menu
NLbewustgezons logo

Ketonen meten

Diabetici meten periodiek hun bloedsuikerwaarde. Maar naast glucose dient er ook gelet te worden op de verzuring van het bloed. Dit wordt ketoacidose genoemd. Ketoacidose ontstaat wanneer er te weinig insuline is om de glucose in bloed om te zetten in brandstof voor het lichaam. Het lichaam gaat dan andere energiebronnen aanspreken. Dit zijn vetten. Bij de verbranding van vetten komen ketonen vrij. En ketonen verzuren het bloed. Ketonen vertellen je iets over de vetverbranding van je lichaam. Dit verklaart ook gelijk waarom sporters en mensen die af willen vallen ook ketonen meten. En daarmee is het meten op ketonen niet alleen interessant voor diabetici maar ook voor een veel bredere groep.

Wat zijn ketonen?

Ieder lichaam heeft energie nodig. Wat je eet wordt in je lichaam omgezet in glucose. Het  lichaam gebruikt glucose als brandstof. Glucose wordt omgezet in energie door insuline. Bij mensen met diabetes wordt die glucose (of bloedsuiker) niet in evenwicht gehouden. Het lichaam moet geholpen worden door bijvoorbeeld insuline bij te spuiten.

Wanneer er te weinig insuline aanwezig is om glucose om te zetten gaat het lichaam vetten gebruiken. Op dat moment komen ketonen vrij. Ketonen zijn afvalstoffen die vrijkomen als vetten worden afgebroken. Als je in ‘ketose’ bent zit je in de vetverbrandingsfase. Dit is interessant voor mensen die willen afvallen.

Bij teveel ketonen in het bloed kan de afvalstof tot een ketoacidose leiden. Hierbij verzuurt het bloed en vallen organen en andere lichaamsfuncties uit. Tijdig opmerken van een ketoacidose is dus erg belangrijk voor iedereen met diabetes.

Wanneer meten?

Wanneer je ketonen moet meten hangt af van de levensstijl en eventuele klachten of symptomen. Er is geen vaste tijd voor. Je dient wel te letten – zeker als je diabetes hebt – op onderstaande symptomen.

  • Droge mond
  • Misselijkheid
  • Niet meer scherp zien
  • Vaak moeten plassen
  • Erge dorst

Sporters of mensen die willen afvallen kunnen ketonen meten om aan te tonen wanneer ze in vetbrandingsfase zitten. Op die manier kan een work-out of dieet efficiënter zijn.

Hoe meten?

Ketonen kunnen worden aangetoond met een bloedmeting. Aan de meting kleeft een resultaat in cijfers. Dit lees je gewoon af van een display. Ketonemeters zijn vaak glucosemeters met een extra functie waardoor ze ook ketonen kunnen aantonen.

Het resultaat wordt – net als een glucosemeting – uitgedrukt in mmol/L. Een uitslag onder de 0,6 mmol/L betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken. Bij 0,6 tussen 1,5 mmol/L is er sprake van een verhoging.

Vet wordt verbrand, bijvoorbeeld tijdens of na het sporten. Let wel op. Drink veel water, eet regelmatig in kleine porties en test later opnieuw. Diabetici kunnen op dit moment ook extra insuline bijspuiten. Tussen de 1,6 en 3,0 mmol/L spreken van risico. Dit is een hoog niveau van ketonen met risico op een ketoacidose.

Contacteer direct een zorgverlener voor advies. Dit geldt overigens voor diabetici.

Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet houdt in dat er voornamelijk vetten moeten worden gegeten. Koolhydraten en eiwitten veel minder. De verhouding zou rond de 80/20 moeten liggen. Het lichaam moet vetten gebruiken in plaats van koolhydraten. Afvallen kan daarmee op korte termijn al worden bewerkstelligd. Mensen die zo’n dieet volgen meten ook op ketonen en vaak op glucose. Die twee staan met elkaar in verhouding. Je wilt weten wanneer je in ketose bent, maar ook wat jou uit ketose haalt? Bijvoorbeeld een snack met veel suiker. Maar er dient ook direct een waarschuwing gegeven te worden. Bij een langdurig ketogeen dieet verlies je  spiermassa en kunnen andere bijwerkingen optreden.

Meer weten?

Wil jij ook flink afvallen en daarna niet meer aankomen? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Mentaal welzijn

Blue Monday de meest deprimerende dag van het jaar zit alleen maar tussen je oren

Lees meer
Afvallen

Effectief afvallen? Stimuleer vet verbranden.

Lees meer
Gezonde voeding

Hoe kom je de feestdagen gezonder door?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update