Wat Richard Branson succesvol maakt en wat kun jij daarmee?

Richard Branson is een zeer succesvolle Britse ondernemer en oprichter van het merk Virgin. Het hele Virgin conglomeraat bevat honderden ondernemingen in diverse branches. Richard Branson staat bekend om zijn stunts, die geregeld succesvol zijn, maar meer dan eens bijna fatale gevolgen hebben. Daarnaast besteedt Richard Branson heel veel tijd, geld en energie aan het beter maken van de wereld, middels een aantal charitatieve ondernemingen. In deze blog lees je hoe hij het zo ver heeft kunnen schoppen en hoe jij dat ook kunt. 

Wie is Richard Branson?

Richard Branson is de oprichter van het Virgin concern. Er vallen honderden bedrijven onder de Virgin-vlag, variërend van luchtvaartmaatschappijen, entertainmentbedrijven, vakantiebestemmingen, hotels, financiële dienstverlening, mobile telefonie, fitness clubs en de lijst kan nog wel even doorgaan.Richard Branson

Al die ondernemingen hebben Richard Branson bepaalt geen windeieren gelegd. Hij is multimiljardair en hij woont niet in een gewoon huis of een heel groot landgoed, nee hij woont op een eiland dat hij bezit. Best leuk toch?

Filantropische ondernemer

Daarnaast is Richard Branson een weldoener. Hij richtte samen met Peter Gabriel (je weet wel, de voormalige frontzanger van Richard Branson Genesis) The Elders op. The Elders bestaat uit een groep wijze mannen, waaronder aartsbisschop Desmond Tutu, voormalig Secretaris Generaal van de VN Kofi Annan en Jimmy Carter, de voormalig president van de VS.

Het doel van The Elders is om wereldproblemen op te lossen zoals gewapende conflicten, AIDS en armoede. Nelson Mandela maakte ook deel uit van The Elders. Ook besteedt Richard Branson een deel van zijn vermogen tijd en energie aan tal van charitatieve initiatieven die zijn ondergebracht in de sociale onderneming Virgin Unite.

Ondernemend maatschappelijke thema’s oplossen

Met Virgin Unite beoogt Richard Branson om tal van maatschappelijke problemen op een ondernemende manier aan te pakken en op te lossen. Middels een ondernemende benadering probeert hij bijvoorbeeld de verwarming van de aarde te stoppen.

Een uitdaging gaat Richard Branson niet uit de weg. Naast een aantal recordpogingen (met een luchtballon de wereld zo snel mogelijk de wereld rondvliegen) werkt hij aan een ruimtevaartonderneming Virgin Galactic. Met Virgin Galactic hoopt Richard Branson ruimtevaarttoerisme te stimuleren. Mind you.

Een supermens?

Als je de staat van dienst van Richard Branson samenvat dan verval je dus in woorden als ‘multimiljardair’, ‘hij woont niet in een groot huis, maar op een eiland (Necker Island)’, ‘excentrieke ondernemer’, ‘begeeft zich in de hoogste kringen’ en wat al niet meer. Maar goed, is Richard Branson dan een supermens?

Nee, welnee. Hij is ongelofelijk dyslectisch, hij begrijpt weinig van getallen en hij vond het vroeger vreselijk om voor een groep mensen te staan om iets te presenteren. Klinkt dit als een supermens? Nee toch. Ook was hij vroeger een belhamel, vond school vreselijk en zijn ouder waren niet vermogend of invloedrijk.

Ok, wat doet Richard Branson dan anders dan anderen? Je begeeft je immers niet zomaar in het gezelschap van royalty, regeringsleiders en je bouwt niet zomaar een miljardenimperium op. Dus wat doet Richard Branson, waardoor zijn bedrijven zo succesvol zijn geworden? Hieronder heb ik een opsomming gemaakt van de waarden die Richard Branson al meer dan 40 jaar hanteert. De volgorde is niet relevant, alle punten zijn even belangrijk.

1. Maak het positieve verschil in het leven van anderen

Vanaf het begin af aan staat dit centraal in de ondernemingen van Richard Branson. In de beginjaren van Virgin (jaren ’60), toen het bedrijf alleen nog maar een platenzaak, een opnamestudio en een platenlabel betrof, zorgde hij ervoor dat mensen de muziek die ze wilde kopen, de muziek eerst konden beluisteren in de winkel.

Hiervoor richtte hij zijn winkel zodanig in dat mensen lekker konden relaxen en muziek luisteren. Dit lijkt een duhuu momentje, maar in die jaren was het ongebruikelijk voor consumenten om naar muziek te luisteren in een winkel. Het wat sowieso ongebruikelijk om naar consumenten te luisteren. Maar goed, al gauw bezat Richard Branson meer dan 10 winkels. Het idee werkte dus best goed.

Ook gaf zijn platenlabel – Virgin Records – een platform aan muzikanten die niet door de reguliere studio’s werden geaccepteerd. Voorbeelden hiervan zijn de Sex Pistols, Boy George, Genesis en Mike Oldfield. De jeugd was dol op deze muziek, dat moge duidelijk zijn, want de LP’s waren niet aan te slepen.

2. Maak veel plezier

Plezier maken staat een soort van centraal in het leven van Richard Branson. Gewoon lol hebben in de dingen die je doet en lol hebben om het moment. Tijdens feestjes, evenementen of introducties van – alweer – een nieuwe Virgin onderneming schroomt hij zich niet om een gek pak aan te trekken, van een gebouw af te springen (wel aan een touw) of als eerste, met kleren en al, een zwembad in te springen.

Volgens zijn eigen zeggen geeft het hem veel plezier om een markt open te breken met een onderneming – zoals het geval was in de muziekmarkt, luchtvaart en de markt voor mobiele telefonie – en de gevestigde orde eens flink op te schudden en in de war te schoppen. Tsja, Richard Branson wordt niet voor niets ‘the hippy billionair’ genoemd.

3. Een bedrijf is niets meer dan een groep mensen die samenwerken

In de filosofie van Richard Branson bestaat een onderneming uit een groep mensen die samenwerken. De mensen maken dus de onderneming. In dat licht probeert hij, indien een van zijn bedrijven in financiële problemen komt, om ontslagen te besparen.

Dit staat in sterk contrast met de huidige corporate bedrijven van Nederland, Engeland en de VS. Die zijn namelijk sterk geneigd om mensen te ontslaan, om de cijfers er goed uit te laten zien. Werknemers worden dus ontslagen om de cijfers kloppend te maken. Richard Branson draait dat als het ware om.

Zo is er een verhaal bekend, van de eerste jaren vanuit de platenzaken van Virgin. Een van de medewerkers bleek namelijk een nogal opmerkelijke bijverdienste te hebben. Hij stal LP’s en andere platen uit het assortiment van de winkel en verkocht ze, tegen sterk gereduceerde tarieven, aan anderen.

Op een gegeven moment kreeg Richard Branson hier lucht van. Maar wat deed hij? De man werd niet ontslagen. Nee hij ging met de man praten en vroeg hem naar zijn motieven en naar zijn ambities. Vervolgens werd de bewuste medewerker op een andere plek in het bedrijf gezet en dat bleek een bijzonder goede keuze.

4. Delegeer

Op school bleek Richard Branson geen goede leerling. Hij was dyslectisch en cijfers vond hij ook erg ingewikkeld. Het schijnt dat hij sinds een paar jaar pas het verschil tussen netto en bruto weet. Best apart voor iemand die meerdere miljarden bedrijven heeft opgericht.

Maar goed, zijn handicaps loste hij op door mensen te vinden die wel goed in cijfers waren en die wel goed waren in het lezen van stukken. Richard Branson kan een paar dingen heel erg goed. En die nut hij voor de volle 100% uit. Zo is hij erg goed met mensen en zo kan hij problemen van gewone mensen omzetten in een zakelijke propositie. En dat is wat hij doet.

5. Focus op je personeel

Zo’n beetje alle managementboeken die ik heb gelezen stellen dat ‘Personeel het belangrijkste goed is van een onderneming’. Nu heb ik zelf ruim 10 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, maar ik ken weinig bedrijven die deze regel in de praktijk brengen.

De visie van Richard Branson; ‘Zorg ervoor dat je personeel blij is om voor je te werken. Zij staan de klanten te woord en zij verlenen de service. Als het personeel zich gelukkig en gewaardeerd voelt, dan stralen zij dat uit. Vervolgens zijn klanten eerder geneigd om iets te kopen en om in de toekomst nog eens terug te komen’.

Die gedachtegang zorgt ervoor dat de onderneming genoeg geld verdient om de rekeningen te betalen en vervolgens kunnen de aandeelhouders tevreden worden gesteld. Richard Branson zet zijn personeel dus op nummer 1, dan komen de klanten en pas dan de aandeelhouders. Hoeveel bedrijven ken jij die dat ook zo doen?

6. Start een business vanuit een vraag of een frustratie van mensen

Een onderneming start je vanuit een gevoel dat jij denkt dat je iets beter kunt doen dan hetgeen er wordt aangeboden. Oftewel je denkt dat je een beter aanbod kunt organiseren dan het huidige aanbod. De meeste Virgin bedrijven vinden hun oorsprong vanuit die gedachte.

Zo heeft Richard Branson in de jaren ’80 van de vorige eeuw de luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic opgericht. Destijds bestond Virgin hoofdzakelijk uit entertainmentbedrijven zoals Virgin Records en Virgin Megastores. Dus het oprichten van een luchtvaartmaatschappij lag niet echt in het verlengde van de activiteiten.

Maar goed, Richard Branson irriteerde zich mateloos aan de slechte service van de huidige luchtvaartmaatschappijen. Hij dacht ‘Dat kan beter’.

Wat kun jij ermee?

Deze blog besluit weer met de vraag ‘Wat kun jij ermee?’ Hoe breng je die punten nou in de praktijk? Deze blog over Richard Branson is niet bedoelt om het succes van de man te beschrijven. Nee, deze blog is bedoeld om je te laten zien dat ook hij een normaal persoon is, met zelfs een paar handicaps.

Echter hij blinkt uit in een aantal zaken en door die dingen te doen, waar hij goed in is, is hij zo succesvol. Iedereen beschikt over 1 uniek talent, net als Richard Branson. Echter, lang niet iedereen vindt dat ene unieke talent. Dus lang niet iedereen nut het uit. Lang niet iedereen haalt eruit wat er wel inzit.

Je kunt deze blog dus beschouwen als een eye opener of als een aha-momentje. Haal eruit (uit deze blog) wat op jou van toepassing is en doe datgene waarvan jij denkt dat het beste bij je past.

Aan de slag!

Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken.

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

Matthijn Tromp Voeding en lifestyle coach

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!