menu
NLbewustgezons logo

Jezelf motiveren kan best lastig zijn. Helemaal als het gaat om afvallen, omdat afvallen eigenlijk nooit lukt. Iedereen heeft zijn of haar eigen motivatie om af te vallen. En de start is vaak het minst moeilijk. Maar het volhouden blijkt bijna altijd de bottleneck. Na een paar weken verlies je de motivatie om af te vallen. Hoe vaak heb jij dit inmiddels aan den lijve mogen ondervinden? Dit levert waarschijnlijk een hoop frustratie op en negatieve energie. Dit is erg zonde en dit kan echt anders. Echt waar! In dit artikel lees je daarom 15 manieren die je motiveren om af te vallen en om gemotiveerd te blijven. Jezelf motiveren om af te vallen. Meer weten? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Jezelf motiveren en afvallen

Een ander motiveren is vaak makkelijker dan jezelf te motiveren om iets te gaan doen. Laat staan om de discipline op te brengen om het hele proces van afvallen vol te houden. Dit artikel gaat daarom vooral over motiveren.

De motivatie om af te vallen is vooral een mentaal proces. Dit maakt afvallen daarom ook, vooral een mentaal proces. Natuurlijk gaat het er bij afvallen om dat je de juiste calorieën een, genoeg beweegt en dat je je energiebalans negatief maakt (minder calorieën er in, dan dat eruit gaan).

Echter, al de (nieuwe) keuzes die je maakt en die bijdragen aan het slanker worden van je lichaam, vinden plaats in je hoofd. Daarom is de juiste motivatie belangrijk. Want als het in je hoofd niet goed zit, dan zijn je acties ook niet goed. En daarom vallen de resultaten tegen. Herkenbaar?

Ok, dan gaan we nu kijken naar wat motivatie eigenlijk is.

Wat is motiveren eigenlijk?

Motivatie is datgene wat een mens tot een bepaald gedrag drijft. Afvallen bijvoorbeeld, of een bepaalde sportieve prestatie neerzetten zoals een halve marathon lopen.

Jezelf motiveren heeft grote invloed op het starten van bepaalde zaken (zoals afvallen), de intensiteit en het volhouden ervan. Hoe graag wil je het eigenlijk?

Motiveren kan lastig zijn

Wanneer je bijvoorbeeld trek hebt, dan is het vaak lastig om jezelf te motiveren om juist niet te eten. Rationeel gezien past het niet eten prima in jouw plan om af te vallen. Maar biologisch gezien, ligt dit heel anders.

Je lichaam hunkert gewoon naar calorieën.

Puur biologisch gezien is honger een aanzet om te gaan eten. En eten speelt een enorm belangrijke rol in de menselijke drang om te overleven. De biologie wint het eigenlijk altijd van wilskracht. Je gaat dus eten en je verliest de motivatie om af te vallen.

De biologie het altijd wint van je motivatie, je discipline en je wilskracht. Je geeft dus altijd toe. En daarom raak jij gefrustreerd omdat het je weer niet is gelukt om af te vallen. Ik hoop dat dit artikel je de inzichten geeft om daar verandering in te brengen.

Meer weten om jezelf te motiveren af te vallen (en lukte voorheen nooit iets)? Lees dan het populaire e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

De 15 manieren die je motiveren om af te vallen

Jezelf motiveren om gewicht te verliezen is echt geen rocket science. Het vraagt alleen wel het een en ander van je mentale vermogens. Anders denken speelt dus een belangrijke rol.

In de onderstaande 15 manieren om jezelf te motiveren, ontdek je onder andere het belang van doelen stellen, successen te vieren, het bijhouden van je voortgang en je niet alleen te focussen op het eindresultaat.

Ik hoop dat deze 15 punten je enorm gaan motiveren en dat ze je helpen om af te vallen.

1. Bepaal waarom je wilt afvallen en stel een doel

Waarom wil je eigenlijk afvallen? Wil je er slanker uitzien, wil je die ene broek weer aan, wil je er goed uitzien op het strand of is het dat je gezonder wilt zijn? Wil je gezonder zijn voor je kinderen of kleinkinderen, of om diabetes 2 te voorkomen? Of ben je het zat dat je buik in de weg zit bij het vastmaken van je schoenveters?

