Menu

Blog

Cart

2018-03-13

Rode wijn gezond? Dat zou wel heel erg mooi zijn. Dit is natuurlijk geen blog om de consumptie van rode wijn, of andere alcohol te stimuleren. Maar als je dan toch een glaasje wilt nemen, dan valt rode wijn aan te prijzen boven andere alcoholische drankjes. Hierbij kun je denken aan witte wijn, rosé, wodka en whiskey. Waarom valt rode wijn te prefereren? Rode wijn kun je beter drinken dan andere alcoholische dranken, omdat het antioxidanten bevat. Juist deze antioxidanten kunnen je hersenen beschermen tegen de schade die ontstaat door vrije radicalen. Het drinken van een glas rode wijn per dag, zou ook beroertes kunnen voorkomen en geheugenverlies, welke met leeftijd in verband staat.

Wat doet rode wijn?

Je zult begrijpen, dat in dien je zwaar drinkt, dat de gevolgen van de alcohol een vervelende uitwerking op je kunnen hebben. Als je dagelijks meerdere glazen alcohol drinkt, inclusief rode wijn, dan zullen hersencellen afsterven en dat is niet zo mooi. Het afsterven van hersencellen kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat je dement kan worden en dat je cognitieve functies afnemen.Rode wijn gezond? Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen

Zwaar (alcohol) drinken vergroot juist de kans op beroertes. Maar goed, wanneer je met mate rode wijn drinkt, dan kan het ontstekingsremmend werken en het kan je goede HDL cholesterol niveau stimuleren.

Wat doet rode wijn dan?

Rode wijn laat het HDL cholesterol in je bloed een klein beetje stijgen en het ongezonde LDL cholesterol juist een beetje dalen. Hierdoor zullen je bloedvaten minder snel verstoppen. In rode wijn zitten namelijk antioxidanten die als een soort antistollingsmiddel dienen.

Dus de stolsels, die kunnen ontstaan in je slagaders, zoals plaque, wordt door het HDL cholesterol verwijderd. Hierdoor loop je dus minder kans op een beroerte en een hartaanval.

Is dat onderzocht?

Ja, dit is onderzocht. Deense onderzoekers hebben ontdekt dat matige wijndrinkers, minder kans op beroertes hebben. En een ander onderzoek liet ook iets moois zien. Dit betrof een Frans onderzoek van 3.700 Franse mannen en vrouwen van boven de 65 jaar oud.

Het Franse onderzoek liet zien dat de matige wijndrinkers 82% minder kans op ernstige aftakeling van hun intellectuele vermogens hebben, dan niet-drinkers. Hierbij kun je denken aan dementie.

Ook hadden de matige wijndrinkers 75% minder kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer.

Nu kun je natuurlijk denken dat die Fransen zo’n onderzoek doen, om de verkoop van hun eigen wijnen te bevorderen. Dat is op zichzelf geen onlogische gedachte. Er wordt wel meer wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd (en gemanipuleerd) om een positief effect aan te tonen van een bepaald stofje of een bepaald voedingsmiddel.

Meer rode wijn drinken dus?

Dit artikel is dus niet bedoeld om je meer rode wijn, of andere alcohol te laten drinken. Het artikel heeft als doel om je aan te geven dat indien je een drankje drinkt, rode wijn wellicht het minst schadelijk is voor je gezondheid.

Of, om het anders te zeggen, dat rode wijn het meest bijdraagt aan je gezondheid, van de alcoholische dranken. Het is ook niet de bedoeling om meer wijn te gaan drinken.

De meeste onderzoeken laten zien dat een matige alcoholconsumptie, dat is ongeveer 1 glas per dag, niet veel kwaad kan. Zelf drink ik ook niet dagelijks. Sterker nog, aan het begin van de week drink ik geen druppel. Hoe je het ook wendt of keert, alcohol is een soort gif waar je niet teveel van dient te nemen.

En nee, je mag die ene consumptie per dag niet opsparen om vervolgens op zaterdagavond 7 wijntjes te drinken. Zo werkt het niet.

De inwoners van het Italiaanse Sardinië drinken dagelijks 1 of 2 glazen rode wijn. De inwoners van Sardinië behoren tot een select gezelschap van mensen (uit westerse) maatschappijen, waar verrassend veel 100-plussers voorkomen. Ze drinken dus vrijwel dagelijks, maar met mate.

Natuurlijk is het niet alleen de rode wijn die de oudjes van Sardinië helpt om ouder te worden dan andere westerlingen. Tijdens het “happy hour”, gaat men in groepen bij elkaar zitten. Men praat dus de dag door en bespreekt allerlei problemen en ervaringen. Ook dit helpt enorm bij het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Maak van je hart dus geen moordkuil en praat over je gevoelens, ideeën en verlangens. Meer weten? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Matige consumptie van rode wijn heeft zijn voordelen

Ondanks een aantal gezonde aspecten van het drinken van rode wijn, is matige consumptie dus sterk aan te raden.

  • Levert antioxidanten

    Rode wijn levert antioxidanten. Antioxidanten helpen je hersencellen onder andere te beschermen tegen aanvallen van vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan vanuit een natuurlijk proces en kunnen behoorlijk wat schade aanrichten.

  • Beschermt bloedvaten

    Door de lichte verhoging van het HDL cholesterol ten opzichte van het ongezonde LDL cholesterol, kan een glas rode wijn per dag bijdragen aan het voorkomen van plaque en stolsels in je aderen. Hierdoor zou het (matig) drinken van rode wijn de risico’s op een hartaanval en een beroerte afnemen.

  • Blokkeert de vorming van AGE’s

    Deze zijn nog niet genoemd, maar AGE’s zijn zogenaamde eiwit-suikerreacties. AGE’s versnellen de veroudering van je lichaamscellen. Hierdoor gaat bijvoorbeeld je huid er ouder uitzien, je geheugen wordt minder, je wordt dus sneller oud. Ze ontstaan bij het bakken van vlees, brood en groenten.Gerechten met een krokante bite, zoals gewokte groente en vlees kunnen hebben, bevatten over het algemeen AGE’s.

  • Remt ontstekingen

    Alcohol kent een ontstekingsremmende werking. Een glas rode wijn helpt dus, maar drink (wederom) met mate.

Teveel op?

Iedereen weet wel dat teveel alcohol niet gezond is. Dit geldt natuurlijk ook voor rode wijn. Er zijn onderzoeken zat gedaan naar de kwalijke werking van een overdaad aan alcohol en je zult de verhalen zelf ook wel kennen.

De informatie voor dit artikel komt uit het boek Voeding en Intelligentie, van de Amerikaanse auteur Jean Carper. In dit boek beschrijft zij hoe je met eten (gewoon eten!!) je hersenen kunt stimuleren. Het boek bericht over baanbrekende onderzoeken, die aantonen dat je met voeding de vermogens van je hersenen kunt vergroten.

Meer weten?

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In het e-boek Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

We willen ons allemaal fitter en gezonder voelen. Maar hoe breng je het in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt de juiste stappen te zetten.

Heb je af en toe rode wijn nodig om je beter te voelen? Dat is niet zo mooi. Lees het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

Ontvang ook de maandelijkse nieuwsbrief, bomvol gezonde tips en inzichten.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Bron van dit artikel: Voeding & Intelligentie, van Jean Carper ISBN 978 90389 1101 4

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Blog

Goede voornemens omzetten in daden.

Lees meer
Afvallen

Overgewicht en obesitas: waar ligt de oplossing?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Koolhydraatarm eten het beste wat je kan doen?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer