Menu

Blog

Cart

2018-01-31

Ketose is een natuurlijke metabole toestand, waarbij je lichaam vet gebruikt in plaats van koolhydraten voor de productie van energie. Je lichaam in ketose brengen  zorgt voor een verbranding van meer lichaamsvet, waardoor je slanker wordt en afvalt. Door minder koolhydraten te eten en juist veel vetten, schakelt je lichaam namelijk over van koolhydraat verbranding naar vetverbranding. Een van de gevolgen van ketose is dat je afvalt, maar ketose kent meer voordelen voor je gezondheid. Het is een vrij complex proces, maar in deze blog vertel ik je hoe ketose werkt en hoe je het kan gebruiken.

Je lichaam in ketose brengen?

Bij ketose gebruikt je lichaam vetten in de plaats van koolhydraten als brandstof voor je lichaam. Ketose vindt plaats wanneer je heel erg weinig koolhydraten en suikers binnen krijgt en deze vervangt voor (gezonde) vetten.Je lichaam in ketose brengen. Meer weten. Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Je lichaam zet koolhydraten en suiker namelijk om in glucose en glucose is eveneens een brandstof. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel en het insulineniveau in je bloed. Om toch in de energie te voorzien – je lichaamscellen en je hersenen vragen 24/7 om energie – spreekt je lichaam haar vetreserves aan en gebruikt het de vetzuren uit je eten.

Je lever zet die vetzuren en vetten om in ketonen en die leveren de energie voor je lichaam. Om de staat van ketose te bereiken is het belangrijk dat je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet. Dat betekent dus flink minder granen, suikerhoudende snoepjes, frisdranken en koeken, maar ook wat minder aardappelen, fruit (fruitsuiker) en peulvruchten.

Je hersenen hebben toch glucose nodig?

Je hersenen geven er de voorkeur aan om glucose gebruiken als energiebron, maar ze kunnen ook gebruik maken van ketonen. Het duurt een paar dagen voordat je hersenen overschakelen van glucose naar ketose verbranding.

Daarnaast is je lichaam in staat om eiwitten om te zetten in glucose, zodat je hersenen toch nog een beetje glucose kunnen gebruiken. Dit proces heet gluconeogenese. Door het proces van zowel gluconeogenese en ketose krijgen je hersenen genoeg energie.

De voordelen van je lichaam in ketose brengen

Ketose kent een aantal voordelen, omdat je lichaam overschakelt van koolhydraat verbranding naar vetverbranding. De manier waarom je lichaam voeding omzet in energie (metabolisme) verandert dus, doordat je de bron van energie (vet voor koolhydraten) verandert. De voordelen van ketose lees je hieronder.

1. Afvallen

Ketose wordt regelmatig ingezet om af te vallen. Veel studies laten zien dat een ketogeen dieet leidt tot een groter gewichtsverlies dan een vetarm dieet. Daarnaast voel je je langer verzadigd, zodat je minder snel hongerig bent en derhalve weer wat zou willen eten.

2. Effect op epilepsie

Epilepsie komt vaker voor dan je denkt. In de jaren ’20 van de vorige eeuw werd ketose geïntroduceerd voor de behandeling van epilepsie wanneer de patiënt niet reageerde op geneesmiddelen. Door een ketogeen dieet bleken kinderen veel minder aanvallen van epilepsie te hebben.

3. Vermindering van hartziekten

Een hoge consumptie van vooral geraffineerde koolhydraten (veel glucose) wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten. Hierbij kan je denken aan verstoorde cholesterolwaarden en te veel triglyceriden (bloedvet). Doordat je die koolhydraten niet meer in grote hoeveelheden binnen krijgt verminder je de kans op hart- en vaatziekten.

4. Verbetering metabool syndroom

Mensen die leiden aan het metabool syndroom kampen met minimaal 3 van de volgende 5 aandoeningen; een hoge bloeddruk, hoge triglyceriden, opeenhoping van buikvet en overgewicht, hoge bloedsuikerspiegel en insuline niveau en te hoge LDL cholesterolwaarden.

Ketose kan al die aandoeningen verbeteren, omdat simpelweg de koolhydraat reactie uitblijft. Met koolhydraat reactie bedoel ik de pieken bloedsuikerspiegel door de glucose, wat zorgt voor een hoog insuline niveau, wat zorgt voor extra vetopslag, wat vervolgens leidt tot hongergevoelens en een gevoel van lusteloosheid, waardoor je weer wat wilt gaan eten.

5. Verbeteren van de insulinegevoeligheid

Ketose kan de insulinegevoeligheid van je lichaam verbeteren. Er zit immers minder glucose in je bloed, waardoor je cellen weer wennen aan een normaal insulineniveau.

6. Kanker

Ketose kan helpen om kankercellen minder snel te laten groeien. Kankercellen voeding zich namelijk met suiker (glucose).

Ketose zou ook een gunstige werking hebben op het voorkomen van de ziekte van Alzheimer en Parkinson en ketose zou zelfs acne kunnen verhelpen. Als je meer wilt weten over de invloed die voeding heeft op je lichaam, lees dan het super informatieve e-boek over gezond eten eens.

Mogelijke bijwerkingen

Als jij denkt dat ketose ook wat voor jou is, omdat je bijvoorbeeld wilt afvallen of je wilt je energieker voelen, dan kun je een aantal bijwerkingen ervaren. Die bijwerkingen zijn meestal van tijdelijke aard.

Het zou kunnen zijn dat je in het begin last krijgt van een slechte adem. Dat komt doordat je lichaam ketosen verbrandt en dat gaat in het begin gepaard met wat afvalstoffen. Die veroorzaken de slechte geur. Ook zou je je in de eerste dagen wat minder energiek kunnen voelen, of lusteloos en een beetje hoofdpijn.

De meeste symptomen verdwijnen vanzelf na een paar dagen of enkele weken. Over het algemeen is ketose veilig voor gezonde mensen. Maar als je twijfelt, consulteer dan een specialist.

En, wat kan jij hiermee?

Je lichaam in ketose brengen is dus een situatie waarbij je meer lichaamsvet verbrandt. Hierdoor val je af, voel je je fitter en de symptomen van het metabool syndroom worden minder. Hierbij kun je denken aan het verbeteren van je cholesterolwaarden, het dalen van je bloeddruk en het verliezen van je opgehoopte buikvet.

Het proces van ketose is redelijk veilig. Je eet meer vetten en veel minder koolhydraten. De koolhydraten die je wel een kan je het beste uit groenten halen. Je zou een ketogeen dieet ook kunnen zien als een oer-dieet, dat bestaat uit een voedingspatroon met weinig (bewerkte) koolhydraten.

Wat je eet is bepalend voor hoe je je voelt en hoeveel je weegt. Natuurlijk zijn er altijd genetische factoren die een rol spelen in je gewicht en hoe je je voelt, maar voor 80% heb je dit zelf in de hand. Als je nog meer wilt weten over het belang van gezond eten lees dan ons super informatieve e-boek over gezond eten eens. Een aanrader.

Als je wilt afvallen en je hebt al diverse pogingen gedaan (afvallen is heel erg moeilijk, want je lichaam verzet zich er tegen), lees dan ons super effectieve e-boek over verantwoord afvallen. Stap voor stap bereik je je streefgewicht.

Omdat heel veel mensen de twee e-boeken over gezond eten en verantwoord afvallen samen kochten, heb ik er een leuke aanbieding van gemaakt.

Afvallen en het verbranden van extra calorieën zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gelukkig kan je op veel manieren dagelijks meer calorieën verbranden, zodat je niet aankomt of waardoor je afvalt. Het versnellen van je stofwisseling (je metabolisme) is hierbij cruciaal.

Hoe je dat doet lees je in mijn nieuwe e-boek over het versnellen van je metabolisme.

Interessante post?

Vond jij dit artikel over ketose ook interessant en vind je het interessant om meer te weten te komen over gezond eten en gezond leven? Schrijf je dan ook in op de onze gratis maandelijkse nieuwsbrief. Ik zou het erg leuk vinden.

Bronnen:
1. https://authoritynutrition.com/what-is-ketosis/
2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17332207
3. http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/12/16/dr-david-ludwig-clears-up-carbohydrate-confusion/
4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19227486/
5. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenese
6. https://authoritynutrition.com/23-studies-on-low-carb-and-low-fat-diets/
7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23801097/

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Net als jij wil ik gezond en gelukkig leven. Dit houdt in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop, er is teveel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. Zo lijkt ook de omzet van bepaalde bedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezond eten en gezond leven. Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik voor je schrijf. Ook heb ik de opleiding voor Voedingsdeskundige (HBO) succesvol afgerond en ben ik bezig om een online voedingadviespraktijk (NLbewustVoedingsadvies) op te zetten.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Met de Schijf van je lijf lekker en bewust eten

Lees meer
Afvallen

Gezond afvallen is een keuze.

Lees meer
Blog

Diëten leveren snelle resultaten die snel verdwijnen.

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer