Menu

Blog

Cart

2019-05-12

Wie wil er nou niet gelukkig zijn? Iedereen toch? We streven allemaal naar geluk en dat is niet zonder reden. Helaas ervaren maar veel te weinig mensen het echte gevoel van geluk. Het gevoel van gelukkig zijn is maakbaar. In dit artikel deel ik 8  goede tips waar je je gelukkig door gaat voelen. Het gevoel van gelukkig zijn is absoluut geen mysterie. Voor een belangrijk deel wordt dit gevoel bepaald door de neurotransmitter endorfine. Endorfine staat ook wel bekend als de natuurlijke feel good drug. Je lichaam maakt het zelf aan. Je wordt dus gelukkig door de neurotransmitter endorfine. Pas de onderstaande 8 inzichten toe en je zult het zelf ervaren. 

Gelukkig zijn. Wie wil dat nou niet? Meer over geluk en succes lees je in het e-boek Wat Je Denkt Ben JezelfGelukkig door neurotransmitters

Laten we eerst eens kort kijken naar wat neurotransmitters zijn, voordat we gelijk naar de 8 inzichten springen. Een neurotransmitter is een hormoon-achtig stofje wat ons lichaam zelf aanmaakt. Dit gebeurt op verschillende plekken in ons lichaam. Hierbij kun je denken aan de productie van neurotransmitters in de hersenen, in de darmen en in de bijnierschors.

Neurotransmitters zijn eigenlijk boodschappers. Ze brengen een boodschap over van de ene lichaamscel, naar de andere. Zo brengt endorfine een gelukkig gevoel voort. Wil je meer weten over deze belangrijke neurotransmitter, lees dan het gratis artikel over endorfine.

Dan gaan we nu kijken naar de 8 inzichten waar je gelukkig door wordt (dankzij endorfine).

1. Gelukkig door lichaamsbeweging

Je hebt vast wel eens van de runners high of de hardlopersroes gehoord. Hardlopers maken, als ze een tijdje aan het hardlopen zij, de neurotransmitter endorfine aan. Hierdoor krijgen ze een gevoel van high, ofwel een roes. Ook bij andere sporten en vormen van beweging maak je dit stofje aan waardoor je je gelukkiger voelt.

Endorfine zorgt ervoor dat je lichaam de pijn niet voelt van het bewegen. Bewegen kost immers moeite en een beetje pijn. Endorfine heft dit op en sterker nog, je voelt je gelukzalig en euforisch.

Kortom je wordt gelukkig door te sporten of flink te bewegen. Hierbij hoef je je niet urenlang af te beulen in een sportschool. Gewoon een wandeling van meer dan 15 minuten doet je ook al goed. Het zit hem juist in de kleine gewoontes, zoals op de fiets naar je werk gaan. Veel mensen beseffen dit niet.

Je kunt ook een gelukkiger gevoel opwekken door meditatie, massage en acupunctuur.

2. Doe af en toe aan meditatie

Door een diepe gecontroleerde ademhaling, zoals je die je bij meditatie doet, wordt wederom de neurotransmitter endorfine aangemaakt. Hierdoor voel je je gelukkig en meer ontspannen.

Meditatie is sowieso een goede manier om je prettig te voelen en het zuivert je lichaam ook nog eens. Dit heeft weer te maken met de activering van het lymfestelsel.

Het kan dus geen kwaad om een moment op de dag te kiezen en een paar minuten diep adem te halen en je gedachten even te laten voor wat ze zijn. Probeer het eens.

Je kunt het ook in de auto als je ’s ochtends naar je werk rijdt, of op de fiets of in het openbaar vervoer proberen. Gewoon, rustig en bewust ademhalen. Wel je ogen openhouden natuurlijk! We rijden niet allemaal in een Tesla.

Zelf mediteer ik ook. Ik doe het niet vaak, zo’n 2 tot 3 keer per week een minuut of 15 tot 20 achter elkaar. Ik ervaar er een enorm positief gevoel door. Maar dat is pas na afloop. Tijdens de meditatie zie ik allerlei beelden, kleuren, lichten en andere vormen. Dit is super spectaculair. Het is ook alsof de tijd even stil staat.

Meer weten over meditatie? Lees dan dit gratis artikel eens over meditatie. Meditatie is super simpel. Iedereen kan het doen en je kunt meteen beginnen. Gewoon gaan zitten, ogen dicht en je focus richten op je ademhaling (adem naar je buik).

3. Laat je eens masseren

Doordat iemand je aanraakt en eventueel pijnpunten, of knopen in je spieren weg masseert wordt de aanmaak van endorfine gestimuleerd. Je voelt je alleen al gelukkig door de aanraking van een ander.

Sowieso worden wij mensen gelukkig door aanrakingen van anderen. Dit stamt nog uit prehistorische tijden, toen onze overleving sterk afhing van samenwerking, communicatie, groepsgevoel en plichtsbesef.

Wanneer je veel stress ervaart, dan kan een massage ook goed helpen om “de energie weer te laten stromen”.

Wil je meer weten over de neurotransmitter endorfine en over de andere neurotransmitters (en hoe ze je leven beïnvloeden? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

4. Acupunctuur

Endorfine wordt ook gestimuleerd bij pijnsensaties. Je kunt hierbij denken aan acupunctuur, waarbij een specialist naalden in je lichaam plaatst. Die prikjes stimuleren dan de aanmaak van deze natuurlijke feel good drug en daardoor ervaar je een gelukkig gevoel.

Deze pijnsensatie zou je ook kunnen ervaren bij hardlopen, of een andere duursport. De aanmaak van endorfine zorgt dan voor een prettig gevoel, waardoor je verder kunt gaan.

Het gevoel van geluk kun je ook stimuleren door te kiezen voor bepaalde voeding. Door af en toe een glas rode wijn te drinken, chocola te eten en chilipepers te gebruiken, stimuleer je een gelukkig gevoel. De volgende punten gaan daarover.

5. Een borrel

Er wordt wel gesteld dat 1 glas rode wijn per dag goed voor je is. Alcohol ontspant je en je kunt je er gelukkig door voelen. Maar let op, 1 glas en meer niet. Overdaad schaadt.

Ook raad ik het je af om eerst een glas wijn te drinken en dan te gaan mediteren. Beter nog; las een aantal alcoholvrije dagen per week in. De makkelijkste dagen zijn de maandag, dinsdag en de woensdag.

6. Chocola

Donkere chocola van meer dan 70% cacao en weinig toegevoegde suikers stimuleert de aanmaak van endorfine. Je voelt je er dus gelukkig door. Donkere chocola is ook een afrodisiacum (zie ook puntje 8).

Let wel; je hoeft dagelijks geen reep te verorberen. Een klein brokje (1 of 2 van die vierkantjes) is ruim voldoende.

7. Chilipepers

Chilipepers zorgen voor een pijnprikkel die vrijwel direct endorfine oproept. Daarnaast draagt chilipeper ook bij aan het versnellen van je metabolisme. Hierdoor verbrandt je lichaam meer calorieën. En dat is weer goed voor je gewicht. Daar kun je ook weer gelukkig door worden.

Het versnellen van je metabolisme is mega belangrijk wanneer je wilt afvallen.

Er zijn vele redenen om af te vallen? Wat is jouw reden? Als jij er ook aan toe bent om verantwoord af te vallen, volg dan de stappen van het populaire e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Je moet starten met afvallen wanneer jij er echt voor 100% achter staat, anders lukt het niet. Het e-boek gaat je helpen, maar jij moet het doen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

8. Seks

Seks boost je endorfine niveau enorm. Na een orgasme voel je het geluk bijna letterlijk door je lichaam heen stromen.

Het gekke is dat bepaalt soort eten (niet het gezonde!!) ook de aanmaak van endorfine stimuleert. Juist van dit soort eten is heel veel te koop. Mede daarom eten veel mensen te veel en te vaak, waardoor ze aankomen.

Seks en eten?

Wat hebben seks en eten met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niets, maar eten activeert dus ook de neurotransmitter endorfine. Mensen voelen zicht gelukkig nadat ze gegeten hebben. En juist de verkeerde producten zoals fast en junk food stimuleren de aanmaak van endorfine.

Kijk eens hoe dit uit heeft gewerkt in Amerika. Tientallen miljoenen Amerikanen zijn obees en een paar honderd miljoen zijn er te dik. En kijk eens hoe makkelijk fast en junk food daar te krijgen is. Het lijkt erop dat Amerikanen liever (samen) eten dan dat zij seks hebben met elkaar.

Hoe je denkt bepaalt hoe gelukkig je bent

Iedereen wil zich succesvoller en gelukkiger voelen, toch? Het is toch heerlijk om je vervuld te voelen? Net zoals die keer dat je een diploma haalde, of die keer dat je een spannende wedstrijd won. Voor veel mensen is dit gevoel pure fantasie geworden en dat is bijzonder jammer.

Tegelijkertijd kan je er wat aan doen. Hoe ik dit weet? Nou ik ken het verhaal maar al te goed. Het leven bestaat immers uit een heleboel tegenslagen (leermomenten zou ik zeggen) en een paar hoogtepunten. Je wordt echt niet gelukkig door steeds aan die tegenslagen te denken, toch?

Dit weet iedereen, maar bijna iedereen blijft aan die negatieve herinneringen denken. Dit is niet constructief. Verwacht jij, dat als je negatief denkt, dat er positieve veranderingen in je leven gaan plaats vinden? Nee toch?

Maar ja, hoe zet je die knop om. Ik weet hoe je dit doet en ik vertel het je in het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Ontvang jij de maandelijkse update al?

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. https://www.nlbewustgezond.nl/gezonde-levensstijl/neurotransmitter/endorfine/
2. https://cdn1.sph.harvard.edu/wp-content/uploads/sites/143/2016/10/1_2016-Finding-Your-Motivation-For-Exercise.pdf

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Interval trainingen leveren je veel resultaten.

Lees meer
Blog

Succesvol zijn is voor iedereen haalbaar

Lees meer
Gezonde levensstijl

Mediteren, heb jij het al geprobeerd?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer