Menu

Blog

Cart

2018-11-15

Wat is hoge bloeddruk? Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor om een hartaanval te krijgen. Het is een veel voorkomende aandoening. Je hebt de kans op een hoge bloeddruk van 20%, wanneer je 30 jaar en ouder bent. Aangezien bijna alle lezers van deze blog in deze leeftijdscategorie zitten, is dit dus best een relevant onderwerp. In deze post lees je wat een hoge bloeddruk precies is, wat de mogelijke gevolgen zijn en hoe je hoge bloeddruk kunt voorkomen. 

Wat is hoge bloeddruk eigenlijk?

Wat is hoge bloeddruk? De naam zegt het eigenlijk al een beetje. Hoge bloeddruk houdt in dat de druk van je bloed, op je bloedvaten, te hoog is. Je kunt dit meten met een tensiemeter. Wellicht ken je die nog wel van de schooldokter, of de huisarts, waar je vroeger nog wel eens kwam.

Bloeddruk verlagen gezond. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen

Een tensiemeter is een manchet dat rond je bovenarm wordt aangebracht en vervolgens wordt opgeblazen. De tensiemeter meet de druk op het moment dan je hart het bloed door je lichaam heen pompt. Dit heet de bovendruk.

De bovendruk ligt rond of net onder de 140. Dan bestaat er nog een onderdruk, deze zie je op het moment dat je hart zich ontspant. De onderdruk behoort minder dan 90 te zijn. Een gezonde bloeddruk ligt dus binnen de marge van 140/90. Wanneer dat wel het geval is, dan is er sprake van hoge bloeddruk.

Je hebt een hoge bloeddruk. En dan?

Stel, je hebt een hoge bloeddruk. Wat dan? Gaan dan de alarmbellen af, is er dan nood aan de man? Pilletje erin en klaar?

Een hoge bloeddruk dien je wel te behandelen, het is ongezond en soms zelfs levensbedreigend om er mee te blijven rondlopen. Waarom?

Door een hoge bloeddruk kunnen vitale organen zoals je hart zelf, je nieren en hersenen erdoor beschadigd raken. Hierdoor ontstaat bijvoorbeeld de kans op nieraandoeningen, hersenbloedingen en hartaandoeningen.

Geen prettig vooruitzicht dus. Hoog tijd om er achter te komen hoe hoge bloeddruk ontstaat en wat je dus kunt doen om het te voorkomen

Hoe ontstaat hoge bloeddruk?

Medisch gezien is er niet slechts 1 oorzaak te noemen, waar hoge bloeddruk vandaan komt. Er zijn dus meerdere oorzaken. Je kunt de oorzaken van hoge bloeddruk vinden in, te weinig lichaamsbeweging, veel stress, roken en bepaalde voedingsgewoonten.

Mensen die teveel zout eten, lopen veel risico op een hoge bloeddruk. Met zout eten, wordt niet alleen het zout bedoeld dat je op je eten strooit, tijdens het bereiden of het eten ervan. Juist het zout dat je niet ziet, speelt hierbij een belangrijke rol.

In veel bewerkte voedingsmiddelen, zoals mee-neem-maaltijden, snacks, soepen en sauzen uit pak of uit blik, is zout verwerkt. Check de etiketten maar eens. Gemiddeld eet de Nederlander dagelijks, als gevolg van het toegevoegde zout, 4 tot 5 maal meer zout dan dat je nodig zou hebben.

Ontstaat hoge bloeddruk door stress?

Er zijn ook mentale aspecten die hoge bloeddruk kunnen veroorzaken. Onderzoeken hebben de relatie aangetoond tussen proefdieren die voor lange tijd aan stress werden blootgesteld en hoge bloeddruk.

Als dat voor proefdieren geldt, hoeft dit natuurlijk niet voor mensen te gelden. In hoeverre is de samenstelling van een rat gelijk aan die van een mens? Toch is hier wel degelijk het een en ander van aangetoond.

Veel mensen die aan hoge bloeddruk leiden, blijken vaak onder psychische spanningen te leven. Het blijkt dus dat bepaalde emoties, zoals angst, ongerustheid en woede zich kunnen manifesteren in fysieke gebreken.

