Menu

Blog

Cart

2015-06-03

GezondheidszorgWaarom stellen we zoveel vertrouwen in de gezondheidszorg, als we heel erg goed voor onze eigen gezondheid kunnen zorgen? Hoewel de geneeskunde over erg veel materiaal beschikt, zoals scanners, operatie kamers en medicatie, zijn een heleboel aandoeningen amper te genezen of te voorkomen met dergelijke middelen. “Laat voeding uw medicijn zijn en medicijn uw voeding”, stelde Hippocrates al zo’n 2.500 jaar geleden. Veel professionals in de gezondheidszorg kennen deze kreet, maar op de een of andere manier staat voeding minder centraal, bij het verlenen van gezondheidszorg, als medicatie.

Waarom gezondheidszorg goed is?

De gezondheidszorg is natuurlijk uitstekend geschikt wanneer je een gebroken been hebt opgelopen en wanneer een operatie noodzakelijk is. Bij acute problemen is het erg fijn als een arts je kan helpen. Maar, stellen we niet teveel vertrouwen in de gezondheidszorg en vertrouwen we niet te weinig op het zorg dragen voor onze eigen gezondheid?

Als je bijvoorbeeld niet rookt dan bepalen je voedingsgewoontes voor wel 50% het risico op kanker¹. Daarnaast blijkt het dat er ongeveer een derde van de inwoners van de VS, die jaarlijks aan kanker sterven, er slechte voedingsgewoonten op na houden². Dat is me nogal wat.

Om het even in perspectief te plaatsen; als voeding voor zo’n 50% bepalend is voor het risico op het ontstaan van kanker, dan dragen zaken als genetische aanleg, het type werk dat je doet, milieuvervuiling, blootstelling aan de zon voor de andere 50% bij. Er zijn wetenschappers die stellen dat 70% van de aandoeningen gerelateerd zijn aan leefstijl en dat 30% erfelijk is. Maar goed, de boodschap hier is helder, denk ik. Gezonde voeding en gezonde gewoonten hebben een grote impact op je gezondheid.

Zelf zorgen voor gezondheid

Groenten als broccoli, spruitjes, kool en rucola en verse kruiden beschikken over kanker werende eigenschappen. Zo bevat een simpel kruid als peterselie een bepaalt stofje dat helpt bij het remmen van de groei van tumoren, die bij kanker nog wel eens voorkomen. Natuurlijk heeft de gezondheidszorg hier ook een medicijn voor ontwikkeld, maar goed, het stofje en haar werking bestonden al lang en het stofje bevond zich in de peterselie. Je kunt peterselie heel gemakkelijk in de winkel kopen.

Het dagelijks eten van groenten blijkt ook de oogaandoening, maculaire degeneratie te kunnen tegen gaan. Maculaire degeneratie houdt in dat je ogen achteruit gaan en kan zelfs inhouden dat je blind wordt. Het komt veel voor bij mensen die ouder zijn dan 60. Oogartsen schijnen deze aandoening niet goed te kunnen behandelen.

Maar, zo geeft de Britse oogarts Gary Price Todd, die verbonden is aan het Cambrigde Institute For Better Vision aan, gezonde voeding draagt bij aan het voorkomen van deze aandoening³. Deze arts ontdekte dat de ogen letterlijk uitgehongerd kunnen worden, bij een gebrek aan gezonde voedingsstoffen.

Gezond eten dus?

Gezond eten en ook meer lichaamsbeweging zou je dus preventief in kunnen zetten tegen allerlei aandoeningen? Nou, niet zo snel, want er zijn ook (oog)artsen te vinden die stellen dat een gezonde levensstijl de gevolgen van maculaire degeneratie niet kunnen tegengaan of voorkomen. De verschillende opvattingen en berichtgeving omtrent dergelijk onderwerpen is voor gewone burgers erg verwarrend. De ene partij zegt dit en de andere partij zegt dat.

Het is heel erg moeilijk om de wetenschappelijke relatie aan te tonen tussen de kanker werende eigenschappen van een stronk broccoli en het daadwerkelijk krijgen van deze verschrikkelijke ziekte. Zo is ook het effect van gezonde voeding moeilijk aan te tonen tussen het al dan niet krijgen van een oogziekte en het voedingspatroon. Naast voeding spelen nog talloze andere variabelen een rol. Hierbij kun je denken aan stress, roken, overmatig alcoholgebruik, leefkwaliteit en milieuvervuiling.

En als die relatie dan is aangetoond, hetgeen jaren van studie vergt en heel veel geld kost, dan kan niemand er wat op verdienen. Een stronk broccoli, is net als rucola sla, bloemkool en alle andere onbewerkte groenten en fruitsoorten, niet patenteerbaar. Medicijnen zijn dat wel. Het is dus vanuit financieel perspectief, logisch dat wetenschappelijke onderzoeken zich daar meer op richten. Daarnaast willen wetenschappers meestal hard bewijs zien om overtuigt te geraken van een standpunt.

De wijzen uit het Oosten

Toen ik in 2014 in China was, viel het mij op dat er 2 typen ziekenhuizen bestaan. Het ene type ziekenhuis was het zogenaamde westerse ziekenhuis, waar westerse gezondheidszorg werd bedreven. Mensen gaan daar heen indien een operatie nodig is, ze een bot hebben gebroken, brandwonden hebben.

Om het samen te vatten; indien de acuut medische zorg nodig hebben. In het andere type ziekenhuis wordt de Traditionele Chinese Geneeskunde bedreven. Hierbij kun je denken aan kruiden extracten, balsems en allerlei andere natuurlijke middelen. Dit type ziekenhuis voorkomt medische zorg.

Aanbevelingen

Het American Institute For Cancer Research doet je de 8 onderstaande aanbevelingen:

  1. Zorg ervoor dat je geen overgewicht hebt. Wees zo slank mogelijk, zonder ondergewicht te geraken.
  2. Doe dagelijks minimaal een half uur actief aan lichaamsbeweging.
  3. Vermijd suikerdrankjes en vermijd voeding dat veel energie (calorieën) bevat.
  4. Eet veel groenten, fruit, hele granen (dus geen bewerkte) en peulvruchten.
  5. Beperk je consumptie van rood vlees (rund, varken en lam) en vermijd bewerkt vlees (worsten, hamburgers, frikandellen)
  6. Wees matig met alcohol
  7. Beperk de inname van zout. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten over het algemeen teveel zout.
  8. Gebruik geen supplementen die zeggen dat ze je beschermen tegen kanker.

Conclusie

Ik ben van mening dat je het beste jezelf een gezonde levensstijl kan aanleren. Er wordt wel gezegd: “Je bent wat je eet”. Door gezonde voeding, zal je lichaam gezonder reageren en zul je je gezonder en voelen. Telkens, als je iets in je mond stopt, dan bouw je iets op, of breek je iets af.

Gezonder eten

Gezonde VoedingVoeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt.

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

 

¹ Bron: De Voedselzandloper, Kris Verburgh. ISBN 978 90 351 3758 5
² Bron: American Cancer Society guidelines on nutrition and physical activity for cancer prevention. January 2011.
³ Bron: Cambridge Institute For Better Vision.

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Blog

Minder suiker, hoe doe je dat?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom komt ADHD in Frankrijk amper voor en in Nederland wel?

Lees meer
Afvallen

Hoe en waarom beweging helpt bij afvallen

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer