menu
NLbewustgezons logo

De feestdagen staan weer voor de deur en meestal is dit een opmaat om lekker te genieten van eten, drinken en vooral ook van elkaar. Tijdens de feestdagen eet en drink je vaak net wat meer dan dat je gewend bent en dat geeft helemaal niets. Als je na de feestdagen maar een aantal dagen inlast om de overtollige calorieën op een goede manier te verwerken. In dit artikel lees 5 inzichten die je helpen de feestdagen gezonder door te komen Heel handig omdat je je echt niet schuldig hoeft te voelen bij elke hap en slok die je neemt.

De feestdagen gezonder doorkomen

Vaak ligt je calorie-inname tijdens de feestdagen wat hoger. Om het even technisch te benoemen. Dit komt natuurlijk omdat je er teveel te snaaien valt. Wij mensen zijn niet goed in staat om weerstand te bieden tegen overvloed.

Feestdagen gezond doorkomen. Lees ook het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Voor een keer is dit natuurlijk niet erg, maar je kunt jezelf een plezier doen door anders om te gaan met al dat eten. Door wat gezondere keuzes te maken, kun je genieten van lekker en gezond eten, zonder je erg schuldig te hoeven voelen.

Hoe doe je dat?

Kies bijvoorbeeld voor vlees van dieren die hun natuurlijke voeding hebben genoten. Het mag dan wel iets duurder zijn, maar neem er dan wat minder van. Zo kom je de feestdagen gezond door.

Een tweede (makkelijke) tip om de feestdagen gezonder door te komen is om wat meer groenten te eten. Simpel toch?

En waarom zou je dit doen? Groenten bevatten nauwelijks calorieën en zitten bomvol gezonde voedingsstoffen.

Een ander voordeel van het eten van meer groenten is bijvoorbeeld dat je er niet “vol” van hoeft te zitten. Je weet wel, dat oncomfortabele gevoel van veel vulling in je lijf, maar toch een energieloos gevoel.

Hier volgen nog 4 praktische tips om de feestdagen gezonder door te komen.

1. Niet de hele dag snoepen

Vaak eet je tijdens de feestdagen meer. Niet zozeer omdat je tijdens de maaltijden meer opschept. Ook doordat je de hele dag kleine beetjes eet.

Je kent het wel, de schaal met kerstkransjes op de tafel, het gebakje bij de koffie, het kerstbrood, de banketstaaf met spijs, tel daar nog een borrelhapje bij en een 3 of meer gangenmenu bij op. Je calorie-inname kan tijdens de feestdagen veel hoger liggen dan normaal gesproken.

Er wordt nu eenmaal veel eten aangeboden tijdens de feestdagen. Dus word je er de hele dag door verleid.

Wat kun je daar tegen doen?

Zorg in de eerste plaats voor een goed ontbijt. Lekker veel eiwitten en vezels. Volle kwark met muesli en een groenten/vruchten shake bijvoorbeeld. Wanneer je het ontbijt overslaat, dan is de kans erg groot dat je de hele dag door gaat snoepen en snaaien. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je een bepaalde mate van verzadiging bereikt.

Mocht je dan toch enorm veel trek krijgen in kerstkransjes en ander snoepwerk, kies dan voor pure chocola, noten of neem een kleiner stukje taart of banketstaaf. Je hoeft jezelf niets te ontzeggen, maar je zou wel de feestdagen gezonder kunnen maken door met iets minder genoegen te nemen.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor een gekookt ei als tussendoortje, een plak rosbief, een augurk, gerookte zalm of gerookte kip.

Hoe minder calorieën tot je neemt, hoe minder er na de feestdagen weer af hoeven.

2. De feestdagen gezonder doorkomen; Eet gezond

De feestdagen worden er niet minder op wanneer je gezonde voedingsmiddelen eet zoals avocado, zalm, spelt-, zuurdesem- of volkorenbrood, magere vleessoorten, veel groenten of de voedingsmiddelen eet die je bij punt 1 hebt gelezen.

Probeer ook zoveel mogelijk gerechten te eten (of te maken) die bestaan uit onbewerkte voedingsmiddelen. Haal zo min mogelijk uit een pakje, potje, blikje of flesje en bereid je gerechten zoals sommige TV-koks het doen; gebruik verse producten en bepaal zelf de smaak. Voeg dus zelf zout en peper toe.

Als je zelf de keuken in gaat, gebruik dan zoveel mogelijk verse kruiden. Kruiden geven niet alleen smaak aan je eten, ze zijn ook nog eens super gezond. Sommige kruiden kennen zelfs dezelfde medicinale eigenschappen als dure medicijnen.

En de koffie?

Vaak wordt er tijdens de feestdagen ook wat meer koffie gedronken. Koffie triggert een aantal neurotransmitters, zoals adrenaline en cortisol. De neurotransmitter cortisol (ont)regelt onder andere je verteringsproces.

Het is niet handig om teveel cortisol in je lijf te hebben. Cortisol stimuleert namelijk de opslag van calorieën in je vetcellen. Je zou er goed aan doen om een paar kopjes koffie te vervangen door groene thee.

Groene thee stimuleert je metabolisme. Hoe sneller je metabolisme werkt, hoe meer calorieën je verbrandt en dat is best handig tijdens de feestdagen.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

3. Beweeg en geniet

Als je tijdens de feestdagen alleen maar gaat eten en drinken, dan zul je begrijpen dat je weinig calorieën verbrandt. Door te bewegen breng je daar verandering in.

Maar goed, je gaat niet naar de sportschool en om nou een uur te gaan hardlopen na een kerstdiner…. Dus, hoe kom je aan je beweging?

Simpel, neem je gezin mee naar het bos en ga lekker wandelen. Wandelen is een prima manier om wat calorieën te verbranden en je wat frisser te voelen. Je kunt na het kerstdiner – of tijdens – ook de muziek aanzetten en even los gaan op een lekker stukje muziek.

4. Maak het jezelf niet onmogelijk

Maak er een mooie tijd van, geniet lekker van elkaar, eet gezond en voel je goed. Natuurlijk eet je wat meer en natuurlijk zijn de feestdagen geen opmaat voor een normale dag. Voel je er niet schuldig over.

Wanneer je het gevoel hebt – of je vindt dat –  je veel teveel hebt gegeten en gedronken tijdens de kerstdagen, plan dan een paar balansdagen in, na de kerst.

Meer weten?

Meer weten over gezond leven (en gezond gewicht)? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens. In korte tijd kom je enorm veel te weten over wat nu wel en wat eigenlijk niet gezond is. Dit zal wel een aantal verassingen opleveren.

Wil je verantwoord afvallen en ben je het beu om steeds weer aan te komen? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

NLbewustvoedingsadvies

Wil jij ook eens flink bijgepraat worden over wat nou gezond (eten) voor jou is? Dat kan! Je kunt bij bellen voor online en persoonlijk voedingsadvies. Boek dus een online consult voor voedingsadvies.

Ook af en toe een mail ontvangen vol gezonde tips die je leven leuker en makkelijker maken?

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Waarom zijn zoveel mensen te dik?

Lees meer
Blog

De zin en onzin van vitamine C

Lees meer
Gezonde levensstijl

De richtlijnen van de Gezondheidsraad. En dan?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update