De laatste jaren is er hier wat meer aandacht voor gekomen. Hoe je je voelt, heeft dus invloed op je gezondheid. Deze mensen nemen dan meestal een kalmeringspilletje, die de symptomen bestrijden. De bloeddruk zal afnemen omdat men wat kalmer wordt, maar de oorzaak, ofwel redenen die de spanning veroorzaken, neemt niet af.

Meer weten over de invloed van stress op je lijf? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Neurotransmitters en bloeddruk

Sinds niet al te lange tijd, is er bij artsen (echter, lang niet alle artsen) belangstelling ontstaan over de rol die neurotransmitters spelen op je fysieke gestel. Neurotransmitters zijn een soort hormonen. Ze worden geproduceerd door diverse klieren op diverse plekken in je lichaam.

Neurotransmitters worden geactiveerd wanneer je een bepaalde emotie ervaart, of wanneer je bepaalde fysieke handelingen verricht, zoals sporten en seks.

Een aantal van die neurotransmitters ken je wel; adrenaline, cortisol, dopamine en endorfine.

Neurotransmitters zijn als het ware de boodschappers van je lichaam. Wanneer je schrikt bijvoorbeeld, dan maak je adrenaline aan. Hierdoor wordt je alert, je hartslag stijgt en je bent snel in staat om ergens op te reageren. De aanmaak van adrenaline zorgt dus voor een boel fysieke processen.

Wat is daar nu interessant aan? Nou, een bepaalde concentratie van een bepaalde neurotransmitter heeft dus fysieke gevolgen. Hoe jij je voelt heeft dus invloed op je gezondheid. Neurotransmitters kunnen dus je bloeddruk veranderen.

Dus, wanneer je gestrest bent, of angstig, ongerust of boos dan maakt je lichaam dus wat meer neurotransmitters aan, die daar verband mee houden. Dit heeft vervolgens zijn effect op je hart- en bloedvaten en ook op je organen en hersenen.

Meer weten over neurotransmitters? Download het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk. Daarin lees je alles over deze stofjes.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

Wat kun je dus doen?

Hoge bloeddruk is dus nogal een ongrijpbaar ding. Er bestaat niet 1 aanwijsbare reden, dat het veroorzaakt. Echter is wel aangetoond dat voeding en je mentale welzijn van invloed zijn. In deze blog is de rol van zout beschreven en die van neurotransmitters.

Zout kun je aan de ene kant gemakkelijk, voor een groot deel, uit je voedingspatroon schrappen. In Nederland eten we er toch teveel van, omdat zout verwerkt zit in tal van voorbewerkte voedingsmiddelen.

Zout zit ook in brood en bepaalde groeten. Wanneer je “zoutloos” eet, dat wil zeggen, je voegt zelf geen zout toe aan je eten en tijdens de bereiding ervan, dan krijg je toch genoeg zout binnen.

De rol van neurotransmitters is wellicht wat ingewikkelder. Want, hoe zorg je er nu voor dat je bijvoorbeeld minder vanuit de emotie angst handelt?

Er bestaan 2 basisemoties; angst en liefde. Verreweg de meeste mensen handelen vanuit angst. Je kunt niet van de een op de andere dag besluiten, om maar vanuit liefde te gaan handelen en denken. Dat gaat niet, dat is een geleidelijk proces.

Wat je wel kunt doen, is om dagelijks spanning te ontladen. Wanneer je iets doet wat je leuk vindt, zoals een hobby of een sport, ontlaad je je dagelijkse portie stress en maak je bepaalde neurotransmitters aan, die je een goed gevoel geven, zoals dopamine en endorfine.

Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk om meer over die neurotransmitters te weten te komen.

Wil je gezonder leven, geen hoge bloeddruk en heb je maar weinig tijd om alles zelf (grondig) uit te zoeken? Heb ik voor je gedaan. Lees het e-boek Gezond in 10 stappen. In korte tijd kom je super veel te weten. Ook een aantal bizarre zaken.

Stress is dus niet goed voor je en succes helpt. Hoe word je nou succesvol? Als je de moed hebt om jezelf echt eens aan te kijken in de spiegel, lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

Meer van mij horen? Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis geen gezonde tips meer.

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingsadviseur en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Krachttraining om af te vallen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Vergeet de calorieën, focus op de kwaliteit van eten

Lees meer
Gezonde levensstijl

Meditatie voor beginners, 7 tips

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer