menu
NLbewustgezons logo

Het Pioppi dieet heeft  in korte tijd behoorlijk aan populariteit gewonnen. Het Pioppi dieet is een dieet dat vernoemd is naar het Italiaanse dorpje Pioppi. Dit is een super klein dorpje, aan de kust van Zuid Italië. De inwoners van Pioppi zijn super gezond. Dit in tegenstelling tot honderden miljoenen andere Europeanen. Er lopen bijvoorbeeld veel 100-plussers rond. Ook opvallend; er komen amper hart- en vaatziekten voor en overgewicht is ook vrij zeldzaam. Zit het hem in de genen? Is hun voedingspatroon de oorzaak? Wat zorgt ervoor dat de inwoners van Pioppi zo gezond zijn en kan jij dit ook? Met andere woorden is dit Pioppi dieet in te passen in jouw leven? Daarover gaat dit artikel.

Wat is het Pioppi dieet, wie bedenkt nou zo’n naam?

Het Pioppi dieet is in 2018 bekend geworden bij het grote publiek, maar het is niet nieuw. Er bestaat bijvoorbeeld al een tijdje een boek over het Pioppi dieet. In de jaren ’60 van de vorige eeuw is het Pioppi dieet ook al eens in beeld geweest, maar toen heette het nog niet Pioppi dieet.

Onlangs is ook een Nederlandse TV crew afgereisd naar het Italiaanse dorpje om met eigen ogen te zien welk effect het Pioppi dieet heeft.

Pioppi dieet en afvallen.

In de documentaire kon je zien hoe 3 personen vele kilo’s afvielen, zich beter gingen voelen en minder medicatie nodig hadden. Het mooie was dat de 3 deelnemers ontzettend lekker konden eten, tijdens de 21 dagen die dit Pioppi dieet duurde. De Italiaanse keuken is natuurlijk erg smaakvol.

Dokter erbij, die alles kon begeleiden, lekker eten…. de 3 deelnemers hoefden eigenlijk nergens op letten. Wonderbaarlijke resultaten. Of toch niet?

Pioppi dieet en wonderbaarlijke resultaten

De wonderbaarlijke resultaten roepen de vraag op waarom dit Pioppi dieet werkt. Het lijkt immers wel of je nergens op hoeft te letten.

Het Pioppi dieet kenmerkt zich door het vermijden van (bewerkte) koolhydraten en suiker. Juist de goede vetten staan op het menu. Hierdoor hoef je eigenlijk geen calorieën te tellen omdat de goede voedingsvetten (bijvoorbeeld vis en noten) van zichzelf behoorlijk verzadigen. Op een gegeven moment zit je gewoon vol.

Tijdens het Pioppi dieet krijgen de deelnemers dus veel minder minder koolhydraten (vooral de bewerkte) en juist meer groente, fruit, noten en vis te eten.

Hé waar hebben we dit eerder gehoord? Is dit niet zoiets als het Mediterraanse dieet?

Yep. Dus het is niet nieuw? Nee. Maar het is wel weer erg actueel en het werkt. En dat is belangrijk. Maar goed, wat kan jij hiermee? Laten we het daar straks eens over hebben.

Eerst maar eens kijken wie het Pioppi dieet heeft ontwikkeld. Daarna zal ik je vertellen hoe dit dieet eruit ziet en hoe je het vrij gemakkelijk zelf thuis kan doen.

Wie heeft het Pioppi dieet ontwikkeld?

Het Pioppi dieet lijkt de zoveelste hype, op het gebied van afvallen en gezond eten. Niets is minder waar. Het Pioppi dieet is recentelijk ontwikkeld door de Engelse vooraanstaande cardioloog dr. Aseem Malhotra. Wie is dat eigenlijk?

Dr. Malhotra is een waar powerhouse. Hij geldt als een van de meest invloedrijke cardiologen in Groot-Brittannië. Hij is de grote voortrekker, wereldwijd, op het gebied van de preventie, diagnose en behandeling van hartziekten. Malhotra stelt dat overmatige suikerconsumptie de risico’s op overgewicht, diabetes 2 en hart- en vaatziekten behoorlijk verhogen.

Daarom ondersteunt dr. Aseem Malhotra allerlei studies die suiker als de nummer één boosdoener van obesitas, diabetes type 2 en hartaandoeningen aanduiden.

Ook heeft hij samengewerkt met een toonaangevende sportwetenschapper om de mythe te doorbreken die fysieke inactiviteit en obesitas met elkaar verbindt.

Met andere woorden; je wordt niet dik door weinig te bewegen.

Dan heeft Malhotra ook nog een aantal bekende persoonlijkheden weten te strikken, die zijn boodschap doorvertellen. De oud-voetballer en FC Liverpool-icoon Steven Gerrard en TV kok Jamie Oliver. Zodoende heeft dit trio het voor elkaar krijgen dat Britse kinderen gezondere maaltijden op scholen kregen. Een prestatie van formaat!

En dat is nog niet alles hoor. Het is Malhotra bijvoorbeeld ook een doorn in het oog dat er ongelofelijk veel en ongelofelijk vaak medicatie wordt voorgeschreven, voor bijvoorbeeld hartziekten en cholesterol.

Preventie is veel beter, stelt hij. Statines bijvoorbeeld, om cholesterol in bloed te verlagen. Wanneer de Britten minder suiker zouden binnen krijgen, dan zouden er binnen 1 jaar ongeveer 180.000 Britten niet meer obees zijn. Dit zijn behoorlijke aantallen.

Goed, nu weet je wie er achter het Pioppi dieet zit. Laten we nu eens verder kijken naar wat het is en hoe lang het duurt.

Dat Pioppi dieet, hoelang duurt het?

Het Pioppi dieet duurt 21 dagen. Maar eigenlijk is het dus veel meer een life style. De Italiaanse inwoners van het dorpje eten min of meer volgens de onderstaande regels. Dit doen zij al jaren en voor hen is het geen dieet, het is een lifestyle.

De focus ligt niet dus alleen maar op eten. Het is levensstijl.

Waarom dan die 21 dagen? Daar is bewust gekozen.Tijdens deze 21 dagen van het Pioppi dieet vermijd je suiker en geraffineerde koolhydraten. Suiker en geraffineerde koolhydraten namelijk zorgen voor chronische ziekten zoals hartaandoeningen en toename in gewicht.

Ok, hieronder lees je de leefregels van het Pioppi dieet.

1. Geen suiker en geraffineerde koolhydraten

Het Pioppi dieet schrijft juist meer vetten en minder koolhydraten voor. Vooral de geraffineerde koolhydraten worden zoveel mogelijk vermeden. Geen brood, witte rijst, pasta en pizza dus.

Vreemd eigenlijk; dus geen pasta en pizza! Hoe zit dat eigenlijk? Italianen eten toch pasta en pizza?

Ja, ook in Pioppi eet men pasta en pizza. Er is echter een heel groot verschil in de hoeveelheden pizza en pasta die de Pioppinaren eten en de hoeveelheden die wij zouden eten. De Italianen eten pasta en pizza als een soort kleine gang en lang niet iedere dag.

De Italianen eten juist veel groenten, vis, noten, volvette kazen en ze gebruiken veel olijfolie. Gezonde vetten dus.

Meer weten over gezonde vetten? Lees mijn artikel over de goede voedingsvetten dan.

2. Eet de juiste vetten

Je hoeft niet bang te zijn voor voedingsvetten. Kies voor extra virgen olijfolie, roomboter, vis, volle yoghurt of kwark en volvette kazen en rauwe noten. Deze vetten, dus ook de verzadigde vetten, zou het risico op aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, dementie en hartaanvallen en beroertes juist verkleinen.

Best vreemd eigenlijk, zijn we ongeveer 40 jaar lang bang gemaakt voor vetten. Ze zouden hart- en vaatziekten en overgewicht veroorzaken. Blijken ze nu opeens gezond. En dat niet alleen, ze zouden juist hart- en vaatziekten, dementie en hartaanvallen kunnen voorkomen.

Zijn we dan die afgelopen 40 jaar voor de gek gehouden?

Nou, om het simpel te stellen, daar lijkt het wel op ja. Het gekke is ook dat juist in de afgelopen 40 jaar honderden miljoenen mensen wereldwijd dikker en ongezonder zijn geworden.

Vet is dus wel goed voor je? Voor deze vragen en vele andere vragen, lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Oja, het Pioppi dieet van Aseem Malhotra schrijft ook niet veel vlees voor. Dit komt niet omdat dit niet gezond zou zijn. Kwalitatief goede biefstuk zit bijvoorbeeld vol met goede mineralen en andere stoffen die je lichaam goed kan gebruiken.

De inwoners van Pioppi eten niet veel vlees omdat zij het zich niet kunnen veroorloven. Pioppi ligt namelijk in het (arme) zuiden van Italië, in de provincie Salerno. En als de oogsten tegenvallen dan halen de dorpelingen sowieso de broekriem aan.

De mensen in Pioppi houden ook 1 vastendag per week. Je zou dit intermitterend vasten kunnen noemen.

3. Volwaardige voeding

We laten die 21 dagen van het Pioppi dieet, wat mij betreft, los. Het is meer een lifestyle. De Italianen eten dan ook veel verse groenten en fruit. Groenten en fruit zit bomvol goede stoffen zoals vitaminen, mineralen, plantensterolen, fytonutriënten en nog talloze andere stofjes, die nog niet eens gedefinieerd zijn.

Groente bevat ook vezels. Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang en een stabiele bloedsuikerspiegel. Juist die bloedsuikerspiegel speelt ons westerlingen vaak parten. Door ons voedingspatroon (juist veel geraffineerde koolhydraten en suiker) schommelt de bloedsuikerspiegel gedurende de dag enorm.

Een sterk fluctuerende bloedsuikerspiegel wordt in verband gebracht met overgewicht, obesitas en daarom ook met hart- en vaatziekten.

En een glas wijn? Tsja, het blijft Italië. Mag dus ook. Maar wel met mate. Men drinkt 1 of 2 glazen rode wijn per dag.

4. Beweeg

De inwoners van Pioppi zijn vrij arm en daarom aten zijn nooit veel vlees. Financiële oorzaak. Ook lopen zij veel naar hun bestemming. Eveneens een gedwongen keuze. Het Pioppi dieet schrijft minimaal 30 minuten lichaamsbeweging voor. Eigenlijk is dit gewoon de lifestyle van de inwoners van Pioppi.

Hoe dan ook, veel van hen worden er 100 jaar oud mee. En dat niet alleen, ze worden niet alleen oud. Ze bereiken die oude leeftijd in goede gezondheid.

Zelf beweeg ik dagelijks minimaal 1 uur. Ik doe bijvoorbeeld veel op de fiets. Ongemerkt krijg je dan heel veel lichaamsbeweging.

5. Lekker slapen

Het Pioppi dieet schrijft ongeveer 7 uur slaap per nacht voor. Tekort slaap wordt in verband gebracht met overgewicht, diabetes 2, hartziekten en depressies.

Door slaaptekort raken je neurotransmitters in de war. Een van de gevolgen is dat je lichaam meer vet gaat opslaan. Heel vervelend.

Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen om uit te vinden hoe dit werkt.

6. Sociale contacten

De Italianen hebben het onderhouden van sociale contacten tot een ware kunst verheven.

Ben je weleens in Italië geweest? Dan herken je het beeld waarschijnlijk wel van oude mannetjes die zich verpozen op een dorpsplein. De hele dag kunnen zij praten! Ik vind dat altijd wel mooi om te zien.

Mede omdat Italianen veel contacten onderhouden, komen hartaandoeningen niet vaak voor. Dit geldt dus niet alleen voor de inwoners van het plaatsje Pioppi. Dit geldt voor alle Italianen. Dit is ook al in 1961 onderzocht door een Amerikaanse dokter en hoofd van de faculteit Medicijnen van de Universiteit van Oklahoma. Dit effect staat bekend als het Roseto effect.

Gedurende de periode 1954 tot 1961 kwamen er in het Amerikaanse Italiaanse immigrantendorp Roseto nagenoeg geen hartaanvallen voor. Voor de rest van Amerika lag dit wel anders. Maar goed, de dokter onderzocht de reden waarom er zo weinig hartaanvallen voorkwamen in Roseto.

Hij bestudeerde het voedingspatroon, de mate van lichaamsbeweging en tal van andere zaken. Hij vond geen verklaring voor het bizar lage aantal hartaanvallen.

Dus zocht hij verder en zocht hij dieper. Rookten zij niet? Oh jawel, ongefilterde sigaretten zelfs. Dat kon het dus ook niet zijn.

Hij onderzocht de inwoners van Roseto net zo lang totdat hij maar 1 conclusie kon trekken; dagelijks gezellig praten met elkaar.

Best wel een opmerkelijke conclusie, moet ik zeggen. Zeker als je wetenschapper bent. Maar goed, het werkt.

Onderhoud dus je sociale contacten. Lucht je hart en praat met je familie en vrienden. Positieve sociale interacties helpen je bijvoorbeeld stress te ontladen. Aan de andere kant, sociale isolatie kan de risico’s op depressies verhogen en zelfs vroegtijdige dood.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Voedingsadvies, niet vanuit Pioppi maar online

Sinds 2 jaar woon ik met mijn gezin in het prachtige Santpoort. En vanuit Santpoort geef ik ook (online) voedingsadvies aan iedereen (boven de 18) die wil afvallen, gezonder wil eten, zich fitter wil voelen en aan iedereen die gezond wil blijven op latere leeftijd.

Dit doe ik vanuit mijn online praktijk NLbewustvoedingsadvies. Iedereen uit Nederland kan bellen, hoe makkelijk is dat.

Boek een consult van 30 minuten. Ik geef je persoonlijk voedingsadvies en vertel je ongelofelijk veel over het belang van een stabiele bloedsuikerspiegel, je snel werkend metabolisme, een balans in bepaalde hormonen en nog veel meer.

Ik geef je zoveel info, dat je er een naslagwerk bij krijgt ter waarde van € 25,-. Kan je alles nog eens nalezen.

Samenvattend. Leven als gezonde god in Pioppi, maar dan in Nederland

Hoe breng je het Pioppi dieet in de praktijk?

  1. Eet veel fruit, groenten en vette vis (omega 3 vetten).
  2. Neem dagelijks 2 tot 4 eetlepels extra virgen olijfolie en een handvol noten.
  3. Bak in plantaardige olie, als rijstolie, arachideolie of kwalitatief goede extra virgen olijfolie.
  4. Gebruik geen suiker en eet ook geen suikerrijke producten.
  5. Niet teveel zout, door het vermijden van sterk bewerkte, kant-en-klare producten, junk en fast food kom je een heel eind.
  6. Eet veel zaden, noten, peulvruchten en granen. Dit zijn belangrijke leveranciers voor eiwitten.
  7. Doe dagelijks 1 uur aan lichaamsbeweging. Naar je werk fietsen helpt bijvoorbeeld heel goed.
  8. Minstens 7 uur slapen per nacht. Door minder te slapen vergroot je de risico’s op overgewicht, hartziekten, diabetes 2 en depressies.
  9. Lekker gezellig kletsen met je familie, vrienden, collega’s en je kennissen. Wijntje erbij? Prima, maar met mate.

Meer weten?

Het Italiaanse Pioppi dieet is dus eigenlijk een levensstijl. Dr. Aseem Malhotra heeft er een handzaam programma van gemaakt. Ik hoop dat je zelf de kern uit dit Pioppi dieet kon halen. Kies voor volwaardige voeding, met de juiste vetten en zo min mogelijk suiker en bewerkte koolhydraten.

Wil jij ook gezonder leven en heb je ook een gezin, een baan, een hobby en tal van andere dingen te doen? Tijd is dus schaars. Speciaal voor jou (en vele anderen in jouw situatie) heb ik een e-boek geschreven. Het heet Gezond In 10 Stappen. In korte tijd leer je ongelofelijk veel zodat je gezonder, fitter en slanker wordt, zonder allerlei poespas.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Wil jij graag afvallen en is het je tot op heden niet gelukt om blijvend af te vallen? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Volg de stappen en je zult zonder hongergevoelens, zonder calorieën te tellen en zonder moeilijk gedoe afvallen.

Tot slot, over die sociale contacten. Je wilt toch een beetje goed voor de dag komen. Lees daarom het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens. Je wordt de beste versie van jezelf.

Bronnen:
1. https://www.nationalezorggids.nl/ziekenhuizen/nieuws/44890-naar-een-leven-zonder-medicijnen-met-het-pioppi-dieet.html
2. https://www.thisisinsider.com/what-is-the-pioppi-diet-does-it-work-2017-10
3. https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-pioppi-diet

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Gezond en snel afvallen met krachttraining

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gezond eten kan goedkoop.

Lees meer
Blog

Wie ben jij?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update