menu
NLbewustgezons logo

Duurzame gewichtsreductie is dat je blijvend slanker wordt. Je wordt dus slanker en je blijft ook slanker. Duurzame gewichtsreductie is een nieuwe manier van leven. Het is dus geen dieet, of een tijdelijke maatregel. Het bestaat uit vele kleine en blijvende veranderingen, die je stapsgewijs implementeert in je dagelijkse leven. Die vele kleine en blijvende veranderingen vinden plaats in je voedings- en je beweegpatroon. Doordat je stapsgewijs verandert, dus niet alles in 1x, is de kans dat je het volhoudt groter dan rigoureuze veranderingen zoals bij tijdelijke diëten het geval is

Duurzame gewichtsreductie

Vele kleine veranderingen in je voedings- en je beweegpatroon, leiden tot grote effecten op je lichaam. Bij duurzame gewichtsreductie verander je steeds, stap voor stap, een klein stukje van je dagelijkse voedings- en beweeggewoonten. In het begin gaat het heel onopvallend. Zo begin je bijvoorbeeld dagelijks een glas minder frisdrank drinken, of geen suiker meer in je thee en koffie doen. Het effect van dit soort kleine veranderingen is groot. Je zult de verandering niet direct merken. Je raakt geen kilo’s kwijt door 1 glas frisdrank te laten staan. Het effect van deze maatregel merk je echter wel na een paar dagen of een paar weken.

Kleine gewoonten

Zo levert een glas frisdrank je de energie van zo’n 10 tot 12 suikerklontjes. Een suikerklontje levert je 20 calorieën aan energie. Een glas frisdrank levert je dus zo’n 200 tot 240 calorieën. Dit aantal calorieën bedraagt 10% van wat je dagelijks nog hebt. Wanneer je af en toe frisdrank drinkt, is dat niet erg, maar wanneer je dus dagelijks 1 glas frisdrank drinkt, dan levert deze gewoonte je dus wekelijks 1.400 tot 1.680 calorieën op. Per maand is dit 5.600 tot 6.720 en op jaarbasis zo’n 67.200 tot 80.640 calorieën.

Waarom deze rekensom? Deze rekensom heeft als doel je te laten zien dat voedingsgewoonten zich altijd lichamelijk manifesteren. De energie van frisdrank bestaan voornamelijk uit suiker. Deze suiker wordt vrijwel direct door je lichaam opgeslagen als lichaamsvet. Dit principe stamt nog af van prehistorische tijden, waarin vaak perioden van voedselschaarste voorkwamen. Ons lichaam is de afgelopen 150.000 jaar nauwelijks veranderd. Een kilo lichaamsvet levert rond de 7.500 calorieën aan energie op. Anders gezegd, om 1 kilo lichaamsvet te verbranden, verbruik je 7.500 calorieën.

Kleine gewoonten omgerekend naar lichaamsgewicht

Terug naar de rekensom. De gewoonte om dagelijks 1 glas frisdrank te drinken, levert je dus jaarlijks tussen de 67.200 en 80.640 calorieën aan energie op. Deze calorieën worden dus voornamelijk opgeslagen als lichaamsvet. Hoeveel kilo lichaamsvet levert dat op? Om dat te berekenen delen we het jaarlijks aantal calorieën, dat deze gewoonte je oplevert, door het aantal calorieën dat nodig is om 1 kilo lichaamsvet te verbranden. Je krijgt dan:

  • 67.200 : 7.500 = 8,96 kilo lichaamsvet
  • 80.640 : 7.500 = 10,75 kilo lichaamsvet

De kleinen gewoonte van het drinken van slechts 1 glas frisdrank per dag, zorgt er dus voor dat je bijna 9 tot 10 kilo zwaarder wordt op jaarbasis. Denk daar nog eens het 16:00 uur momentje bij, wanneer je een gevulde koek of een candybar uit de automaat haalt. Of ’s avonds, wanneer je vindt dat je een chocolade toetje hebt verdient, of een biertje. Tel daar dan rustig wat kilo’s bij op.

In stand houden

Stel, deze gewoonte hanteer je nu 4 jaar. Betekent dit dan dat je 4 jaren achtereen met 10 kilo aan lichaamsgewicht hebt gewonnen? Nee, dat is niet zo. Gelukkig. Je lichaam accumuleert weliswaar het aantal calorieën, je wordt dus dikker en zwaarder, maar een groter lichaam heeft nu eenmaal meer energie nodig. Je hart zal harder werken, om het bloed door dat grote lichaam heen te pompen. Dit kost extra energie, dus calorieën. Ook zal je spijsvertering harder werken, je longen, je darmen en kost het je simpelweg ook meer energie om bijvoorbeeld te lopen, te staan en een trap op te lopen. Na verloop van tijd, groeit je lichaam dus minder hard, ondanks de calorierijke gewoonte. Je lichaam richt zich dan op het in stand houden van die massa. In het e-boek Gezonde Voeding lees je hier veel meer over.

Rustig afbouwen

Je lichaam wil zichzelf dus in stand houden. Ook wanneer je 10 kilo te zwaar bent en je wilt afvallen. Het in stand houden van een lichaam dat 10 kilo te zwaar is, vraagt om meer voedsel. Daarom eet je meer. Zie die gewoonte maar eens te veranderen. Je lichaam gaat direct in de weerstand. Daarom is gewichtsreductie zo moeilijk. Het is niet zo dat je lichaam automatisch energie put uit je vetreserves, als je honger hebt en niet eet. Sterker nog, je lichaam spreekt pas eerst andere energiebronnen aan voordat het energie gaat halen uit je vetreserves. Duurzame gewichtsreductie van 10 kilo vergt veel tijd en aandacht. Je kunt dit het beste volhouden door een aantal ongezonde gewoonten te definiëren, zoals het drinken van frisdrank en het toevoegen van suiker in je koffie. Vervolgens bouw je die gewoonten af. De kans dat je dit volhoudt is veel groter dan bij een tijdelijke interventie, zoals bij een dieet het geval is.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Afvallen door je energiebalans te veranderen

Lees meer
Blog

Vezels eten om af te vallen

Lees meer
Mentaal welzijn

10 Manieren om stress en angsten te overwinnen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update