menu
NLbewustgezons logo

Melk ligt de laatste jaren erg onder vuur. Waar diverse generaties opgegroeid zijn met de boodschap ‘Melk de witte motor’ en ‘Melk, goed voor elk’, lijken die kreten te veranderen in ‘Melk, de witte sloper’. Hoe kan dat eigenlijk? Melk bevat immers calcium en dat is goed voor sterke botten. Toch blijkt uit vele studies dat veelvuldige consumptie van melk juist het tegendeel doet. En dat is nog niet alles. Melk zou ook kunnen leiden tot allerlei chronische aandoeningen, die je liever niet hebt. Er zijn 2 stofjes, in melk, die hierin een centrale rol lijken te spelen. 

Wat schort er aan melk?

Uit Zweedse onderzoeken, waar meer dan 100.000 mensen, gedurende een aantal jaren aan deelnamen, bleek dat melk zou leiden tot een vroegtijdige dood en de kans op botbreuken zou vergroten. En dat is nou precies het tegenovergestelde als dat er altijd beweerd werd.

Melk

Dat melk niet zo gezond is, als dat altijd werd beweerd, komt door de stofjes galactose en caseïne. Hieronder worden deze 2 stofjes kort beschreven.

Galactose

Galactose is een melksuiker. Het stofje galactose zou, in kleine hoeveelheden al, je verouderingsproces versnellen, de afgifte van vrije radicalen bevorderen, je immuunsysteem verzwakken, neurologische aandoeningen – zoals de ziekte van Parkinson en Alzheimer – en chronische ontstekingen bevorderen (1).

Chronische ontstekingen kunnen de basis vormen voor chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten. Daarnaast blijkt het drinken van melk juist niet te doen, waarvan steeds gesteld werd dat het wel zou doen; bijdragen aan sterkere botten.

Onderzoek naar de consumptie van melk en het aantal heupfracturen en botbreuken toonde aan dat juist de mensen die veel melk dronken (in landen zoals de VS en Scandinavië) juist vaker botten braken (2).

Caseïne

Caseïne is het melkeiwit, dat voorkomt in melk. Het blijk dat caseïne maar moeilijk verteerbaar te zijn voor ons lichaam. De melk van een koe – die eigenlijk bestemd is voor haar kalf – bevat 300x meer caseïne als de melk van een moeder die haar kind de borst geeft.

Voor een kalfje is die hoge concentratie prima te verwerken, het heeft immers 4 magen. Maar wij mensen hebben dat nu eenmaal niet. Vandaar dat juist die caseïne regelmatig kan leiden tot allerlei fysieke reacties zoals een verstoorde darmflora, een loopneus, zere keel, bronchitis, terugkerende oorontstekingen, huidklachten en allergische reacties. (3) en (4).

Melk doet het tegenovergestelde

Dat koemelk – want daar gaat het steeds over – eigenlijk het tegenovergestelde lijkt te doen van het geen beloofd wordt, noem je de calciumparadox. Het blijkt dat dierlijke eiwitten, zoals die in melk- en zuivelproducten voorkomen, de uitscheiding van calcium via je urine te stimuleren.

Met andere woorden, je krijgt dus wel veel calcium binnen, maar die calcium wordt dus niet gebruikt en verlaat je lichaam via de urine. Melk blijkt een witte motor te zijn voor allerlei fysieke en degeneratieve ongemakken. Hierbij kun je denken aan:

Botontkalking (osteoporose)

Vanwege de caseïne krijg je teveel dierlijke eiwitten binnen. Je nieren hebben er veel moeite mee om dat te verwerken. Vervolgens plas je de calcium uit.

Het versnellen van het ouderdomsproces

Melk versnelt het verouderingsproces en zou zelfs vroegtijdig overlijden in de hand werken. Het Zweedse onderzoek, onder meer dan 100.000 mensen toonde aan dat vrouwen die veel melk drinken – ongeveer 1,5 liter per dag – 2x zoveel kans hadden om eerder te overlijden dan mensen die minder dan een halve liter per dag namen.

Het veroorzaken van allerlei chronische ontstekingen

Chronische ontstekingen vormen de basis voor allerlei chronische ziekten. Hierbij kun je denken aan hart- en vaatziekten, een verzwakt immuunsysteem en neurologische aandoeningen zoals Alzheimer en Parkinson. In Nederland ook veel antibiotica gebruikt wordt voor de productie van koemelk. Er bestaan natuurlijk regels voor het gebruik van antibiotica, maar er raken steeds meer bacteriën resistent voor.

Wat dan wel?

Je hebt calcium onder andere nodig voor sterke botten en voor een goede overdracht van zenuwprikkels. Hoe krijg je dan genoeg calcium binnen om aan je dagelijkse behoefte te voldoen?

Goede bronnen van calcium zijn onder andere groene bladgroenten zoals spinazie, havermout, broccoli, bonen, quinoa, lijnzaad en chiazaad, rauwe melk en vitamine D (gewoon van de zon) (5).

En, wat kan jij hiermee?

Natuurlijk zijn er veel mensen die stellen dat zuivel gezond is en dat het binnen een gezond voedingspatroon past. Maar ik vraag mij dan af waarom mensen rond hun vierde verjaardag het vermogen verliezen om de lactose, die in melk zit, niet meer te verwerken. Ons lichaam stelt blijkbaar een maximum aan de periode dat baby’s melk kunnen drinken. Na hun vierde jaar neemt het stofje lactase af in de darmen. Lactase is het stofje dat de lactose helpt te verwerken.

Trouwens, ongeveer 90% van de Aziaten en de donkere mensen op deze planeet, kunnen lactose niet goed verwerken. Het lijkt er ook op dat de consumptie van koemelk alleen gezond is voor de bedrijfstak die het verkoopt, dan dat het bijdraagt aan een goede gezondheid van de mens.

Vond je dit een interessante post? Deel hem dan met anderen als je wilt, of like onze Facebook pagina. We timmeren hard aan de weg om mensen wat bewuster te maken omtrent gezond eten. En jij kan daarbij helpen. Gezond eten blijk geen eenvoudige klus te zijn omdat mensen onbewust, niet altijd gezonde producten kopen.

Dus als je deze post – of anderen – wil delen, dan vinden wij dat natuurlijk erg leuk! Wil je meer weten over hoe je zelf een gezonde levensstijl ontwikkeld? Download dan het e-boek Gezonde Voeding. Het staat bol van de inzichten en tips.

In het boek Weet Wat Je Eet geeft de onderzoeksjournalist je ook vele voorbeelden van gezond eten. Zo beschrijft bij bijvoorbeeld de voordelen van rauwe melk.

Of ben je op zoek naar lekkere, gezonde en gemakkelijk te bereiden recepten? Kijk dan eens naar de receptenmodule. Daar vind je inmiddels behoorlijk wat recepten. Ze zijn gratis!

Bronnen:
(1) http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015
(2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7438622

(3) http://www.ninefornews.nl/melk-de-witte-sloper-waarom-melk-slecht-voor-je-is/
(4) http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond/gezondevoeding/22432260/__Melk__wel_of_niet_gezond___.html
(5) http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Wat doet frisdrank, zoals cola met je lichaam?

Lees meer
Mentaal welzijn

Vergelijk jezelf niet met een ander.

Lees meer
Redactie

4 Manieren om toch voldoende te bewegen bij mobiliteitsproblemen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update