingspatroon zijn. Bij afvallen zonder dieet vormt gezonde voeding de basis van je voedingspatroon.

Gezonde voeding

Afvallen zonder dieet begint bij een gezonde voeding. Gezonde voeding is sowieso het startpunt bij gezondheid, fitheid en werkt preventief tegen overgewicht, diabetes 2, hart- en vaatziekten, depressies en nog veel meer nare ziekten. Je vindt die gezonde voeding gewoon in de supermarkt, bij de bakker, bij de slager, bij de groenteboer of op de markt. Je kunt het overal kopen, je ziet het alleen niet altijd, vanwege de overdaad van ongezonde voeding. Voor gewichtsreductie is het van belang dat je stapje voor stapje je ongezonde voedingsgewoontes verandert in gezonde gewoontes. Je kunt de enkelvoudige koolhydraten, vervangen door complexe koolhydraten. Je zult er versteld van staan hoeveel andere dingen je kunt eten en hoe lekker dat eigenlijk is, dan dat je altijd hebt gedaan. Suiker dien je sowieso te schrappen, dat is nergens goed voor en transvetten, die je vindt in onder andere gefrituurd voedsel, zul je ook mijden.

Wat blijft er over?

Wat er dan overblijft zijn peulvruchten, bonen, linzen, groenten, fruit, noten, zaden, pitten, paddenstoelen, vis, kip, mager vlees, olijfolie, kokosvet, amaranth, quinoa, couscous, volkoren pasta, spelt, rogge, volkoren en zuurdesembrood, zilvervliesrijst en allerlei verse kruiden zoals peterselie, bieslook, tijm en koriander. Op internet zijn tal van recepten verkrijgbaar, wat je daarmee kunt doen. Maar, hoe verander je nu blijvend je voedingspatroon? Dit doe je door het stapje voor stapje te doen. Begin bijvoorbeeld met het avondeten. Eet, om te starten, 1x per week een avondmaaltijd, die niet bestaat uit bewerkte maar uit gezonde voeding. Wanneer je dit, na een week of 3 gewend bent, voer dan de frequentie op naar 2x per week. Na een week of 3 verander je een ander voedingspatroon, zoals je ontbijt. Laat, om te beginnen, voor 1x in de week je traditionele ontbijt voor wat het is en maak een vruchten of een groenten smoothie, of eet gewoon fruit. Havermoutpap kun je ook eten. Zelf eet ik ’s ochtends altijd kwark met muesli en lijnzaad. Hoewel de kwark niet direct als gezond bestempeld kan worden, eet ik het vanwege de eiwitten. Wat voor het avondeten geldt, kun je ook bij het ontbijt toepassen.

Je begint dus bij 1x per weer en na een week of 3 voer je de frequentie op naar 2x per week. Weer 3 weken later wordt de frequentie 3x per week. Je zult merken dat dit relatief weinig moeite kost. Dit komt onder  andere doordat je geen cold turkey krijgt. Een cold turkey ervaart een drugsverslaafde wanneer deze per direct afkickt. Het lichaam hunkert naar de drugs, maar die komt er niet meer in. Vervolgens wordt de hunkering heftiger, net zolang totdat je lichaam is afgekickt. Met bewerkte voedingsmiddelen werkt het, in mindere mate, net zo. Je bent nu eenmaal gewend aan die suikers, E-nummers, zouten en vetten. Wanneer je, per direct, een nieuw voedingspatroon hanteert, zoals bij een dieet gebeurt, krijgt je lichaam de kans niet om te wennen aan de nieuwe situatie. Je lichaam gaat dan vanzelf hunkeren naar die gesuikerde en met geur- en kleurstoffen doordrenkte producten. Afvallen zonder dieet doe je stapje voor stapje.

Doordat je gezonde voeding eet, raak je eerder verzadigd, waardoor je minder zult eten. Dit scheelt enorm in je totale dagelijkse calorie-inname. Ook krijgt je lichaam voldoende voedingsstoffen binnen, waardoor er geen tekorten ontstaan van bijvoorbeeld vitaminen en mineralen. Hierdoor geeft je lichaam geen signalen af van honger en trek. Je lichaam wil immers die stoffen wel binnen krijgen. Afvallen zonder dieet is dus een kwestie van het veranderen van je voedingspatronen. Ook lichaamsbeweging zal je enorm helpen, bij je gewichtsreductie.

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Blog

Krachttraining is een effectief middel om af te vallen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Goede voornemens die je wel volhoudt

Lees meer
Afvallen

Afvallen met pillen en maaltijdvervangers, goed idee?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer