Menu

Blog

Cart

2017-10-14

Deze blog is geschreven voor mensen die snel willen afvallen zonder een dieet. Ik ontvang met regelmaat vragen of afvallen niet sneller kan, wat de meest effectieve manier is, of welke voedingsmiddelen mensen dan beter niet meer kunnen nemen. Vaak hebben deze mensen al diverse pogingen ondernomen en is hun verloren gewicht helaas weer terug gekomen. Maar afvallen zonder een dieet kan echt werken, wanneer je je houdt aan het type voeding en het type lichaamsbeweging dat je nodig hebt. 

Afvallen zonder een dieet

Afvallen zonder een dieet klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn. Het klinkt als afvallen zonder moeite. Nou, die vlieger gaat dus niet op. Je zult er wel wat voor doen, maar het is niet ingewikkeld. Je gaat lezen hoe je de vetverbranding in je lichaam stimuleert en tegelijkertijd je conditie en je spieren gebruikt. Afvallen zonder een dieet. Meer weten? Download het e-boek Afvallen Veranderen. Afvallen zonder een dieet is een combinatie van bepaalde voeding en lichaamsbeweging. Eten en bewegen zijn 2 uitermate belangrijke factoren die je gewicht bepalen.

Voeding

Het westerse voedingspatroon bevat veel koolhydraten. Als je niet oplet, dan eet je ze de hele dag door. Onder granen kun je zowel granen alsmede suikers verstaan. De paradox is dat je koolhydraten nodig hebt om te overleven. Je hersenen hebben glucose nodig en je spieren glycogeen. Beiden ontstaan tijdens je spijsvertering, als gevolg van het eten van koolhydraten. De eerste stap wanneer je wilt afvallen zonder een dieet, is het drastisch verminderen van het aandeel koolhydraten.

Koolhydraten overschot

Koolhydraat bronnen bij uitstek zijn volkoren brood, pasta en aardappelen. Daarnaast bestaan er tegenwoordig onnoemelijk veel tussendoortjes, die voor een belangrijk deel uit koolhydraten bestaan. Volgens wetenschappers is je lichaam echter gemaakt om energie te halen uit gezonde vetten, groenten, fruit en noten en zaden. Daar vind je ook koolhydraten, maar door veel van deze voedingsmiddelen te eten, eet je automatisch minder brood, pasta, rijst, aardappelen en allerlei goedbedoelde “gezonde” tussendoortjes.

Je lichaam werkt nog voor 99,5% hetzelfde als 150.000 jaar geleden. Toen werd er nog geen brood gebakken, was er nog geen pasta en was ontbijtkoek science fiction. Onze prehistorische voorouders aten voornamelijk gezonde vetten, groenten, fruit, noten, paddenstoelen, pitten en zaden. Deze voedingsmiddelen bevatten ook koolhydraten, maar in mindere mate dan dat je te tegenwoordig kunt eten. Dat is het probleem van het huidige voedingsaanbod; het aandeel koolhydraten is veel te groot.

Gezonde vetten

Vervang de koolhydraten voor gezonde vetten en groenten. Je lichaam is nog steeds gewend om de energie, die je dagelijks nodig heeft, te halen uit gezonde vetten en groenten. Gezonde vetten leveren direct beschikbare energie dan koolhydraten. Deze energie wordt na consumptie, vrijwel direct gebruikt en derhalve niet opgeslagen. De beschikbare energie van koolhydraten kan ook opgeslagen worden, als lichaamsvet.

De hoeveelheid koolhydraten bepalen in belangrijke mate je gewicht. De energie uit de koolhydraten wordt dan wel gebruikt, dan wel omgezet in lichaamsvet, om te dienen als toekomstige energiebron. Een nadelig effect van koolhydraten is dus dat overschotten worden opgeslagen als lichaamsvet en daarmee zijn koolhydraten bepalend voor je gewicht.

Het is dus belangrijk dat je zo min mogelijk energie opslaat als lichaamsvet, bij afvallen zonder een dieet. Het eten van gezonde vetten draagt daar beter aan bij dan het eten van koolhydraatrijke producten zoals brood, pasta en rijst. Je hebt dus meer energie, wanneer je gezonde vetten eet en je wordt dus dikker van koolhydraatrijke voeding.

Beweging

Wanneer je wilt afvallen zonder een dieet, is lichaamsbeweging noodzakelijk. Beweging is sowieso belangrijk voor je. Door lichaamsbeweging verbrand je direct calorieën. Je begrijpt dat onze prehistorische voorouders veel dagelijks veel beweging kregen. Tegenwoordig zitten we teveel achter een computer, of laten we ons vervoeren. Je lichaam is gemaakt voor matig intensieve beweging, zoals wandelen. Tijdens een uur wandelen verbrand je wel tot 200 calorieën. Ook hadden onze prehistorische voorouders geregeld te maken met korte periodes van extreem intensieve inspanning. Als ze bijvoorbeeld achter een dier aanrenden om het te vangen.

Je kunt die intensieve, doch korte inspanningen nabootsen met een interval of een HIIT training. Ook krachttraining is bij uitstek om veel calorieën te verbranden, je spieren te versterken en je vetreserves aan te spreken. We zijn wat minder gebouwd om lange afstanden te rennen, zoals het geval is bij duursporten. Wanneer je wilt afvallen zonder een dieet, doe je er goed aan om regelmatig een wandeling te maken en door een 1 of 2x per week een interval of HIIT training te doen.

Meer weten

Lees het e-boek Afvallen Veranderen als je meer wilt weten over verantwoord afvallen.

Afvallen Veranderen is ook als paperback verkrijgbaar.

 

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Afvallen

Gezond afvallen en vetverbranding stimuleren

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gelukkig door deze 8 tips

Lees meer
Afvallen

Afvallen zonder dieet. 10 Inzichten

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer