menu
NLbewustgezons logo

Sporten is gezond en het geeft je een lekker gevoel. Dit weet eigenlijk iedereen wel. De meeste mensen zien het nut er ook wel van in. Maar ja hoe kan je sporten volhouden? Je hebt al een druk leven, dat steeds drukker lijkt te worden. Hoe plan je dus überhaupt tijd in om te sporten en als je dat gelukt is, hoe zorg je ervoor dat je het kan volhouden? In dit artikel zet ik 10 praktische inzichten voor je op een rij, die je helpen om sporten langer vol te houden. 

Waarom is volhouden niet makkelijk?

Als je weer begint met sporten – na een periode van inactiviteit – dan begin je meestal met goede zin. Je hebt er echt zin in, je koopt goede sportkleding, schrijft je in bij een sportschool, een bootcamp club of je stelt zelf een schema op om een paar keer per week te joggen, te fietsen of om te gaan tennissen.

Sporten volhouden. Meer weten over gezond leven? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen

De eerste weken verlopen gladjes. Je hebt plezier in je nieuwe bezigheid en je merkt al snel vorderingen. Maar met het verstrijken van de weken gaat het ‘nieuwe’ ervan af en merk je minder vordering. Sterker nog, als je een keer hebt overgeslagen, dan merk je zelfs een achteruitgang.

Dit punt kan een keerpunt zijn. Veel mensen haken daarom na een paar weken af en dat is nou net niet je bedoeling. Beginnen met sporten is vaak makkelijker dan het volhouden ervan. Dit komt doorgaans door je motivatie. Meestal ben je in het begin extrinsiek gemotiveerd om te gaan sporten. Hoe zit dat?

Extrinsieke motivatie

Deze vorm van motivatie komt niet vanuit jezelf, maar van buitenaf. Je gaat sporten om bijvoorbeeld af te vallen, zodat je denkt de goedkeuring van anderen te krijgen. Je ervaart dus druk van buitenaf en daardoor kan je het moeilijk volhouden.

Je doet het immers niet voor jezelf, je doet het voor een ander.

Intrinsieke motivatie

Deze vorm van motivatie komt vanuit jezelf. Je gaat sporten omdat je het leuk vindt. Je ervaart dus geen druk van buitenaf, de wens om te sporten komt vanuit jezelf. Hierdoor kan je het wel volhouden.

De vraag is nu, hoe je de extrinsieke motivatie omzet in intrinsieke motivatie. De onderstaande 10 tips helpen je daarbij.

Volhouden van sporten, 10 effectieve tips

De onderstaande tips helpen je bij het volhouden van je nieuwe gewoonte zodat je langzaam, maar zeker de intrinsieke motivatie ervoor ontwikkelt.

1. Doelen

Doelen stellen kost geen moeite maar het levert je heel veel op. Een doel geeft je letterlijk een richting, een focus en een beeld van wat je wilt bereiken. Als je dat beeld voor je ziet kan je sporten makkelijker volhouden. Je ‘ziet’ immers waarvoor je het doet. Noteer je doelen en bekijk ze regelmatig.

2. Klein starten

Sporten kan je langer volhouden door juist niet fanatiek van start te gaan. Je bent vast wel bekend met de term ‘hardlopers zijn doodlopers’. Deze term leert je dat een (te) fanatieke start, leidt tot opgave. Begin dus klein. Start – als je uiteindelijk een marathon wilt lopen – met een half uurtje joggen, twee keer in de week.

Na een paar trainingen loop je een paar minuten meer en probeer je wat sneller te rennen. Maak jezelf vooral niet al te moe. Na een aantal weken zul je merken dat je in staat bent om één uur achter elkaar hard te lopen. Als dat geen progressie is!

Ben jij ook op zoek naar een beter gevoel over jezelf? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens. Je zult versteld staan over je werkelijke potentieel.

3. Maak een serie

Door een serie te maken van een aantal weken zul je sporten makkelijker volhouden. Start ook hier weer klein, begin met een serie van twee of drie weken. Bedenk voor jezelf wat je in deze korte periode wilt bereiken en probeer dat doel te behalen.

4. Doe het samen

In een groep kan je sporten vaak langer volhouden dan alleen. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens en die behoren graag bij een groep. Dit maakt Bootcamp en CrossFit bijvoorbeeld zo succesvol. Die groep, die vriend of die vriendin kan je overigens soms ook motiveren om tóch te gaan, wanneer jij geen zin hebt.

5. Houd je vorderingen bij

Er bestaan heel veel apps, waarmee je je vorderingen kan bijhouden. In de meeste apps is het ook mogelijk om je doel op te nemen, waardoor je letterlijk kan zien wat je hebt gedaan. Dit werkt erg motiverend, waardoor je het langer kan volhouden.

6. Geef niet op, stop niet

Een belangrijk mentaal punt; na een paar weken is de nieuwigheid er wel vanaf en groeit je weerstand. Je (extrinsieke) motivatie raakt op. Daarom is het erg belangrijk dat je een sport kiest wat je lang kan volhouden. Kies dus iets wat je vooral leuk vindt om te doen.

Maar goed, hoe dan ook, je bereikt altijd een punt waarop het wat minder makkelijk gaat en dat je niet meer wilt. Wat doe je op het moment dat het even niet gaat? Antwoord: Je gaat gewoon door.

Dit is een heel belangrijk moment. Op dergelijke momenten groei je namelijk op mentaal vlak. Die mentale groei komt je overigens ook op andere gebieden van je leven van pas. Als je meer wilt weten over het volledig benutten van je werkelijke potentieel, lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf over het bereiken van je doelen.

7. Dwing jezelf om te gaan

Wederom een mentaal punt; volhouden is ook een zaak van gaan, juist op het moment dat je eigenlijk geen zin hebt. Wellicht ken je deze scène wel; het is regenachtig, je hebt zin in een leuke film en je hebt een zware dag gehad op je werk. Maar eigenlijk had je met jezelf afgesproken om te gaan sporten.

Je weet ook dat het erg lekker is om je op de bank te nestelen, maar je weet ook dat je je dan schuldig gaat voelen. Dwing je zelf dan om te gaan.

8. Beloon jezelf

Door jezelf te belonen bij het bereiken van (sub)doelen kun je sporten ook gemakkelijker volhouden. Is het jouw doel om bijvoorbeeld de marathon van Amsterdam te volbrengen? Trakteer jezelf dan op het moment dat je bijvoorbeeld één uur achter elkaar kan rennen, zonder te stoppen. Die beloning hoeft overigens niet groot te zijn.

9. Werk naar iets groots toe

Door jezelf doelen te stellen en daar vervolgens aan te werken, bereik je onbewust ook andere dingen. Je stelt jezelf bijvoorbeeld tot doel om 10 kilo af te vallen. Om dat doel te bereiken verander je je eet- en beweegpatroon. Zodoende verkrijg je de gewenste resultaten.

Eén van die resultaten is dat je fitter wordt en je conditie verbetert. Hoe mooi is het dan om bijvoorbeeld ook mee te doen aan een wielerkoers, een halve marathon of dat je bijvoorbeeld met een groepje de Alpe d’Huez op fietst?

Dergelijke doelen waren tot voor kort wellicht onbereikbaar voor je. Maar doordat juist doordat je de focus legde op één doel (10 kilo afvallen bijvoorbeeld), verbeterde ook je conditie en vele andere dingen, waardoor je nu in staat bent om wél zo’n berg op te fietsen of om zo’n afstand te rennen.

Hoe mooi is dat? Als je meer wilt weten over het bereiken van ‘onbereikbare’ doelen, lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

10. Gewoonte

Als je maar lang genoeg sport, dan wordt de sport vanzelf een gewoonte. Je lichaam went aan de routine en voordat je het weet geeft je lichaam signalen af om in beweging te komen.

Sporten volhouden, maar je hebt een blessure

Stel, je bent best wel een volhouder, maar je hebt een blessure. Wat kun je dan doen, om toch te blijven bewegen? Denk dan eens aan het aanschaffen van een brace, voor bijvoorbeeld je rug.

Of misschien wil je blijven sporten, wanneer je zwanger bent. Kijk dan eens naar een brace voor je buik. Ze zijn er in vele soorten en maten.

En, wat kan jij hiermee?

Het begin is vaak makkelijker dan het volhouden van sporten. Je motivatie speelt hier een belangrijke rol in. Hoe meer die motivatie vanuit jezelf komt, hoe gemakkelijk je het sporten zal volhouden. Overigens ben je na ongeveer drie tot zes maanden gewend aan je nieuwe regime.

Je merkt waarschijnlijk al dat het gewoon een kwestie is van beginnen en niet ophouden. Wellicht vind je het een uitdaging om de juiste gezonde keuzes te maken in je voeding en in de hoeveelheid beweging. Misschien kan je ook wat mentale steun gebruiken. Download dan het e-boek Gezond In 10 Stappen

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Wil jij ook de maandelijkse update ontvangen, vol gezonde info die je leven leuker en energieker maakt?

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. http://taichi-utrecht.nl/docs%5CTNO_verzuim.pdf
2. http://www.ingentaconnect.com/content/aup/mem/2014/00000089/00000002/art00004
3. http://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/moderate-and-vigorous-physical-activity/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Thuis sporten en trainen tijdens coronacrisis

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom kunstmatige zoetstoffen je toch dik kunnen maken

Lees meer
Gezonde levensstijl

Superfood is niet duur en niet nieuw

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update