Menu

Blog

Cart

2017-10-21

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel mensen last hebben van een spastische darm, maar een spastische darm draagt meestal niet bij aan een prettig gevoel. Het kan zijn dat mensen bepaalde gelegenheden, zoals sociale gebeurtenissen met familie, vrienden en feestjes vermijden omdat ze last hebben van een spastische darm. En dat is wat minder leuk. Deze blog gaat dus over de spastische darm, hoe je het herkent en vooral wat je eraan kunt doen om de klachten te verminderen. Lekker helder en praktisch dus weer. 

Wat is een spastische darm?

Ongeveer 5 tot 20% van de Nederlanders heeft last van een spastische darm (1). Spastische darm wordt ook wel prikkelbare darm syndroom (PDS) genoemd. Maar goed in deze blog noem ik het spastische darm. Het is geen ziekte, maar wel een stoornis die je behoorlijk kan hinderen in je dagelijkse activiteiten. Een spastische darm is een van de meest voorkomende darmstoornissen.Spastische darm. Gezond eten. Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Symptomen van een spastische darm

Als je last hebt van een spastische darm dan kun je onder andere de volgende symptomen ervaren (2):

  • Opgeblazen gevoel
  • Buikpijn of buikkrampen
  • Stoelgang problemen
  • Winderigheid
  • Vermoeidheid

Als je last hebt van een spastische darm, dan zou dat je bewegingsvrijheid kunnen belemmeren en dat is niet zo mooi. Maar gelukkig zijn er oplossingen. Hoewel elk lichaam weer anders is, bestaat er voor elk lichaam een andere oplossing. In ieder geval kunnen mentale factoren zoals stress, nervositeit en spanningen de darmklachten verergeren (3).

Hoe ontstaat het?

Het is niet helemaal duidelijk hoe een spastische darm ontstaat.

  • Stress, spanningen en negatieve emoties kunnen de klachten van een spastische darm verergeren.
  • Ook lijkt het erop dat je hersenen – bij een spastische darm – extra alert zijn voor hetgeen er in je darmen gebeurt (4). Hierdoor lijkt je darm gevoeliger.
  • Verkeerde en ongezonde voeding kunnen ook bijdragen aan het verergeren van de klachten van een spastische darm. Hierbij kun je denken aan vezelarme of eenzijdige voeding.

Elk lichaam is anders, dus iedereen zal een spastische darm anders ervaren. Sommige mensen zullen bijvoorbeeld juist meer klachten ervaren door vezelrijke voeding (vooral van granen). Maar zij zouden ook bij het eten van groenten zoals kool, peulvruchten, ui en suiker een verergering van klachten kunnen ervaren. Hoe kun je een spastische darm dan – zo goed mogelijk – oplossen?

Hoe los je het op?

1. Druk stress de kop in

Iedereen heeft wel eens last van stress of kent moeilijke tijden. Wat echter belangrijk is dat je het oplost. Stress is een mentaal probleem en dat kan fysieke vormen aannemen. Iedereen die Deepak Chopra wel eens heeft gelezen, zal dit niet vreemd in de oren klinken.

Maar goed, doordat je die negatieve emoties zoals stress ervaart, maakt je lichaam bepaalde stofjes (neurotransmitters) aan en die kunnen ervoor zorgen dat ze zich manifesteren bij de zwakkere plekken van je lichaam. Dat zou – bij een spastische darm – dus je darmen kunnen zijn.

Druk stress dus de kop in. Je kunt hiervoor allerlei hulpmiddelen gebruiken. Dit artikel over stress aanpakken geeft je wat meer inzichten.

2. Gezond eten

Vezels en het drinken van water kunnen helpen om de klachten van een spastische darm tegen te gaan. Echter, sommige mensen zullen dit anders ervaren. Elk lichaam is anders. Maar als je bepaalde voedingsmiddelen gaat vermijden, omdat deze de klachten van je spastische darm zouden verergeren, dan zou je wel eens tekorten van bepaalde voedingsstoffen, vitaminen en mineralen kunnen opdoen.

Zodoende heb ik een aantal tips die voor je kunnen werken. Maar goed, als een tip voor jou niet werkt, probeer dan een andere tip en als je twijfelt, consulteer dan een specialist.

Drink water

Als je genoeg water drinkt (1,5 tot 2 liter per dag) dan kunnen de vezels uit je voeding pas vocht opnemen, zodat ze gemakkelijker door je darmen glijden.

Eet fruit en groente

Fruit en groente zitten vol met vitaminen, mineralen en vezels. Fruit en groente zijn redelijk makkelijk te verteren voor je darmen.

Let op pikant en vettig eten

Vettig eten, zoals snacks en gerechten waar veel kaas in is verwerkt, of een saus als pindasaus kunnen de klachten bij een spastische darm ook wat verergeren.

Eet op vaste tijdstippen

Zorg ervoor dat je lichaam went aan vaste tijdstippen. Regelmaat kan belangrijk zijn. Sla ook nooit je ontbijt over. Je ontbijt zet je gehele spijsverteringssysteem in werking.

Matig met alcohol, koffie, te hete thee en frisdranken

Drink je thee niet te warm, drink niet teveel koffie en wees matig met alcohol en frisdranken. Deze dranken kunnen bijdragen aan een spastische darm.

3. Voldoende bewegen

Lichaamsbeweging draagt ook bij aan het verminderen van je klachten bij een spastische darm. Je hoeft bij lichaamsbeweging niet te denken aan atletische toeren. Gewoon een half uur tot een uur rustig wandelen of fietsen per dag, draagt al bij.

Wat kun jij hiermee?

Zoals gebruikelijk besluiten we deze blog weer met een praktische noot. Wat kun jij nou met deze info? Misschien heb jij helemaal geen spastische darm, maar ken je iemand die het wel heeft. Deel dan met hem of haar je inzichten. Dat kan bijzonder gewaardeerd worden door die persoon.

Wellicht bij jij iemand die wat teveel stress ervaart en dat die stress zich fysiek begint te manifesteren. Nou, dan heb je zojuist een paar handvatten gelezen om daar wat aan te doen. De eerste stap is vaak het moeilijkst, ik hoop derhalve dat je geïnspireerd bent geraakt om er wat aan te doen.

Ik hoop in ieder geval dat jij iets met de info kunt doen. Dat je ‘Iets dat je weet’ omzet in ‘Iets dat je doet’. Doordat je WETEN omzet in DOEN worden dingen die je graag wilt, realiteit. Zelf doe ik niet anders en dat bevalt mij prima. Ik wens het jou ook toe.

Meer weten?

Wil je meer weten over gezond eten? Lees het e-boek Gezonde Voeding dan eens. 

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Meer weten over gezond leven in het algemeen (en wil je ook genieten)? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Bronnen:
(1) http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/
(2) http://www.gastrobenw.be/dieten/prikkelbaar-darmsyndroom.htm
(3) http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/oorzaak/
(4) https://www.thuisarts.nl/prikkelbare-darm/ik-heb-prikkelbare-darm

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Net als jij wil ik gezond en gelukkig leven. Dit houdt in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop, er is teveel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. Zo lijkt ook de omzet van bepaalde bedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezond eten en gezond leven. Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik voor je schrijf. Ook heb ik de opleiding voor Voedingsdeskundige (HBO) succesvol afgerond en ben ik bezig om een online voedingadviespraktijk (NLbewustVoedingsadvies) op te zetten.

Andere bekeken ook:

Blog

Hoge bloeddruk voorkomen door je voedingspatroon

Lees meer
Blog

Vetten zijn gezond, maar het gaat om het type vet.

Lees meer
Gezonde voeding

Een gezonde levensstijl is arm aan enkelvoudige koolhydraten.

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer