menu
NLbewustgezons logo

gezonde kerstdagenDe kerstdagen staan vaak garant voor veel gezelligheid en lekker eten. In deze blog geef ik je een paar tips om er, naast de gezelligheid, ook een paar gezonde kerstdagen van te maken. Gezonde kerstdagen en gezelligheid gaan prima samen. Vaak eet en drink je wat meer tijdens de kerstdagen. Door een paar simpele tips, qua eten en drinken, kun je er een paar gezonde kerstdagen van maken. 

Gezonde kerstdagen

Gezonde voeding zorgen voor gezonde kerstdagen. Kiest voor verse producten en onbewerkte voedingsmiddelen. Verse en onbewerkte producten zijn bijvoorbeeld groene groenten, verse kruiden, moten vis, kwalitatief goed vlees – vooral grasgevoerd rundvlees en wild – en vers fruit. Er staan waarschijnlijk veel zoetigheid zoals kerstkransjes, banketstaven, tullenbanden en ander lekkers op tafel. En daar kun je gerust wat van nemen. Ook zul je een glaasje wijn extra drinken.

Drink daarom extra water op deze dagen. Water zuivert je lichaam. Water zorgt er natuurlijk voor dat je wat vaker naar de WC zult gaan, maar daarmee scheid je een boel afvalstoffen uit. Door extra water te drinken, houd je het vochtgehalte van je lichaam op peil.

1. Gezonde keuzes

Als je ergens gaat eten, kijk dan naar groenten als spruitjes, boerenkool, spinazie, broccoli en kruiden als koriander, peterselie en knoflook. Deze gezonde groenten en gezonde kruiden helpen je lichaam met ontgiften. Je lichaam kan die hulp wel gebruiken. Omega 3 vetten, dragen daar ook aan bij. Soms vraag ik mij wel eens af waar deze vetten niet goed voor zijn. Je vindt ze onder andere in vette vis, olijfolie, ongebrande en ongezouten noten, zaden en pitten.

Gezonde kerstdagen beginnen ’s ochtends, bij het ontbijt. Je zou bijvoorbeeld een glas tarwegras kunnen nemen. Tarwegras zit bomvol vitaminen en mineralen en helpt je lichaam eveneens bij het ontgiften. Je kan tarwegraspoeder vermengen met een smoothie van fruit en daar een schep lijnzaad aan toevoegen. Lijnzaad heeft als voordeel dat het voor een groot deel uit vezels bestaat. Vezels zorgen voor een goede stoelgang en geven je een langdurig verzadigd gevoel. Hierdoor neemt de hunkering om iets te eten af.

Tarwegras bevat ook het mineraal magnesium. Magnesium vind je ook in cashewnoten, spinazie, erwten, bonen, peulvruchten en andere groenten die in de grond zijn gegroeid. Dit mineraal is betrokken bij veel belangrijke lichaamsprocessen.

2. Complexe koolhydraten

Dragers van koolhydraten zijn onder andere aardappelen en aardappelproducten, pasta, rijst, brood en ook taart, gebak, banketstaven en andere bladerdeeg producten. Er bestaan grofweg 2 soorten koolhydraten. De enkelvoudige en de complexe. De complexe geven je een verzadigd gevoel, terwijl de enkelvoudige hongerpieken veroorzaken. Enkelvoudige koolhydraten dragen niet bij aan gezonde kerstdagen.

Wat je het beste kunt doen, is om de dragers van koolhydraten, zoals patat, aardappelkroketjes, aardappelpuree (hopelijk niet uit een pakje) en pasta te combineren met groene groenten en eiwitten. Dragers van eiwitten zijn vlees en vis. Eiwitten en groene groenten zorgen ervoor dat de snelle suikers – afkomstig van de enkelvoudige koolhydraten – minder snel in je bloedbaan terecht komen. Hierdoor voorkom je de zogenaamde sugar rush, waardoor je geneigd bent om meer te eten op een dag.

3. Ontspan

Ontspannen kerstdagen zorgen voor gezonde kerstdagen. Laat de stress van je werk voor wat het is en laat de zorgen die je hebt even varen. Stress wakkert namelijk de neurotransmitters adrenaline en cortisol aan. Je wordt vooral niet blij van cortisol. Cortisol draagt niet bij aan een gezonde kerst. Deze neurotransmitter zorgt er namelijk voor dat de lekkernijen, die je eet, direct worden opgeslagen in je vetreserves.

4. Rode wijn

Meestal wordt er wat meer gedronken tijdens de kerstdagen. Nu is het niet mijn bedoeling om je aan de drank te helpen, maar als je dat toch een glaasje drinkt, kies dat voor rode wijn. Rode wijn bevat antioxidanten en andere stoffen die bijdragen aan je gezondheid, mits met mate gedronken. Nu zal de alcohol niet direct bijdragen aan gezonde kerstdagen, drink derhalve voldoende water om je vochtgehalte op peil te houden.

5. Wandelen

Een beetje lichaamsbeweging draagt bij aan gezonde kerstdagen. Een wandeling van een uurtje doet je veel goed. Je verbrandt er de nodige calorieën mee en je wordt er wat frisser van. Wandelen is een vorm van matig intensieve lichaamsbeweging. Je kunt het lang volhouden en het heeft tal van gezonde voordelen.

Op de pagina over bewegen lees je meer over de voordelen van lichaamsbeweging. Punt 7 zal je zeker bevallen.

Wanneer je meer wilt weten over voeding die bijdraagt aan je gezondheid – en kan bijdragen aan een gezonde kerst – download dan het e-boek Gezonde Voeding. Of je je nou energieker wilt voelen, fitter en slanker wilt zijn of je gewicht op pijl wilt brengen, Gezonde Voeding geeft je een mooi referentiekader over de invloed die eten op je heeft. Voeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt.

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Tot slot wens ik je hele fijne en gezonde kerstdagen toe!! Geniet ervan!

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Waarom het Pioppi dieet wel werkt

Lees meer
Redactie

Hoe vind je de goedkoopste zorgverzekering?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Hoge cholesterolwaarden verlagen, of hoeft dat niet?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update