menu
NLbewustgezons logo

Glycemische index Intelligent met voedingWaarom zijn wij niet intelligent met voeding? Hoe kan het toch dat we in een informatie tijdperk leven, waarin we per seconde kunnen zien wat er gebeurt elders in de wereld, maar dat we over voeding niet veel weten?  Je eet meerdere keren per dag, maar je weet eigenlijk niet goed wat je in je mond stopt en wat dat eten vervolgens met je lichaam doet. Het westerse voedingspatroon draagt niet goed bij aan je gezondheid. Het leidt tot overgewicht en allerlei aandoeningen. 

Intelligent met voeding

Als we eens intelligent met voeding gaan doen, dan zou je kunnen denken aan de glycemische index van de producten die je eet. De glycemische index geeft aan in welke mate je bloedsuikerspiegel stijgt, na het eten. Stijgt deze heel snel en heel hoog, dan is de glycemische index hoog, stijgt het geldelijk, dan is de glycemische index (GI) laag. Suiker heeft een hoge GI en groenten als worteltjes heeft een lage GI. Hoe lager de GI, hoe gezonder. Als je dus intelligent met voeding wilt doen, dan maak je de gezonde keuzes.

De meeste bewerkte voedingsmiddelen hebben een hoge GI. Er is vaak veel suiker in toegevoegd. De GI zou je kunnen zien als een suiker index. Sommige producten bestaan wel voor 30% of meer uit suiker. Voorbeelden van voedingsmiddelen met een hoge GI zijn: aardappelen, witte rijst, koekjes, taarten, snoep, frisdrank, bewerkte ontbijtgranen, wit brood, crackers, aardappelpuree en natuurlijk suiker zelf. Dergelijke voedingsmiddelen laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen en dit kan overgewicht in de hand werken, insuline resistentie en het kan zelfs leiden tot diabetes 2. Maar goed, je lichaam heeft wel glucose nodig, om te kunnen verbranden. Het is dus zaak om de juiste voedingsmiddelen te eten.

Om je referentiekader wat te vergroten over gezond eten, dan helpen de e-boeken Gezonde Voeding en Afvallen Veranderen. Gezonde Voeding staat vol met informatie over, je raad het al, gezonde voeding en omdat veel mensen de 2 e-boeken los kochten, heb ik er een pakketkorting samengesteld. Een voordeeltje dus.

Wat kun je doen tegen een hoge GI?

De GI, van de voedingsmiddelen die je vrijwel dagelijks eet, kun je van internet afhalen. De GI is vrij nauwkeurig onderzocht door (letterlijk) proefpersonen eten te geven en vervolgens hun bloedwaarden te meten. Maar goed, dit zegt niet alles over jouw bloedsuiker. Er speelt natuurlijk altijd een DNA en erfelijke factor mee. Dit maakt het effect van het eten voor elk lichaam weer anders. Ook de hoeveelheid die je van iets eet speelt mee en het aantal keren dat je dagelijks eet. Maar goed, wil je intelligent met voeding zijn, voeg dan wat zuur toe aan je eten. Hierbij kun je denken aan azijn, citroen en limoen. Onderzoek toont aan dat de GI tot wel 30% kan dalen.

Nog een tip om het effect van de GI te beperken; neem bij je aardappelen of aardappelpuree (beiden een hoge GI) voedingsmiddelen met een lage GI, zoals de meeste groenten. Of voeg wat zelfgemaakte dressing toe, van azijn en olijfolie. Voedingsmiddelen met een lage GI zijn bijvoorbeeld peulvruchten, zoals linzen, sperziebonen, witte bonen, kikkererwten, zuurdesem brood, kersen, appels en vele andere soorten groenten, fruit, noten en zaden. Intelligent met voeding, zoals de titel stelt, hoeft dus geen ingewikkelde opgave te zijn.

5 Tips om je bloedsuikerspiegel constant te houden

Je kunt intelligent met voeding zijn door het volgende te doen:

  1. Eet peulvruchten.
  2. Eet meerdere keren per dag een beetje.
  3. Voeg zelf gemaakte (zure) dressing toe aan je eten.
  4. Beperk het aandeel bewerkte voedingsmiddelen.
  5. Eet voedingsmiddelen met een hoge GI in combinatie met voedingsmiddelen met een lage GI.

Omega 3

Als je echt intelligent met voeding wilt zijn, neem dan regelmatig omega 3 vetten. Dat is echt hersenvoedsel. Dagelijks een supplement of een aantal malen per week vette vis draagt sterk bij aan een gezond stel hersenen. De kracht van omega 3 gaat zelfs zover dat het gevoelens van depressie kan verminderen, preventief kan zijn tegen hersenaandoeningen als Alzheimer en dementie. Ook draagt omega 3 bij aan een gezond hart – en vaatstelsel.

Je hersenen bestaan voor zo’n 60% uit vet en in die vetmassa wordt bepaald hoe goed jij kunt denken, onthouden, voelen, communiceren, organiseren en noem maar op. Je bovenkamer bepaalt voor een belangrijk deel hoe je leeft. Gezonde vetten, zoals omega 3, worden goed opgenomen door je hersenen. Door de gezonde vetten zijn je hersenen in staat om signalen door te sturen, zodat je kunt voelen en functioneren. Op elk moment van de dag hebben je hersenen energie nodig. Die energie halen je hersenen dus uit vetten en uit glucose. Glucose is een ander woord voor suiker.

E-boek Gezonde Voeding

Gezonde VoedingVoor iedereen die lekker en gezond wil eten is het e-boek Gezonde Voeding geschikt. Of je je nou energieker wilt voelen, fitter en slanker wilt zijn of je gewicht op pijl wilt brengen, Gezonde Voeding geeft je een mooi referentiekader over de invloed die eten op je heeft. Voeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt.

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Wat Je Denkt Ben Jezelf

Wat Je Denkt Ben JezelfWat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken. 

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

10 Tips voor een gezonde levensstijl

Lees meer
Mentaal welzijn

Vergroot je leiderschap

Lees meer
Afvallen

20 Eettips voor een gezond gewicht.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update