menu
NLbewustgezons logo

Frisdrank is gemaakt om lekker te zijn en kan dienen als een traktatie. Wanneer ik vroeger, in het weekend, 1 glas frisdrank kreeg van mijn moeder, dan was het feest. Ik kreeg altijd cassis, omdat mijn ouders cola ongezond vonden. Maar als ik tegenwoordig om mij heen kijk, dan zie ik kinderen al voor 9:00 uur ’s ochtends blikjes frisdrank drinken. Soms drinken ze van die vieze energiedrankjes, maar meestal is het cola. Hoewel ik het nooit drink, is cola (van het meest bekende merk) mijn favoriete frisdrank. Omdat ik weet dat frisdrank niet gezond is, drink ik eigenlijk altijd water of thee om mijn dorst te lessen. Wat doet frisdrank eigenlijk als het in je lichaam zit? Je leest het in dit artikel. Niet schrikken. 

Wat doet frisdrank eigenlijk?

Dat frisdrank niet er gezond is, weten veel mensen wel. Maar wat doet frisdrank als het eenmaal in je lichaam zit? Voor velen is dit niet helemaal duidelijk. Ook de gevolgen, van het veelvuldig drinken van frisdrank, op de langere termijn zijn niet altijd bekend bij veel mensen.

Het is immers niet zo, dat als je vandaag een glas frisdrank drinkt, dat je morgen opeens overgewicht hebt, of dat je botten brozer zijn geworden, of dat je zelfs osteoporose hebt.

Beter water dan frisdrank. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Je zou het dagelijks drinken van frisdrank in het zelfde perspectief als roken en een hoge alcoholconsumptie kunnen plaatsen. De gevolgen zijn op lange termijn duidelijk zichtbaar, maar je kunt ze niet altijd herleiden naar de oorzaken.

Van het roken van 1 sigaret zul je immers geen longkanker krijgen. Wanneer je langdurig rookt, dan wordt het risico dat je longkanker krijgt, natuurlijk veel groter.

Wat gebeurt er in je lichaam als je cola drinkt?

Wat doet frisdrank als het eenmaal in je lijf zit? In de onderstaande opsomming kun je lezen wat frisdrank, in dit geval cola, met je lichaam doet. Deze opsomming heb ik niet zelf ontdekt, het komt uit de krant van wakker Nederland en is op vele andere sites ook te lezen.

1. Wat doet frisdrank de eerste 10 minuten?

Je krijg ongeveer je 10 theelepels suiker binnen bij het drinken van een blikje frisdrank of een groot glas cola. Dit is heel veel en normaal gesproken zou je lichaam dit niet eens trekken. Er bestaat een grote kans dat je zou moeten overgeven.

De reden dat je niet overgeeft komt door de toevoeging van het E-nummer E 338. Dat is fosforzuur. Daarover straks meer. Onthoud dit E-nummer maar even.

2. Wat doet frisdrank na 20 minuten?

De 10 theelepels suiker komen in je bloedbaan, waardoor je bloedsuikerspiegel sterk piekt. Dit heeft als gevolg dat je insulineniveau ook enorm stijgt, omdat al die suiker uit je bloed gehaald moet worden. Vervolgens wordt al die suiker in je lichaamscellen gestopt.

Meestal worden de meeste van deze suikers direct omgezet in lichaamsvet, vanwege de enorme beschikbare hoeveelheid suiker die frisdrank bevat en doordat je lichaamscellen meestal al vol zitten.

Gevolg?

Door het toenemen van je vetreserves word je dik.

3. Wat doet frisdrank na 40 minuten?

De cafeïne gaat zijn werk doen, dus je pupillen vergroten, je bloeddruk stijgt tijdelijk en je wordt minder slaperig. Je voelt je wakkerder. Best lekker dus.

4. Weer een paar minuten later

Je lichaam maakt de neurotransmitter dopamine aan. Dopamine is een zogenaamde natuurlijke feel good drug en deze geeft je een gevoel van beloning. Bepaalde hard drugs kennen ook een dergelijke uitwerking.

Lees het artikel even over dopamine, omdat je deze neurotransmitter in je voordeel kunt gebruiken. Of, als je meer over neurotransmitters wilt weten (en hoe belangrijk zij zijn) lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk.

5. Na een uur en een beetje

Het fosforzuur (daar is hij weer) verbindt zich met de mineralen magnesium, calcium en zink. Wat is daar erg aan? Nou, vanwege de vochtafdrijvende werking van cafeïne, zul je naar de WC gaan. Daardoor plas je deze belangrijke mineralen uit.

Die mineralen zijn onder andere erg belangrijk voor de opbouw, of het sterk houden van je botten en tanden. Vooral het mineraal magnesium is erg belangrijk voor je lichaam. Beetje zonde dus om het zomaar uit te plassen.

6. Na langer dan een uur

Je verlangen naar suiker stijgt en je kan geïrriteerd raken of je een beetje leeg voelen. De kans dat je weer iets zoets eet of drinkt, is vrij groot. Je snapt dat al die calorieën niet ongestraft naar binnen gaan. Hoe meer er naar binnen gaan, hoe meer je ze gaat zien in de vorm die je liever niet ziet; lichaamsvet.

In dit filmpje via YouTube, wordt het mooi uitgelegd. Het is een Amerikaans filmpje en het beschrijft de hierboven genoemde punten.

En dan nog wat

Het E-nummer fosforzuur (daar is hij nog een keer) kan de opname van het mineraal calcium verstoren. Calcium is belangrijk voor sterke botten en tanden. Een tekort aan dit mineraal kan leiden tot osteoporose, ofwel zwakkere botten. Verder valt er nog wat te vertellen over de 10 theelepels suiker.

Te veel suiker

Een hoge suikerconsumptie kan leiden tot een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte, overgewicht en het kan het proces bevorderen van veroudering. Dat is vervelend, want als dat gebeurt, dan heb je op jongere leeftijd al last van kwalen die horen bij oudere mensen. Flink balen dus!

Drink je liever light?

Nou, dan krijg je in de plaat van veel suiker, aspartaam binnen. Aspartaam is ook een E-nummer en het wordt in verband gebracht met verschillende soorten kanker, diabetes 2 en zelfs met geboorteafwijkingen en emotionele stoornissen.

Hoewel er veel discussie is, over het al dan niet schadelijk zijn van deze zoetstof, vind ik het handig – voor mijzelf –  om het te vermijden. In de jaren ’60 van de vorige eeuw verklaarden diverse Amerikaanse artsen immers ook dat roken niet schadelijk zou zijn. Vreemd genoeg, denken we daar nu heel anders over.

Wat dan wel?

Om al die rommel niet in je lijf te krijgen en om ervoor te zorgen dat je lichaam geen suiker-achtbaan wordt, wat kun je dan wel drinken?

Nou, dat is heel simpel. Neem gewoon een glas water of een kop (groene) thee. Natuurlijk zijn zelfgemaakte vruchtensappen ook prima, evenals fruit en groenten.

Je ziet ook steeds meer dat mensen citroen, limoen, komkommer, of meloen in hun water doen. Dat is lekker voor de smaak en voor de afwisseling.

Aan het drinken van frisdrank kleven dus een boel nadelen en het alternatief is eigenlijk heel simpel. Het alternatief komt uit de kraan. Je kunt eindeloos variëren met gewoon leidingwater.

Meer weten?

Wil je meer weten voer gezond eten, een gezond gewicht en over gezond leven? Je wilt immers niet ziek worden, toch? Download dan het e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Wat doet frisdrank met overgewicht? Als je wilt afvallen, dan is het niet zo handig om frisdrank te blijven drinken. Meer weten? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen dan eens.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Ook de maandelijkse update vol met gezonde en leuke info ontvangen? Tuurlijk!

Maandelijkse updates

Bron: http://www.telegraaf.nl/gezondheid/22574756/__Dit_doet_cola_met_je_lichaam__.html

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Lege calorieën maken afvallen erg moeilijk.

Lees meer
Gezonde voeding

10 Manieren om genoeg vitamine D binnen te krijgen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Een vitamine B12 tekort merk je niet snel op. Hoe voorkom je het?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update