Menu

Blog

Cart

2018-01-28

Wellicht heb je al vaker gehoord dat koolhydraatarm eten gezond is en dat koolhydraatarm eten goed helpt bij afvallen en gewichtscontrole. In dit artikel lees je waarom koolhydraatarm eten werkt en wat onder koolhydraatarm eten wordt verstaan. Wist je dat ons lichaam is gemaakt voor koolhydraatarm eten? Door onze huidige levensstijl echter krijgen veel mensen teveel van de verkeerde koolhydraten binnen. Dit kan al snel leiden tot overgewicht en tot chronische aandoeningen die aan overgewicht zijn gerelateerd. Kijk maar eens om je heen, meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. Deze blog vertelt je wat koolhydraatarm eten is en waarom het zo goed werkt.

Wat is koolhydraatarm eten?

Wat is koolhydraatarm eten eigenlijk? Veel mensen denken bij koolhydraatarm eten dat je geen granen, pasta en rijstproducten meer mag eten. Je zou alleen maar vlees en vis eten. Dat zit toch een beetje anders. Koolhydraten vind je namelijk niet alleen in granen. Je vindt ze ook in groente, fruit en peulvruchten.

Laat ik eerst vertellen wat koolhydraatarm eten is. Het is een voedingspatroon.

Koolhydraatarm eten is een voedingspatroon waarbij je het aandeel suiker en zetmeel minimaliseert en vervangt door voedingsmiddelen die rijk zijn aan gezonde vetten, vezels en eiwitten.

Koolhydraatarm eten gezond. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Bij koolhydraatarm eten schrap je dus niet alle koolhydraten. Bepaalde koolhydraten zijn namelijk erg goed voor je. Het is juist erg gezond om deze binnen te krijgen. Hier komen we straks nog wel op terug. Ik wil namelijk ook de nadruk leggen op volwaardige voeding.

Volwaardige voeding

Met volwaardige voeding bedoel ik het eten dat onze voorouders gedurende de gehele evolutie hebben gegeten. Noem dit het oer-dieet of paleo. Waar het op neer komt is dat onze verre voorouders geen chemicaliën, toegevoegde suikers, geraffineerde koolhydraten en genetisch gemanipuleerd voedsel aten.

Ons lichaam is eigenlijk nog helemaal niet eens gewend aan de granen die we eten sinds de landbouwrevolutie. Deze revolutie vond zo’n 20.000 jaar geleden plaats. Laat staan dat we gezond worden van de massa’s suiker die in onze voeding zit en de junk food welke meer dan tien jaar “goed” blijft.

Koolhydraatarm eten, wat eten we dan niet?

Volwaardige voeding en koolhydraatarm eten bestaat vooral uit voeding waar niet (teveel) aan gesleuteld is. Bij koolhydraatarm eten en volwaardige voeding beperk je de consumptie van de onderstaande voedingsmiddelen/bronnen:

1. Suiker

Volgens de Amerikaanse professor Dr. Robert Lustig gaat van suiker een verslavende werking uit. Je eet namelijk onbewust meer van producten die suiker bevatten. Suiker is aan heel veel voedingsmiddelen toegevoegd om twee redenen:

  • Vanwege de anti-vet manie van de afgelopen 50 jaar is voedingsvet uit veel voedingsmiddelen weggehaald en vervangen voor suiker. Voedingsmiddelen zonder vet smaken namelijk niet lekker en suiker lost dat op.
  • Suiker kost niet veel en door suiker aan voedingsmiddelen toe te voegen verkopen bedrijven nu eenmaal meer.

Een groot nadeel aan suiker is helaas dat het overgewicht, obesitas, diabetes 2 en hart- en vaatziekten kan veroorzaken. In andere blogs heb ik daar al veel over geschreven.

2. Graan

Onbewust eten we teveel graan (brood en pasta). Dat is niet zozeer jouw fout. Officiële instanties bevelen namelijk aan om het grootste deel van je dagelijkse voeding uit granen te laten bestaan. Er zijn dan ook niet voor niets zoveel graanproducten.Koolhydraatarm eten. Minder graan. Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 stappen.

Graan is verwerkt in talloze producten. Lees de etiketten maar eens. Mensen die allergisch voor gluten zijn bijvoorbeeld, of mensen met coeliakie weten als geen ander dat het best een klus kan zijn om granen te vermijden.

Eet minder graanproducten en kies bijvoorbeeld voor havermout, haver en zilvervliesrijst.

3. Bepaalde plantaardige oliën

Maisolie, sojaboonolie, koolzaadolie, zonnebloemolie en veel frituuroliën bevatten vaak een hoge dosis omega 6 vetten. Deze vetten zijn in principe niet ongezond, maar de hoeveelheid die we ervan binnen krijgen (door sterk bewerkte voeding) is wel ongezond. Het zou ontstekingen in de aderen veroorzaken en dat is niet zo mooi.

Ontstekingen in je aderen verhogen bijvoorbeeld de risico’s op hart- en vaatziekten.

4. Transvetten

Veel bewerkte voedingsmiddelen bevatten nog altijd de zeer ongezonde transvetten. Dit zijn gehydrogeneerde plantaardige vetten. Ze zijn extreem ongezond.

5. Kunstmatige zoetstoffen

Koolhydraatarm eten houdt ook in dat je minder kunstmatige zoetstoffen eet. In veel bewerkte voeding zitten namelijk kunstmatige zoetstoffen. Kunstmatige zoetstoffen foppen je lichaam als het ware, waardoor er allerlei hormonale activiteiten plaats vinden.

Een van de gevolgen van die hormonale activiteiten is dat je lichaam meer zou willen eten en dat het meer lichaamsvet opslaat. Dit wil je liever niet, toch?

6. Dieet en vetvrije producten

De meeste van dergelijke producten blijken helemaal niet zo gezond voor je te zijn. Vaak bevatten ze juist veel suikers. Check de etiketten maar eens.

7. Sterk bewerkte voeding

Junk food, fast food, snacks en gemaksproducten zoals diepvriespizza’s zijn vaak hoog in calorieën maar laag in voedingswaarde. Meestal bevatten dergelijke producten sterk geraffineerde koolhydraten. Deze koolhydraten laten de bloedsuikerspiegel sterk stijgen en dat lokt allerlei reacties uit in ons lichaam, welke kunnen leiden tot overeten en overgewicht.

Koolhydraatarm eten houdt ook in dat je minder sterk bewerkte voeding eet.

Wil je meer weten over koolhydraatarm eten en gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Koolhydraatarm eten, wat eten we dan wel?

Nu we besproken hebben wat je beter maar kunt laten staan, is het tijd om eens te zien wat je wel kan eten. Koolhydraatarm eten is zoveel mogelijk onbewerkte en oorspronkelijke voeding. Dit is het type voedsel waarvoor ons lichaam is gemaakt.

Wat is dat dan? Voorbeelden van gezond en koolhydraatarm eten:

1. Echt vlees

Vlees bevat geen koolhydraten. Toch wel onbeperkt biefstuk eten dus? Nee hoor, ons lichaam heeft ook vezels nodig en vele andere gezonde stoffen om goed te functioneren. Maar laat ik eerst zeggen wat echt vlees is. Echt vlees is vlees van gras gevoerde runderen, lam en natuurlijk gevoerde kippen en varkens.

Dergelijk vlees bevat mineralen, gezonde vetten en eiwitten. Kiloknallers, hotdogs en borrelworsten horen daar niet bij. Hoewel dergelijke producten wel tot de categorie koolhydraatarm eten behoren, zou je ze ook kunnen zien als eten, arm aan gezonde stoffen.

2. Vis

Vis is niet alleen een prima voorbeeld van eiwitrijk en koolhydraatarm eten. Een portie vis is super gezond. Een lekker visje bevat bijvoorbeeld de gezonde omega 3 vetten. Wist je dat omega 3 vetten kunnen helpen bij afvallen? Zelf eet ik bij voorkeur twee keer in de week vette vis zoals zalm, haring en kabeljauw.

Vis, zalm. Omega 3. Koolhydraatarm eten. Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 stappen.

3. Eieren

Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen die er bestaan. De dooier bijvoorbeeld is het meest gezonde deel. Koolhydraatarm eten en eieren gaan, wat mij betreft, hand in hand.

Bevatten eieren geen cholesterol en was cholesterol niet slecht? Ja, eieren bevatten cholesterol. Vrij veel zelfs. Maar ons lichaam maakt zelf ook cholesterol aan. Zo belangrijk is het. Cholesterol wordt onder andere gebruikt om de celwanden mee op te bouwen. Geen celwanden, geen leven.

Cholesterol is echt geen gif en de voeding die je eet heeft maar een heel klein beetje invloed op het cholesterolniveau in ons bloed. Dat vetten de cholesterolwaarden in ons bloed zou verhogen en dat we daarom meer kans lopen op hart- en vaatziekten blijkt een mythe, die door belanghebbende organisaties in stand wordt gehouden.

De angst voor cholesterol levert Big Farma jaarlijks namelijk miljarden euro’s op.

4. Groenten

Groenten bevatten vezels en tal van andere gezonde stoffen die ons lichaam dagelijks nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Vezels zorgen voor een constante bloedsuikerspiegel.

Groenten bevatten koolhydraten, maar toch schaar ik ze in de categorie koolhydraatarm eten. Dit komt omdat de koolhydraten in groenten niet geraffineerd zijn.

5. Fruit

Fruit bevat veel gezonde vitaminen, antioxidanten, vezels maar ze bevatten ook (fruit)suikers. Het is dus handig om fruit in zijn geheel te eten en niet om ze uit te persen. Juist de vezels zorgen voor een constante bloedsuikerspiegel. Als je wilt afvallen, dan is het bijzonder handig om een constante bloedsuikerspiegel na te streven.

Fruit gezond. Koolhydraatarm eten. Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 stappen.

Ook fruit bevat koolhydraten en vallen – wat mij betreft – ook in de categorie koolhydraatarm eten, vanwege de absentie van sterk bewerkte koolhydraten.

6. Noten en zaden

Noten en zaden zijn rijk aan eiwitten en gezonde vetten. Walnoten, cashewnoten, amandelen, lijnzaad, chia zaad, zonnebloempitten en pijnboompitten zijn prima te combineren in salades of om als hapje voor tussendoor. Wel zijn ze calorierijk.

Extra tip: hoewel pinda’s eigenlijk geen noten zijn (het zijn peulvruchten) kun je er prima zelf pindakaas van maken. Gewoon een paar ons pinda’s in een bakje, beetje arachideolie erbij (pindaolie, erg gezond) en zet de staafmixer even aan. Lekker vers en ideaal als je kinderen van pindakaas houden.

7. Wortels en knollen

Wortels, knollen en zoete aardappelen vallen niet direct onder koolhydraatarm eten, maar wel onder volwaardige voeding. Onze voorouders aten ze ook.

8. Volvette zuivel

Volvette zuivelproducten zijn rijk aan gezonde vetten, calcium en andere mineralen en vitaminen. Zelf gebruik ik roomboter, volvette kaas, kwark en drink ik graag rauwe melk. Volvette zuivel verzadigt goed.

9. Vetten en oliën om te bakken

Om te bakken gebruiken wij thuis kokosvet, arachideolie, roomboter en soms olijfolie. Ik ben vooral enthousiast over kokosvet en arachideolie want deze 2 vetten kunnen hoge temperaturen aan.

Bij olijfolie (vooral bij de eerste persing) is dit veel minder het geval. Het gevolg is dat olijfolie gaat walmen bij te hoge verhitting. De gezonde stofjes die in de olijfolie zitten worden dan dusdanig verhit, dat ze veranderen in ongezonde stofjes. En dat wil je niet.

Drinken

Als je ervoor kiest om frisdrank te drinken dan krijg je een boel suiker binnen. Een patroon van koolhydraatarm eten en suikerdrankjes drinken gaat dus niet goed samen. Koolhydraten kun je namelijk ook drinken. Veel mensen beseffen dit niet als ze een frappuccino of een frisdrankje drinken. Wat drink je dan wel?

1. Zwarte koffie

Koffie is rijk aan antioxidanten en het kan zelfs een beetje helpen bij afvallen. Drink er echter niet teveel van, omdat overdaad schaadt. Oja, geen suiker en melk!

Zwarte koffie. Meer over gezond leven lees je in het e-boek Gezond in 10 stappen.

2. Thee

Drink vooral groene thee want ook groene thee bevat een stofje dat het metabolisme versnelt. Door het versnellen van het metabolisme verbrandt het lichaam dagelijks iets meer calorieën en dat helpt bij gewichtscontrole.

Meer weten over het versnellen van je metabolisme omdat je wilt afvallen? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Zelf drink ik veel gemberthee. Gember heeft positieve effecten op de darmen.

3. Water

Water saai? Koop dan een grote fles of glazen pot met een kraantje en voeg munt, gember, komkommer, limoen of een ander smaakje toe en je hebt een heerlijke dorstlesser.

Water bevat overigens geen calorieën, maar het kost ons lichaam wel energie (dus calorieën) om te verwerken. Water drinken stimuleert de snelheid van het metabolisme en is dus een prima manier om af te vallen.

Meer over het versnellen van het metabolisme kun je lezen in het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Waarom werkt het?

Een voedingspatroon van volwaardig, koolhydraatarm eten werkt om de simpele reden dat ons lichaam zich heeft geëvolueerd rond dergelijke voeding. Veel mensen hangen het principe dan de jagersverzamelaars dan ook aan.

Uit onderzoek van o.a. Weston Price (maar ook uit recentere onderzoeken) blijkt dat populaties die nog grotendeels leven volgens het principe van jagersverzamelaars, in uitstekende gezondheid verkeren. Typisch westerse ziekten zoals diabetes 2, kanker en hart- en vaatziekten komen er amper voor.

Ook blijkt uit onderzoeken dat mensen die overschakelen van bewerkte voeding naar volwaardig en koolhydraatarm eten afvallen en dat hun gezondheid verbetert.

Voordat we ingaan om het verbeteren van de gezondheid, wil ik je eerst vertellen hoe je kan afvallen met koolhydraatarm eten. Het hormoon insuline speelt hier een hele belangrijke rol bij.

Het hormoon insuline

Ons lichaam metaboliseert koolhydraten onder andere tot glucose. Glucose komt via de bloedbaan in onze lichaamscellen. Het hormoon insuline is de sleutel tot deze lichaamscellen. Glucose overschotten die niet meer in de lichaamscellen passen bergt het hormoon insuline op in de vetcellen.

Op zich is dit een prima systeem. De lichaamscellen gebruiken glucose voor directe energie en de vetcellen zijn een opslagplaats voor energie die later aangewend kan worden. En daar zit het punt.

In onze koolhydraat- en suikerrijke wereldje komt er geen “later”. Dankzij de stortvloed aan koolhydraten (en suikers) die via ons eten de bloedbaan instroomt, is er heel veel insuline nodig om deze glucosegolf weg te werken.

Een vervelende cyclus

Wat gebeurt er vervolgens? Binnen 2 tot 3 uur nadat we hebben gegeten, is deze glucosegolf keurig netjes opgeborgen in de lichaamscellen en in de vetcellen. Helaas zit er nu veel insuline in het bloed, waardoor we gevoelens van honger ervaren. Ondanks dat de vetcellen zojuist zijn gevuld, met glucose overschotten voor “later”, ervaren we dus toch honger.

Gevolg? Je wilt weer eten.

Waarom spreekt ons lichaam die vetmassa dan niet aan? Dit doet je lichaam niet vanwege het hormoon insuline. Insuline bergt alleen glucose overschotten op in je vetmassa en doet vervolgens de deur letterlijk dicht.

De vetmassa blijft in tact, het hongergevoel komt, je gaat eten en een volgende glucosegolf is in aantocht. Het is een cyclus.

Bij veel mensen herhaalt deze cyclus meerdere keren per dag. Ga maar na, iedere 2 tot 3 uur heb je honger. Dit maakt bepaalde diëten dan ook moeilijk vol te houden. De honger (biologie) wint het van de wilskracht (de wens om slank te zijn).

Koolhydraatarm eten helpt om deze cyclus te doorbreken. Koolhydraatarm eten helpt je lichaam ook de mogelijkheid te geven om vetreserves aan te spreken als energiebron.

Meer weten? In het e-boek Gezond in 10 stappen lees je hier veel meer over.

Gezondheidsvoordelen van koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm eten kent een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen. Ik heb ze onder elkaar gezet.

1. Koolhydraatarm eten leidt tot gewichtsverlies

Koolhydraatarm eten en vezel-, eiwit- en vetrijke voeding leidt tot meer gewichtsverlies dan diëten die vetarm en koolhydraatrijk zijn.

2. Verbetering van de bloedsuikerspiegel

Op lange termijn is een hoge bloedsuikerspiegel zeer schadelijk. Een hoge bloedsuikerspiegel kan uiteindelijk leiden tot overgewicht, obesitas hart- en vaatziekten, diverse soorten kanker, oogproblemen, osteoporosis en zenuwaandoeningen. Dit wil je niet, toch?

Koolhydraatarm eten laat de bloedsuikerspiegel niet snel stijgen. En dat is de bedoeling.

3. Verbetering van de bloeddruk door koolhydraatarm eten

Zout kan de bloeddruk verhogen. Dit is algemeen bekend. Maar suiker is ook een belangrijke oorzaak van een hoge bloeddruk. Veel mensen weten dit niet. Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op een hartaanval of een beroerte enorm.

Hartfalen is de belangrijkste en meest voorkomende doodsoorzaak in de wereld. Koolhydraatarm eten kan de bloeddruk weer verlagen.

4. Triglyceriden verlaagt

Triglyceriden is een ander woord voor bloedvet en ze zijn een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Koolhydraatarm eten kan dit risico verminderen.

Dit heeft te maken met het overschot aan glucose, wat omgezet wordt in vet en dat niet opgeslagen is in de vetreserves. Minder koolhydraten = minder glucose = is minder vetopslag = minder triglyceriden.

5. Cholesterolprofiel verbetert

Het cholesterolprofiel bestaat uit het “goede” HDL en het “slechte” LDL cholesterol. Eigenlijk kent cholesterol helemaal geen “goed” of “slecht”, maar dat is een ander verhaal.

6. Lichaamsvet neemt af

Doordat het hormoon insuline veel minder geactiveerd wordt, bij koolhydraatarm eten, kan het lichaam de vetreserves aanspreken als energiebron.

Lichaamsvet neemt af. Koolhydraatarm eten. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

7. Geen honger

Bij koolhydraatarm eten hoef je geen calorieën te tellen. Dit is gewoon gemakkelijk. De vetten, eiwitten en vezels verzadigen voor lange tijd, waardoor je automatisch minder calorieën per dag eet. Je ervaart dus geen honger.

Meer weten?

Koolhydraatarm eten heeft dus bijzonder veel gezondheidsvoordelen. Ik hoop dat de inzichten over koolhydraatarm eten je verder helpen en dat je de gezondheidsvoordelen ervaart. Want daar is het mij om te doen. Je ervaart pas veranderingen indien je overgaat tot actie.

Wil je meer weten over gezond leven? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen. .

Wil je meer weten over gezond eten in het algemeen? Lees dan het e-boek Gezonde Voeding. Het zal je verbazen hoe de voedingswereld in elkaar steekt. Best schokkend.

Koolhydraatarm eten en juist vet-, vezel-, en eiwitrijke voeding versnellen ons metabolisme. Hierdoor zou je afvallen. Meer over het extra verbranden van calorieën lees je in het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Een keuze die heel veel mensen maken; het e-boek Van Stress Naar Geluk.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Bronnen:
1. www.stuff.co.nz/life-style/well-good/teach-me/92072249/dr-libby-why-its-important-to-eat-real-food
2. www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2012/09/21/the-obesity-crisis-fake-food-vs-real-food/
3. www.authoritynutrition.com/how-to-eat-healthy/

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Net als jij wil ik gezond en gelukkig leven. Dit houdt in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop, er is teveel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. Zo lijkt ook de omzet van bepaalde bedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezond eten en gezond leven. Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik voor je schrijf. Ook heb ik de opleiding voor Voedingsdeskundige (HBO) succesvol afgerond en ben ik bezig om een online voedingadviespraktijk (NLbewustVoedingsadvies) op te zetten.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Verbeter je grip op koolhydraten

Lees meer
Gezonde levensstijl

7 Redenen waarom verzadigd vet niet ongezond is

Lees meer
Blog

Wat doen succesvolle mensen en hoe pas je dat zelf toe?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer