menu
NLbewustgezons logo

Op de website van NLbewustgezond.nl kun je vaak lezen dat veel kleine veranderingen in je voeding- en beweegpatroon kunnen leiden tot grootse resultaten op het gebied van je gezondheid, gewicht en je fitheid. Al die kleine veranderingen leiden tot een gezonde levensstijl en een gezonde levensstijl leidt, naast een gezond gewicht en een betere conditie zelfs tot een beter gevoel over jezelf. Hoog tijd dus, om de tips voor een gezond gewicht onder elkaar te zetten. In deze blog zet ik 20 voedingstips uiteen voor een gezond gewicht. 

Een gezond gewicht, 20 tips

Een gezond gewicht staat natuurlijk niet op zichzelf. Een gezond gewicht is doorgaans het gevolg van gezonde eet- en drinkgewoontes en van regelmatig bewegen. Stress en goed slapen spelen ook een belangrijke rol.

Een gezond gewicht. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen

Door gezond te eten, voldoende te bewegen, goed om te gaan met stress en voldoende te slapen blijven je hormonen (zoveel mogelijk) in balans. Als je wilt weten wat de rol is van al die hormonen en de invloed van slapen, stress en andere factoren op een gezond gewicht, download dat dit super praktische en uitgebreide e-boek Gezond in 10 stappen.

Nu volgen de 20 eettips voor een gezond gewicht.

1. Eet minder zoet.

Zoete en gezoete voedingsmiddelen bevatten veel (toegevoegde) suikers. Die suikers bevatten enorm veel calorieën en de kans is groot dat je die niet allemaal verbrandt op een dag. Zoet eten is in de regel niet goed voor een gezond gewicht.

2. Eet veel groenten.

Vul je bord, ‘s avonds voor de helft met groenten. Hierdoor houd je slechts een kwart over voor (complexe) koolhydraten en een kwart voor eiwitten. Groenten bevatten veel minder calorieën dan koolhydraten en eiwitten.

3. Eet zo min mogelijk enkelvoudige koolhydraten.

Deze zitten in wit brood, witte rijst, pasta, veel bruin brood uit de supermarkt, koekjes, snoep, taarten etc. Eigenlijk vind je ze in de meeste bewerkte voedingsmiddelen. Enkelvoudige koolhydraten zorgen voor enorme insulinepieken, gevolgd door hongerpieken waardoor je dus weer wilt eten, terwijl je al genoeg calorieën op hebt.

4. Vervang enkelvoudige koolhydraten voor complexe koolhydraten.

Complexe koolhydraten verzadigen veel meer, ze worden minder snel in je bloed opgenomen, waardoor bloedsuiker- en insulinepieken uit blijven. Je vindt ze onder andere in volkoren producten, hele ontbijtgranen, peulvruchten, bonen, veel groenten en koolsoorten.

5. Vermijd gefrituurd eten.

Gefrituurd eten bevat veel verzadigde vetten en zelfs transvetten. Transvetten zijn de meest ongezonde vetten. Ze breken je goede cholesterol af en verhogen het slechte cholesterol. Daarnaast zitter er vaak enkelvoudige koolhydraten en additieven als zout en geur- en smaakstoffen in. De frituurpan draagt niet bij aan een gezond gewicht.

6. Beperk de inname van zout.

Zout vind je veel in bewerkte voedingsmiddelen. Je ziet het dus niet, maar in de meeste bewerkte voedingsmiddelen zit teveel zout. Teveel zout verstoort, net als suiker, een heleboel natuurlijke processen in je lichaam en draagt dus zeker niet bij aan een gezond gewicht.

7. Eet veel vis.

Vis zit bomvol met omega 3 vetten en daar is je lichaam dol op. Ook bevat vis veel eiwitten, waarmee je lichaam zichzelf kan herstellen, regenereren en opbouwen.

8. Eet mager vlees.

Denk hierbij aan kip en kalkoen. Deze vleessoorten bevatten minder verzadigde vetten als rundvlees en varkensvlees.

9. Neem als tussendoortje fruit.

Iedereen heeft wel eens trek, tussen de maaltijden door. Neem wat (gedroogd) fruit, hier zitten allerlei stoffen in die je lichaam kan gebruiken. Hierdoor verdwijnt het hongergevoel.