Jezelf te motiveren om iets te doen, is effectiever dan wanneer de dokter zegt dat je moet afvallen. Wetenschappelijk onderzoek toont dit aan. Als de motivatie vanuit jezelf komt dan is de kans van slagen veel groter dan wanneer een ander het(zelfde) zegt.

Definieer dus daarom ALTIJD een doel. Luister maar eens naar de podcasts van Anthony Robbins, Robin Sharma, Ed Mylet of kijk dit filmpje over het definiëren van je doelen.

Als je weet waarom je wilt afvallen, definieer dan het doel. Schrijf vervolgens het doel op.

Je wilt bijvoorbeeld 8 kilo afvallen in 4 maanden tijd. Schrijf dit op in een schrift en kijk er elke dag naar. Dat is je motivatie om af te vallen.

Deze techniek is zo ontzettend simpel en werkt zo ontzettend goed. Je zult je verbazen.

Jezelf motiveren om af te vallen. Meer weten? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

2. Realistische verwachtingen

Veel diëten en afvalprogramma’s beloven hele goede resultaten in een hele korte tijd. Aanbieders van dergelijke programma’s geven er zelfs garanties op. Meestal werken ze niet, of slechts tijdelijk. Dit weet je eigenlijk al bij voorbaat, toch?

Let op; er bestaat geen pil, middeltje, sapje of kuurtje waarmee je in korte tijd veel kan afvallen. Hoe realistisch is het om te denken dat je 20 kilo afvalt in 3 maanden tijd, terwijl die kilo’s er in 10 jaar aan zijn gekomen?

Houd rekening met een geleidelijk gewichtsverlies van tussen de 0,5 en 1 kilo per week. Dit is een redelijk doel. Onbereikbare doelen motiveren niet, omdat je ze toch niet haalt, dit blijkt ook uit onderzoek. Het levert alleen maar frustratie op en dat wil je niet, toch?

Het blijkt juist dat realistische doelen, die je zelf hebt gedefinieerd (en het behalen van de subdoelen) juist wel bijdragen aan het volhouden van het proces (bron). Je behaalt immers meerdere keren een (sub)doel. Dat is leuk en dit voelt goed.

Het mooie is dat een gewichtsverlies van tussen de 5 en de 10% van je totale lichaamsgewicht al een grote invloed heeft op de gezondheid (bron). Zo kan een gewichtsverlies van tussen de 5 tot 10% al leiden tot (bron):

  • Vermindering van het risico op hart- en vaatziekten, waardoor de kans op een hartaanval of een beroerte daalt
  • Verbeterde bloedsuikerspiegel, zodat je lichaam minder vet opslaat en waardoor je minder honger hebt
  • Verbeterde cholesterolwaarden
  • Verminderde risico’s op het ontstaan van diabetes 2 en zelfs kanker

Wil jij ook verantwoord afvallen? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Je gaat ontdekken waarom afvallen eerder niet lukte en vooral ga je ontdekken wat wel werkt. Na betaling kun je het gelijk downloaden, je kunt dus direct starten.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

3. Focus op subdoelen

Subdoelen helpen ook enorm om jezelf te motiveren bij het volhouden van afval-doelen. Subdoelen zijn kleine behapbare stukjes uit het hele proces. Hier heb je in het vorige stukje al iets gelezen. Nu gaan we eens kijken hoe je het toepast.

Het ultieme doel is bijvoorbeeld om 10 kilo in 10 weken af te vallen (wat heel ambitieus is). Dit ultieme doel kan tegelijkertijd heel erg overweldigend zijn (bron). Het blijkt enorm te motiveren om dit ultieme doel op te delen in subdoelen en in acties.

Wekelijks zou je dus rond de 1 kilo afvallen (wat een subdoel is) en hiervoor is een aantal acties nodig. Om die ene kilo per week af te vallen zou je jezelf bijvoorbeeld de onderstaande subdoelen kunnen stellen:

  • Drie keer in de week op de fiets naar je werk te gaan
  • Wekelijks vijf avonden meer groenten te eten
  • Wekelijks vier alcoholvrije avonden in te lassen
  • Drie keer in de week te sporten
  • Dagelijks twee liter water te drinken

Doelen en subdoelen om af te vallen. Meer? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

4. Zorg ervoor dat het afvalproces past bij je levensstijl

Er zijn talloze manieren om af te vallen en er zijn bijna net zoveel redenen om een bepaalt programma niet vol te houden. Veel programma’s stellen hoofdzakelijk een calorie-restrictie voor (bron). Hierdoor eet je simpelweg minder.

De gedachte achter het minder eten van calorieën is dat je gewicht verliest. Helaas werken deze programma’s (bijna) nooit. En helaas kom je na het dieet bijna altijd weer aan (bron). Als je niet oplet, dan jojo je van het ene naar het andere afvalprogramma.

Dat deze programma’s (simpelweg minder calorieën eten) niet werken is al bekend sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw.

Waarom ze dan toch nog steeds aangeboden worden en resultaten beloven? Simpel; omdat veel mensen er toch intrappen.

5. Houd de vorderingen bij, om jezelf te motiveren

Het bijhouden van vorderingen helpt je te motiveren en het programma vol te houden. Er zijn talloze apps die je hierbij kunnen helpen. Je kunt je doelen en je vorderingen natuurlijk ook gewoon in een schrift noteren (bron). Het gaat erom dat je het inzichtelijk maakt en dat je je bewust bent van je acties.

Zelf gebruik ik de app RunKeeper (al jaren) om mijn sportieve prestaties in bij te houden.

6. Vier successen

Gewicht verliezen is moeilijk, dus vier alle successen om jezelf te motiveren. Als je bijvoorbeeld jezelf tot doel had gesteld om 4 avonden flink groente te eten (en je hebt dat gehaald) trakteer jezelf dan op iets leuks. Deze traktatie hoeft helemaal niet groot te zijn, het dient namelijk om je te motiveren (bron).

Ga bijvoorbeeld een film kijken, of een serie. Of koop een mooi sportshirt. Dit shirt heb je toch nodig om te sporten want de calorieën gaan er niet vanzelf af.

Beloon jezelf niet met eten. Hoewel eten bijzonder goed kan motiveren, zou dit gemakkelijk averechts kunnen werken.Successen vieren. Jezelf motiveren. Meer weten? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

7. Doe het samen of deel

Mensen hebben regelmatige ondersteuning en positieve feedback nodig. Goede vrienden en familie helpen om je te motiveren door te blijven gaan (bron).

Je kan het hele proces ook samen met iemand (of met een groep) doen. Zo helpt iedereen elkaar te motiveren op momenten dat het even moeilijk wordt (bron). Iedereen heeft dergelijke momenten, dit geeft niets. Het is alleen wel heel erg belangrijk dat je niet opgeeft.

Geef nooit op, ook al gaat het wat minder op een bepaalt moment. Ga gewoon door!

8. Commitment

Deel je doelen niet alleen met familie en goede vrienden, maak ook collega’s en anderen deelgenoot van je plannen. Onderzoek laat zien dat mensen die hun doelen met iedereen delen, vaker hun doelen daadwerkelijk behalen.

Je creëert immers een soort verwachting bij anderen. En je wilt natuurlijk niet falen. Je wil juist dat mensen je complimenteren met de vorderingen en het behalen van de doelen.

Hoor je de mensen al zeggen: “Goh, wat ben jij afgevallen zeg”. Of: “Wat zie jij er goed uit!”

Lekker om te horen toch?

Deze vorm van commitment is eerlijk gezegd wel een beetje een negatieve manier van motiveren. Er zit namelijk een vorm van angst in omdat je niet af wilt gaan en gezien worden als iemand die opgeeft.

Wil je meer weten over het behalen van doelen? Wil jij ook gevoelens van succes, overdaad en geluk ervaren? Download dan de nieuwe editie van het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

9. Denk en praat positief

Het glas is half vol of half leeg. Zelf probeer ik altijd zo positief mogelijk te praten en te denken. Daarom gebruik ik het woord “moeten” bijna nooit en als ik iets slecht vind dan kies ik voor de woorden “niet goed”.

Het klinkt wellicht wat pietluttig, maar juist je woordkeuze beïnvloedt je houding en de manier van denken. Niet alleen die van jezelf, maar ook die van anderen. Woorden zijn net als zaadjes. Verwacht niet dat er positieve dingen zullen gebeuren als jij alleen maar negatief praat.

Positief denken en praten over jouw proces van afvallen, helpt je om je doelen te bereiken (bron).

Om jezelf te motiveren is positief denken en praten over afvallen dus erg belangrijk.

Jezelf motiveren en positief praten. Meer weten? Lees het e-boek over Verantwoord Afvallen

10. Er is altijd tegenslag

Heel vaak lukken dingen gewoon even niet. Tijdens feestdagen en verjaardagen kan het bijzonder moeilijk zijn om je aan het voedings- en beweegschema te houden. Dit verander je niet. Er zijn altijd verjaardagen, dinertjes, zonnige terrassen en traktaties.

Je motivatie om af te vallen kan op dergelijke momenten flink verminderen.

Wat je wel kan veranderen is de manier waarop je ermee omgaat. Soms is er nu eenmaal een feestje en eet je een bitterbal en drink je een glaasje. Ga niet zitten mokken en jezelf een loser noemen. Maak liever vooraf een plan hoe je deze stressoren op gaat lossen (bron).

Wat kun je doen om jezelf (weer) te motiveren?

  • De volgende dag een uur extra sporten
  • De volgende dag (of dagen) extra groente eten en water drinken
  • Meditatie
  • Een ontspanningsbad nemen
  • Koud douchen (doe ik zelf al jaren en het bevalt mij prima)
  • Vrienden bellen en hulp vragen
  • Een biografie lezen over iemand die je bewondert
  • Motiverende YouTube filmpjes bekijken (er zijn er heel veel!!)
  • Of… laat het gewoon een dagje… Morgen weer een nieuwe dag!

Wil jij ook weer leuk op spontaan genomen foto’s staan? Wil jij je ook weer fitter en energieker voelen? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

11. Streef niet naar perfectie

Streef niet naar perfectie om jezelf te motiveren. Perfectie ontstaat alleen maar door een lange periode van volle commitment, 100% effort en vele kleine acties die leiden tot verbetering. Topsporters leven op een dergelijke manier, jij niet.

Handhaaf dus geen “alles of niets” strategie (bron). De motivatie om af te vallen is soms gewoon wat minder.

Je hebt geen 100% focus

De meeste mensen hebben nu eenmaal een gezin, een baan, een relatie, een hypotheek en tal van andere verplichtingen zodat men nooit volledig gefocussed en 100% bezig kan zijn met afvallen. Er is nu eenmaal meer te doen. Zo simpel zit het.

Om jezelf te motiveren, streef er dan naar om de dingen die je op dat moment doet – bijvoorbeeld sporten of eten bereiden – zo goed mogelijk te doen.

Je kunt 100% geven, van wat je wel hebt

Om dit te verduidelijken zal ik je een voorbeeld geven. Zelf zeg ik altijd dat ik 100% geef, van hetgeen wat ik op dat moment in me heb. Als ik bijvoorbeeld een uurtje CrossFit ga doen, dan geef ik deze work out de 100% focus die ik op dat moment kan geven.

Wanneer ik mij op dat moment niet zo fit voel, dan is de 100% die ik deze keer kan geven dus minder dan de 100% die ik zou kunnen geven wanneer ik mij wel fit voel.

Wanneer bijvoorbeeld mijn dochtertje van bijna 3 jaar oud, de voorgaande nacht heeft gehuild (een droompje…. welke ouder kent dit niet?), dan ben ik gewoon minder fit. Maar dan kan ik nog wel 100% geven van alles wat er op dat moment in mij zit.

Ik houd dan wel in gedachte dat mijn dochtertje vannacht ook weer zou kunnen gaan huilen (droompjes e.d.). Dus sport ik minder intensief.

Beter iets minder intensief gesport, dan helemaal niet gesport.

Jezelf motiveren, afvallen. Meer weten? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

12. Waardeer je lichaam

Uit onderzoek blijkt dat mensen die hun lichamen niet waarderen, minder kans hebben om gewicht te verliezen. Het is dus belangrijk om je zelfbeeld te verbeteren.

Wil jij ook meer respect en zelfvertrouwen? Download dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Onthoud; je bent niet wat je denkt.

Stop in ieder geval om jezelf steeds te vergelijken met anderen en kijk vooral niet naar (gefotoshopte) modellen en afgetrainde topsporters. Dat helpt je toch niet? Kijk gewoon naar jezelf en wees trots op wat je bereikt.

13. Kies een sport die je leuk vindt om te doen

Door fysiek bezig te zijn verbrand je calorieën, maar een sport doen die je niet leuk vindt kan leiden tot afbreuk (bron). Het is de bedoeling dat je de sport gedurende een lange tijd wilt blijven doen.

Uit onderzoek blijkt dat als mensen muziek luisteren tijdens een work out, dat ze langer kunnen of willen sporten.

14. Vind een rolmodel

Een voorbeeld of een rolmodel helpt om je te motiveren en de juiste dingen te doen die bijdragen aan afvallen. Kies geen rolmodel zoals een afgetrainde topsporter of een graat mager model, omdat dergelijke rolmodellen juist kunnen demotiveren.

Het is belangrijk dat jij je kunt spiegelen aan het rolmodel (bron). Wellicht kan een kennis, die zelf ook veel gewicht heeft verloren, je motiveren.

Kijk anders eens op YouTube, onder het kopje “Motivational video’s”. Daar vind je vast wel wat.

Je motivatie om af te vallen kan toenemen doordat je je kan spiegelen aan een persoon die jij hoog hebt zitten en waaraan je jezelf toch kan spiegelen.

15. Professionele hulp waar en wanneer nodig

Aarzel niet om professionele hulp te vragen. Professionals zoals voedingsdeskundigen, fysiologen, coaches en psychologen kunnen je helpen te motiveren en ze helpen je om je kennis te vergroten (bron). Het kan allemaal helpen bij het bereiken van de afvaldoelen.

We kunnen ook bellen (om je te motiveren en te helpen)

Ik geef ook online voedingsadviezen aan iedereen die wil afvallen, gezonder wil eten en die wil voorkomen dat ze (later) chronisch ziek worden.

Wat moet je doen? Heel makkelijk; klik op deze link Boek hier een online voedingsadvies. Ik reageer binnen 24 uur.

Meer weten?

Jezelf motiveren en gemotiveerd blijven om af te vallen is een super belangrijke succesfactor. Op de korte termijn speelt het een belangrijke rol om af te vallen en op de langere termijn speelt jezelf motiveren een rol om het streefgewicht te behouden.

Wil je meer weten over motiveren en wil je succesvoller voor de dag komen? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Echt, er zit ongelofelijk potentieel en kracht in iedereen! Je moet het er alleen wel uit zien te halen.

Wil je afvallen en heb je al een aantal pogingen gedaan? Lijkt niets bij jou te werken? Download dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. In dit e-boek leer je wat je juist wel moet doen om af te vallen (en om op je streefgewicht te blijven). Ook dit e-boek is alleen op deze site verkrijgbaar en direct te downloaden zodat je het meteen in huis hebt. Je kunt dus meteen starten!

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Het metabolisme is een super belangrijke factor bij gewichtsverlies en bij gewichtscontrole. Wil je daar ook meer van weten? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Als je gewoon gezonder wilt zijn en je weet niet goed waar je heb beste kan beginnen, lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen. Door middel van een paar stappen voel je je een stuk fitter en gezonder.

Jezelf opgeven voor de maandelijkse update kan je ook motiveren :-). Maximaal 1 keer per maand ontvang je een mail vol met gezonde tips en inzichten die je leven gezonder en leuker kunnen maken.

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Afvallen met koolhydraten, complexe materie

Lees meer
Gezonde levensstijl

Bang voor hoge cholesterolwaarden? Wat ouderwets.

Lees meer
Redactie

Lekkere koffie, ook op kantoor

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update