menu
NLbewustgezons logo

Afvallen en afgevallen blijven houdt in dat je, in de eerste plaats gewicht verliest en in de tweede plaats dat dit gewichtsverlies blijvend is. Op deze site wordt dit ook wel duurzame gewichtsreductie genoemd. Dit structureel blijvende gewichtsverlies komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Daar is wel het een en ander voor nodig. Je bereikt duurzame resultaten op het gebied van gewichtsreductie door duurzame veranderingen in je voeding- en beweegpatroon en in je mentale welbevinden. Klinkt wellicht wat zweverig allemaal, maar het komt er op neer dat je gewicht verliest en dat het gewicht er niet meer aankomt.

Duurzame gewichtsreductie is afvallen en afgevallen blijven

De term “duurzaam”, is niet een opzichzelfstaand woord. Duurzaam betekent in deze context structureel en verantwoord. Structureel, omdat de veranderingen die je inzet, voor altijd zijn. Je verandert dus niet voor een bepaalde periode, zoals bij een dieet of een tijdelijk beweegprogramma het geval is, maar je verandert een gewoonte voor altijd. Derhalve zullen de veranderingen niet al te rigoureus zijn. Rigoureus veranderen leidt namelijk bijna nooit tot echte verandering. Vaak leiden rigoureuze veranderingen alleen maar tot berusting in verlies. Berusting in verlies? Maar als je veranderingen inzet, dan leidt dit toch tot bepaalde resultaten? Ja, dat zou je inderdaad zeggen. Maar wanneer je van de ene op de andere dag het roer rigoureus omgooit, dan leidt dit vaak binnen 3 weken tot frustratie en uitputting van je wilskracht.

Uitputting van je wilskracht

Hoe zit dat? Kan je wilskracht uitgeput raken? Stel je bent gewend aan comfort food, zoals fastfood, snacks, kant-en-klaar maaltijden en snoep kun je moeilijk laten staan. Een koekje bij de koffie, worden er altijd twee en bij de borrel  horen nu eenmaal de bekende borrelhapjes. Rook je ook nog? Zie dat maar eens van de ene op de andere dag te veranderen. Sporten doe je niet, kijken naar sport, wel. Het beeld is wel duidelijk, denk ik. Veel ongezonde gewoontes en weinig gezonde. Hoe groot acht jij de kans, dat deze persoon, van de ene op de andere dag zijn voedings- en beweegpatroon 180° kan veranderen en dat hij dit vol houdt?

Die kans is dus 0,01%. Er is altijd wel iemand te vinden die dat wel lukt. Maar het gros van de mensen, lukt dit niet. Ik ken zelfs mensen die, nadat ze een hartaanval hebben overleefd, niets aanpasten aan hun voeding- of beweegpatroon. Ze leefden vrolijk verder, op weg naar de volgende hartaanval. Wel kregen ze natuurlijk allerlei pilletjes van de dokter, die ze trouw innamen en die alle symptomen maskeerden. Hiermee pakten ze de oorzaak echter niet aan. Maar goed, daar hadden we het niet over. Waarom is het bijna onmogelijk rigoureuze veranderingen structureel vol te houden? Dit heeft meerdere oorzaken.

Laat je lichaam wennen aan kleine veranderingen

Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de veranderingen. Een rigoureuze verandering van spijs doet een sterke aanslag op je wilskracht. Je lichaam is nu eenmaal gewend aan een bepaald soort eten. In hamburgers, snacks, patat, frisdrank en ijs zitten allerlei stoffen waar je lichaam van afhankelijk is geworden. Bij deze stoffen kun je denken aan suiker, zout, E-nummers, transvetten en enkelvoudige koolhydraten. Je vindt de smaak van dit soort producten ook lekker. De gedachte aan dat vettige, romige, zoute of zoete eten laat je al watertanden. Afvallen en afgevallen blijven, ofwel duurzame gewichtsreductie, houdt in dat je stapje voor stapje die ongezonde voedingsmiddelen omruilt voor gezonde voeding.

Indien je dat soort producten, van de ene op de andere dag, vervangt in gezonde voedingsmiddelen als fruit, groente, volkoren granen, onverzadigde vetten uit vis en olijfolie, peulvruchten, knolgewassen, bonen, zaden en noten zal je binnen een paar dagen een enorme hunkering krijgen naar die ongezonde suikers, vetten en synthetische smaakmakers. Dit komt onder andere doordat je op basis van wilskracht een verandering inzet. Meestal houd je dit wel een dag of 3 vol.

Voedsel is overal om je heen

Na een dag of 3 ontstaat de enorme behoefte naar die ongezonde producten. Je lichaam schreeuwt erom. Ik zal je maar niet vertellen welke technieken dergelijks voedingsbedrijven hanteren, om je zo afhankelijk te maken van dat voedsel. Daarnaast wordt het je niet gemakkelijk gemaakt, voedsel is overal te koop. Overal om je heen vind je wel ergens een supermarkt, stationsrestauratie, het pompstation, de bedrijfskantine, in de winkelstraat, overal is comfort food te koop. Je kent het wel, candy bars, croissantjes, gevulde koeken, rookworsten en ga zo maar door. In dat soort producten zitten stoffen waarnaar je hunkert. Die stoffen zijn suiker, zout, E-nummers, transvetten of verzadigde vetten en enkelvoudige koolhydraten. Dit soort producten zijn bijzonder energierijk.

Wilskracht v.s. evolutie

En dat is nu precies waar je lichaam op uit is, energie, in de vorm van calorieën. Vooral de smaken zoet en vettig zijn niet te weerstaan. Ons lichaam heeft zich zo geëvolueerd dat het een voorkeur heeft voor zoet, vettig en energierijk voedsel. Dit kwam 150.000 jaar geleden goed van pas toen we een vrucht beoordeelden op zoet (rijp), uur (onrijp), bitter (wellicht giftig) of simpelweg rot. Ons lichaam heeft dus een voorkeur ontwikkeld voor zoet en kleurrijk eten. Dit hielp ons 150.000 jaar geleden te overleven. Tegenwoordig maakt het ons dik.

Afvallen Gezonde VoedingJe kunt hier veel meer over lezen in het e-book Gezonde Voeding. Het boek is ook verkrijgbaar bij bol.com. In ieder geval komen de lichamelijke voorkeuren naar vettig en calorierijk ook voort uit onze evolutionaire geschiedenis. Vlees is een voorbeeld van energierijk en vettig eten. Vlees stond echter niet altijd op het menu van de oermens. Het was indertijd hard werken geblazen om een stukje vlees te bemachtigen. Maar met dat vlees, verzekerden onze voorouders zich van een aantal dagen overleven.

Dus, waarom hunkert je lichaam naar energierijk, vettig en zoet eten? Omdat je lichaam dit al 150.000 jaar doet. Voor zout geldt een soortgelijk verhaal en voor E-nummers geldt dat deze smaken en geuren nabootsen, die wij maar moeilijk kunnen weerstaan. Kijk maar eens in de vitrines van de pompstations, stationsrestauraties en kantines. Beoordeel de producten, die je daar ziet, nu eens niet als heerlijk croissantje, saucijzenbroodje of sappig worstje, maar als een caloriebom dat is geassembleerd gedurende een industrieel proces. Je lichaam heeft dus de tijd nodig om te wennen aan de nieuwe voedingsmiddelen, met nieuwe uitwerking en heeft tijd nodig om zich te onthechten van de oude producten. De meeste rigoureuze pogingen slagen dan ook niet. Binnen een week heeft de ambitieuze afvaller het opgegeven.

 

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Afvallen in een week

Lees meer
Redactie

Polyol erythritol: wat zijn polyolen en wat is erythritol?

Lees meer
Gezonde voeding

15 Gezonde snacks, om lekker te genieten

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update