Wat wil de voedingsmiddelenindustrie dat jij niet weet?
Koop jij je voedingsmiddelen bewust in, lees je de etiketten en let je op het aantal calorieën, suikers, koolhydraten, vetten en eiwitten die er in het product zitten? Als je denkt dat alle informatie op het etiket staat, lees dan verder. De voedingsmiddelenindustrie heeft een paar geheimen, waarvan ze niet wil dat jij ze weet. Je leest over deze geheimen van de voedingsmiddelenindustrie in deze blog. Ik zal je alvast een hint geven; deze geheimen vind je niet terug op het etiket.
8 “Geheimen” van de voedingsmiddelenindustrie
De voedingsmiddelenindustrie wordt gedomineerd door een klein aantal spelers. Ik zal ze in deze blog niet bij naam noemen, omdat ik al eens een advocaat op mijn dak heb gekregen, vanwege een blogpost. Maar waarschijnlijk ken je de namen en de merken van deze multinationals zelf ook wel. Het zijn internationaal opererende conglomeraten, die vrijwel allemaal genoteerd staan op een aandelenbeurs.
Wat wil de voedingsmiddelen liever niet dat je te weten komt?
-
Een klein aantal bedrijven domineren het aanbod
Hoewel je letterlijk duizenden en soms wel tienduizenden verschillende soorten voedingsmiddelen in een supermarkt vindt, wil je voedingsmiddelenindustrie liever niet dat je weet dat er slechts een handvol bedrijven is die al die producten fabriceert. Je kunt je voorstellen dat deze bedrijven winsten koesteren om hun aandelenkoersen hoog te houden, zodat daarmee de aandeelhouders tevreden zijn. Er kunnen dan wel eens keuzes gemaakt worden, waarbij gezonde ingrediënten van een bepaald voedingsmiddel, vervangen worden door een goedkoper alternatief.
-
Suiker kan afhankelijkheid veroorzaken
In veel bewerkte voedingsmiddelen is suiker verwerkt. Volgens de ene partij consumeert de gemiddelde Nederlander mede hierdoor 24 kilo per jaar, volgens anderen kan dat oplopen tot 32 kilo of zelfs meer. Het is in ieder geval veel te veel. Daarnaast lopen er onderzoeken om de verslavende werking van suiker wetenschappelijk vast te stellen en er bestaan onderzoeken die dit al aantonen. Suiker stimuleert namelijk de neurotransmitter dopamine. Dopamine is zogenaamd feel good stofje. Het regelt je beloningssysteem. Kort gezegd werkt het als volgt; je eet iets waar suiker in zit en de dopamine zorgt ervoor dat je een lekker gevoel krijgt. Vervolgens ebt dat gevoel weg, waardoor je behoefte kan krijgen naar een volgend hapje met verwerkte suikers. En zo kan er gemakkelijk een spiraal ontstaan van afhankelijkheid van suiker.
-
Gezonde claims kunnen je verleiden
De bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie schotelen je tal van producten voor met claims als “0% vet”, “light”, “Nu met minder…”. Die claims kunnen verleidelijk werken want terwijl jij kijkt naar die “gezonde” ingrediënten, zouden er ook andere, minder gezonde ingrediënten aan het product kunnen zijn toegevoegd. Hierbij kun je denken aan transvetten, extra suiker of zout. In het boek “Zout, Suiker, Vet. Hoe de voedingsindustrie ons in zijn greep houdt”, beschrijft de Amerikaanse auteur Michael Moss welke strategieën de voedingsmiddelenindustrie hanteert om dit voor elkaar te krijgen.
-
Vetvrij is niet altijd gezond
Dat een product vetvrij is, hoeft nog niet te betekenen dat het dan ook gezond is. Gezonde vetten zijn bijvoorbeeld de onverzadigde vetten zoals omega 3. Daarnaast kan een vet uit een artikel worden gehaald en zijn vervangen door extra suiker of zout.
-
Sommige bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie zijn eigendom geweest van tabaksproducten
Tabaksproducenten waren uitermate bedreven in marketing en het beïnvloeden van de publieke opinie. Hiervoor werden weinig middelen geschuwd. Hoewel het niet gemakkelijk is aan te tonen, hebben de tabaksbedrijven hun trucs vertelt aan een aantal bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie. Je kunt hierbij denken aan het lobbyen bij politici en het sponsoren van onderzoek, waaruit naar voren komt dat hun producten gezonde eigenschappen bevatten, om zo een positief imago te creëren.
-
De enorme impact van bestrijdingsmiddelen
Hoewel de impact van bestrijdingsmiddelen niet direct voelbaar is, vind ik het toch vreemd dat de toename van dergelijke middelen verbanden vertoont met de toename van allerlei allergieën, concentratie stoornissen, ziekten als kanker enzovoort. Een feit is wel dat je lichaam er veel moeite mee heeft om die bestrijdingsmiddelen te verwerken. Zelf drink ik dagelijks een glas tarwegras omdat tarwegras eigenschappen bevat die je lichaam helpt te ontgiften.
-
Er bestaat een machtige lobby
Zowel in Brussel als in Washington bestaat een machtige lobby van bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie. Wat daar allemaal besproken en bepaald wordt en wat de impact is van al die inspanningen, is niet altijd duidelijk. Maar goed, het zal zinvol zijn want zo’n lobby kost geld en het is meestal de bedoeling van ene bedrijf om het geld, dat het ergens aan besteedt, terug te verdienen.
-
Marketing gericht op kinderen
Bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie zetten niet zomaar een afbeelding van een leuke cartoon op een pak hagelslag of op een leuk toetje. Kinderen kunnen weinig weerstand bieden wanneer ze hun cartoonheld of -heldin op een verpakking zien staan. Helaas blijken deze producten veelal energie- en suikerrijk te zijn. Hierdoor kunnen kinderen ongemerkt teveel calorieën binnen krijgen. Thans is ongeveer 1 op de 8 kinderen te dik.
Conclusie
Zonder dat je het door hebt, spelen er grote krachten op het gebied van je dagelijkse eten. Dan is in deze blog niet eens het onderwerp neuromarketing, marketing gericht om je koopbeslissing te beïnvloeden en het ontstaan van de Schijf van Vijf en de Voedselpiramide (U.S.A.) niet eens besproken. Wanneer je wilt weten hoe voeding je gezondheid en je gevoel beïnvloed en hoe je je fitter kunt voelen en worden en zelfs kilo’s kunt afvallen, lees dan de e-boeken Gezonde Voeding en Afvallen Veranderen. Deze e-boeken voorzien je van inzichten en handvatten die je gemakkelijk kunt toepassen en als je dat doet, dat de resultaten vrij snel merkbaar zijn.
Bron: http://www.livestrong.com/