Succesvol afvallen is keuzes maken
In de vorige blog kon je al lezen dat afvallen op basis van wilskracht, vrijwel nooit tot succes leidt. Wat is wilskracht dan eigenlijk en met welke technieken breken de voedingsbedrijven deze succesvol? Wilskracht is niet tastbaar, maar als je het ziet als een spier die continu gespannen wordt, zul je snappen dat deze spier af en toe moe is. Juist op het moment dat je moe bent, kun je geen weerstand bieden aan alle lekkernijen waar je de hele dag door wordt verleid. Je kunt je voornemen om vandaag gezond te eten, geen broodje kroket te eten tijdens de lunch. Ook neem je jezelf voor om geen gevulde koek uit de automaat te halen, rond 16:00 uur.
Afvallen is keuzes maken
Wilskracht staat succesvol afvallen eigenlijk alleen maar in de weg. Je goede voornemen boet in aan kracht, op het moment dat je hongerig de kantine in loopt. “Nee, nee, nee, je gaat het niet doen”, houd je jezelf voor. En dit gaat goed, totdat je oog in oog staat met die kroket. “Nee, nee, nee”, wordt dan “Ach, wat kan het kwaad, dan neem ik ‘s middags wel geen gevulde koek”.
Iedereen herkent zich hier wel in. De wilskracht is er wel, maar om het moment dat het ertoe doet, verslapt het. Dit komt deels door onze evolutie en deels door mentale processen. En de marketeers van voedingsbedrijven weten dit maar al te goed.
Neuromarketing
Wij vinden, als mens, namelijk dat wij af en toe een beloning verdienen. “Iets lekkers”, vinden mensen altijd een beloning. De mentale processen, die deze status veroorzaken, zijn allemaal onderzocht en wat nog niet onderzocht is, wordt binnenkort onderzocht. Want wie vinden dit soort processen interessant? Marketeers uit de voedingsmiddelenindustrie. Deze mensen weten meer over jouw bewuste en onbewuste keuzes, dan jijzelf. Zij voeren talloze onderzoeken en experimenten uit om jouw consumptiebeslissing te beïnvloeden. Consumptie betekent namelijk, kassa. Neuromarketing is een van deze verkoopbevorderende technieken.
Neuromarketing is wetenschappelijk onderzoek naar koopmotieven. Hiervoor plakken neuromarketeers sensoren op iemand zijn of haar hoofd, of ze stoppen deze persoon in een MRI scan en laten vervolgend allerlei beelden zien. Deze beelden kunnen van alles zijn; liefde, auto’s, merken, gebouwen, natuur, seks, oorlog, sigaretten, chocola, gokken, drugs enzovoorts. Bij het zien van de beelden, reageren je hersenen automatisch. Die reactie, is waar het de neuromarketeer om gaat. Want hoe je hersenen ergens op reageren, bepaalt jou handelen. Een neuromarketeer weet dus eigenlijk al veel eerder dan jijzelf, wat je gaat kopen en wanneer je dat gaat doen. Neuromarketing gaat zelfs zover, dat het mogelijkerwijs ongeboren foetussen kan beïnvloeden. Of dit ethisch is, laat ik aan jou over. Maar je kunt er donder op tegen zeggen dat de supermarkt waar jij je boodschappen doet, ook op de hoogte is van de kennis waarover de neuromarketeer beschikt en deze succesvol toepast in de praktijk.
In jezelf geloven
Op basis van wilskracht, zul je dus bijna onmogelijk duurzame gewichtsreductie bereiken. Je wordt simpelweg te vaak verleid om bepaalde producten te kopen. Dit is een gegeven en dat verandert niet, want het levert voedingsbedrijven geld op. Je zult dus een andere manier dienen te vinden om je plan van succesvol afvallen te laten slagen. Rigoureuze verandering werkt niet, evenals afvallen op wilskracht. Wat lukt dan wel? Het behalen van je doel, afvallen of duurzame gewichtsreductie, heeft veel meer te maken met geloven in jezelf, dan met het daadwerkelijke veranderen van je voeding en je beweegpatroon. Hoewel dat mentale aspect vaak pas later gerealiseerd wordt. Waarom is het zo’n mentale kwestie? Omdat de geest sterker is dan het lichaam.
Visie, droom, gedachte
Zo hadden alle Olympisch kampioenen eerst een droom, voordat ze kampioen werden. Zo hadden alle succesvolle ondernemers, eerst een visie, voordat het bedrijf succesvol werd. Zo was er eerst de ambitie om een mens op de maan te zetten, voordat mensen zich ertoe bewogen om nu ook ruimte toerisme te gaan ontwikkelen. Stel jezelf de vraag: “Waarom is het voor mij belangrijk, om af te vallen”? Dan krijg je vanzelf een antwoord. En dat antwoord kun je zien als de droom van een Olympiër, of de visie van een succesvolle ondernemer. Uiteindelijk is alles gestart vanuit een simpel idee, een gedachte, een droom. Vervolgens is iemand die droom, die gedachte of die visie gaan uitwerken manifesteerde zich dat in een ruimtereis, een succesvolle onderneming of een overwinning.
Succesvolle sporters als Michael Jordan, André Agassi en Clarence Seedorf hebben 1 ding gemeen met elkaar. Voordat hun carrière startte, hadden zij een droom, een vurige wens en die hebben ze met hard werken gerealiseerd. Ook zij werden blootgesteld aan vele verleidingen, maar zij hielden hun doel voor ogen. Nou, als jij succesvol wilt afvallen, wat kun je dan van hun leren? Je kunt hier meer over lezen in het e-book Gezonde Voeding, dat ook verkrijgbaar is als paperback.