menu
NLbewustgezons logo

Wandelen is bijzonder gezond voor je. Het is super simpel en het heeft tal van voordelen voor je gezondheid. Zo draagt wandelen bij aan een goed humeur, een gezond gewicht en aan een slankere taille. Hoe mooi is dat? Regelmatig wandelen helpt ook om fit te blijven. Tevens loop je met wandelen zeer weinig risico op blessures. Dit maakt het dat wandelen voor heel veel mensen goed te doen is. Wandelen is zelfs zo gezond dat je, door regelmatig te wandelen ook bepaalde gezondheidsrisico’s vermindert. Zo helpt regelmatig wandelen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes 2 en kanker te verminderen. Wat maakt wandelen zo gezond? Je leest het in deze blog. 

Wandelen en je gezondheid

Wandelen heet tegenwoordig overigens hiken. Mooie naam, klinkt sexy en toch blijft het wandelen. Wat doet wandelen eigenlijk voor je gezondheid? Heel veel, je verbrandt er bijvoorbeeld calorieën mee.

Je lichaam verbrandt de hele dag door calorieën. Ook als je slaapt. Die calorieën zijn nodig om allerlei lichaamsprocessen in gang te houden. Denk hierbij aan ademen, denken, het verteren van je eten, bewegen en nog veel meer.

Wandelen, afvallen en een slankere taille. Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Door te wandelen, verbrandt je lichaam net wat meer calorieën. De hoeveelheid calorieën die je verbrandt hangt af van een aantal factoren. En dit hangt onder andere af van je leeftijd, hoe vaak je beweegt, je lichaamsgewicht en je geslacht.

Hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt, hoe beter je in staat bent om een gezond gewicht te handhaven. Wandelen helpt bij het in stand houden van een gezond gewicht en wandelen helpt ook om dagelijks meer calorieën te verbranden. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar toch is dat niet zo.

Wandelen en afvallen

Veel mensen brengen grote delen van de dag zittend door. Ga maar na; je zit in de auto, je zit achter een bureau om je werk te doen en ’s avonds zit je op de bank. Je zit te lunchen en je zit ook tijdens het diner. We zitten eigenlijk heel erg veel.

De mens is juist gemaakt voor matig intensieve bewegingsvormen zoals wandelen. Onze prehistorische voorouders deden overdag bijna niet anders dan wandelen.

Hoeveel calorieën verbrand je door te wandelen?

Laten we maar eens kijken naar hoeveel calorieën je verbrandt door te wandelen. Per kilometer die je wandelt, verbrand je zo’n 62 calorieën. Het aantal calorieën dat je verbrandt is natuurlijk afhankelijk van je gewicht, je geslacht, je leeftijd en van andere factoren.

Meer weten over het verbranden van (meer) calorieën en hoe je dit kan versnellen? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Hoeveel calorieën verbrand je door te joggen?

Als mensen willen afvallen, dan denken ze vaak niet aan wandelen. Liever trekt men hardloopschoenen aan om een rondje te joggen. Maar verbrand je daar nou zoveel meer calorieën mee?

Met joggen verbrand je ongeveer 15 calorieën per kilometer meer, dan dat je met wandelen doet. Dit aantal is ook weer afhankelijk van factoren zoals snelheid, lichaamsgewicht, leeftijd en geslacht.

Door te wandelen verbrand je dus aardig wat calorieën. Wat nog mooier is, is dat bijna iedereen in staat is om een stuk te wandelen en je kunt het veel langer volhouden dan joggen.

Hieronder vind je nog 4 voordelen van wandelen.

1. Wandelen helpt bij het behoud van magere spiermassa

Wanneer mensen willen afvallen, verliezen ze niet alleen lichaamsvet. Ze verliezen ook spiermassa. En dat is heel erg zonde. Spieren consumeren dagelijks namelijk veel meer calorieën dan lichaamsvet.

Spiermassa is een belangrijke aanjager van je metabolisme. Wil je meer weten over het versnellen van je metabolisme? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Als mensen willen afvallen, dan zorgen zij er meestal voor dat ze dagelijks meer calorieën verbranden, dan dat ze ervan binnen krijgen. Dit principe gaat echter niet altijd op.

Hoe zit dat?

Een gram voedingsvet levert veel meer calorieën dan 1 gram eiwitten of koolhydraten. Om nu te stellen dat voedingsvet je dik maakt en koolhydraten en eiwitten niet, gaat te ver. Je lichaam gebruikt de verschillende type calorieën namelijk op verschillende manieren. Daardoor is het effect ervan, op je lichaam ook anders.

Koolhydraten veranderen tijdens de spijsvertering bijvoorbeeld (onder andere) in glucose. Glucose wordt direct aangewend voor energie, of het wordt opgeslagen als lichaamsvet. Voedingsvetten worden bijvoorbeeld veelal gebruikt voor de aanmaak van hormonen en ze helpen je langer verzadigd te blijven.

Ook heeft je lichaam er meer moeite mee om voedingsvetten te verteren dan bij koolhydraten het geval is. Hierdoor gebruikt je lichaam een deel van de calorieën die voedingsvetten leveren, voor het verteren en het verwerken ervan.

Minder calorieën eten, om af te vallen werkt dus niet. Het werkt zelfs averechts.

Voedingsvetten verzadigen ook veel beter dan koolhydraten. Wil jij ook verantwoord afvallen en ben je het beu om steeds weer aan te komen? Mooi, volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Je hoeft geen calorieën te tellen en je gaat zonder honger afvallen.

2. Wandelen helpt bij een slankere taille

Een dikke buik en taille staat in relatie tot vele gezondheidsrisico’s. Denk hierbij aan verhoogde risico’s op diabetes 2 en hart- en vaatziekten. Hartziekten zijn een van de meest belangrijke doodsoorzaken in het westen.

Je wilt toch niet chronisch ziek worden?

Dagelijks matig intensieve beweging, zoals wandelen, helpt je om buikvet te verliezen. Dit komt omdat je vetreserves de energie leveren die nodig is om het wandelen vol te houden. Na een minuut of 20 wandelen schakelt je lichaam over van glucoseverbranding (koolhydraat) naar vetverbranding.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je regelmatig gaat wandelen. Fietsen en andere vormen van matig intensieve beweging helpen ook.

3. Wandelen verbetert je stemming

Door te wandelen maakt je lichaam onder andere de neurotransmitter serotonine aan. Serotonine geeft je een prettig gevoel.

Fysiek actief zijn zorgt er sowieso voor dat je hersenen gevoeliger zijn voor neurotransmitters zoals serotonine, dopamine en endorfine.

Ook helpen activiteiten zoals wandelen en fietsen om gevoelens van angst, stress en depressie te verminderen. Aan de andere kant zorgen fysieke activiteiten voor een lekker, ontspannen en gelukzalig gevoel.

Neurotransmitters dragen sterk bij aan je gevoel en je gemoedstoestand. Het mooie is, dat je de aanmaak van neurotransmitters kan controleren. Wil je er meer over weten? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk.

4. Wandelen kan helpen om slank te blijven

Mensen die zijn afgevallen, blijven meestal niet slank. Heel vervelend, alle inspanning voor niets. Binnen 2 jaar zijn verreweg de meeste mensen weer op hun oude (te hoge) gewicht. En als dat al niet vervelend genoeg is, zijn ze zelfs zwaarder dan voordat ze gingen afvallen.

Regelmatig bewegen (en de juiste voeding) helpt bij het handhaven van een gezond gewicht. Regelmatig lopen draagt hier ook aan bij.

Hoe integreer je wandelen in je levensstijl?

Lichamelijk actief zijn heeft tal van voordelen. Hierbij kun je denken aan het verbeteren van je conditie, je gemoedstoestand (je wilt toch gewoon een “lekker” gevoel?) en je lichaamsgewicht. Ook helpen lichamelijke activiteiten zoals lopen om chronische ziekten te voorkomen.

Om van die gezondheidseffecten te profiteren is het wel van belang dat je ongeveer 2,5 uur per week wandelt. Fietsen kan natuurlijk ook. Hoe zorg je er nou voor dat je meer kan lopen (of fietsen)?

Simpele manieren om actiever te zijn

Gebruik een stappenteller of een app om je calorieën en je activiteiten bij te houden. Zelf gebruik ik al jaren de app RunKeeper. Een stappenteller of een app motiveert je om net wat meer te bewegen. Zet hem aan als je gaat wandelen. Werkt erg stimulerend en motiverend.

Heb je een hond? Laat de hond wat langer uit. Loop een rondje extra. Vooral ’s avonds, na een dag werken kan dit bijzonder verhelderend zijn. Niet alleen goed voor de calorieën. Het helpt je ook om stress te ontladen.

Maak een ommetje tijdens de lunchpauze of loop naar je collega toe als je wat wilt vragen. Beperk mailverkeer en/of bellen. Maak communicatie persoonlijker, door naar de persoon tot te lopen.

Neem de trap op kantoor.

Fiets naar je werk.

Loop naar de bushalte. Neem niet de bushalte die het dichts bij je huis of bij je kantoor is. Stap een halte later in (als je van huis gaat) en stap een halte eerder uit (als je bij je werk komt).

Parkeer je auto wat verder van kantoor, als je toch genoodzaakt bent met de auto te komen.

Ga vaker naar het bos met de kinderen. Ga lopend je boodschappen doen. Doe vaker huishoudelijke klusjes.

Alle kleine beetjes helpen om meer aan beweging te doen. Zelf probeer ik om dagelijks minimaal 1 uur fysiek actief te zijn. Daarom fiets ik naar mijn werk (dagelijks 1 uur), doe ik 2 keer per week een uur aan CrossFit en ga ik regelmatig wandelen met mijn dochter Bo.

Ook hebben wij thuis een roeiapparaat staan. Als ik vind dat ik niet genoeg heb bewogen, dan ga ik gewoon een stuk roeien.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

Meer weten?

Fysiek actief zijn levert dus bepaalde gezondheidsvoordelen op. Het verbrandt meer calorieën en het stimuleert de spiergroei en je metabolisme. Als je wilt afvallen, of een gezonder gewicht nastreeft dan is de juiste keuze in voeding ook belangrijk. De calorieën van vetten, eiwitten en koolhydraten hebben immers ieder een andere uitwerking op je lichaam.

Wil jij ook verantwoord afvallen? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Meer weten over gezond eten, leven en een gezond gewicht? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen. Hoe meer je weet over gezond eten en gezond leven hoe beter het is, toch?

Lichamelijke activiteiten zoals wandelen beïnvloeden ook de aanmaak neurotransmitters en daarmee je humeur en hoe je je voelt. Wil je daar meer over weten? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

NLbewustvoedingsadvies

Hiking of gewoon wandelen is dus gezond voor je en het draagt ook bij aan een gezond gewicht. Helaas hebben je inspanningen geen effect wanneer je niet goed eet. Als voedingsadviseur kan ik je daar alles over vertellen.

Boek daarom ook een consult voor persoonlijk voedingsadvies.

Een consult is online en dit scheelt je een boel reistijd. Tijdens het gesprek gaan we in op jouw persoonlijke situatie zodat je de tips en inzichten gemakkelijk in jouw leven kunt uitvoeren.

Binnen 24 uur neem ik contact met je op, nadat je de bestelling rond hebt gemaakt.

Ontvang ook de maandelijkse update, vol gezonde en nuttige info die je leven leuker en gezonder maakt.

Maandelijkse updates

Bron:
https://www.healthline.com/nutrition/walking-for-weight-loss

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Mentaal welzijn

Is 2015 nog geen succes voor je? Hoe je dat toch nog voor elkaar krijgt

Lees meer
Afvallen

Hoe kun je afvallen volhouden? 12 Tips

Lees meer
Blog

Hypes rond gezonde voeding, wetenschap en economie

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update