menu
NLbewustgezons logo

Verzadigd vetLange tijd was verzadigd niet zo populair, de afgelopen 40 jaar. Verzadigd vet was niet zo gezond, terwijl onverzadigd vet wel gezond was. Verzadigd vet vind je onder andere voor in vlees en kokosvet en onverzadigd vet in olijfolie en noten. We deden er beter aan om meer koolhydraten te eten, zo luidde het advies. Vet – en vooral verzadigd vet – zou hart- en vaatziekten veroorzaken, tot een hoog cholesterolgehalte leiden en je zou er dik van worden. Dus was het devies om vet te vermijden. Ten onrechte, zo laten tal van recente wetenschappelijke onderzoeken zien. Vet is goed en ook verzadigd vet kan je gewoon eten. Hoe het zit, ontdek je in deze blog.  

Verzadigd vet is goed

Vet en dus ook verzadigd vet doet je goed. Tal van recentere onderzoeken laten zien dat verzadigd vet lang niet zo ongezond is als dat altijd beweerd is. Het gaat zelfs een stapje verder, zo stelt Daan de Wit in zijn boek Weet Wat Je Eet, ‘De uitspraken van onze overheden over verzadigde en onverzadigde vetten beginnen te wankelen zodra je de wetenschap erbij pakt’.

Waarom is verzadigd vet dan gezond?

Het is natuurlijk een leuke bewering, dat verzadigd vet gezond is, maar waarom is het gezond en wat doet het dan? Nou, gezonde vetten:

  • geven je energie
  • zijn voedend
  • zorgen voor een verzadigd gevoel, waardoor je er minder van eet
  • bouwen je lichaam op
  • kunnen er zelfs voor zorgen dat je afvalt
  • zouden zelfs ziektes kunnen voorkomen of genezen

Dat zijn me nogal een paar stellingen! Echter, Daan werkt in zijn boek de punten heel erg goed uit. Hij laat diverse wetenschappers aan het woord en hij beschrijft ook de standpunten van het Voedingscentrum en het Nederlands Huisartsen Genootschap. De meningen verschillen, zoals je waarschijnlijk al bedacht had.

Wat doen die vetten dan, waarom ze zo gezond zouden zijn?

Vitamines

Vet bevat de vitaminen A, D, E en K. Dit zijn de vetoplosbare vitaminen. Die vitamines zijn belangrijk voor tal van processen en functies in je lichaam.

Afvallen

Goede vetten voeden en verzadigen je, waardoor je naar verhouding minder calorieën zult eten op een dag. Hierdoor bestaat de kans dat je afvalt. Je eet immers minder. Afvallen door middel van vet in je eten, had je daar al van gehoord?

Je wordt niet dik van vet eten, net zoals je geen aderverkalking krijgt van calcium en je niet groen wordt van groene groente, stelt de Zweedse professor Frederik Nyström.

Nyström heeft onderzoek gedaan naar voeding en obesitas.

Voor veel mensen zal een grotere inname van vet betekenen dat zijn zich meer voldaan voelen en dat ook langer blijven voelen, in plaats van iedere 5 minuten iet te willen eten. Je voelt je niet voldaan na het drinken van een glas cola of na het eten van een beker bijna vetvrije fruityoghurt vol suiker.

Ziekten voorkomen en zelfs genezen

Robert Hoenselaar is een kritische diëtist en hij heeft eens gekeken naar de aanbevelingen van de Nederlandse overheid rond verzadigd vet. Hij meldt het volgende:

De resultaten en conclusies van de adviescommissies over de consumptie van verzadigd vet in relatie tot hart- en vaatziekten komen niet overeen met de wetenschappelijke literatuur.

Dat is nog niet alles, want Hoenselaar stelt ook dat de commissies de overgrote meerderheid van het beschikbare onderzoek weg hebben gelaten om tot een advisering te komen.

Ook stelt hij dat als die commissies alle wetenschappelijke literatuur over verzadigd vet hadden gebruikt, zij tot de conclusie waren gekomen dat het niet zulke grote risico’s vormen voor hart- en vaatziekten.

Waarom kreeg vet haar slechte imago?

Ancel Keys – daar is hij weer – bekend van de 7 Landen Studie, probeert in 1953 aan te tonen dat er een verband bestaat tussen hart- en vaatziekten en het consumeren van vetten. Hij bestudeerde hiervoor 22 landen in totaal, maar hij had voor het gemak, de resultaten van 15 landen, buiten beschouwing gelaten.

In die 15 landen, bleek namelijk totaal geen verband te bestaan die zijn stelling kon ondersteunen. Maar toch werden de beweringen van Keys overgenomen door de autoriteiten en werd vet opeens slecht. Vervolgens kregen burgers wereldwijd het advies om wat meer koolhydraten te eten.

Inmiddels is duidelijk dat niet verzadigd vet, maar juist koolhydraten overgewicht en hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken (1).

En, wat kan jij hiermee?

De calorieën uit vet, dus ook uit verzadigd vet, geven je een vol gevoel, waardoor je niet overeet. Het vet wordt door je lichaam omgezet in energie en het vet bevat ook nog eens de nodige bouwstoffen.

Er bestaat geen link tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten (2) en de ‘vet is slecht’ claim van de afgelopen 40 jaar bleek op wetenschappelijke onjuistheden te berusten. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je alleen nog maar vet gaat eten. Een goede mix is aan te bevelen.

Naast vetten heb je eiwitten en complexe koolhydraten nodig als brand- en bouwstoffen. De natuurlijke
voedingsmiddelen die deze macronutriënten leveren de nodige vitamines, mineralen en vezels. Kies dus voor mager vlees, vis, noten, kokosvet, olijfolie, arachideolie, geitenkaas, groente, hele stukken fruit, volle granen en als je zo graag zuivel wilt, kies voor volle en ongezoete zuivelproducten. 

Er is nog veel meer te vertellen over verzadigd vet en over gezond eten in het algemeen. In het boek Weet Wat Je Eet ontdek je veel meer over de oude wijsheden over eten, gecombineerd met de nieuwste wetenschap. Je zult een flink aantal opmerkelijke ontdekkingen doen en versteld staan over hoe jou eten eigenlijk in elkaar steekt. Soms is dat best shockerend.

Bronnen:
Weet wat je eet, Gezond eten op basis van de oudste kennis en de nieuwste wetenschap, Daan de Wit, ISBN 978 90 5594 955 7

(1) http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/carbohydrates/carbohydrates-and-blood-sugar/
(2) http://www.telegraph.co.uk/journalists/sarah-knapton/10703970/No-link-found-between-saturated-fat-and-heart-disease.html

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Succesvol afvallen in 2016. 7 Effectieve strategieën.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Eiwitrijk voedsel 20 smakelijke voorbeelden

Lees meer
Redactie

Waarom calcium zo belangrijk voor je is

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update