10. Neem als tussendoortje groente.

Je ziet het steeds vaker dat mensen een stuk komkommer, cherry tomaatjes, wortel of selderij knabbelen. Deze snacks dragen wel bij aan een gezond gewicht.

11. Beperk margarine.

Roomboter en kokosolie zijn veel gezonder dan margarine.

12. Beperk varkensvlees.

Veel mensen zijn, zonder het te weten, allergisch voor varkensvlees. Daarnaast heeft varkensvlees ongeveer 48 uur nodig om te verteren. Hierdoor kunnen allerlei ontstekingen ontstaan in je darmen. Dit kan zich weer uiten in klachten als obstipatie, spastische darm en opgeblazen gevoel, maar ook tot allergieën zoals eczeem.

13. Sla geen maaltijden over.

Je lichaam heeft nu eenmaal brandstof nodig om normaal te kunnen functioneren. Ongeveer 75% van je dagelijkse calorie-inname, uitgaande van ongeveer 2.500 calorieën voor de man en 2.000 voor de vrouw, gaat op aan je normale lichaamsprocessen zoals ademen, het kloppen van je hart en bewegen. Je frustreert deze processen dus, bij het overslaan van maaltijden. Een auto zonder benzine rijdt immers ook niet.

14. Snoep niet.

Snoep bevat zeer veel suikers en suikers bevatten veel calorieën.

15. Vermijd producten waarin HFCS in is verwerkt.

HFCS staat voor High Fructose Corn Syrup en is tot 100x zoeter als suiker. De voedingsmiddelenindustrie gebruikt HFCS omdat het veel goedkoper dan suiker, maar het draagt zeker niet bij aan een gezond gewicht.

16. Doe nooit aan een crashdieet.

Een crashdieet geeft je lichaam veel stress, je lichaam denkt namelijk dat je in een hongersnood terecht bent gekomen en zal zich hierop instellen. Je raakt wel gewicht kwijt, maar dat komt er zo weer aan, wanneer het dieet afgelopen is, plus een bonus van een aantal extra kilo’s.

17. Eet gevarieerd.

Je lichaam heeft eiwitten, onverzadigde vetten, complexe koolhydraten, vitaminen en mineralen nodig. Je krijgt echte nooit 100% van alles op 1 dag binnen. Door een gevarieerd voedingspatroon eet je vandaag wat je gisteren tekort bent gekomen en morgen wat je vandaag tekort komt.

18. Kauw goed.

Je spijsvertering begint in je mond, door je speeksel. Geef je mond de tijd om haar werk te doen, kauw dus goed.

19. Eet langzaam.

Je lichaam heeft na een minuut of 20 pas door dat je aan het eten bent. Wanneer je dus na een minuut of 10 je hele maaltijd al op hebt, geven je hersenen nog altijd signalen van trek af. Wanneer je langzamer eet, of even wacht met het opscheppen van een nieuw bord, zullen die signalen vanzelf afnemen.

20. Vermijd calorierijke toetjes.

Toetjes zijn meestal enorme caloriebommen. Hoewel ze erg lekker zijn, dragen ze meestal niet bij aan een gezond gewicht en een goede gezondheid. De meeste toetjes bestaan uit zuivel, met wat suikerachtige toevoegingen. Je snapt dat die extra calorieën je geen goed doen.

Meer weten?

Ik kan je nog wel 10 extra tips geven, zoals het vermijden van de snoepautomaat, de candybar bij de benzinepomp of het kaasbroodje bij de stationsrestauratie, maar dat wordt deze blog wel erg lang.

Wil je meer weten over het bereiken van een gezond gewicht, of over gezonde voeding, download dan het e-book Gezonde Voeding.

Wil je meer weten over gezond leven, gezond gewicht en je gezond voelen? Download dan het e-boek Gezond in 10 stappen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Hoe weersta je de verleiding van eten?

Lees meer
Gezonde levensstijl

CLIQI, VERNIEUWEND EN TRANSPARANT ONLINE MARKETING BUREAU

Lees meer
Afvallen

Wat is duurzame gewichtsreductie?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update