menu
NLbewustgezons logo

Start to be great Stoppen met rokenJe wilt graag een aantal dingen veranderen in je leven. Zo wil je bijvoorbeeld graag afvallen, stoppen met roken, werken aan je conditie of je fitter voelen. Wat je ook wilt, de vraag is altijd, hoe doe je het? Iedereen weet dat stoppen met roken de voorkeur verdient, boven het opsteken van een nieuwe sigaret. En iedereen weet ook wel dat een gezond gewicht te prefereren valt, boven overgewicht. Maar ja, hoe doe je het? Hoe verander je die diepgewortelde gewoontes, zodat het lukt?

Waarom is stoppen met roken zo moeilijk?

Stoppen met roken is om 2 hele belangrijke redenen erg moeilijk. In de eerste plaats werkt de nicotine verslavend. Je lichaam vraagt erom wanneer je een poosje niet hebt gerookt. De nicotine prikkelt je neurotransmitters waardoor je je prettiger gaat voelen. Als je zou stoppen met roken dan duurt het ongeveer 3 dagen voordat de nicotine uit je lichaam is en dat derhalve de lichamelijke hunkering naar een sigaret is afgenomen.

Gewoonte

Het stoppen met roken wordt echter bemoeilijkt door de psychische factor. Roken is voor veel mensen een bezigheid. Deze bezigheid wordt met een handeling, een status of met bepaalde momenten geassocieerd. Hierbij kun je denken aan roken van een sigaret bij de koffie, tijdens het wachten op de bus/trein of tram of bij gezellige momenten zoals feestjes. Het roken van een sigaret is dus ook een houding. Als je zou stoppen met roken, dan betekent dit, dat je jezelf een andere houding dient aan te leren.

En daar gaat het vooral om, om je houding ten opzichte van je gewoonte. Als je gaat stoppen met roken, dan ziet je leven er dus anders uit. Geen sigaret meer bij de koffie, bij de bushalte, na het eten, of op een feestje. Dit kan in het begin erg vreemd voelen, maar na 21 dagen is je nieuwe gewoonte ingebed in je systeem en zal het een stuk makkelijker gaan.

Waarom afvallen niet makkelijk is

Afvallen is, net als stoppen met roken, ook moeilijk. Ook bij afvallen dien je andere keuzes te maken omtrent je beweeg- en eetgewoontes. Zo zul je in de eerste plaats minder calorieën binnen zien te krijgen, dan dat je er dagelijks verbrandt. Hierdoor ontstaat een negatieve energiebalans en daardoor val je af. Maar ja, de meeste pogingen stranden al binnen 21 dagen. Meestal komt dit doordat je in de eerste week redelijke resultaten behaalt en dat, na het verstrijken van de dagen de resultaten minder worden en zelfs stagneren.

Lastig allemaal

Helemaal is het vervelend dat je weer in gewicht toeneemt. Vaak gebeurt dit ook nog eens en dat is best frustrerend. Dus, of je nu wilt stoppen met roken, een paar kilo wilt afvallen, een betere conditie wilt, of gewoon een gezondere levensstijl wilt, waar kun je dan het beste mee starten?

Hier volgen nu een paar stappen die je gemakkelijk kunt toepassen om je doel te bereiken.

Waar start je mee?

Of je nu wilt stoppen met roken, wilt afvallen of een betere conditie wenst, je start altijd in je hoofd. Wat je ook wilt bereiken, je start altijd met een wens, een gevoel of een verlangen. Dat verlangen dient groot genoeg te zijn, dat je er iets voor wilt doen. Je wilt werkelijk iets veranderen. En dat is de tweede stap. De tweede stap is actie.

De tweede stap

Het omzetten van je wens, je gevoel of je verlangen – om bijvoorbeeld te stoppen met roken – in handelingen die het concreet maken, is de tweede stap. Je kunt deze stap heel radicaal uitvoeren, door in 1 keer te stoppen met roken, of in 1 dag je gehele voeding aan te passen, maar je kunt het ook in stappen doen.

Sommige mensen gooien radicaal het roer om en stoppen met roken, van de ene op de andere dag. Of ze kiezen van de ene op de andere dag alleen nog maar voor gezond en voedzaam eten, of ze gaan van nooit sporten naar 4 of 5x per week. Nou, op zich is daar niet veel mis mee, maar de kans dat je het volhoudt, is niet heel groot. De kans dat je binnen 21 dagen je poging staakt, is heel groot.

Hulpmiddel

De kans dat je een radicale verandering niet lang volhoudt, is best groot. Laat je lichaam langzaam wennen aan de nieuwe status en bouw je ongezonde gewoonte stap voor stap af en vervang deze stap voor stap voor een nieuwe gezonde gewoonte. In het geval van het stoppen met roken, zou je bijvoorbeeld 1 sigaret per dag minder kunnen roken. Stel je rookt 20 sigaretten per dag. Skip dan 1 rookmoment per dag en je rookt er nog maar 19. Hou dit een week vol.

De volgende week skip je nog een rookmoment, waardoor je nu nog maar 18 sigaretten rookt. In de derde week skip je nog zo’n moment en voordat je het weet rook je nog maar 1 sigaret per dag. Dit proces, van stoppen met roken, kan dus wel 20 weken duren en dat kun je best lang vinden. Maar je lichaam heeft kunnen wennen aan steeds minder nicotine en je houding is in veel opzichten ook verandert. Als het goed is, rook je niet meer als je op de bus wacht, of bij de koffie, of op feestjes. Dus heb je je zelf nieuwe gewoontes aangeleerd.

Wat geldt voor stoppen met roken, kan natuurlijk ook van toepassing zijn op bijvoorbeeld afvallen. Verander 1 ongezonde en dik makende gewoonte per dag en vervang deze voor een gezonde gewoonte. Hou dat een week vol en verander dan ongezonde en dik makende gewoonte nummer 2.

Wat als het niet lukt?

Wat als het niet lukt? Wat nu als het stoppen met roken niet in 1x lukt? Nou, dan begin je gewoon opnieuw. Simpel en eenvoudig. Stel je kiest voor de geleidelijke weg – je skipt steeds 1 rookmoment per dag – en je hebt een keer een sigaret (of 2) extra gerookt, ben je dan een loser? Nee, natuurlijk niet!

Veel mensen zien op tegen de angst om te falen. Falen is niets meer dan een leermoment. Aangezien je lichaam in een veranderingssituatie zit – bij stoppen met roken, afvallen of meer sporten – reageert het anders op situaties. Veel van die situaties zijn dus nieuw en hiervoor dien je jezelf nieuwe manieren aan te leren, om ermee om te gaan.

Wat doe je bijvoorbeeld, als je geen sigaret meer in je hand hebt op een feestje? Waar hou je die hand dan? Je dient jezelf hiervoor nieuwe manieren aan te leren. Een heel beroemd voorbeeld hiervoor zou Johan Cruijff kunnen zijn. Ten tijde van zijn trainerschap bij FC Barcelona was het noodzakelijk dat hij zou stoppen met roken, vanwege ernstige gezondheidsklachten. Maar goed, tijdens wedstrijden rookte hij aan een stuk door. Als alternatief probeerde hij lolly’s.

Dus, hoe doe je het?

Of je nu wilt stoppen met roken, wilt afvallen of een betere conditie wilt, doe het stap voor stap zodat de kans het hoogst is dat je het volhoudt. Mocht je een keer (of meerdere keren) falen in je plan, wees dan niet boos op of teleurgesteld in jezelf. Begin gewoon opnieuw.

Het is dus heel erg belangrijk om je plan, je wens of je verlangen om te zetten in actie, in handelingen, zodat er nieuwe gezonde gewoontes ontstaan.

Wil je ook beginnen met geweldig te zijn?

Wat Je Denkt Ben JezelfWat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken. 

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

 

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Afvallen en afgevallen blijven.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Een vitamine B12 tekort merk je niet snel op. Hoe voorkom je het?

Lees meer
Afvallen

6 Fouten die je stofwisseling vertragen, waardoor je niet afvalt

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update