menu
NLbewustgezons logo

Weet wat je eet. Lekker eten.Gezond eten, het klink makkelijker, maar er wordt moeilijk over gedaan. Journalist Daan de Wit heeft er 2 jaar onderzoek en uitgebreide studie naar gedaan. In zijn boek ‘Weet wat je eet’, toont hij aan dat heel veel officiële voedingsadviezen zijn ingehaald door nieuwe en amper overeind blijven door heel erg oude feiten. De ondertitel van het boek luidt dan ook niet voor niets ‘Gezond eten op basis van de oudste kennis en de nieuwste wetenschap’. Ik vind het een super goed boek, waarin Daan alles heel helder uiteen zet. De komende tijd zal ik dan ook wat vaker aandacht aan het ‘Weet wat je eet’ besteden. 

Gezond eten op basis van de oudste kennis

Hoe oud is die kennis dan over gezond eten? Daan de Wit beschrijft dat gezond eten, het eten zou zijn zoals dat van onze prehistorische voorouders uit het paleolithische tijdperk. Het eten uit dat tijdperk wordt tegenwoordig ook wel aangeduid als paleo. Je lichaam hunkert naar dergelijke natuurlijke voeding want het bevat veel vetten, eiwitten, mineralen, vezels en vitaminen.

Dat je lichaam hunkert naar gezond eten is geen nieuws, dat wist je zelf ook wel. Maar het punt is dat ons moderne eten te weinig voedt, te veel toxische stoffen bevat en het tekorten schept. Het eten dat je lichaam zou willen, is er dus te weinig. En dat legt Daan heel erg goed uit in zijn boek ‘Weet wat je eet’.

Vullen en niet voeden

Veel voedingsproducten bijvoorbeeld die je in de supermarkt aantreft, vullen wel maar voeden te weinig. Ook beginnen de uitspraken van overheidsorganisaties te wankelen over verzadigde en onverzadigde vetten, wanneer je de wetenschap er eens goed op naslaat. Er werd jarenlang verteld dat vet slecht voor je zou zijn. Echter gezonde vetten blijken je energie te geven, te voeden en ze geven je een verzadigd gevoel, zodat je er niet teveel van eet.

Cholesterol

Zo zijn er ook uitspraken gedaan over cholesterol die niet geheel kloppen met de werkelijkheid. Nog steeds wordt gesteld dat vetten in je eten je cholesterolwaarden zou laten stijgen en hoge cholesterolwaarden zouden hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.

Het blijkt echter dat je lichaam 80 tot 90% van het cholesterol zelf aanmaakt en dat je het niveau ervan amper met eten kan beïnvloeden. Cholesterol blijkt ook een heel nuttig stofje. Het wordt door je lichaam gebruikt om ontstekingen in de bloedvaten te herstellen.

Cholesterol is dus heel nuttig om ontstekingen te herstellen en die ontstekingen komen juist van suikers. We eten niet alleen teveel suiker – in tal van bewerkte voedingsmiddelen is het toegevoegd – we eten ook teveel geraffineerde koolhydraten en drinken teveel fructose. Je lichaam is daar niet zo blij mee.

Een gezond gewicht begint in de keuken

Dit beeld herken je wel; mensen die te zwaar zijn en zich in het zweet werken om de kilo’s eraf te trainen. Afvallen is heel erg moeilijk, want je lichaam verzet zich ertegen. Maar goed, als je wilt afvallen dan werkt een ander eetpatroon beter dan zware trainingen. Je zou de verhouding kunnen zien als 80% eten en 20% training.

Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat je niet teveel insuline aanmaakt bij het verteren van je eten. Insuline zorgt er namelijk voor dat de calorieën die je eet naar je lichaamscellen en je vetcellen worden gebracht. Tevens blokkeert insuline het vermogen van je lichaam om lichaamsvet te verbranden.

Als je overgewicht hebt en veel koolhydraten eet, zeul je dus extra energie met je mee – in de vorm van vet – dat je lichaam niet kan aanwenden. Als je wilt afvallen, dan is het dus belangrijk om die cyclus letterlijk te doorbreken.

Oude wijsheid gesteund op nieuwste wetenschap

In de jaren ’30 van de vorige eeuw trok de Amerikaanse tandarts Weston Price de wereld over en onderzocht hij tal van volkeren. Het viel hem namelijk op dat in zijn praktijk, in Amerika, er steeds meer mensen last hadden van cariës, een onregelmatig gebit en allerlei andere klachten. Tegelijkertijd begonnen de Amerikanen steeds meer bewerkte voeding te eten.

Het viel Price op dat de tanden en ook de botten van volkeren, die qua voedingspatroon heel erg dicht bij de natuur bleven, er veel beter uitzagen en dat deze mensen gezonder waren. Het viel Price ook op dat sommige van deze volken juist veel vetten binnen kregen van bijvoorbeeld rauwe melk, vlees, vis en juist heel weinig granen aten.

Price deed zijn onderzoek bijna 100 jaar geleden en inmiddels hebben tal van andere wetenschappers en onderzoekers soortgelijke onderzoeken gedaan en delen zij de ervaringen van Price, zo valt te ontdekken in het boek ‘Weet wat je eet’.

Wie heeft Daan geraadpleegd?

Weston Price vormt als het ware het uitgangspunt van het boek, maar Daan heeft tal van experts op het gebied van voeding aan het woord gelaten. Deze wijze mensen noemt Daan de kopgroep. De kopgroep bestaat uit artsen, onderzoekers, (voedings)journalisten, wetenschappers en ervaringsdeskundigen.

Hun meningen en adviezen zijn gebaseerd op (onafhankelijk en/of zelf gefinancierde) onderzoeken waarin de conclusies soms indruisen tegen de huidige geldende adviezen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de conclusies van bepaalde wetenschappers en artsen over cholesterol?

Oplossing niet de oorzaak

Zij stellen dat cholesterol een goed stofje is en dat het niet leidt tot hart- en vaatziekten. Sterker nog, cholesterol is een onderdeel van de oplossing. Je zou er goed aan doen om cholesterol lekker zijn gang te laten gaan. Deze stellingname druist sterk in tegen de heersende norm om cholesterol middels medicatie omlaag te brengen.

Zo’n 1,5 miljoen Nederlanders slikken dagelijks cholesterolverlagers. Het is dus big business. Maar als je de onderzoeken bekijkt, dan hebben bepaalde volkeren zoals de Zwitsers en de Masaï juist hele hoge cholesterolwaarden maar komen hart- en vaatziekten amper voor. Terwijl Aboriginals juist hele lage cholesterolwaarden hebben en omgekeerde het geval is.

En wat kan jij hiermee?

Gezond eten word je moeilijk gemaakt door de hoeveelheid ongezond eten dat overal verkrijgbaar. Dergelijk eten Weet wat je eetschept tekorten en dat ga je merken aan je tanden, je botten en zelfs je DNA verandert. Je wordt ziek en krijgt last van allerlei allergieën en vage klachten. Je kan dit zien als de feedback van je lichaam. Leer ernaar te luisteren.

Wat ik een hele mooie en belangrijke boodschap vind van het ‘Weet wat je eet’, is dat Daan beschrijft dat jij je genen doorgeeft aan een nieuwe generatie. Je eet dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor de volgende generatie.

Wil jij ook gezonder eten? Het boek ‘Weet wat je eet’ is ook verkrijgbaar in onze webshop.

Als mensen gezond eten, dan werkt dat prima. Maar als die nieuwe generatie al start met tekorten, dan is dat niet zo mooi. Een mooi moment van bewustwording.

Bron:
https://www.nlbewustgezond.nl/winkel/boeken/weet-wat-je-eet/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Het ongelijk van de Schijf van Vijf.

Lees meer
Blog

Tips om je kinderen gezond te laten eten

Lees meer
Afvallen

Citroensap, goed voor je gezondheid en je gewicht

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update