Menu

Blog

Cart

2017-02-23

Sporten is erg gezond voor je. Het werkt preventief tegen overgewicht en allerlei ziekten. Tevens geeft sporten je energie, je voelt je sterker en mentaal gezien voel je je ook beter. Regelmatig sporten kan een belangrijke rol spelen in het voorkomen van depressies. Eigenlijk weet iedereen dit wel. Maar goed, welke sport is nou goed voor wat? Als je last hebt van je hart, je longen, je gewrichten of je rug, welke sport kun je dan beoefenen? 

Positieve effecten van sporten

Sporten kent vele positieve effecten. Zo vermindert regelmatig sporten de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Het kan zelfs de conditie van mensen die al leiden aan hart- of vaatziekten, verbeteren. De intensiteit van het sporten van hartpatiënten, hangt af van de factoren van de aard en de ernst van de aandoening, eventuele andere aandoeningen en leeftijd.

Sporten gezond. Meer weten over gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

1. Sporten is goed voor je hart- en bloedvaten

Cardiosporten zijn meestal zeer geschikt voor mensen met hart- en vaataandoeningen. Je kunt hierbij denken aan het hardlopen op een loopband, fietsen of roeien, wandelen en ook fitness. Cardiotraining is een vorm van aerobe beweging. Wanneer je hartpatiënte bent, raadpleeg bij twijfel een arts, wanneer je meer wilt gaan bewegen.

2. Goed voor je longen

Lichaamsbeweging in het algemeen is goed voor je longen. Je haalt frequenter en dieper adem tijdens het sporten, hierdoor zet je je ademhalingsspieren aan het werk. Een positief gevolg hiervan is dat deze spieren sterker worden en dat je longinhoud toeneemt.

Vaak zijn mensen met longproblemen zoals astma, chronische bronchitis, COPD en longemfyseem een beetje angstig om te sporten. Ze kunnen het namelijk al snel benauwd krijgen. Maar goed, sporten heeft juist voor die mensen een positieve impact. Het maakt de ademhalingsspieren sterker en de longinhoud neemt toe. Daardoor hebben ze minder last van hun aandoening en voelen zij zich beter, krijgen ze meer uithoudingsvermogen en worden fitter.

Eigenlijk zijn alle sporten geschikt voor mensen met problemen aan de longen. Wel zou ik hardlopen rustig opbouwen.

3. Bewegen is goed voor je rug

Regelmatig sporten is goed om rugklachten mee te voorkomen. Rugklachten ontstaan vaak door inactiviteit. Door te bewegen worden je spieren sterker, ook die in je rug. Je zult begrijpen dat die sterke rugspieren, je ruggenwervel beter kunnen ondersteunen. Ook als je al rugklachten hebt, is beweging belangrijk. Heel vaak gaat een verkeerde houding vooraf aan rugklachten. Denk hierbij aan het verkeerd achter je computer zitten.

Welke sporten zijn dan goed, om je rug te trainen. Je kunt natuurlijk altijd krachttraining doen maar yoga, tai chi en pilates zijn ook goed. Deze sporten stabiliseren je romp. Tijdens een yoga sessie haal je veel kracht uit je buik- en je rugspieren.

Daarnaast zijn de bewegingen erg rustig en gecontroleerd. Zwemmen kan je ook erg goed helpen en eventuele sporten die met water te maken hebben, zoals aqua aerobics. Let wel, wanneer je een hernia hebt, dat je goed schoeisel aantrekt, dat alle klappen van de beweging, kan opvangen.

Bij contactsporten zoals voetbal en hockey heeft je rug wat meer te leiden. Deze sporten zijn minder aan te raden, omdat je daar zelf minder controle hebt. Bij tennis bijvoorbeeld kan de service rugproblemen juist versterken.

Wil je meer weten over de positieve effecten van lichaamsbeweging op je gezondheid, je gevoel en je gewicht? Download dan het uitermate informatieve e-boek Gezond in 10 stappen.

4. Goed voor je gewrichten

Sporten is ook goed voor je gewrichten. Ze worden er sterker van. Ook wanneer iemand reuma heeft, kan bewegen juist leiden tot het afnemen van klachten. Door te bewegen worden de spieren en pezen rond de gewrichten sterker. waardoor de gewrichten stabieler zijn en minder belast worden.

De kracht en het uithoudingsvermogen nemen toe en wie fitter is, heeft minder last van de vermoeidheidsklachten die bij reuma horen.

Wanneer je reuma hebt en meer wilt gaan sporten, dan is het wel belangrijk dat je de ontstoken gewrichten ontziet en dat je niet over je grenzen gaat. Een topsporter zul je niet worden en als je records wilt vestigen, definieer dan persoonlijke en haalbare doelen, die je ondanks je ziekte kunt behalen, zonder jezelf te forceren. Reumapatiënten kunnen zelfs persoonlijke begeleiding krijgen van een fysioloog.

Sporten als wandelen, fietsen, golfen, zwemmen, aquajoggen en fitness zijn geschikt. Je zult begrijpen dat sporten met gecontroleerde bewegingen zoals bij yoga, pilates en tai chi ook prima zijn. De belasting van je spieren en je gewrichten is niet hoog is en de spieren er toch sterker door worden.

Een intensievere vorm van beweging zoals hardlopen zou ook kunnen, maar daar dien je wel rekening te houden met een gedegen opbouw. Contactsporten zoals voetbal en hockey zijn veel meer belastend door de vele draaibewegingen en klappen op de gewrichten.

Sporten kent natuurlijk nog veel meer voordelen. Zo verbrand je er een boel calorieën mee, waardoor je overgewicht kunt voorkomen. Overgewicht kan op haar beurt weer allerlei vervelende aandoeningen met zich meebrengen zoals diabetes 2, artritis, osteoporose en vele andere nare dingen.

Meer weten?

Wil je meer weten over gezondheid, een gezond gewicht en een goed gevoel? Download dan het super informatieve en uitgebreide e-boek Gezond in 10 stappen.

Door te bewegen verbrand je meer calorieën en dat is weer goed voor je gewicht en voor gewichtscontrole. Doordat je meer beweegt verhoogt ook de snelheid van het metabolisme. En dat is heel handig als je op je gewicht wilt letten. Wil je meer weten over afvallen en gewichtscontrole? Download dan het super praktische e- boek Je Metabolisme Boosten.

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Je stofwisseling versnellen om af te vallen. 10 Manieren

Lees meer
Gezonde levensstijl

De zon als beschermer?

Lees meer
Afvallen

Nog meer buikvet verliezen?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer