Menu

Blog

Cart

2019-02-16

Is rode wijn gezond? Dat zou wel heel erg mooi zijn. Laat ik eerst even dit stellen; dit is natuurlijk geen artikel om de consumptie van rode wijn, of andere alcoholhoudende dranken te stimuleren. Wanneer je dan toch een glaasje wilt nemen, dan valt rode wijn aan te prijzen boven andere alcoholische drankjes. Hierbij kun je denken aan witte wijn, rosé, wodka en whiskey. Waarom valt rode wijn te prefereren? Rode wijn kun je beter drinken dan andere alcoholische dranken, omdat het bepaalde antioxidanten bevat. Juist deze antioxidanten kunnen je hersenen beschermen tegen de schade die ontstaat door vrije radicalen. Het drinken van een glas rode wijn per dag, zou ook beroertes kunnen voorkomen en zelfs geheugenverlies. Goed, elke dag een glas rode wijn drinken dan?

Wat doet rode wijn?

Je zult begrijpen, dat wanneer je een zware drinker bent, dat de gevolgen van de alcohol een vervelende uitwerking op je gezondheid zullen hebben. Als je dagelijks meerdere glazen alcohol drinkt, inclusief rode wijn, dan zullen hersencellen afsterven en dat is helemaal niet zo mooi. Het afsterven van hersencellen kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat je dement kan worden en dat je cognitieve functies afnemen.Rode wijn gezond? Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen

Zwaar (alcohol) drinken vergroot juist de kans op beroertes. Maar goed, wanneer je met mate rode wijn drinkt, dan kan het bepaalde gezondheidsvoordelen opleveren. Zo kan het matig drinken van rode wijn ontstekingsremmend werken en het kan je goede HDL cholesterol niveau stimuleren.

Wat doet rode wijn dan?

Laten we eens kijken wat rode wijn doet, in je lichaam. Rode wijn laat het HDL cholesterol in je bloed een klein beetje stijgen en het ongezonde LDL cholesterol juist een beetje dalen. Dit is goed.

Waarom is dit goed? Omdat rode wijn je cholesterolbalans een beetje herstelt. Hierdoor zullen je bloedvaten minder snel verstoppen. In rode wijn zitten namelijk antioxidanten die als een soort antistollingsmiddel dienen.

Dus de stolsels, die kunnen ontstaan in je slagaders, zoals plaque, wordt door het HDL cholesterol verwijderd. Hierdoor loop je dus minder kans op een beroerte en een hartaanval.

Is dit onderzocht?

Ja, dit is onderzocht. Deense onderzoekers hebben ontdekt dat matige wijndrinkers, minder kans op beroertes hebben. En een ander onderzoek liet ook iets moois zien. Dit betrof een Frans onderzoek van 3.700 Franse mannen en vrouwen van boven de 65 jaar oud.

Het Franse onderzoek liet zien dat de matige wijndrinkers 82% minder kans op ernstige aftakeling van hun intellectuele vermogens hebben, dan niet-drinkers. Hierbij kun je denken aan dementie.

Ook hadden de matige wijndrinkers 75% minder kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer.

Nu kun je natuurlijk denken dat die Fransen zo’n onderzoek doen, om de verkoop van hun eigen wijnen te bevorderen. Dat is op zichzelf geen onlogische gedachte. Er wordt immers wel meer wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd (en gemanipuleerd) om een positief effect aan te tonen van een bepaald stofje of een bepaald voedingsmiddel.

Meer rode wijn drinken dus?

Dit artikel is dus niet bedoeld om je meer rode wijn, of andere alcohol te laten drinken. Het artikel heeft als doel om je aan te geven dat indien je een drankje drinkt, rode wijn wellicht het minst schadelijk is voor je gezondheid.

Of, om het anders te zeggen, dat rode wijn het meest bijdraagt aan je gezondheid, van de alcoholische dranken. Het is ook niet de bedoeling om meer wijn te gaan drinken.

Alcoholvrije dagen

De meeste onderzoeken laten zien dat een matige alcoholconsumptie, dat is ongeveer 1 glas per dag, niet veel kwaad kan. Zelf drink ik ook niet dagelijks. Sterker nog, aan het begin van de week drink ik geen druppel.

Hoe je het ook wendt of keert, alcohol is een soort gif waar je niet teveel van dient te nemen.

En nee, je mag die ene consumptie per dag niet opsparen om vervolgens op zaterdagavond 7 wijntjes te drinken. Zo werkt het niet.

Geef je lichaam dus ook de rust en de mogelijkheid om zichzelf van de schadelijke stoffen te ontdoen. Rode wijn drinken is best lekker en kent diverse gezondheidsvoordelen. De alcohol moet je lichaam natuurlijk wel in alle rust kunnen opruimen.

Sociale context, we gaan naar Italië

De inwoners van het Italiaanse Sardinië drinken dagelijks 1 of 2 glazen rode wijn. De inwoners van Sardinië behoren tot een select gezelschap van mensen (uit westerse) maatschappijen, waar verrassend veel 100-plussers voorkomen. Ze drinken dus vrijwel dagelijks, maar met mate.

Natuurlijk is het niet alleen de rode wijn die de oudjes van Sardinië helpt om ouder te worden dan meeste andere westerlingen. Tijdens het “happy hour”, gaat men in groepen bij elkaar zitten. Men praat dus de dag door en bespreekt allerlei problemen en ervaringen. Ook dit helpt enorm bij het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Je hebt vast wel een beeld van oudere Italiaanse mannetjes, op een dorpsplein, die de hele dag door met elkaar keuvelen. Zelf vind ik dit altijd wel mooi om te zien, wanneer ik in Italië ben. Wat kunnen die Italianen praten zeg.

Maak van je hart dus geen moordkuil en praat over je gevoelens, ideeën en verlangens. Meer weten? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Echt waar, gevoelens van geluk, succes, overdaad…. you name it, kan iedereen ervaren. Als je maar weet wat je moet doen en hoe je moet denken. Gun het jezelf.

Is rode wijn goed voor je bloeddruk? En andere gezondheidsvoordelen

Er is dus een aantal gezonde aspecten van het drinken van rode wijn, waarom matige consumptie aan te raden is (als je drinkt).

  • Rode wijn levert antioxidanten

    Rode wijn levert antioxidanten. Antioxidanten helpen je hersencellen onder andere te beschermen tegen aanvallen van vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan vanuit een natuurlijk proces en kunnen behoorlijk wat schade aanrichten.

    Vrije radicalen kunnen allerlei schade aanrichten in je lichaam. Denk hierbij aan het veroorzaken van een verstoorde celgroei. Vanuit een verstoorde celgroei zouden trombose, kanker en dementie zich kunnen ontwikkelen.

  • Beschermt bloedvaten

    Door de lichte verhoging van het HDL cholesterol ten opzichte van het ongezonde LDL cholesterol, kan een glas rode wijn per dag bijdragen aan het voorkomen van plaque en stolsels in je aderen. Hierdoor zou het (matig) drinken van rode wijn de risico’s op een hartaanval en een beroerte afnemen.

  • Blokkeert de vorming van AGE’s

    Deze zijn nog niet genoemd, maar AGE’s zijn zogenaamde eiwit-suikerreacties. AGE’s versnellen de veroudering van je lichaamscellen. Hierdoor gaat bijvoorbeeld je huid er ouder uitzien, je geheugen wordt minder, je wordt dus sneller oud. Ze ontstaan bij het bakken van vlees, brood en groenten.Gerechten met een krokante bite, zoals gewokte groente en vlees kunnen hebben, bevatten over het algemeen AGE’s.

  • Remt ontstekingen

    Alcohol kent een ontstekingsremmende werking. Een glas rode wijn helpt dus, maar drink (wederom) met mate.

Teveel op?

Iedereen weet wel dat teveel alcohol niet gezond is. Dit geldt natuurlijk ook voor rode wijn. Er zijn onderzoeken zat gedaan naar de kwalijke werking van een overdaad aan alcohol en je zult de verhalen zelf ook wel kennen.

De informatie voor dit artikel komt uit het boek Voeding en Intelligentie, van de Amerikaanse auteur Jean Carper. In dit boek beschrijft zij hoe je met eten (gewoon eten!!) onder andere je hersenen kunt stimuleren. Het boek bericht over baanbrekende onderzoeken, die aantonen dat je met voeding de vermogens van je hersenen kunt vergroten.

Meer weten?

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. Ook willen we ons allemaal fitter en gezonder voelen. Wie wil er nou ziek worden en afhankelijk zijn van medicatie? Niemand toch?

In het e-boek Gezond in 10 stappen geef ik je tal van inzichten over hoe jij, zelf gezondere keuzes kunt maken zodat je je beter, fitter en gezonder voelt. Ook helpt het om je tailleomtrek te verbeteren. 

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Heb je af en toe rode wijn nodig om je beter te voelen? Dat is niet zo mooi. Natuurlijk wil jij je gelukkiger, vrijer en succesvoller voelen. Dat kan! Lees het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

Ontvang ook de maandelijkse update, bomvol gezonde tips en inzichten.

Maandelijkse updates

Bron van dit artikel: Voeding & Intelligentie, van Jean Carper ISBN 978 90389 1101 4

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

ADHD en de rol van voeding

Lees meer
Blog

Het ongelijk van de Schijf van Vijf.

Lees meer
Gezonde levensstijl

De 30.000 calorieën challenge. Hoe pak je het aan?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer