menu
NLbewustgezons logo

Redelijk veel mensen krijgen te weinig vitamine B12 binnen. Er wordt zelfs gesproken van een stille epidemie. Wanneer je een vitamine B12 tekort hebt, dan merk je dit niet snel. Je beschikt namelijk over een voorraad van enkele jaren. Zo belangrijk is deze vitamine voor je lichaam. Pas als die vitamine B12 voorraad is uitgeput, ga je de vervelende effecten merken. Dit proces verloopt heel erg geleidelijk. Je merkt het dus niet snel op. Indien je op een bepaalde dag klachten ervaart, zul je niet zo snel stil staan bij de mogelijkheid dat die klachten veroorzaakt kunnen worden door een tekort aan vitamine B12. In deze blog zet ik derhalve het een en ander voor je op een rijtje, zodat je die klachten kunt voorkomen.   

Wat is vitamine B12 en wat doet het?

Deze blog gaat dus over vitamine B12 en, zoals je gewend bent van mij, beschrijft het vooral de praktische kanten. Je leest dus wat vitamine B12 is, wat het doet, wat je merkt als je er een tekort van hebt en wat je eraan kunt doen om dat vitamine B12 tekort te voorkomen (of op te lossen natuurlijk). Ook krijg je een overzicht van voedingsmiddelen waar vitamine B12 in voorkomt.Vitamine B12. Meer over gezond leven lees je in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Wat is Vitamine B12?

Vitamine B12 is een vitamine die je lichaam niet zelf aanmaakt en die je lichaam derhalve uit je voeding haalt. Het vervult tal van belangrijke functies in je lichaam.

Vitamine B12 speelt een rol bij (1):

  1. De productie van je rode bloedlichaampjes
  2. Je zenuwstelsel
  3. De sterkte van je botten
  4. Cognitieve functies
  5. Het immuunsysteem
  6. Je hart- en vaatstelsel
  7. Het maag- en darmstelsel
  8. Je DNA
  9. Een goede celdeling (belangrijk bij groei en herstel van weefsel)

Vitamine B12 is dus best een belangrijk stofje. Zo is vitamine B12 ook betrokken bij het verwerken van de voedings- en bouwstoffen eiwitten, koolhydraten en vetten.

Vitamine B12 wordt overigens ook wel cobalamine genoemd (2).

Voorraad vitamine B12

Je beschik over een voorraad vitamine B12 van tussen de 3 tot wel 10 jaar. Door je keuze in voeding, kun je ongemerkt een tekort oplopen. Je kunt dan last krijgen van allerlei klachten. En dat is nou precies de reden van deze blog.

Als de voorraad vitamine B12 op is

Door een tekort aan vitamine B12 kun je tal van klachten ervaren. Hierbij kun je denken aan cognitieve klachten – je wordt vergeetachtig – vermoeidheid enzovoort. Maar goed, mensen gaan vaak naar hun huisarts en leggen hem of haar de klacht voor. ‘Ik voel mij depressief’, of ‘Ik slaap zo slecht‘.

Dit zijn natuurlijk hele concrete vragen en de huisarts zal je zo goed mogelijk proberen te helpen. Echter hij of zij zou je dan een antidepressivum of een slaapmiddel kunnen voorschrijven. Dat is op zich best logisch, maar daarmee pak je de oorzaak niet aan.

Een huisarts kijkt meestal niet naar een vitamine tekort. Je hebt immers een acuut probleem wat opgelost moet worden. Een medicatie voldoet hieraan, het voorschrijven van de juiste voeding niet.

Hieronder heb ik een lijst samengesteld met 20 mogelijke klachten die je zou kunnen ervaren bij een vitamine B12 tekort.

Wat kun je ervaren bij een tekort?

Als je een tekort aan vitaminen B12 hebt dan kun je de onderstaande klachten ervaren (3):

1. Depressieve gevoelens 11. Hoofdpijn
2. Tintelingen in handen en voeten 12. Kou ervaren
3. Concentratie problemen 13. Misselijkheid
4. Geheugen problemen 14. Verlies van eetlust
5. Spierpijn 15. Darmklachten
6. Verlies van spierkracht 16. Geïrriteerdheid
7. Een ontstoken tong 17. Hoofdpijn
8. Gewrichtsklachten 18. Bleke huid
9. Zomaar omvallen 19. Impotentie
10. Hallucinaties 20. Slaperigheid

 

Bij een vitamine B12 tekort zou je nog veel meer klachten kunnen ervaren. Hierbij kun je ook denken aan hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, beroertes en – omdat het betrokken is bij je cognitieve functies – de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

Maar goed, als je twijfels hebt, ga dan naar je dokter. Die kan je bloed onderzoeken en dan kun je de oorzaak van je klacht bij de bron aanpakken.

Wie zijn eigenlijk het meest kwetsbaar?

Een tekort aan vitamine B12 kan vaak de oorzaak zijn van veel chronische klachten. De gevolgen van het tekort merk je pas na een paar jaar. Je zou kunnen stellen dat een tekort aan vitamine B12 leefstijl gerelateerd is. Welke groepen zijn eigenlijk het meest kwetsbaar?

  1. Ouderen om dat zij simpelweg steeds minder kunnen opnemen
  2. Mensen die teveel alcohol drinken
  3. Mensen die bepaalde medicijnen slikken zoals antibiotica, maagzweer tabletten en medicatie tegen diabetes 2
  4. Strikte vegetariërs, of veganisten
  5. Zwangere vrouwen
  6. Mensen die een maagverkleining hebben gehad (vanwege extreem overgewicht)

In welke voedingsmiddelen komt het voor?

Vitamine B12 komt voor in dierlijke voedingsmiddelen. Hierbij kun je denken aan

  1. Zuivelproducten (zoals volle koemelk en kwark)
  2. Rundvlees
  3. Lever
  4. Vis en schaaldieren
  5. Gevogelte
  6. Kip
  7. Eieren

Vitamine B12 wordt vooral opgeslagen in de lever en andere organen. Vandaar dat lever een goede bron is van vitamine B12. Maar goed, niet iedereen houdt van orgaanvlees. Zelf eet ik regelmatig vis, kwark, eieren en kip.

Dit zijn gangbare voedingsmiddelen die je gemakkelijk kunt verkrijgen. Het is voorts handig om de inname ervan te verspreiden over de dag. Er gaat namelijk wel wat vitamine B12 verloren tijdens het verteren en het bereiden van je eten.

Wat kun jij hier mee?

Je weet nu iets meer over deze belangrijke vitamine en de functies die het heeft. Mocht jij bepaalde klachten ervaren, laat je bloed dan eens onderzoeken door je huisarts. Als dit gebeurt is, kijk dan of er eventueel sprake is van een vitamine B12 tekort. Indien dat het geval is, probeer dan eens te bedenken hoe je dat kunt oplossen door andere keuzes (gezondere?) te maken in je voedingspatroon.

Waarschijnlijk hoor jij in je eigen omgeving ook allerlei verhalen van mensen die vaak griep hebben, last hebben van allerlei allergieën, veel verkouden, slecht kunnen slapen zijn of zich graag wat fitter willen voelen. De basis van heel veel van dergelijke klachten kan liggen in het voedingspatroon.

Talloze mensen hebben dit inmiddels gedaan. Het is een handzaam en gemakkelijk te hanteren model, dat je verder kan helpen en je soms net even dat zetje extra geeft.

Gezonder en lekkerder eten

Wat je ook kunt downloaden is het e-boek Gezonde Voeding. Voeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoe zwaar je bent en hoeveel energie je hebt.

Meer weten over gezond eten en gezond leven? Lees dan ook het populaire e-boek Gezond In 10 Stappen.

Vraagje; ben jij gelukkig? Voel jij je lekker en doe jij de dingen die je graag wilt doen? In het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf vertel ik je alles over een leuk en gelukkig leven.

Ontvang jij mijn nieuwsbrief nog niet? Meld je ook aan. Af en toe stuur ik een mailtje bomvol gezonde info. Leuk als jij je ook aanmeldt.

Bronnen:
(1) http://stichtingb12tekort.nl/faq/algemeen/
(2) https://nl.wikipedia.org/wiki/Cobalamine
(3) http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/zou-ik-een-b12-tekort-kunnen-hebben/klachten-van-een-vitamine-b12-tekort/
http://www.plussersimpuls.be/?q=node/29

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Ketonen meten. Hoe werkt dit?

Lees meer
Gezonde levensstijl

20 Gezonde traktaties voor verjaardagen en feestjes

Lees meer
Gezonde voeding

Eten met minder suiker

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update