menu
NLbewustgezons logo

Een gezond dieet levert je tal van voordelen op. Zo helpt een gezond dieet om op gewicht te blijven of om af te vallen en het geeft je ook meer energie, je voelt je beter en je verkleint het risico om ziek te worden. Eigenlijk weten we dit allemaal, maar waarom is het zo moeilijk om een gezond dieet vol te houden? In deze blog krijg je 12 manieren om een gezond dieet vol te houden. 

Een gezond dieet

Met een gezond dieet bedoel ik natuurlijk niet dat je minder gaat eten, zoals bij een tijdelijk crashdieet of iets dergelijks. Met een gezond dieet bedoel ik dat je gezonde voeding en dranken kiest. Als je gezond eet, zou je niet eens op het aantal calorieën hoeven te letten. Iets waar bij veel diëten en afvalmethodes wel veel focus op ligt.Manieren om een gezond dieet vol te houden. Lees ook het e-boek Gezonde Voeding.

12 Manieren om een gezond dieet vol te houden.

Een gezond dieet bestaat kort gezegd uit volwaardige voeding. Hiermee bedoel ik, oorspronkelijke en zoveel mogelijk onbewerkte voeding. Hierbij kun je denken aan hele stukken vis, kip, vlees, groente, fruit, onbewerkte granen, peulvruchten, zaden, bonen, verse kruiden en paddenstoelen.

De onderstaande manieren helpen je om een gezond dieet langer vol te houden.

1. Realistische doelen

Een gezond dieet heeft effecten op je gevoel, je gewicht en op je gezondheid. Het is beslist de moeite waard om je er voor lange tijd aan te committeren. Maar door het stellen van onrealistische doelen – zoals 10 kilo afvallen in 10 weken – ontstaat een groot afbreuk risico.

Het blijkt dat mensen ontmoedigd en verdrietig raken wanneer ze dergelijke doelen niet halen. Hun zelfrespect en hun eigenwaarde kan dalen en het gevoel van ‘Zie je wel, ik kan het niet’, kan de kop opsteken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je realistische doelen stelt, dan zul je merken dat je ze ook daadwerkelijk kan halen. Dit motiveert enorm. Succeservaringen motiveren je namelijk bijzonder goed.

2. Wat motiveert je?

Waarom zou je eigenlijk een gezond dieet volgen? Doe je het voor jezelf, voor je kinderen, voor je partner of wil je gewoonweg niet meer zo vaak ziek, zwak en misselijk zijn?

Hou die motivatie in je gedachten, want in onze huidige maatschappij zijn de verleidingen – ‘Even een momentje voor jezelf’ ‘Vier uur….’ en noem ze maar op – enorm groot.

En natuurlijk zwicht je daar af en toe voor. Maar bedenk je steeds, wanneer je met zo’n koek, ijsje of hamburger in je handen staat, waarom je het juist niet zou eten. Is dat kleine genotsmomentje belangrijker dan je gezondheid, je kind of het feit dat je je steeds zwak en ziek voelt?

Meer weten en meer bereiken met motivatie? Download dit fantastische e-boek zodat je meer successen gaat ervaren.

3. Haal die rotzooi gewoon niet in huis

Een voorbeeld uit eigen keuken; ik ben dol op chips en op bepaalde borrelnootjes. Toch eet ik ze nooit, want ik haal ze niet in huis. Als ze namelijk in huis zijn, dan gaat zo’n zak open en voordat ik het weet is de bodem in zicht. Dit geldt ook voor koek. Klinkt dit bekend?

Natuurlijk eet ik wel eens chips en koek, maar lang niet elke week. Door iets niet in huis te hebben, eet je het ook niet. Simpel toch?

4. Nu maakt het toch niets meer uit

Herken je dit? Je wilt gezond eten, maar toch kon je dat koekje niet laten liggen. Daar voel je jezelf een beetje schuldig over en je denkt: ‘Het maakt nu toch niets meer uit’. Vervolgens eet je de rest van de schaal koek op. Het is ‘alles of niets’.

Een gezond dieet bestaat voor het grootste deel uit gezond eten, maar af en toe een koekje of een taartje kan best. Zorg ervoor dat je basis bestaat uit voedzame en gezonde voedingsmiddelen.

Als je de verleiding niet kon weerstaan – en je voelt je toch een beetje schuldig – probeer het dan te compenseren, door bijvoorbeeld wat meer te bewegen.

5. Gezonde tussendoortjes

Over trek en verleiding gesproken, natuurlijk krijg je af en toe trek. Hoe los je dat op? Omdat de aantrekkingskracht van de snoepautomaat soms best groot is, neem je zelf wat gezonde tussendoortjes mee.

Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn onder andere rauwe noten, cherry tomaatjes, komkommer, volle kwark, radijs en een gekookt ei.

6. Verander je voedings- en je beweegpatroon tegelijkertijd

Door te kiezen voor een gezond dieet en vaker te bewegen, verander je twee dingen tegelijk. Het blijkt dat die twee veranderingen elkaar versterken.

7. Reizen

In het buitenland is alles een beetje anders, dus ook het eten. In landen zoals Frankrijk, Spanje en Italië bedient met zichzelf al van een gezond dieet. De Mediterraanse keuken staat bekend als zijnde gezond.

Als je komende zomer naar een camping in het buitenland gaat leer dan alvast de namen van groenten, fruit, kip, vis en vlees uit je hoofd zodat je ernaar kunt vragen in de winkel.

8. Uit eten

Een gezond dieet handhaven als je uit eten gaat, kan lastig zijn. Restaurants serveren vaak wat grotere porties, lekkere sausjes en zalige taartjes. Maar zeg eens eerlijk, bederf je de pret als je bijvoorbeeld twee voorgerechten neemt? Is dat taartje na afloop wel nodig, of is een kopje koffie toe ook genoeg?

Bestel een groot glas water. Water verzadigd namelijk en zorgt ervoor dat je maag al redelijk vol is, voordat je gaat eten. Hierdoor eet je minder.

Manieren om een gezond dieet vol te houden. Lees ook het e-boek Gezonde Voeding.

9. Start de dag met eiwitten

Eiwitten verzadigen behoorlijk en houd je bloedsuikerspiegel in balans. Hierdoor verklein je het risico op hongergevoelens (en overeten) later op de dag.

Meer weten over een gezond dieet en over eiwitten (en koolhydraten en vetten)? Download ons basis e-boek over gezond eten. In korte tijd ontdek je heel veel nuttige en gezonde dingen.

10. Houd je vorderingen bij

Zelf houd ik mijn vorderingen bij op het gebied van sport in de app Runkeeper. Het maakt mijn sportieve activiteiten inzichtelijk en dat vind ik prettig. Het motiveert mij bijvoorbeeld om net wat meer te doen.

Je vorderingen kan je ook gemakkelijk bijhouden in een schriftje. Schrijf gewoon op welke gezonde dingen je hebt gegeten en gedronken en vermeld eventueel periodiek meetbare data. Hierbij kun je denken aan je gewicht, maar ook aan je gevoel van fitheid en vermoeidheid.

Door cijfers toe te kennen aan dergelijke mentale statussen maak je het inzichtelijk. Dit motiveert en stimuleert enorm.

11. Laat je lichaam wennen

Laat je lichaam wennen aan een gezond dieet. Het duurt ongeveer 21 dagen voordat je gewend bent aan een nieuwe gewoonte. Een beetje doorzetten dus, in de eerste 3 weken.

12. Vertel het anderen

Door anderen deelgenoot te maken van je gezonde gewoontes, maak je jezelf een soort van kwetsbaar en bevestig je tegelijkertijd – voor jezelf – je gezonde keuzes. Voor anderen wil je natuurlijk niet afgaan.

En, wat kan jij hiermee?

Ik hoop dat je geholpen bent met deze 12 manieren om een gezond dieet vol te houden. Wees niet te hard voor jezelf, gun jezelf de ruimte om foutjes te maken. Natuurlijk zwicht je af en toe voor een verleiding en eet je iets, dat je achteraf liever niet had willen eten. Dat gebeurt bij iedereen!

Al je meer wilt weten over een gezond dieet, lees dan dit uiterst informatieve basis e-boek. Het helpt je enorm.

Wellicht merk je dat je manier van denken, heel belangrijk is voor het slagen van een gezond dieet. Anders eten, vraagt immers om andere keuzes en die keuzes starten bij een andere gedachte.

Het begint dus in je hoofd. Je kunt veel meer dan je denkt. Ik heb hier speciaal een super motiverend e-boek over geschreven, dat je krachtiger en zelfverzekerder maakt.

Wil je meer weten over gezond leven en vind je het niet altijd even makkelijk om hetgeen wat je weet om te zetten in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Lees daarom het e-boek Gezond in 10 stappen omdat dit e-boek je daar daadwerkelijk bij helpt.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Bewegen

Maak tijd voor beweging, of maak tijd om ziek te zijn.

Lees meer
Afvallen

Hoe eiwitshakes je helpen afvallen en je buikvet kwijt te raken

Lees meer
Afvallen

Kun je zomaar naar de fysiotherapeut?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update